Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh. Työttömien tekemän ilmaistyön määrä räjähtänyt.

Vierailija
25.05.2017 |

Tässä lainaus asiaa tutkineen Minna Närhen gradusta:

Työvoimapoliittisiin aktivointitoimiin osallistuneet työttömät tekivät vuonna 2015 yhteensä 366 492 palkatonta työkuukautta. Lisäksi työ- ja koulutuskokeiluissa oli joka kuukausi keskimäärin 11 892 ihmistä ja kuntouttavassa työtoiminnassa joka kuukausi keskimäärin 18 649 ihmistä. Näin suurta määrää ”ilmaista työtä” ei voi tehdä ilman vaikutuksia yhteiskuntaan. Ilmaistyön määrä on siis todella merkittävä, eikä missään tapauksessa voida puhua enää vain marginaalisesta asiasta. Nykyajan Suomessa velvoitetyön määrä alkaa jo lähestyä palveluspakon aikaisia määriä. (Närhi s. 21)

Kyllä näin palkansaajana tämä tuntuu pelottavalta.
Vantaallakin tuomittiin jo joku tyyppi, kun oli teettänyt isot remontit ilmaiseksi vanhemmilleen käyttämällä hyväksi näitä ilmaisorjia. Kai meidät kaikki potkitaan töissämme pihalle siinä viidenkympin korvilla ja sitten saammekin nauttia orjina olosta yhä kauemmaksi pakenevan eläkeikään saakka. Tokihan työuria täytyy pidentää loppupäästä!

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihmeellistä, miten vaikeaa on maksaa ihmisille PALKKAA työstä. Ei voi kuin katsella tätä touhua suu auki.

No iso osa näistä "orjatöistä" on sellaista puuhastelua, että ei niihin palkalliseksi ketään otettaisi. Mielummin jätetään tekemättä. Olin itsekkin muutaman kuukauden joskus autokuskin apumiehenä ja kun niitä töitä ei tahtonut riittää oikein siellä kuskillekkaan.... 

Voi rakas ystävä, sinulla ei ole aavistustakaan. Esim. Oulun pienet taloushallinnon yritykset pyörivät lähes täysin oppilaitosten harjoittelijoiden voimin. Työkkärin orjat kun eivät ole ainoat ilmaistyöntekijät. 

Niin, mitä sitten? Eikö ole hienoa, että opiskelijat saavat kokemusta oman alansa töistä. Näin heillä on paljon paremmat mahdollisuudet päästä myöhemmin palkallisiinkin töihin joskus tulevaisuudessa. Yritys, joka pyörittää toimintaa ilmaistyöntekijöillä, hyötyy siitä ja voi tarjota palveluitaan halvemmalla kuin kilpailijat jotka joutuvat maksamaan työntekijöilleen.

Yritys tekee parempaa tulosta ja opiskelijat saavat kokemusta. Kaikki voittavat!

Työttömät eivät voita. Harjottelijat vievät lukuisia työpaikkoja näes.

Miten niin vievät lukuisia työpaikkoja? Ei se todellakaan ole niin mustavalkoista, että jokaisen harjoittelijan tilalle oikeasti palkattaisiin joku jos harjoittelijoita ei olisi. Todennäköisesti ei palkattaisi juuri ketään, vaan hommat jaettaisiin muille henkilöille oman työn lisäksi. Ja vaikka palkattaisiin, sitten olisi ne harjoittelijat saamatta niitä työkokemuksia ja todennäköisemmin muutaman vuoden päästä työttömänä.

Minä olen omin silmin ollut todistamassa tuota, joten enköhän minä tiedä. Harjoittelijat tekevät oikeita töitä, heitä otetaan aina uusia edellisen harjoittelun päätyttyä. Kesäksi oppilaitoksista otetaan "kesäharjoittelija", jotta ei tarvitse palkata kesätyöntekijää. 

Vierailija
142/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihmeellistä, miten vaikeaa on maksaa ihmisille PALKKAA työstä. Ei voi kuin katsella tätä touhua suu auki.

No iso osa näistä "orjatöistä" on sellaista puuhastelua, että ei niihin palkalliseksi ketään otettaisi. Mielummin jätetään tekemättä. Olin itsekkin muutaman kuukauden joskus autokuskin apumiehenä ja kun niitä töitä ei tahtonut riittää oikein siellä kuskillekkaan.... 

Voi rakas ystävä, sinulla ei ole aavistustakaan. Esim. Oulun pienet taloushallinnon yritykset pyörivät lähes täysin oppilaitosten harjoittelijoiden voimin. Työkkärin orjat kun eivät ole ainoat ilmaistyöntekijät. 

Niin, mitä sitten? Eikö ole hienoa, että opiskelijat saavat kokemusta oman alansa töistä. Näin heillä on paljon paremmat mahdollisuudet päästä myöhemmin palkallisiinkin töihin joskus tulevaisuudessa. Yritys, joka pyörittää toimintaa ilmaistyöntekijöillä, hyötyy siitä ja voi tarjota palveluitaan halvemmalla kuin kilpailijat jotka joutuvat maksamaan työntekijöilleen.

Yritys tekee parempaa tulosta ja opiskelijat saavat kokemusta. Kaikki voittavat!

Miten niin vievät lukuisia työpaikkoja? Ei se todellakaan ole niin mustavalkoista, että jokaisen harjoittelijan tilalle oikeasti palkattaisiin joku jos harjoittelijoita ei olisi. Todennäköisesti ei palkattaisi juuri ketään, vaan hommat jaettaisiin muille henkilöille oman työn lisäksi. Ja vaikka palkattaisiin, sitten olisi ne harjoittelijat saamatta niitä työkokemuksia ja todennäköisemmin muutaman vuoden päästä työttömänä.

Minä olen omin silmin ollut todistamassa tuota, joten enköhän minä tiedä. Harjoittelijat tekevät oikeita töitä, heitä otetaan aina uusia edellisen harjoittelun päätyttyä. Kesäksi oppilaitoksista otetaan "kesäharjoittelija", jotta ei tarvitse palkata kesätyöntekijää. 

Siis suostuuko nykyään opiskelijat tuollaiseenkin ihan tuosta vaan? Toimeentulotuellako ne sitten elävät kesän, kun eihän kesälle saa edes opintotukea.

Tekisi kyllä mieli sanoa tuollaisille henkilöille muutama sana, jotka edes harkitsevat tuollaiseen lähtemistä. Ei kai siinä vielä mitään jos omiin muroihinsa haluaa kuseksia, mutta kun samalla tuhoaa myös muiden työllistymismahdollisuuksia kun työnantajat huomaavat että "hei, mehän saadaan näitä ilmaiseksi jopa kesäksi niin miksi edes tarjoutua maksamaan mitään!".

Itse en viitsisi edes tuollaista "no jos nyt edes jotain maksatte, tai no voin mä ilmaiseksikin tehdä" lapamatoa palkataan jos ei pysty omalle työlle mitään arvoa antamaan. Jos henkilön omasta mielestäänkin hänen työpanoksensa on käytännössä arvotonta niin mitä sellaista edes töihin ottamaan?

Kyllä sitä sitten keskustelupalstoilla ja muuten anonyymisti meuhkataan mutta siinä vaiheessa jos itsellä olisi edes pienikin mahdollisuus vaikuttaa asiaan niin ei löydy selkärankaa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki orjat jatkuvasti vaan saikulla. Eihän kenenkään pää kestä orjana oloa. Itse jos joudun joskus tuollaiseen pelleilyyn mukaan, "työpaikalla" minua ei näy. Onneksi yli 50vuotiaalla on vaivoja mistä valitella. Pitäköön tunkkinsa helvetin riistäjätyönantajat.

Vierailija
144/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan pakko vielä vastata tuolle yhdelle epäilijälle joka epäili työkokeilijoiden motivaatiota. Mä oon vierestä nähnyt niin monta kertaa, että joku on motivoitunut ja innokas, mutta palkkatyötä ei saa, koska työnantajapuoli välillä aika herkästi lupaa etukäteen että palkkaa myöhemmin ja sit ei oo muka rahaa palkata... seuraavan kohdalla sama homma. Mä epäilen enempi työnantajan motivaatiota ottaa ihmisiä muuten kun ilmaiseksi.

Etenkin 10 vuotta sitten, kun moni vielä uskoi lupaukseen, että jakson jälkeen saa töitä. Nythän kaikki tietää jo, että ei saa. Silti nytkin nuoret menee vielä kokemattomina tähän halpaan: että saisi vakitöitä tai edes määräajan.

Vierailija
145/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis suostuuko nykyään opiskelijat tuollaiseenkin ihan tuosta vaan? Toimeentulotuellako ne sitten elävät kesän, kun eihän kesälle saa edes opintotukea.

Tekisi kyllä mieli sanoa tuollaisille henkilöille muutama sana, jotka edes harkitsevat tuollaiseen lähtemistä. Ei kai siinä vielä mitään jos omiin muroihinsa haluaa kuseksia, mutta kun samalla tuhoaa myös muiden työllistymismahdollisuuksia kun työnantajat huomaavat että "hei, mehän saadaan näitä ilmaiseksi jopa kesäksi niin miksi edes tarjoutua maksamaan mitään!".

Itse en viitsisi edes tuollaista "no jos nyt edes jotain maksatte, tai no voin mä ilmaiseksikin tehdä" lapamatoa palkataan jos ei pysty omalle työlle mitään arvoa antamaan. Jos henkilön omasta mielestäänkin hänen työpanoksensa on käytännössä arvotonta niin mitä sellaista edes töihin ottamaan?

Kyllä sitä sitten keskustelupalstoilla ja muuten anonyymisti meuhkataan mutta siinä vaiheessa jos itsellä olisi edes pienikin mahdollisuus vaikuttaa asiaan niin ei löydy selkärankaa ollenkaan.

En tiedä millä elävät, AMK-opiskelijoita ovat olleet. Ihmettelen kyllä, että eivätkö he tajuavat olevansa hyväksikäytön uhreja? 

Vierailija
146/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin takavuosina valtion virastossa. Siellä tuli paniikki, kun ei koulusta kukaan tullutkaan hakemaan paikkaa, joita tyypillisesti teettivät harjoittelijoilla. Yrittivät saada tukityöllistetyn, mutta työkkäristä tuli tiukka viesti, että teidän viraston määrärahat on käytetty. Joutuivat sitten anomaan ministeriöstä määrärahaa määräaikaisten jatkosopimuksiin, mutta eivät saaneet niin paljon kuin olisivat tarvinneet. Lopulta saivat sitten yhden sopimusta jatkettua ja yhden houkuteltua koulusta hommiin. 

Vierailija
147/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin takavuosina valtion virastossa. Siellä tuli paniikki, kun ei koulusta kukaan tullutkaan hakemaan paikkaa, joita tyypillisesti teettivät harjoittelijoilla. Yrittivät saada tukityöllistetyn, mutta työkkäristä tuli tiukka viesti, että teidän viraston määrärahat on käytetty. Joutuivat sitten anomaan ministeriöstä määrärahaa määräaikaisten jatkosopimuksiin, mutta eivät saaneet niin paljon kuin olisivat tarvinneet. Lopulta saivat sitten yhden sopimusta jatkettua ja yhden houkuteltua koulusta hommiin. 

Minä tein opiskeluaikana (pari vuotta sitten) siivoushommia aina lomalla. Pomo luuli, että opiskelen laitoshuoltajaksi. Heille tuli tarve siivoojalle, kun yksi jäi kuukausien sairaslomalle. Pomo tuli kysymään, että olisiko minulla tiedossa harjoittelujaksoa. Kerroin hänelle, etten opiskele siivoojaksi, mutta voin tulla töihin kyseiseksi ajaksi. "Me mietitään jotain", pomo sanoi, ja otti työkkärin orjan sijaiseksi. 

Vierailija
148/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän jossain ketjussa kertonutkin. Tutullani on pieni huonosti kannattava yritys ja hän intoilee palkkaavansa ilmaisia työntekijöitä tällä hetkellä palkkalistoilla olevien kahden määrä-aikaisen sopimusten loppuessa.

Vierailija
149/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ilmaistyötä ole. Siitä saa työttömyyskorvauksen plus 9 euroa päivässä ja usein vielä asumistukeakin.

Itsekin tehnyt noin vuoden yhteensä "työharjoittelua" ja oli aika helppoa rahaa ja työtä.

Se on nimenomaan ilmaista eli palkatonta työtä sille työnantajalle! Joka saa etua muihin kilpaileviin yrityksiin nähden ja syö nämä palkanmaksajat pois alalta. Ja tämän tyhmyyden kustantaa valtio verotuloilla.

Vierailija
150/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vielä selvennetään ekaa viestiä; meillä työnkuva on aivan toisenlainen palkattomalla ja palkallisella. Ja hyvä niin. Mutta vaikkei palkattomalta vaaditakaan juuri mitään, itsellä ei jo ihan käytöstapojen osalta onnistuisi käsien pystyynnostaminen kun ollaan kuitenkin ihan oikeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä tuo inhimillisyys ei vaan ole osa kaikkien persoonaa.. Ja ihan muutaman ihmisen perusteella en tätä mielikuvaa ole luonut, sen pystyy lukemaan jo ekasta viestistäni. Ja vaikka nuo esimerkit oli omasta työelämästä, näitä esimerkkejä on kyllä muutenkin ympärillä. Pitkäaikaistyöttömyys vaan yksinkertaisesti nakertaa useamman ihmisen työkykyä. Uskon että työttömänä sitä on vaikea myöntää. Ja motivaatioon liittyen, toisessa mainitsemassani työpaikassa oli varteenotettava mahdollisuus työllistyä täysipäiväiväiseksi täydellä palkalla.

Ja kun joku sanoi ettei sote-alalla muka hyödynnetä ilmaistyövoimaa niin eikö monen työttömän pelko ja uhka ole juuri että joutuu mummoja ulkoiluttamaan, uhkaavat töniä aina mummot kumoon. Jotenkin vaikea kuvitella että ollaan sivistysvaltiossa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut edes lukea ketjua kun nää on aina niin kaukana todellisuudesta..Mutta omalla työpaikalla (sote-ala) on marginaalinen joukko  palkattomia (meillä on ryhmä jotka ovat kuntouttavassa työssä) ja kyllä näiden palkattomien työnkuva on todella kaukana varsinaisesta työnteosta.

Tekevät enimmäkseen ns saatto/seuralais-hommia asiakkaiden (vanhuksia) kanssa, esim kerran tulivat kaksin kappalein (kuntoutusryhmäläiset) odottamaan asiakkaan kanssa taksia, eivät tietenkään kenkiä saatikka takkia suostuneet pukemaan asiakkaalle vaan minä hoidin homman ja jätin asiakkaan ja kuntoutujat sisätiloihin odottamaan taksia (kuka tietää pitkäksikö aikaa). Jos minä esim mahdollisena työnantajana katsoisin moista touhua niin en todellakaan edes harkitsisi palkkaamista. En jotenkin ihmettele ettei töitä löydy..

Edellisessä työpaikassa toimin ohjaajana parille pitkäaikaistyöttömälle, toinen totesi heti alkuun ettei todellakaan aio tällaiseen työhön lähteä. Oli täysin perässävedettävä koko jakson ajan. Ihmetteli vielä jälkikäteen kun ei töitä tarjottu :D.  Toinen olikin innokas, saikin töitä meiltä mutta lopulta ei vaan terveys kestänyt.

Jotenkin vaan olen alkanut epäilemään näiden kokeilijoiden työkuntoa tai motivaatiota..

Mikähän olis kirjoittajan motivaatio, kun palkkaa ei tippuisi, pelkkä karenssin pelko. Nyt niputit yhden tai kahden ihmisen perusteella kaikki työttömät samaan ryhmään.

Mä olen myös viralliselta nimikkeeltä työtön, töitä teen parhaina kuukausina n180 tuntia, toisina alle sata. Motivaatiota ei olisi pätkääkään, jos en saisi normaalia palkkaa.

Jos minun kommenttiani tarkoitat, niin minä sanoin, että sote-alalla ei käytetä työkkärin orjia korvaamaan oikeita työntekijöitä. Ei kukaan tässä keskutelussa ole mielestäni sanonut, että sote-alalla ei hyödynnetä ilmaistyövoimaa. 

Eikös ne kuntouttavassa työtoiminnassa olevat ole myöskin työkkärin rahoilla??

Vierailija
151/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 100 000 suomalaista on 9 euron orjana. Siitä voi miettiä montako oikeaa työpaikkaa ne korvaa? Hallituksen ehdotus jos menee läpi tuo luku tuplautuu tai kolminkertaistuu. Jo nyt 20% suomalaisista elää tukien varassa. Monet töissä käyvätkin joutuu hakemaan tukia kun palkka ei riitä elämiseen.

Suomessa eläminen on niin kallista että mulla olisi radikaali ratkaisu säästöksi. Vapaaehtoiset työttömät saisi mennä vaikka intiaan. Rahaa saisivat 400 e per kuukausi siellä ollessaan. Tämä olisi paljon vähemmän mitä työtön maksaa suomessa joka kuukausi. Tuolla rahalla pärjäisi siellä suhteellisen mukavasti.

Siinä valtio säästäisi vähintään 600 per työtön/kuukausi. Jos vaikka 10 000 työtöntä lähtee näillä ehdoilla niin laskekaa paljonko se tekee? Vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen työttömälle kuuluu jäädä käteen enemmän kuin tuo 400. Helposti toista tonnia kun laskee kaikki tuet.

Eihän tuollainen ehdotus tietenkään onnistu. Siinä on muutama vika. Se olisi inhimillinen, taatusti toimiva ja kateus viimeistään estää sen onnistumisen.

Joillekin työttömille tuo voisi ollakin lottovoitto. Mutta yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä huono ratkaisu. Nyt tukirahat jäävät pääosin Suomeen. Tuossa ehdotuksessa tukirahat menisivätkin Intian valtion hyödyksi. Tätä paikkaamaan tarvittaisiin suurempaa vientiä ulkomaille, joka jo itsessään ratkaisisi tämän ongelman eikä ketään tarvitsisi lähettää hinkuvinkuintiaan.

Ai työttömälle lottovoitto 20x9€=180€/kk, miinus työmatkakulut, eväät, kahvit jne. Erikoinen näkemys lottovoitosta. Varsinkin kun ei auta työllistymään, otetaan vaan toinen tilalle, kun tietty aika kulunut.

No, kyllä se minulle vähintään pienen arpajaisvoiton arvoinen järjestely oli. Olin n kaksi vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa vanhuspuolella ja olen tällä hetkellä käytännössä täystyöllistetty sijaisuuksilla jotka sain ihan tuota kautta. Tein ensimmäisen sijaisuuteni pari viikkoa kuntouttavan päättymisen jälkeen ja sen jälkeen olen ollut max viikon ilman tarjousta tulla töihin. 

Vierailija
152/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hurjinta oli, kun työllistyin, niin virkailija ehdottaa, että eikö mun olis parempi tehdä ilmaista työtä ensin, vaikka puoli vuotta ja sit jos siltä tuntuu, että olen oikeaan työhön valmis, kysyä onko se työtarjous vielä voimassa?! Siis mitä v.....? En mene töihin jos saan töitä?? I don't think so.

En usko. Kuka sitäpaitsi jatkaa keskustelua työvoimaviranomaisen kanssa työllistyttyään??

Kaikkea te reppanat uskottekin 😂

Vierailija
153/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vielä selvennetään ekaa viestiä; meillä työnkuva on aivan toisenlainen palkattomalla ja palkallisella. Ja hyvä niin. Mutta vaikkei palkattomalta vaaditakaan juuri mitään, itsellä ei jo ihan käytöstapojen osalta onnistuisi käsien pystyynnostaminen kun ollaan kuitenkin ihan oikeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä tuo inhimillisyys ei vaan ole osa kaikkien persoonaa.. Ja ihan muutaman ihmisen perusteella en tätä mielikuvaa ole luonut, sen pystyy lukemaan jo ekasta viestistäni. Ja vaikka nuo esimerkit oli omasta työelämästä, näitä esimerkkejä on kyllä muutenkin ympärillä. Pitkäaikaistyöttömyys vaan yksinkertaisesti nakertaa useamman ihmisen työkykyä. Uskon että työttömänä sitä on vaikea myöntää. Ja motivaatioon liittyen, toisessa mainitsemassani työpaikassa oli varteenotettava mahdollisuus työllistyä täysipäiväiväiseksi täydellä palkalla.

Ja kun joku sanoi ettei sote-alalla muka hyödynnetä ilmaistyövoimaa niin eikö monen työttömän pelko ja uhka ole juuri että joutuu mummoja ulkoiluttamaan, uhkaavat töniä aina mummot kumoon. Jotenkin vaikea kuvitella että ollaan sivistysvaltiossa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut edes lukea ketjua kun nää on aina niin kaukana todellisuudesta..Mutta omalla työpaikalla (sote-ala) on marginaalinen joukko  palkattomia (meillä on ryhmä jotka ovat kuntouttavassa työssä) ja kyllä näiden palkattomien työnkuva on todella kaukana varsinaisesta työnteosta.

Tekevät enimmäkseen ns saatto/seuralais-hommia asiakkaiden (vanhuksia) kanssa, esim kerran tulivat kaksin kappalein (kuntoutusryhmäläiset) odottamaan asiakkaan kanssa taksia, eivät tietenkään kenkiä saatikka takkia suostuneet pukemaan asiakkaalle vaan minä hoidin homman ja jätin asiakkaan ja kuntoutujat sisätiloihin odottamaan taksia (kuka tietää pitkäksikö aikaa). Jos minä esim mahdollisena työnantajana katsoisin moista touhua niin en todellakaan edes harkitsisi palkkaamista. En jotenkin ihmettele ettei töitä löydy..

Edellisessä työpaikassa toimin ohjaajana parille pitkäaikaistyöttömälle, toinen totesi heti alkuun ettei todellakaan aio tällaiseen työhön lähteä. Oli täysin perässävedettävä koko jakson ajan. Ihmetteli vielä jälkikäteen kun ei töitä tarjottu :D.  Toinen olikin innokas, saikin töitä meiltä mutta lopulta ei vaan terveys kestänyt.

Jotenkin vaan olen alkanut epäilemään näiden kokeilijoiden työkuntoa tai motivaatiota..

Mikähän olis kirjoittajan motivaatio, kun palkkaa ei tippuisi, pelkkä karenssin pelko. Nyt niputit yhden tai kahden ihmisen perusteella kaikki työttömät samaan ryhmään.

Mä olen myös viralliselta nimikkeeltä työtön, töitä teen parhaina kuukausina n180 tuntia, toisina alle sata. Motivaatiota ei olisi pätkääkään, jos en saisi normaalia palkkaa.

Jos minun kommenttiani tarkoitat, niin minä sanoin, että sote-alalla ei käytetä työkkärin orjia korvaamaan oikeita työntekijöitä. Ei kukaan tässä keskutelussa ole mielestäni sanonut, että sote-alalla ei hyödynnetä ilmaistyövoimaa. 

Eikös ne kuntouttavassa työtoiminnassa olevat ole myöskin työkkärin rahoilla??

Ovat. Miten liittyy asiaan?

Vierailija
154/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just seittemän uutisissa sanottiin, että pitkäaikaistyöttömyys alentunut roimasti kun otettu käytäntöön tuo kolmen kuukauden välein tapahtuva haastattelu. Mitä helvettiä se nyt käytännössä sitten tarkoittaa? Tarjooko/pakottaako ne johonkin vai miten se työttömyys muka on sitten katki?

Vierailija
155/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hurjinta oli, kun työllistyin, niin virkailija ehdottaa, että eikö mun olis parempi tehdä ilmaista työtä ensin, vaikka puoli vuotta ja sit jos siltä tuntuu, että olen oikeaan työhön valmis, kysyä onko se työtarjous vielä voimassa?! Siis mitä v.....? En mene töihin jos saan töitä?? I don't think so.

En usko. Kuka sitäpaitsi jatkaa keskustelua työvoimaviranomaisen kanssa työllistyttyään??

Yleensä, kun työllistyy, se on ilmoitettava työkkäriin. Olivat muutenkin ehdotelleet mulle tota ilmaistyötä, mut oli hyvä syy kieltäytä.

Vierailija
156/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin siis ilmoitan ihan heti työkkäriin työllistymisestä, kun ne sitä vaatii kuitenkin. Että sen takia työvoimaviranomaisen kanssa juttelin. Ja otin siis sen palkkatyön, vaikka heillä olis joku ilmaispaikka ollut tiedossa.

Vierailija
157/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just seittemän uutisissa sanottiin, että pitkäaikaistyöttömyys alentunut roimasti kun otettu käytäntöön tuo kolmen kuukauden välein tapahtuva haastattelu. Mitä helvettiä se nyt käytännössä sitten tarkoittaa? Tarjooko/pakottaako ne johonkin vai miten se työttömyys muka on sitten katki?

Mitenköhän ne haastattelut tosiaan auttaa työllistymään?! Kun tarvitsisi olla niitä avoimia TYÖpaikkoja joihin hakea - orjatyöt on erikseen ja niihin näköjään yritetään jatkossa pakottaa. Tää maa menee kyllä hullummaksi vaan päivä päivältä 😨😫

Vierailija
158/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos työtön on ilmaiseksi töissä niin silloinhan se ei ole työtön. Ei missään ole määritelty että työstä pitäisi maksaa palkkaa.

Vierailija
159/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ne haastattelut tosiaan auttaa työllistymään?! Kun tarvitsisi olla niitä avoimia TYÖpaikkoja joihin hakea - orjatyöt on erikseen ja niihin näköjään yritetään jatkossa pakottaa. Tää maa menee kyllä hullummaksi vaan päivä päivältä 😨😫

Jep. Ne vissiin sieltä antaa ilmaistyön, tai jos kieltäydyt, niin karenssin. Ja näin saatiin työttömyys laskuun. Tai ei saatu, mut pari tyyppiä pois nimikkeen "työtön" alta pois. Niin helppoa se on. (Hullua minusta) ja sit uutisoidaan, et työttömyystoimet on purrut.

Vierailija
160/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin siis ilmoitan ihan heti työkkäriin työllistymisestä, kun ne sitä vaatii kuitenkin. Että sen takia työvoimaviranomaisen kanssa juttelin. Ja otin siis sen palkkatyön, vaikka heillä olis joku ilmaispaikka ollut tiedossa.

Okei, eli niillä oli joku paikka valmiina...joo ihan täysin korruptoitunutta menoa nykyään. Virkamiehet välittävät työttömiä firmoille (ry:kin saattaa olla firma kun pengotaan) ilmaistöihin!