Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh. Työttömien tekemän ilmaistyön määrä räjähtänyt.

Vierailija
25.05.2017 |

Tässä lainaus asiaa tutkineen Minna Närhen gradusta:

Työvoimapoliittisiin aktivointitoimiin osallistuneet työttömät tekivät vuonna 2015 yhteensä 366 492 palkatonta työkuukautta. Lisäksi työ- ja koulutuskokeiluissa oli joka kuukausi keskimäärin 11 892 ihmistä ja kuntouttavassa työtoiminnassa joka kuukausi keskimäärin 18 649 ihmistä. Näin suurta määrää ”ilmaista työtä” ei voi tehdä ilman vaikutuksia yhteiskuntaan. Ilmaistyön määrä on siis todella merkittävä, eikä missään tapauksessa voida puhua enää vain marginaalisesta asiasta. Nykyajan Suomessa velvoitetyön määrä alkaa jo lähestyä palveluspakon aikaisia määriä. (Närhi s. 21)

Kyllä näin palkansaajana tämä tuntuu pelottavalta.
Vantaallakin tuomittiin jo joku tyyppi, kun oli teettänyt isot remontit ilmaiseksi vanhemmilleen käyttämällä hyväksi näitä ilmaisorjia. Kai meidät kaikki potkitaan töissämme pihalle siinä viidenkympin korvilla ja sitten saammekin nauttia orjina olosta yhä kauemmaksi pakenevan eläkeikään saakka. Tokihan työuria täytyy pidentää loppupäästä!

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hurjinta oli, kun työllistyin, niin virkailija ehdottaa, että eikö mun olis parempi tehdä ilmaista työtä ensin, vaikka puoli vuotta ja sit jos siltä tuntuu, että olen oikeaan työhön valmis, kysyä onko se työtarjous vielä voimassa?! Siis mitä v.....? En mene töihin jos saan töitä?? I don't think so.

En usko. Kuka sitäpaitsi jatkaa keskustelua työvoimaviranomaisen kanssa työllistyttyään??

Kaikkea te reppanat uskottekin 😂

Mieluummin siis ilmoitan ihan heti työkkäriin työllistymisestä, kun ne sitä vaatii kuitenkin. Että sen takia työvoimaviranomaisen kanssa juttelin. Ja otin siis sen palkkatyön, vaikka heillä olis joku ilmaispaikka ollut tiedossa.

Olisit kuule kysynyt virkailijalta, että kuule saatko sinä palkkaa vai ihanko ilmaiseksi istut te-toimistossa joka päivä? Niin ja kertyykö eläkettä ja lomapäiviä? Onko työterveyshuolto?

Vierailija
162/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hurjinta oli, kun työllistyin, niin virkailija ehdottaa, että eikö mun olis parempi tehdä ilmaista työtä ensin, vaikka puoli vuotta ja sit jos siltä tuntuu, että olen oikeaan työhön valmis, kysyä onko se työtarjous vielä voimassa?! Siis mitä v.....? En mene töihin jos saan töitä?? I don't think so.

En usko. Kuka sitäpaitsi jatkaa keskustelua työvoimaviranomaisen kanssa työllistyttyään??

Mieluummin siis ilmoitan ihan heti työkkäriin työllistymisestä, kun ne sitä vaatii kuitenkin. Että sen takia työvoimaviranomaisen kanssa juttelin. Ja otin siis sen palkkatyön, vaikka heillä olis joku ilmaispaikka ollut tiedossa.

Okei, eli niillä oli joku paikka valmiina...joo ihan täysin korruptoitunutta menoa nykyään. Virkamiehet välittävät työttömiä firmoille (ry:kin saattaa olla firma kun pengotaan) ilmaistöihin!

No, ainahan niillä on jotain kyykytystä valmiina tai ehdottelevat ainakin, kun oot työtön... jollakin verukkeella ne aina koettaa saada sen työttömyyskorvauksen katkaistua. Työllistymisessä oikeasti eivät paljon auta. Oon jokaisen palkkatyön itse löytänyt, siihen en oo työkkäristä apua saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just seittemän uutisissa sanottiin, että pitkäaikaistyöttömyys alentunut roimasti kun otettu käytäntöön tuo kolmen kuukauden välein tapahtuva haastattelu. Mitä helvettiä se nyt käytännössä sitten tarkoittaa? Tarjooko/pakottaako ne johonkin vai miten se työttömyys muka on sitten katki?

Jos on ilmaistyössä tai työkkärin pilipalikursseilla, niin silloinhan tosiaan ei lasketa työttömäksi. Saadaan tilastot siistimmäksi. Totuus on, että edelleen on puoli miljoonaa työtöntä.

Vierailija
164/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama kuinka paljon työstään tykkää ja kuinka motivoitunut on, kun kenelläkään ei ole varaa tehdä sitä työtä palkatta, paitsi jos on taloudellisesti sellaisessa tilanteessa, jossa ei edes tarvitsisi tehdä mitään töitä- ja harva on. Asumisen ja elämisen kustannukset kun pitää saada maksettua. Palkaton työkokeilu on sinällään ideana ihan hyvä, mutta mielestäni työnantajan tai valtion tulee sen aikana maksaa työntekijän ja tämän perheen kaikki elämisen kulut. Ja kokeilun/harjoittelun jälkeen pitää olla jonkinlainen takuu työllistymisestä, etenkin jos hoitaa hommat hyvin. Muuten vain kyykytetään ja ajetaan ihmisiä ahdinkoon.

Vierailija
165/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon. Tuttu oli ilmoittanut lopettavansa harjoittelun, koska sai työpaikan, niin oli alettu työkkärissä valittaa ettei voi kesken lopettaa. Tuttu oli sanonut että haastakaa oikeuteen ja katkaissut työnhakunsa. On nyt ollut samassa paikassa vuosia ja haastetta ei ole tullut. 

Vierailija
166/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa Yle yhtä huolestunut ilmaistyön teettämisessä kantiksilla kanssa kun mitä ovat nyt turvisten. Turvisten ei sentään esim. asumisesta tarvi maksaa mitään. Ruuat ovat ilmaisia ym.

Vierailija
167/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just seittemän uutisissa sanottiin, että pitkäaikaistyöttömyys alentunut roimasti kun otettu käytäntöön tuo kolmen kuukauden välein tapahtuva haastattelu. Mitä helvettiä se nyt käytännössä sitten tarkoittaa? Tarjooko/pakottaako ne johonkin vai miten se työttömyys muka on sitten katki?

Esim silloin et oo työtön kun saat karenssin tai sut nakitetaan ilmaistyöhön. Niin se työtön saadaan pois tilastosta. Ei sillä oo mitään tekemistä palkkatyön ja työllistymisen kanssa.

Vierailija
168/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kestämätön systeemi, koska yhteiskunnan rahat valuvat pikavauhtia ulkomaille sekä keskittyvät liikaa. Yhteiskunta pystyy hetken aikaa maksamaan siitä, mistä yritysten pitäisi, mutta sitten loppuu rahat orjien elättämiseen. Mitähän sitten tehdään.

Vierailija
169/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim silloin et oo työtön kun saat karenssin tai sut nakitetaan ilmaistyöhön. Niin se työtön saadaan pois tilastosta. Ei sillä oo mitään tekemistä palkkatyön ja työllistymisen kanssa.

No keinoa löytää "oikeita" työpaikkoja ei ole ja hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite nostaa suomen työllisyysaste 72%:n. Joten se täytyy sitten toteuttaa keinolla millä hyvänsä, jotta hallitus ei epäonnistu ohjelmassaan ja kansa äänestää samat henkilöt takaisin jatkoon.

Vierailija
170/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kestämätön systeemi, koska yhteiskunnan rahat valuvat pikavauhtia ulkomaille sekä keskittyvät liikaa. Yhteiskunta pystyy hetken aikaa maksamaan siitä, mistä yritysten pitäisi, mutta sitten loppuu rahat orjien elättämiseen. Mitähän sitten tehdään.

Lisäksi pienet yritykset alkavat kaatuilla, vaikka kuinka olisi orjia, koska kukaan ei kuluta.

Vierailija
171/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikulle vaan kaikki orjatöihin pakotetut. Viesti poistettiin. Tottakai. Kaikki orjatöihin pakotetut karenssin uhalla velvoitetut, heti hakemaan sairauslomaa.Tämä on keino lopettaa nämä orjatyömarkkinat. Pää ei kestä orjatöitä. Sairauslomaa vaan heti. Mielenterveys romahtaa orjatöissä. Sekä someen vaan kertomuksia orjapaikoista. Eiköhän touhu lopu. Kuvatkaa ja nauhoittakaa kaikki viranomaisien välinen kommunikointi. Annetaan samalla mitalla takaisin.Itse aion nauhoittaa jokaisen te-keskuksen yhteydenoton.

Vierailija
172/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpäs jos työnantaja sanoisi, että teetkö puoli vuotta ilmaiseksi, katotaan sit sitä palkkaa?? Moniko suostuisi? Ja kyllä se palkkatuki-systeemi on jo olemassa jos epäilee, että työtön vaatii aluksi totuttelemista työelämään. Jo 2v työttömänä on pitkäaikaistyötön. Mulla on kokemusta jokunen pätkä työttömänä olosta, muuten olen ollut työssä n20 vuotta. Ja kyllä se ihmisen oma motivaatio ratkaisee enemmän kun tausta. On niitä työntekijöitäkin, joita ei niin kovin paljon kiinnosta. Ei se ole pelkästään ilmaistyöntekijöitten ongelma. Paljon vaikuttaa sun oma asennoituminen myös. Oon oikeesti joskus itse ihmetellyt, kun ihme tyypit saa palkkaa ja joku tosi motivoitunut ja ahkera on ilmaistöissä.

Ne, jotka eniten ovat työttömiä haukkumassa, ovat juuri niitä laiskimpia. Eiväthän he reppanat edes tajua olevansa laiskoja, kun vääntäytyvät aamulla töihin, kääntävät pari paperia ja luulevat olevansa kamalan kiireisiä. Loppupäivä valitetaan kiirettä ja haukutaan työttömiä. Itselläni on ns. vakityöpaikka nyt. Yhdellä aikaisemmalla työpaikalla oli joku vakkarim, itseni jo lähdettyä muualle lipsauttanut, kun oli ilmoitettu, ettei heille anneta enää tukityöllistettäviä, että kukas täällä nyt työt tekee. 

Vierailija
173/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan sama kuinka paljon työstään tykkää ja kuinka motivoitunut on, kun kenelläkään ei ole varaa tehdä sitä työtä palkatta, paitsi jos on taloudellisesti sellaisessa tilanteessa, jossa ei edes tarvitsisi tehdä mitään töitä- ja harva on. Asumisen ja elämisen kustannukset kun pitää saada maksettua. Palkaton työkokeilu on sinällään ideana ihan hyvä, mutta mielestäni työnantajan tai valtion tulee sen aikana maksaa työntekijän ja tämän perheen kaikki elämisen kulut. Ja kokeilun/harjoittelun jälkeen pitää olla jonkinlainen takuu työllistymisestä, etenkin jos hoitaa hommat hyvin. Muuten vain kyykytetään ja ajetaan ihmisiä ahdinkoon.

Kun oliskin näin. Eipä siellä töissä monikaan käy sen työnilon takia, vaan siksi, että saisi palkkaa. Olipa työssä tai työtön, ei se työ oikein nappaa ilman että siitä maksetaan.

Vierailija
174/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes viitsi kirjoittaa tänne kaikkia työkkärin älynväläyksiä. Kerran olin osa-aikatyössä, eli siis papereissa työtön. Työkkäri ehdotti työnhakukurssia pikaisella aikataululla. Kestää5pv. Pois voi olla vaan jos on hyväksyttävä syy. Soitin, että oon sopinut työvuorot kaikille niille päiville, että en pääse. No, se ei ole hyväksyttävä syy. Yritin asiasta valittaa myös myöhemmin, mutta tuli 3kk karenssi. Eihän se niin haitannut, mutta periaatteessa, eikö palkallinen työpäivä, 8 tuntia, ole pätevä syy, olla poissa 9€/pvä kurssilta? Ei, sairasloma on ainoa syy olla poissa.

Vierailija
175/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit kuule kysynyt virkailijalta, että kuule saatko sinä palkkaa vai ihanko ilmaiseksi istut te-toimistossa joka päivä? Niin ja kertyykö eläkettä ja lomapäiviä? Onko työterveyshuolto?

Hullultahan tuo vähän kuulostaa virkailijan suusta, jonka pitäisi auttaa työllistymään. Mutta oon siellä asioidessa oppinut, että ne niitten ehdotukset ei oikein mun logiikalla avaudu, kuten ei tuokaan oikein.

Vierailija
176/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos niitä työhakemuksia pitää alkaa lähetellä yks viikossa, niin kuka työnantaja niitä enää viitsii lukea, kun niitä tulee ovista ja ikkunoista, toiset voi olla lähetetty vaan pakon edessä, toiset ihan tosissaan. Mut mitenhän vakavasti työttömien työhakemukset otetaan jos taustalla on ajatus, että se hakeminen on velvollisuus? Asialliset ja tosissaan tehdyt hakemukset menee samaan mappi ööhön, varsinkin jos sattuu valkkaamaan sieltä ekana niitä hakemuksia jotka ei niin tosissaan hae töitä. Ja niitä hakemuksia alkaa tulla paljon, kun on se hakuvelvoite? Siis suurin osa työttömistä varmasti haluaa töitä, mut on siellä joukossa aina niitäkin, jotka ei niin välttämättä halua.

Vierailija
177/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia Kaarinan Nuoret Pajamestarit ry:stä?

http://www.pajamestarit.fi/lounaslista

Pajamestarien lounasravintola tarjoaa päivittäin maistuvan kotilounaan, johon sisältyy lämminruoka, salaatti, pajalla leivottu uunituore leipä, ruokajuoma, jälkiruoka ja kahvi.

Lounaan hinta on 8 €, viiden lounaan lippuvihko maksaa 36 €. Lounasseteli ja -kortti käyvät maksuvälineenä (Ticket lounas ja Ticket Duo)

Lounasravintola on avoinna arkisin kello 11-13.30

Vierailija
178/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pajamestarit.fi/pajat/palvelupaja

Palvelupaja palvelee apua tarvitsevia kaarinalaisia siivouksessa ja kauppa-asioinnissa. Palvelupajan tehtävissä valmentautuja saa kokemusta logistiikasta, siistimisestä, organisoinnista, asiakaspalvelusta ja vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa.

Kauppapalvelu tekee päivittäistavaraostokset apua tarvitseville. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 040 865 8068.

Arkiapu siivoaa vanhusten koteja ja pajan tilat. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 0400 860 659.

Vierailija
179/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.pajamestarit.fi/pajat/palvelupaja

Palvelupaja palvelee apua tarvitsevia kaarinalaisia siivouksessa ja kauppa-asioinnissa. Palvelupajan tehtävissä valmentautuja saa kokemusta logistiikasta, siistimisestä, organisoinnista, asiakaspalvelusta ja vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa.

Kauppapalvelu tekee päivittäistavaraostokset apua tarvitseville. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 040 865 8068.

Arkiapu siivoaa vanhusten koteja ja pajan tilat. Palvelun asiakkaaksi pääsee Kaarinan kaupungin kautta. Lisätietoa Kaarinan kaupungin nettisivuilta tai puh. 0400 860 659.

Oikeastiko vanhusten koteihin menevät ovat kouluttamattomia, onko tämä edes laillista?

Vierailija
180/201 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä noista ilmaistöistä saa mitään työkokemusta, vaikka niin väitetään. Kaikki työnantajat tietävät, ettei ilmaistyöntekijälle saa antaa kun avustavia ja helppoja tehtäviä. Vaikka olisi motivaatiota ja osaamista, ei saa antaa kun tiettyjä tehtäviä. Tiedän tän, kun on ollut noita tukityyppejä työpaikalla. Ja minkä kuvan se antaa mahdolliselle työnantajalle, että oot ollut työtoiminnassa, eiköhän se aattele, että "next". Eli sen työttömän asema työmarkkinoilla ei ainakaan parannu. Saa vaan melko negatiivisen leiman. Eli tuo systeemi ei oo kovin onnistunut, siinäkään suhteessa.