Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppojen itsepalvelukassat: kätevä tapa hoitaa ostokset itse vai ihmistyövoiman tuho?

Vierailija
24.05.2017 |

Mitä olette mieltä paljon yleistyneistä kauppojen itsepalvelukassoista: ovatko ne toimiva vaihtoehto ostosten maksamiseksi? Omassa lähikaupassa on lisätty itsepalvelukassoja niin, että yleensä nykyään on enää yksi myyjä kassalla. Itse tykkään käyttää itsepalvelukassoja ja koen ne tosi käteviksi, mutta kieltämättä mietityttää tuo ihmistyövoiman häviäminen asiassa.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmistyön saa korvattua niin se on sitä kehitystä. Eihän enää ole autojenkaan edessä ukkoa kulkemassa lipun kanssa. 

Vierailija
22/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.

Tämä tekee todella typeräksi nämä kassat. Kauppa siis olettaa, että ihmiset varastaa. En halua käyttää kassatoimintoa, jossa minua epäillään varkaaksi.

Toiseksi, esim. S-kaupan itsepalvelukassat ovat typerää mallia: kauppakassille ei ole paikkaa. En ole vielä keksinyt, miten näissä pitäisi loogisesti edetä. Kassia ei voi laittaa lattiallekaan - näinä aikoina, kun kaikki varastetaan heti. Minulla ei ole 4 kättä.

En siis käytä tätä muotoa enää.

Onhan S-kauppojen itsepalvelukassoilla kauppakassin paikka.! Jos kassi on mallia XXXXXL, niin sitten se ei ehkä siihen tilaan mahdu, mutta muuten kyllä oikein hyvin. 

Ei ole paikkaa, missä voisi pakata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä niistä, joten käytän vain äärimmäisessä hädässä itsepalvelukassaa.

En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.

Jos Suomen kassoilla olisi lisäksi pakkaajat, niin käyttäisin perinteistä kassaa.

Nyt pääsen itsepalvelukassalla nopeammin, kun voin lukea viivakoodin ja pakata saman tien.

Vierailija
24/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitys kehittyy väistämättä. Ette kai te kuvittele, että teidän mitättömällä rimpuilullanne asiaa vastaan on jotain merkitystä?

Vaikka tää varmasti on totta, niin näin ajattelevat ihmiset puistattaa mua...Pikkusen inhimillisyyttä ei olis sullekaan pahitteeksi. 

Vierailija
25/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ymmärrä millä tavalla on paha juttu "palvella itse itseään". Kyllä uskon että palvelukassojakin tarvitaan "aina". Esim. Vanhukset eivät varmasti koskaan opi itsepalvelukassojen käyttöä.

En yksinkertaisesti näe mitään vaivaa siinä, että piippailen tuotteeni itse, painan paria nappulaa, työnnän kortin koneeseen, pakkaan ja häivyn. Saan olla omissa ajatuksissani koko ajan eikä tarvitse hikoilla hitautta. Sopii minulle ja käytän mielelläni. Hyvä keksintö. Kyseiselle keksijälle kolme hurraa-huutoa. Hurraa, hurraa, hurraa!

Vierailija
26/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.

Tämä tekee todella typeräksi nämä kassat. Kauppa siis olettaa, että ihmiset varastaa. En halua käyttää kassatoimintoa, jossa minua epäillään varkaaksi.

Toiseksi, esim. S-kaupan itsepalvelukassat ovat typerää mallia: kauppakassille ei ole paikkaa. En ole vielä keksinyt, miten näissä pitäisi loogisesti edetä. Kassia ei voi laittaa lattiallekaan - näinä aikoina, kun kaikki varastetaan heti. Minulla ei ole 4 kättä.

En siis käytä tätä muotoa enää.

Onhan S-kauppojen itsepalvelukassoilla kauppakassin paikka.! Jos kassi on mallia XXXXXL, niin sitten se ei ehkä siihen tilaan mahdu, mutta muuten kyllä oikein hyvin. 

Ei ole paikkaa, missä voisi pakata.

No jos on paikka, mihin laskea kassi, niin miten ei ole paikkaa missä pakata? Tavarat laitetaan siihen kassiin saman tien, kun ne vedetään viivakoodinlukijan läpi. En minä ainakaan mitään erillistä pakkaustilaa tarvitse. 

Vierailija
27/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä niistä, joten käytän vain äärimmäisessä hädässä itsepalvelukassaa.

En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.

Et siis käytä itsepalveluravintoloja tai pikaruokapaikkojakaan? Niissäkin hoidetaan itse ruuan kärräys ja viedään vielä astiat paikalleen. Missä on ero?

Ero on siinä että voin valita samaan hintaan saanko palvelua vai teenkö työn itse. Valitsen tietysti palvelun. En ymmärrä miksi asiakkaana kannattaisin palvelun huonontumista? Siinä pitäisi olla joku hyöty asiakkaalle ja itse en ole sitä hyötyä löytänyt.

Vierailija
28/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän molempia vaihtoehtoja. Jos on ostoksia vain koriin mahtuva määrä niin itsepalvelukassa jos taas viikko-ostokset kärryssä niin menen perinteiselle kassalle.

Mun lähikauppa on Ympyrätalon S-market jossa itsepalvelukassoja on ollut muutaman vuoden enkä koe että jonot olisi tänä aikana lisääntynyt. Usein on vähän jonoa itsepalvelukassoille.

Vierailija
29/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataispa Lidliin itsepalvelukassat. Shoppaisin muuten siellä mutta jonot aina jotain niin käsittämätöntä

Vierailija
30/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ihmiskassoista, mutta jos on jonoa ja vaan vähän ostoksia menen itsepalvelukassalle. Usein niiden kanssa on jotain häikkää, etenkin alennustuotteiden kanssa, siksi mieluummin asioin ihmisen kanssa.

Vierailija
31/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen kerta kun olen IKEAN itsepalvelukassalla, saan sen punavalon välkkymään ja siinä sitten odotellaan että myyjä tulee selvittämään keissiä. :D Joo, en tykkää.

Se syttyy niin helposti, kerran oli kantiskortti kulunut ja sain sen vilkun syttymään, toisella kertaa laitoin kortin laitteeseen liian aikaisin ja sain sen lampun syttymään, kolmannella kerralla en muista mikä oli syy...

Vierailija
32/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupassa saa ole kerran kokeillut. Kai se parin tavaran kanssa toimii jos kassoille muuten on jono, yleensä mulla on kärry täynnä joten helpompi latoa ne hihnalle ja pakata samalla kun kassa vetää viivakoodit.

Aamuisin kun kauppa on tyhjä ja mulla käsissä vain pari tavaraa lounaaksi, Kassa lukee koodit siinä ajassa kun etsin lompakon esiin.

Vierailija
33/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä millä tavalla on paha juttu "palvella itse itseään". Kyllä uskon että palvelukassojakin tarvitaan "aina". Esim. Vanhukset eivät varmasti koskaan opi itsepalvelukassojen käyttöä.

En yksinkertaisesti näe mitään vaivaa siinä, että piippailen tuotteeni itse, painan paria nappulaa, työnnän kortin koneeseen, pakkaan ja häivyn. Saan olla omissa ajatuksissani koko ajan eikä tarvitse hikoilla hitautta. Sopii minulle ja käytän mielelläni. Hyvä keksintö. Kyseiselle keksijälle kolme hurraa-huutoa. Hurraa, hurraa, hurraa!

Samaa mieltä. Ihmeellistä, että tästäkin hyvästä keksinnöstä yritetään syyllistää sitä käyttäviä ihmisiä. Minä käytän itsepalvelukassaa aina kun se on mahdollista ja toivon niiden valloittavan koko kassamaailman!

Vierailija
34/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun on niin paljon käyttäjiä täällä. Miten esim. -30 % tuotteiden kanssa tehdään, onko kassalla jokin alenappi ja pitääkö ensin skannata viivakoodi vai syöttää se aleprossa?

Vierailija
35/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kun on niin paljon käyttäjiä täällä. Miten esim. -30 % tuotteiden kanssa tehdään, onko kassalla jokin alenappi ja pitääkö ensin skannata viivakoodi vai syöttää se aleprossa?

Edellyttää henkilökunnann"väliintuloa". Eli heillä on oikeus näpsiä noita alennuksia, muutenhan kaikki yrittäisivät ostaa alella kaikkea. Sama alkoholijuomien ostamisen kanssa; edellyttää henkilökunnan hyväksyntää. 

Vierailija
36/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellyttää henkilökunnann"väliintuloa". Eli heillä on oikeus näpsiä noita alennuksia, muutenhan kaikki yrittäisivät ostaa alella kaikkea. Sama alkoholijuomien ostamisen kanssa; edellyttää henkilökunnan hyväksyntää. 

Mitä muita rajoituksia on?

Hyvä tietää etukäteen, niin tietää milloin valita normikassan ja milloin itsepalvelukassan.

Eli jos on aletuotteita niin ei kannat ja ilmeisesti jos ostaa alkoholia ja tupakkaa niin on hankalaa?

Onko muita "rajoituksia"?

Vierailija
37/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita rajoituksia on?

Hyvä tietää etukäteen, niin tietää milloin valita normikassan ja milloin itsepalvelukassan.

Eli jos on aletuotteita niin ei kannat ja ilmeisesti jos ostaa alkoholia ja tupakkaa niin on hankalaa?

Onko muita "rajoituksia"?

Aletuotteiden ostamisesta itsepalvelukassalla ei ole kokemuksia, mutta kaljan ostaminen ainakin oli helppoa kuin heinäntako. "Vahdissa" oleva henkilökunnan edustaja bongasi ostoskoristani kaljapullot ja tuli heti kassan luo ja sanoi, että "otetaan nämä ensin alta pois, niin pääset hoitamaan muut ostokset". Se oli sitä palvelua, mitä siinä tilanteessa kaipasinkin! 

Vierailija
38/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kassahenkilönä, joka vastaa oman kauppani itsepalvelukassa alueesta eli päivystän siinä, voin sanoa että ei ainakaan ihan helpolla saada semmoisia itsepalvelukassoja, jotka ei myös ihmishenkilökuntaa vaatisi paikalle. Eli ei tarkoita automaattisesti byebye töille, niinkun moni sanoo. Ihan lakipykälien määräämänä, niin kauan kun esim alkoholia myydään, itsepalvelukassalla on AINA oltava henkilökunta valvomassa. Ei saa sekunttiakaan olla tämä alue niin, etteikö siinä ihminen olisi valvomassa. En keksi mitään teknologiaa mikä voisi korvata sen, että myyjä tulee tarkistamaan ostajan henkilöllisyyden. Esim turhaan koneelle näyttää henkkareita, mistä sitä kone tietää kuka siinä kyseistä esim varastettua henkkaria pitää kädessään. Pitäisi olla jo kasvojentunnistus kamerat asennettuna tai jotain. On niin absurdia, että eiköhän meillä työpaikat toistaiseksi pysy :D

Vierailija
39/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuostoksiin hyvä, isommat menee myyjän kautta.

Vierailija
40/117 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo byebye henkilökunnalle. Ei se roina itsestään hyllyyn hyppää, tilaukset ja myymälän siistiminen ja asiakaspalvelu (eli kaikki kysymykset yms.) ei hoidu ip-kassoilta. Ehkä vähemmän porukkaa kassoille tulevaisuudessa, mutta musta se on hyvä asia (vaikka itse työskentelen kaupassa). Kuka tahansa koulutettu apina pärjää kaupassa, joten porukkaa vapautuu muihin töihin. Kuitenkin kyllä kaupassa riittää hommia silti, etenkin kun koko ajan säästetään kuluissa, että kohta varmaan tehdään talkkarinkin hommat (nyt jo siivotaan omalla työporukalla).

T. Kaupassa työskentelevä opiskelija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä