Kauppojen itsepalvelukassat: kätevä tapa hoitaa ostokset itse vai ihmistyövoiman tuho?
Mitä olette mieltä paljon yleistyneistä kauppojen itsepalvelukassoista: ovatko ne toimiva vaihtoehto ostosten maksamiseksi? Omassa lähikaupassa on lisätty itsepalvelukassoja niin, että yleensä nykyään on enää yksi myyjä kassalla. Itse tykkään käyttää itsepalvelukassoja ja koen ne tosi käteviksi, mutta kieltämättä mietityttää tuo ihmistyövoiman häviäminen asiassa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo byebye henkilökunnalle. Ei se roina itsestään hyllyyn hyppää, tilaukset ja myymälän siistiminen ja asiakaspalvelu (eli kaikki kysymykset yms.) ei hoidu ip-kassoilta. Ehkä vähemmän porukkaa kassoille tulevaisuudessa, mutta musta se on hyvä asia (vaikka itse työskentelen kaupassa). Kuka tahansa koulutettu apina pärjää kaupassa, joten porukkaa vapautuu muihin töihin. Kuitenkin kyllä kaupassa riittää hommia silti, etenkin kun koko ajan säästetään kuluissa, että kohta varmaan tehdään talkkarinkin hommat (nyt jo siivotaan omalla työporukalla).
T. Kaupassa työskentelevä opiskelija
Joo, mutta taloudellisen tehokkuuden logiikka ajaa ilman muuta siihen pidemmän päälle, että ihmisiä palkataan vähemmän ja vähemmän töihin. Tämä trendi on esim. teollisuudessa ollut jo pitkän aikaa (kymmeniä vuosia).
Tilatkaa netistä ruuat kotiovelle, niin ei tarvitse arpoa, kumman kassan valitsee.
Terveisin kaupan työntekijä
Hyvin pienissä ostoksissa (muutama tuote) itsepalvelukassa on ihan ok. Yleisesti ottaen tykkään kuitenkin enemmän normaaleista kassoista, sillä tykkään käyttää maksamiseen käteistä kortin sijaan. Itsepalvelukassoillahan tämä ei suomessa onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun on niin paljon käyttäjiä täällä. Miten esim. -30 % tuotteiden kanssa tehdään, onko kassalla jokin alenappi ja pitääkö ensin skannata viivakoodi vai syöttää se aleprossa?
Edellyttää henkilökunnann"väliintuloa". Es!li heillä on oikeus näpsiä noita alennuksia, muutenhan kaikki yrittäisivät ostaa alella kaikkea. Sama alkoholijuomien ostamisen kanssa; edellyttää henkilökunnan hyväksyntää.
Kiitos! Itse olen mennyt näitten kanssa normikassalle, kun en ole ollut varma, miten siinä toimitaan. Siideriä kerran ostin ja siitä tuli joku äänimerkki tms., mikä kutsui henkilökunnan paikalle.
Mä käytän lähes aina itsepalvelukassoja. Ostokset mahtuu koriin ja semmoisen määrän jaksaa hyvin skannata. Ei tarvitse häpeillä noloja ostoksia ja on paljon nopeampaa, ei tarvitse ikinä jonottaa. Mielestäni itsepalvelukassa on ihan paras keksintö.
Tulevaisuudessa riittää että ostoskärry ajetaan lukulaitteen läpi -siinä kaikki.
Sitten vaan vilautetaan maksukorttia.
Ei siis todellakaan ihmisiä kauaa tarvita.
Mitä horisette kassapalvelijan työllistämisestä?
Oletteko samaa sakkia, jotka itkevät vieläkin puhelinkeskusten neitien uran loppumisesta?
Tykkään myös isoissa ostoksissa. Saa rauhassa pakata ostokset omiin kasseihin oikeassa järjestyksessä. Banaanit ja salaatit eivät ota hittiä kuten kassahihnan loppupään ruuhkassa.
Sen sijaan, että ensin latoo kärrystä hihnalle ja sitten hihnalta kassiin voi pakata suoraan kärrystä kasseihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun on niin paljon käyttäjiä täällä. Miten esim. -30 % tuotteiden kanssa tehdään, onko kassalla jokin alenappi ja pitääkö ensin skannata viivakoodi vai syöttää se aleprossa?
Meillä tuossa lähiPrismassa on nuo alelaput viivakoodillisia nykyään eli piippaa sen alennuslapun viivakoodin vaan normaalisti, niin saa alennetun hinnan suoraan.
Hyvä keksintö ja tulee varmasti yleistymään vielä paljon. Itse kuitenkin käytän tavallista kassaa aina kun voin ihan tuon työllistämisnäkökulman takia. Vaikka varmasti teknologinen kehitys tulee viemään työpaikkoja juuri kassan tyyppisistä ammateista, niin juuri nyt yhteiskunnalla ei ole tarjota mitään muuta vaihtoehtoja. Maksan mieluummin tuotteiden hinnasta kassahenkilön palkkaa kuin muissa veroissa kassahenkilön työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.
Kauppa siis olettaa, että ihmiset varastaa. En halua käyttää kassatoimintoa, jossa minua epäillään varkaaksi.
Miten niin olettaa? Kauppa TIETÄÄ, että ihmiset varastaa. Puoli miljardia euroa vuosittain katoaa kaupoilta varkaiden takia. Typerähän se kauppa olisi, jos siellä ei yhtään vahdittaisi maksaako ihmiset vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä niistä, joten käytän vain äärimmäisessä hädässä itsepalvelukassaa.
En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.
Et siis käytä itsepalveluravintoloja tai pikaruokapaikkojakaan? Niissäkin hoidetaan itse ruuan kärräys ja viedään vielä astiat paikalleen. Missä on ero?
Ero on siinä että voin valita samaan hintaan saanko palvelua vai teenkö työn itse. Valitsen tietysti palvelun. En ymmärrä miksi asiakkaana kannattaisin palvelun huonontumista? Siinä pitäisi olla joku hyöty asiakkaalle ja itse en ole sitä hyötyä löytänyt.
Jos mä kerron sulle, että se hyöty näkyy ajan kanssa hintojen laskuna, niin eikö siinä ole sulle hyötyä riittävästi? Itsepalvelukassa vähentää työn määrä ja siten henkilöstökustannuksia ja siten mahdollistaa alhaisemmat hinnat.
Prismassa valitsen kassan, jolla suloinen poika.
M22
Käyttäisin itsepalvelukassaa mutta ostan usein tupakkaa ja se on ostettava normikassalta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.
Missä kaupassa henkilökunta tekee kaiken puolestasi? Eihän ne vedä kuin viivakoodit tuotteista ja sinä teet itse kaiken muun.
Traktori, kätevä tapa kyntää peltoa vai ihmistyövoiman tuho?
Juoksukaljat onnistuu noissa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis käytä itsepalveluravintoloja tai pikaruokapaikkojakaan? Niissäkin hoidetaan itse ruuan kärräys ja viedään vielä astiat paikalleen. Missä on ero?
Itse asiassa en juurikaan käytä kotimaisia ravintoloita tai kahviloita. Tykkään käydä ulkomailla ravintolassa (tai tykkäsin ennen koronaa), kun mitään ei tarvitse itse tehdä. Teen niin hyvää ruokaa itse, ja edullisemmin, että samoin tein syön mieluummin kotona, jos pöydän joutuu ravintolassa siistimään ennen syömistä edellisen ruokailijan jäljiltä ja lopussa omat sotkunsa. Kaikkein pahin on tämän kylän Picnic. Myyjät seisoo toimettomina kassalla, kun minä siivoan pöytiä. Juu ei.
Ylen aamutv:n Jälkiporssissa tällä viikolla sanoivat, ettei automaatio vähennä työpaikkoja. Joo, varmasti jo 20 vuoden kuluttua lähes kaikki mahdollinen on automatisoitu, niin ihan VARMASTI vähenee SUORITTAVA työ. Ainahan tarvitaan ihmisiä tekemään sitten jotain ohjelmointia tai muuta asiantuntijatyötä mutta aika posketon väite näiltä Jälkiporssin asiantuntijoilta, ettei muka työpaikat vähenisi. Jos poistetaan 50 suorittavaa työpaikkaa, niin tilalle tarvitaan ehkä 1-2 asiantuntijaa, jos sitäkään.