Huh. Työttömien tekemän ilmaistyön määrä räjähtänyt.
Tässä lainaus asiaa tutkineen Minna Närhen gradusta:
Työvoimapoliittisiin aktivointitoimiin osallistuneet työttömät tekivät vuonna 2015 yhteensä 366 492 palkatonta työkuukautta. Lisäksi työ- ja koulutuskokeiluissa oli joka kuukausi keskimäärin 11 892 ihmistä ja kuntouttavassa työtoiminnassa joka kuukausi keskimäärin 18 649 ihmistä. Näin suurta määrää ”ilmaista työtä” ei voi tehdä ilman vaikutuksia yhteiskuntaan. Ilmaistyön määrä on siis todella merkittävä, eikä missään tapauksessa voida puhua enää vain marginaalisesta asiasta. Nykyajan Suomessa velvoitetyön määrä alkaa jo lähestyä palveluspakon aikaisia määriä. (Närhi s. 21)
Kyllä näin palkansaajana tämä tuntuu pelottavalta.
Vantaallakin tuomittiin jo joku tyyppi, kun oli teettänyt isot remontit ilmaiseksi vanhemmilleen käyttämällä hyväksi näitä ilmaisorjia. Kai meidät kaikki potkitaan töissämme pihalle siinä viidenkympin korvilla ja sitten saammekin nauttia orjina olosta yhä kauemmaksi pakenevan eläkeikään saakka. Tokihan työuria täytyy pidentää loppupäästä!
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.pajamestarit.fi/pajat/palvelupaja
Palvelupaja palvelee apua tarvitsevia kaarinalaisia siivouksessa ja kauppa-asioinnissa. Palvelupajan tehtävissä valmentautuja saa kokemusta logistiikasta, siistimisestä, organisoinnista, asiakaspalvelusta ja vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa.
Kauppapalvelu tekee päivittäistavaraostokset apua tarvitseville. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 040 865 8068.
Arkiapu siivoaa vanhusten koteja ja pajan tilat. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 0400 860 659.
Oikeastiko vanhusten koteihin menevät ovat kouluttamattomia, onko tämä edes laillista?
Näyttää nykysuomessa olevan. Ja siihen työhön suhtautuu vähän eri tavalla jos siitä saa palkkaa tai jos ei saa.
Mulla kun on kokemusta työstä ja työttömyydestä, niin oon huomannut, että kun oon työtön, mua kohdellaan ihan eritavalla kun töissä ollessa. Työttömänä oon laiska ja vähän hölmö ja mun puheilla ei oo arvoa. Kun työllistyn, mua taas kohdellaan ihan normaalisti. Osa-aikatyössä ollessa sen näkee hyvin kun on työtön ja palkansaaja samaan aikaan. Oon kun kaksi eri ihmistä samaan aikaan. Tai siis sama ihminen olen, mut se suhtautuminen on niin kaksijakoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 100 000 suomalaista on 9 euron orjana. Siitä voi miettiä montako oikeaa työpaikkaa ne korvaa? Hallituksen ehdotus jos menee läpi tuo luku tuplautuu tai kolminkertaistuu. Jo nyt 20% suomalaisista elää tukien varassa. Monet töissä käyvätkin joutuu hakemaan tukia kun palkka ei riitä elämiseen.
Suomessa eläminen on niin kallista että mulla olisi radikaali ratkaisu säästöksi. Vapaaehtoiset työttömät saisi mennä vaikka intiaan. Rahaa saisivat 400 e per kuukausi siellä ollessaan. Tämä olisi paljon vähemmän mitä työtön maksaa suomessa joka kuukausi. Tuolla rahalla pärjäisi siellä suhteellisen mukavasti.
Siinä valtio säästäisi vähintään 600 per työtön/kuukausi. Jos vaikka 10 000 työtöntä lähtee näillä ehdoilla niin laskekaa paljonko se tekee? Vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen työttömälle kuuluu jäädä käteen enemmän kuin tuo 400. Helposti toista tonnia kun laskee kaikki tuet.
Eihän tuollainen ehdotus tietenkään onnistu. Siinä on muutama vika. Se olisi inhimillinen, taatusti toimiva ja kateus viimeistään estää sen onnistumisen.
Joillekin työttömille tuo voisi ollakin lottovoitto. Mutta yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä huono ratkaisu. Nyt tukirahat jäävät pääosin Suomeen. Tuossa ehdotuksessa tukirahat menisivätkin Intian valtion hyödyksi. Tätä paikkaamaan tarvittaisiin suurempaa vientiä ulkomaille, joka jo itsessään ratkaisisi tämän ongelman eikä ketään tarvitsisi lähettää hinkuvinkuintiaan.
Ai työttömälle lottovoitto 20x9€=180€/kk, miinus työmatkakulut, eväät, kahvit jne. Erikoinen näkemys lottovoitosta. Varsinkin kun ei auta työllistymään, otetaan vaan toinen tilalle, kun tietty aika kulunut.
No, kyllä se minulle vähintään pienen arpajaisvoiton arvoinen järjestely oli. Olin n kaksi vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa vanhuspuolella ja olen tällä hetkellä käytännössä täystyöllistetty sijaisuuksilla jotka sain ihan tuota kautta. Tein ensimmäisen sijaisuuteni pari viikkoa kuntouttavan päättymisen jälkeen ja sen jälkeen olen ollut max viikon ilman tarjousta tulla töihin.
Siis mistä alapeukut? Tein hyvää hoiva-avustajan työtä vastaavaa työtä kuntouttavassa ollessani ja sijaisen puutteessa pyysivät tulisinko, menin ja sen jälkeen olen kiertänyt sijaisuudesta toiseen.
Siis nää kelat ja työkkärit myös, suhtautuu ihan eritavalla mun asioihin ja kysymyksiin, kun ne käsittelee mun asioita työttömänä/työssäolevana. Sitä eroa ei uskoisi jos ei itse olis kokenut. Työttömään suhtaudutaan vähän alentuvasti ja vähän kun tyhmään, työssäolijaan taas ihan normaalisti. En kai mä kahden viikon tai kuukauden aikana muutu ihan toiseksi persoonaksi. Ja oon huomannut että työpaikoillakin suhtaudutaan ihmiseen ihan erilailla, onko se uusi työntekijä vai työtön työllistetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 100 000 suomalaista on 9 euron orjana. Siitä voi miettiä montako oikeaa työpaikkaa ne korvaa? Hallituksen ehdotus jos menee läpi tuo luku tuplautuu tai kolminkertaistuu. Jo nyt 20% suomalaisista elää tukien varassa. Monet töissä käyvätkin joutuu hakemaan tukia kun palkka ei riitä elämiseen.
Suomessa eläminen on niin kallista että mulla olisi radikaali ratkaisu säästöksi. Vapaaehtoiset työttömät saisi mennä vaikka intiaan. Rahaa saisivat 400 e per kuukausi siellä ollessaan. Tämä olisi paljon vähemmän mitä työtön maksaa suomessa joka kuukausi. Tuolla rahalla pärjäisi siellä suhteellisen mukavasti.
Siinä valtio säästäisi vähintään 600 per työtön/kuukausi. Jos vaikka 10 000 työtöntä lähtee näillä ehdoilla niin laskekaa paljonko se tekee? Vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen työttömälle kuuluu jäädä käteen enemmän kuin tuo 400. Helposti toista tonnia kun laskee kaikki tuet.
Eihän tuollainen ehdotus tietenkään onnistu. Siinä on muutama vika. Se olisi inhimillinen, taatusti toimiva ja kateus viimeistään estää sen onnistumisen.
Joillekin työttömille tuo voisi ollakin lottovoitto. Mutta yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä huono ratkaisu. Nyt tukirahat jäävät pääosin Suomeen. Tuossa ehdotuksessa tukirahat menisivätkin Intian valtion hyödyksi. Tätä paikkaamaan tarvittaisiin suurempaa vientiä ulkomaille, joka jo itsessään ratkaisisi tämän ongelman eikä ketään tarvitsisi lähettää hinkuvinkuintiaan.
Ai työttömälle lottovoitto 20x9€=180€/kk, miinus työmatkakulut, eväät, kahvit jne. Erikoinen näkemys lottovoitosta. Varsinkin kun ei auta työllistymään, otetaan vaan toinen tilalle, kun tietty aika kulunut.
No, kyllä se minulle vähintään pienen arpajaisvoiton arvoinen järjestely oli. Olin n kaksi vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa vanhuspuolella ja olen tällä hetkellä käytännössä täystyöllistetty sijaisuuksilla jotka sain ihan tuota kautta. Tein ensimmäisen sijaisuuteni pari viikkoa kuntouttavan päättymisen jälkeen ja sen jälkeen olen ollut max viikon ilman tarjousta tulla töihin.
Siis mistä alapeukut? Tein hyvää hoiva-avustajan työtä vastaavaa työtä kuntouttavassa ollessani ja sijaisen puutteessa pyysivät tulisinko, menin ja sen jälkeen olen kiertänyt sijaisuudesta toiseen.
No sä oot se yks tuhannesta joka palkataan systeemin toimivuuden todistamiseksi. Et arvosta kovin paljon itseäsi tai ei oo työkokemusta jos 2v oot ilmaseks tehnyt. Mä haluan työpanoksestani palkkaa, kun on työkokemustakin. Ja joku muu ois voinut tuon 2v olla palkkatyössä, mut ei, kun on ihmisiä jotka tekee ilmaiseksi.
Miten se on eri asia työkokeilussa tehdä ilmaista työtä? Tuskin sitten kun palkataan, sopisi jos työnantaja ehdottaisi että tee joka päivä 2-3 tuntia ilmaiseksi? Sen takia tyo työkokeilu on typerää. Ja tosi harva työllistyy, vaik ois kuinka motivoitunut ja ahkera ja hyvä työssään.
Itse en työttömänä lähtenyt ilmaistyöhön ihan periaatteen vuoksi. Ja kun ei tarvii enää harjoitella, kun on kokemusta jonkunverran.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen oma valinta millä tavalla asioitaan hoitaa, että joutuuko pitkäaikaistyöttömäksi vai ei. Kummasti niitä töitä toisille aina kuitenkin on, ja toiset valittaa samaan aikaan työpaikkojen puutteesta vuodesta toiseen.
Mun alalla ei kovin helposti työllisty ja jos työllistyy niin sulla on oltava muutakin kuin ammattitaito.
Ja mä sain vain koska mulla "on sellainen p*rs*"
Toiset joutuvat anelemalla anelemaan ja mun eitarvinnut edes hakea ks. työpaikkaa kun sain sen. Eikä mulla ole siis mitään kytköksiä mihinkään
Se vielä, että on parikin kertaa joutunut työttömäksi, kun aina on näitä ilmaistyöntekijöitä.
Ei se minun keskuudessani ainakaan ole räjähtänyt. Teen yhtä vähän ilmaistyötä kuin aina ennenkin, eli en yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä oot se yks tuhannesta joka palkataan systeemin toimivuuden todistamiseksi. Et arvosta kovin paljon itseäsi tai ei oo työkokemusta jos 2v oot ilmaseks tehnyt. Mä haluan työpanoksestani palkkaa, kun on työkokemustakin. Ja joku muu ois voinut tuon 2v olla palkkatyössä, mut ei, kun on ihmisiä jotka tekee ilmaiseksi.
Ei mua palkattu velvollisuudesta koska olin ollut kuntouttavassa siellä, mut palkattiin koska muuta sijaista ei löytynyt ja semmoinen tarvittiin, olin suunnilleen viimeinen hätävara ja sitten ekoilla sijaisuuksilla todistin että sovin hommaan ja hoidan sen siinä missä kuka vaan palkattu ihminen. Enkä missään nimessä väittänyt että systeemi toimii ja on lottovoitto kaikille, puhuin itsestäni.
Ei siihen mun paikalle olisi ketään palkattu sen kahden vuoden aikana vaikka en olis siellä ollutkaan, en korvannut ketään ennen kuin menin varsinaisesti sijaiseksi. Mutta kiitos syyllistämisestä. Siihen miksi "alennuin" tekemään kuntouttavaa kaksi vuotta minulla oli omat syyni, tottakai olisin mieluummin ollut palkkatöissä koko sen ajan mutta kun niitä en saanut alalta jolle minulla on koulutus.
Ilmaistöitä perustellaan työkokemuksen saamisella,mutta oikeita töitähän ei saa teettää eli mikä kokemus?
Kaikki avustajat korvataan nykyään orjilla joten paskapuhetta etteivät vie työpaikkoja,koska oikeat työntekijät joutuisivat tekemään nämä avustajankin tehtävät niitä pitäisi palkata lisää .
Tämä orjien käyttö vain lisää työttömyyttä ja vääristää markkinat!!
Nyt on noussut kohu siitä, että Lahdessa on pyöritetty ravintolaa ilmaisella työvoimalla. Lahtelaisessa ravintolassa on syksystä lähtien ollut "työkokeilussa" turvapaikanhakijoita, joille on maksettu palkkaa nolla euroa. Aluehallintoviraston tarkastaja pelkää, että ilmi tulleet tapaukset kertovat laajemmasta hyväksikäytöstä. Ravintolan toiminta perustui täysin ilmaiselle työvoimalle. Tarkastaja on tavannut vastaavaa järjestelyä usammassakin ravintolassa, sekä parturiliikkeessä ja kaupassa. Hän arvelee, että ilmi tulleet tapaukset ovat vain jäävuoren huippu.
http://yle.fi/uutiset/3-9630144
Kohta tämä on todellisuutta työttömillekin laajassa mittakaavassa, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Miksi maksaa palkkaa, kun voi ottaa palkattomankin työntekijän.
Eipä tuossa työtön, eikä työssäkävijä voita. Työntekijöitten ja varsinkin osa-aikaisten tunnit menee noille orjatyöläisille. Työtön ei saa karenssia ja saa oikein pari lisäeuroakin. Mutta kuka on voittaja? Työnantaja! Ei tarvii maksaa palkkaa ja työt tulee tehtyä. Jos ei kiinnosta niin vähän kun vihjaa, että missäs mun puhelin, minäpäs soitan työkkäriin/maahanmuuttovirastoon, niin jopas työtön tai mamu "ihan mielellään" tekee työtä ilmaiseksi, ihan "aikansa kuluksi". Eikä niin väliä työajoista tai muista perusoikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua palkattu velvollisuudesta koska olin ollut kuntouttavassa siellä, mut palkattiin koska muuta sijaista ei löytynyt ja semmoinen tarvittiin, olin suunnilleen viimeinen hätävara ja sitten ekoilla sijaisuuksilla todistin että sovin hommaan ja hoidan sen siinä missä kuka vaan palkattu ihminen. Enkä missään nimessä väittänyt että systeemi toimii ja on lottovoitto kaikille, puhuin itsestäni.
Ei siihen mun paikalle olisi ketään palkattu sen kahden vuoden aikana vaikka en olis siellä ollutkaan, en korvannut ketään ennen kuin menin varsinaisesti sijaiseksi. Mutta kiitos syyllistämisestä. Siihen miksi "alennuin" tekemään kuntouttavaa kaksi vuotta minulla oli omat syyni, tottakai olisin mieluummin ollut palkkatöissä koko sen ajan mutta kun niitä en saanut alalta jolle minulla on koulutus.
Eikö ne sen kahden vuoden aikana huomannut osaatko mitään vai etkö? Eli työtoiminta ei tuonut sulle työkokemusta. Mistä tiedät, ettei ketään ois palkattu?
Ja tuo on just se ongelma. Jokaisella on "syynsä" lähteä orjatyöhön. Ja sitten ei edes tajuta, että minkä takia on siellä ollut. Moni työnantajahan vissiin ottaa ihan hyvää hyvyyttään sinne tyyppejä kuntoutumaan...
Aivan järkyttävää orjatyötä teetetään. En ymmärrä, miksi työntekoa pitäisi harjoitella orjatyönä - ennen sai tosiaan harjoittelijatkin minimipalkkaa tai ainakin 80 % siitä.