Kauppojen itsepalvelukassat: kätevä tapa hoitaa ostokset itse vai ihmistyövoiman tuho?
Mitä olette mieltä paljon yleistyneistä kauppojen itsepalvelukassoista: ovatko ne toimiva vaihtoehto ostosten maksamiseksi? Omassa lähikaupassa on lisätty itsepalvelukassoja niin, että yleensä nykyään on enää yksi myyjä kassalla. Itse tykkään käyttää itsepalvelukassoja ja koen ne tosi käteviksi, mutta kieltämättä mietityttää tuo ihmistyövoiman häviäminen asiassa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiselle sosiaalisissa kontakteissa ahdistuvalle nuo ovat luojan lykky eli multa saavat plussaa!
Ei varmaan pahene kun ei tarvitse edes kaupan kassalle altistua
Tai käy juuri päinvastoin! Mitä vähemmän ihmiskontakteja, sen vaikeammaksi ne muuttuvat. Epämukavuusalueella pitää kyetä toimimaan, muuten eläminen käy mahdottomaksi. Ei liene toivottavaa, että yhä useampi eristyy kotiinsa ja hoitaa kaiken kanssakäymisen somessa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös isoissa ostoksissa. Saa rauhassa pakata ostokset omiin kasseihin oikeassa järjestyksessä. Banaanit ja salaatit eivät ota hittiä kuten kassahihnan loppupään ruuhkassa.
Sen sijaan, että ensin latoo kärrystä hihnalle ja sitten hihnalta kassiin voi pakata suoraan kärrystä kasseihin.
Itse en taas ole just isojen ostosten kanssa mennyt ip-kassalle, koska en halua laskea ruokakasseja kaupan lattialle. Normikassalla saan nostettua kassit sitä mukaa tyhjään ostoskärryyn, kun täytän niitä.
Ladon ostokset hyllystä kärryyn tiettyyn järjestykseen, jolloin voin hihnallekin nostaa ensin painavat ja kestävät ja viimeiseksi kevyet ja herkästi liiskaantuvat. Näin saan myös pakattua ostokset tehokkaasti/ ripeästi kasseihin ilman että hihnan päässä tarvitsee ihmetellä mitä mihinkin kassiin ja pohjalle vai päälle.
Itse vältän itsepalvelukassoja ihan protestiksi koska haluan että minua palvelee ihminen, esim ongelmatilanteita varten tai jos on kysyttävää, tyyliin lahjakortti tai ostaa vaikka tupakkaa.
Tämä tietenkin pidentää jonoja oikeille kassoille ja ihmiset alkaa valittamaan, varsinkin eläkeläiset jotka tuskin haluaa käyttää itsepalvelukassoja. Pakottaa kaupat pitämään useamman tavallisen kassan auki.
Kyse ei ole siitä ettenkö osaa käyttää itsepalvelukassa, olen kyllä kokeillut, vaan nimenomaan ihan protesti sitä vastaan että poistetaan se ihminen palvelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tulivat. Nyt saa nopeasti hoidettua ostokset ja niitä ei vanhemmat ihmiset osaa/uskalla käyttää, niin ei taritse jonottaa pitkään.
Hauska yleistys - olen 60+ ja käyttänyt alusta saakka.
Saksassa, muistaakseni Munchen, oli itsepalvelu-marketti jo noin 2005. Kaikki tavarat olivat rfid-tarrakoodilla varustettuja. Kerättiin kärryyn ja kun tuli kassalle, näytölle tuli listaus tavaroista kärryssä (ja ehkä myös taskussa, en testannut), hinnat ja loppusumma. Kortinlukijan kautta hyväksyntä ja portti avautui, pakkaaminen/kärryn purkaminen kassojen takana olevan tason kautta omaan kassiin.
Olisi ehkä voinut kerätä suoraan ostoskassiinkin? Kassa-alueella oli kontrollihenkilö seuraamassa toimintaa, muu henkilöstö vain täydensi hyllyjä.
Millainen vaalijärjestelmä meillä on? Eikai Dominion:)
Ajatelkaa äänestättekö poliitikkoa joka ajaa rajoitustoimia vai sellaista poliitikkoa joka haluaisi tieteen ratkaista asiat, eikä valtamedialla manipuloiden ihmiset pelkotilaan. Lukekaa The Great Barrington Declaration. Taitaa olla jo kymmenet tuhannet lääkärit sen allekirjoittaneet ympäri maailman. Tuli vain mieleen!
Laittakaa sana kiertämään ja poistakaa pelkotila muiltakin!
Käytän itsepalvelukassaa aina kun voin.
Työtähän olisi vaikka kuinka paljon, sellaistakin johon kone ei vielä pysty. Pulaa on vain palkanmaksajista. Ihmisillä kannattaisi teettää järkevää työtä, eli juuri sitä mihin ihmisiä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsepalvelukassaa aina kun voin.
Työtähän olisi vaikka kuinka paljon, sellaistakin johon kone ei vielä pysty. Pulaa on vain palkanmaksajista. Ihmisillä kannattaisi teettää järkevää työtä, eli juuri sitä mihin ihmisiä tarvitaan.
Näin on, minusta yleislääkärinkin voisi korvata robotilla, varsinkin THL uskovaisen yleislääkärin.
Osa lääkäreistä osaa ajatella myös omilla aivoillaan - niiden korvaaminen onkin ongelmallisempaa, mutta nuo nykyiset THL uskovaiset robotit, voisi hyvin korvata aidoilla roboteilla. Laatukin paranisi ja tiedot/taidot pysyisivät ajantasaisempina.
Vierailija kirjoitti:
Traktori, kätevä tapa kyntää peltoa vai ihmistyövoiman tuho?
On hyvä, että raskaat, likaiset ja epäergonomiset työt hoidetaan koneeelisesti. Miksi kaivaa lapiolla ojaa, jos on olemassa kaivinkone? Koneellistettu maatalous kuitenkin mahdollistaa yhden hengen ylläpitämät ruokatehtaat, joissa eläimet on alistettu koneiden asemaan, tehotuotannon, jossa ainoastaan rahalla on merkitystä ympäristön ja eläinten hyvän hoidon kustannuksella. Toki ruoka on halpaa, mutta jos tämä ahneus ja lyhytnäköisyys tuhoaa koko maapallon elämän edellytykset sekä aiheuttaa kärsimystä eläville olennoille, onko se minkä arvoista?
Koneistaminen voisi mahdollistaa myös fiksuja inhimillisiä tapoja huolehtia eläinten hyvästä hoidosta ja luontoystävällisten tapojen omaksumisen esimerkiksi kiertoviljelyn tms. tapojen opiskelun ja omaksumisen. Mutta tässäkin on raha on kuin jumala, kaikki ajattelevat vain ja ainoastaan lyhytnäköistä tuottoa, mulle, niin paljn kuin voin kahmia, viis mistään muusta!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tulivat. Nyt saa nopeasti hoidettua ostokset ja niitä ei vanhemmat ihmiset osaa/uskalla käyttää, niin ei taritse jonottaa pitkään.
Ha ha! Olen 75-v. ja käytän sujuvasti itsepalvelukassoja. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse vältän itsepalvelukassoja ihan protestiksi koska haluan että minua palvelee ihminen, esim ongelmatilanteita varten tai jos on kysyttävää, tyyliin lahjakortti tai ostaa vaikka tupakkaa.
Tämä tietenkin pidentää jonoja oikeille kassoille ja ihmiset alkaa valittamaan, varsinkin eläkeläiset jotka tuskin haluaa käyttää itsepalvelukassoja. Pakottaa kaupat pitämään useamman tavallisen kassan auki.
Kyse ei ole siitä ettenkö osaa käyttää itsepalvelukassa, olen kyllä kokeillut, vaan nimenomaan ihan protesti sitä vastaan että poistetaan se ihminen palvelemasta.
Vähän hölmön kuuloista tuollainen. Eihän niiden itsepalvelukassojen käyttöön ole mitään pakkoa, ei edes suositusta. Ne on vain VAIHTOEHTO. Ja hyvä että on, nopeuttaa sinun ja minun asiointia, jotka mennään mieluummin tavalliselle kassalle, kun sieltä meidän jonosta on poissa moni pikkuostoksia maksava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.
Tämä tekee todella typeräksi nämä kassat. Kauppa siis olettaa, että ihmiset varastaa. En halua käyttää kassatoimintoa, jossa minua epäillään varkaaksi.
Toiseksi, esim. S-kaupan itsepalvelukassat ovat typerää mallia: kauppakassille ei ole paikkaa. En ole vielä keksinyt, miten näissä pitäisi loogisesti edetä. Kassia ei voi laittaa lattiallekaan - näinä aikoina, kun kaikki varastetaan heti. Minulla ei ole 4 kättä.
En siis käytä tätä muotoa enää.
Ei se valvoja siinä pelköstään sitä varten ole, vaan siksi että auttaa tarvittaessa. Joskus esim. viivakoodi ei jostain syystä toimi, ja silloin tarvitaan kaupan henkilö näppäilemään tuotenumero koneelle. Samaten, jos ostaa jotain punalapputuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Juoksukaljat onnistuu noissa hyvin.
Ei onnistu ainakaan meidän Cittarissa. Itsepalvelukassa-alueen jälkeen on portti joka avautuu vain kuitin viivakoodin näyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska yleistys - olen 60+ ja käyttänyt alusta saakka.
Saksassa, muistaakseni Munchen, oli itsepalvelu-marketti jo noin 2005. Kaikki tavarat olivat rfid-tarrakoodilla varustettuja. Kerättiin kärryyn ja kun tuli kassalle, näytölle tuli listaus tavaroista kärryssä (ja ehkä myös taskussa, en testannut), hinnat ja loppusumma. Kortinlukijan kautta hyväksyntä ja portti avautui, pakkaaminen/kärryn purkaminen kassojen takana olevan tason kautta omaan kassiin.Olisi ehkä voinut kerätä suoraan ostoskassiinkin? Kassa-alueella oli kontrollihenkilö seuraamassa toimintaa, muu henkilöstö vain täydensi hyllyjä.
Tämän kaltainen kokeilu on käynnissä jossain pääkaupunkiseudun Prismassa. Ostoskärryssä on lukija, johon vedetään tuotteen viivakoodi. Sitten ne tuotteet voi pakata omaan kassiin. Aluksi on laitteeseen näytetty maksukortti, joka kuitataan kassaosastolla. Sitten vaan kassin kanssa kotiin.
Käytän itsepalvelukassaa. Paljon nopeampaa. Ja tykkään kun ei tarvitse tervehtiä ketään. Mitä vähemmän turhia ihmiskontakteja, sitä parempi.
Totta kai nuo kassat vievät työpaikkoja, mutta niin vie kaikki kehitys. Ei lyhdynsytyttäjiäkään ole enää olemassa kun kaikkialla on sähköiset katuvalot. Ei menneisyyteen voi jämähtää.
Introverttina tykkään, mutta ei mulla toisaalta ole ollut mikään ongelma käyttää myöskään normaalia kassaa. Käytän nykyään itsepalvelukassaa lähes aina kun se on mahdollista ihan vaan siitä syystä, että siinä on yleensä lyhyempi jono ja koska niitä on usein monta, niin sekin lyhyt jono etenee nopeammin kuin normaalilla kassalla, eli ne on yksinkertaisesti nopeampia.
Onhan se tottakai harmillista, että työtä häviää, mutta toisaalta miksi pitää ihmisiä työssä jota ei todellisuudessa tarvita? Kyllähän niiden itsepalvelukassojen suunnittelu, valmistaminen, myyminen, huolto, yms myös vaatii jonkun työpanosta. Eli ei se työ kokonaan häviä, on vaan muualla. Myöskin netistä tilaaminen lisääntyy koko ajan, joten tarvitaan lisää tuotteiden keräilijöitä myös ruokakauppoihin. Lisäksi joillekin kaupoille ei olisi pahitteeksi pestata joitakin työntekijöitä tekemään ihan puhdasta asiakaspalvelua siellä kaupan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä niistä, joten käytän vain äärimmäisessä hädässä itsepalvelukassaa.
En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.
Mutta teethän sinä itse melkein kaiken jo nyt. Etsit tuotteet opasteiden avulla, kasaat ne itse hakemaasi kärryyn, ladot itse tuotteet kassalle, pakkaat ostoksesi itse, palautat itse sen kärryn ja kuljetat tavarat kotiin itse. En ymmärrä miten se nyt on niin merkittävä ero että joku vie sen hänelle ojentamasi ostoksen lukijan läpi, sen sijaan että itse tekisit sen. Ei tuo mitään palvelua ole. Keräily ja kotiinkuljetus on palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Kehitys kehittyy väistämättä. Ette kai te kuvittele, että teidän mitättömällä rimpuilullanne asiaa vastaan on jotain merkitystä?
Hyväksytään siis kansalaispalkka ja lopetetaan "työttömien" syyllistäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.
Tämä tekee todella typeräksi nämä kassat. Kauppa siis olettaa, että ihmiset varastaa. En halua käyttää kassatoimintoa, jossa minua epäillään varkaaksi.
Toiseksi, esim. S-kaupan itsepalvelukassat ovat typerää mallia: kauppakassille ei ole paikkaa. En ole vielä keksinyt, miten näissä pitäisi loogisesti edetä. Kassia ei voi laittaa lattiallekaan - näinä aikoina, kun kaikki varastetaan heti. Minulla ei ole 4 kättä.
En siis käytä tätä muotoa enää.Ei se valvoja siinä pelköstään sitä varten ole, vaan siksi että auttaa tarvittaessa. Joskus esim. viivakoodi ei jostain syystä toimi, ja silloin tarvitaan kaupan henkilö näppäilemään tuotenumero koneelle. Samaten, jos ostaa jotain punalapputuotteita.
Ja joissain tulee avaamaan mahdollisuuden maksaa myös alkoholit.
Täystuho. Älkää käyttäkö. Asiakkaalle työläämpiä sitäpaitsi! Itse joudut tekemään siis enemmän työtä jos käytät!
Ihmiskassa on monen vanhuksen ainoa ihmiskontakti koko päivänä! Tulevaisuudessa sinäkin olet vanhus-sinä voit olla juuri se joka kaipaa sitä ihmiskaupankassaa eläkkeellä!
Kyllä se alkaa olla byebye rivimyyjille, kun teknologia tästä kehittyy.