Kauppojen itsepalvelukassat: kätevä tapa hoitaa ostokset itse vai ihmistyövoiman tuho?
Mitä olette mieltä paljon yleistyneistä kauppojen itsepalvelukassoista: ovatko ne toimiva vaihtoehto ostosten maksamiseksi? Omassa lähikaupassa on lisätty itsepalvelukassoja niin, että yleensä nykyään on enää yksi myyjä kassalla. Itse tykkään käyttää itsepalvelukassoja ja koen ne tosi käteviksi, mutta kieltämättä mietityttää tuo ihmistyövoiman häviäminen asiassa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ylen aamutv:n Jälkiporssissa tällä viikolla sanoivat, ettei automaatio vähennä työpaikkoja. Joo, varmasti jo 20 vuoden kuluttua lähes kaikki mahdollinen on automatisoitu, niin ihan VARMASTI vähenee SUORITTAVA työ. Ainahan tarvitaan ihmisiä tekemään sitten jotain ohjelmointia tai muuta asiantuntijatyötä mutta aika posketon väite näiltä Jälkiporssin asiantuntijoilta, ettei muka työpaikat vähenisi. Jos poistetaan 50 suorittavaa työpaikkaa, niin tilalle tarvitaan ehkä 1-2 asiantuntijaa, jos sitäkään.
Jos teknologia/automisaatio ei nykyisestä kehity, tarvitaan koneiden pikakorjaajia aivan helvtisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen aamutv:n Jälkiporssissa tällä viikolla sanoivat, ettei automaatio vähennä työpaikkoja. Joo, varmasti jo 20 vuoden kuluttua lähes kaikki mahdollinen on automatisoitu, niin ihan VARMASTI vähenee SUORITTAVA työ. Ainahan tarvitaan ihmisiä tekemään sitten jotain ohjelmointia tai muuta asiantuntijatyötä mutta aika posketon väite näiltä Jälkiporssin asiantuntijoilta, ettei muka työpaikat vähenisi. Jos poistetaan 50 suorittavaa työpaikkaa, niin tilalle tarvitaan ehkä 1-2 asiantuntijaa, jos sitäkään.
Jos teknologia/automisaatio ei nykyisestä kehity, tarvitaan koneiden pikakorjaajia aivan helvtisti.
Asiakkaat ei välttämättä tiedä, kuinka monta kertaa päivässä myyjä korjaa tai huoltaa vaakaa, kuittilaitetta, pulloautomaattia, liukuhihnaa, maksupäätettä tai kassapäätettä. Tai sitä käsidesiautomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa riittää että ostoskärry ajetaan lukulaitteen läpi -siinä kaikki.
Sitten vaan vilautetaan maksukorttia.Ei siis todellakaan ihmisiä kauaa tarvita.
Kauppiaalle aivan mahtavaa ansaintaa, kun ihmiset ei leikkaa lippuja lappuja pois aiemmin ostetuista kasseista ja päällystakeista. Voi rahastaa ne moneen kertaan.
Ihmiset on aivan stanan lampaita. Normikassoille on pitkät jonot ja jonoissa on nuoriakin, vähäisillä ostoksilla. Silti tykätään jonottaa, vaikka itsepalvelukassa olisi tyhjä. Paras oli kerran k-marketissa, kun normikassaan oli tullut vikaavikaa ja ip-kassa toimi ja oli vapaana. Jonoakin kertyi, mutta, itse polleana poikana kävelin ip-kassalle ja katselin kun lampaat jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä niistä, joten käytän vain äärimmäisessä hädässä itsepalvelukassaa.
En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.
Missä kaupassa henkilökunta tekee kaiken puolestasi? Eihän ne vedä kuin viivakoodit tuotteista ja sinä teet itse kaiken muun.
Teetkö tavaroiden hyllytyksenkin itse?
Vierailija kirjoitti:
Ei oo byebye henkilökunnalle. Ei se roina itsestään hyllyyn hyppää, tilaukset ja myymälän siistiminen ja asiakaspalvelu (eli kaikki kysymykset yms.) ei hoidu ip-kassoilta. Ehkä vähemmän porukkaa kassoille tulevaisuudessa, mutta musta se on hyvä asia (vaikka itse työskentelen kaupassa). Kuka tahansa koulutettu apina pärjää kaupassa, joten porukkaa vapautuu muihin töihin. Kuitenkin kyllä kaupassa riittää hommia silti, etenkin kun koko ajan säästetään kuluissa, että kohta varmaan tehdään talkkarinkin hommat (nyt jo siivotaan omalla työporukalla).
T. Kaupassa työskentelevä opiskelija
Kyllä me ollaan käyty lapioimassa lumia, siivoomassa syksyisin lehtiä ja keräämässä pihalta roskia, kun eihän se kiinteistöhuolto ole aina paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuostoksiin hyvä, isommat menee myyjän kautta.
Mulla on max 2 tuotetta itsepalvelukassalle, jos muille kassoille on jonoa ja sinne ei. Sen verran karut kokemukset kerran aletuotteiden selvityksestä, että niiden kanssa en enää sinne mene.
Apteekkiin saisi tulla itsepalvelukassat. Ostan yleensä vain reseptivapaita tuotteita. Se niiden kassojen hitaus on jotain aivan eeppistä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassua kun henkilökunnan edustaja katselee vieressä kun itse teen hommat. Joskus vielä tulee koodinlukijat kärryihin ja koreihin niin sitten se on jo asiaa. Mutta joo, tykkään käyttää itsepalvelukassoja siitä huolimatta.
Tuollaisia viivakoodinlukijoita on jo ollutkin, en tiedä onko enää käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä vähän säälittää kassahenkilökunnan kohtalo: löytyykö kaupasta muita tehtäviä vai onko se sitten heille byebye?
No ainakin meidän lähikaupassa ruuhkattomina aikoina kassoja oli auki 2-3. Yksi noista henkilöistä pomppi kassan ja veikkaus-/postipisteen väliä. Kun tuli itsepalvelukassat (3 kpl) tämän yhden kassan tilalle, tuo sama henkilö jäi edelleen hoitamaan veikkausta ja postia.
Itse ainakin olen tyytyväinen, että nyt sieltä jonosta on pois ne energiajuomaa ja karkkia ostavat teinilaumat ja helpotus varmaan työlounasta hakevillekin, ettei lyhyttä ruokkista tarvitse kuluttaa jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Näin kassahenkilönä, joka vastaa oman kauppani itsepalvelukassa alueesta eli päivystän siinä, voin sanoa että ei ainakaan ihan helpolla saada semmoisia itsepalvelukassoja, jotka ei myös ihmishenkilökuntaa vaatisi paikalle. Eli ei tarkoita automaattisesti byebye töille, niinkun moni sanoo. Ihan lakipykälien määräämänä, niin kauan kun esim alkoholia myydään, itsepalvelukassalla on AINA oltava henkilökunta valvomassa. Ei saa sekunttiakaan olla tämä alue niin, etteikö siinä ihminen olisi valvomassa. En keksi mitään teknologiaa mikä voisi korvata sen, että myyjä tulee tarkistamaan ostajan henkilöllisyyden. Esim turhaan koneelle näyttää henkkareita, mistä sitä kone tietää kuka siinä kyseistä esim varastettua henkkaria pitää kädessään. Pitäisi olla jo kasvojentunnistus kamerat asennettuna tai jotain. On niin absurdia, että eiköhän meillä työpaikat toistaiseksi pysy :D
Paitsi että lentokentillä on jo automaatteja passintarkastuksessa, eli on ihan mahdollista tarkistaa henkilöllisyys ilman ihmistä ja niin on tehty jo useita vuosia.
Itse en käytä itsepalvelukassoja, ne on hankalampia ja hitaampia kuin perinteinen kassa. Jos on yksi ostos ja pitkät jonot saatan noille itsepalvelukassoille mennä, mutta se on hyvin, hyvin harvinaista.
Ihan käteviä. Käyttäisin enemmän jos siihen voisi maksaa myös tupakat ja alkoholit.
Ihan jees, mutta eräässä kaupassa jossa käyn, pitää nykyään näyttää pois lähtiessä kuitissa oleva viivakoodi, jotta pääsee ulos siltä kassa-alueelta. Unohdan aina sen ja laitan heti maksun jälkeen kuitin lompakkoon ja laukkuun. Sitten kun olen pakannut ostokset ja lähden, muistan että kuitti piti näyttää, ja pitää penkoa se laukusta. Pikkujuttu, mutta ärsyttää silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi haluaisin palvella itse itseäni ja tehdä kaiken työn itse, kun vieressä on henkilökuntaa joka tekee kaiken puolestani. Ei ole motivaatiota käyttää itsepalvelukassaa, ehkä jos siitä saisi jonkun alennuksen kun palvelee itse itseään.
Et siis käytä itsepalveluravintoloja tai pikaruokapaikkojakaan? Niissäkin hoidetaan itse ruuan kärräys ja viedään vielä astiat paikalleen. Missä on ero?
Itse asiassa en juurikaan käytä kotimaisia ravintoloita tai kahviloita. Tykkään käydä ulkomailla ravintolassa (tai tykkäsin ennen koronaa), kun mitään ei tarvitse itse tehdä. Teen niin hyvää ruokaa itse, ja edullisemmin, että samoin tein syön mieluummin kotona, jos pöydän joutuu ravintolassa siistimään ennen syömistä edellisen ruokailijan jäljiltä ja lopussa omat sotkunsa. Kaikkein pahin on tämän kylän Picnic. Myyjät seisoo toimettomina kassalla, kun minä siivoan pöytiä. Juu ei.
Ja kyllä. Käyn joskus syömässä a la cartea ja fine diningia. Mutta harvoin. Tarkoitin nyt näillä pöydänsiivoamisilla arkisempia ruokailu- ja kahvilakokemuksia.
Ihan jees, mutta vain hyvin pieniin ostoksiin. Tuskin tullaan saamaan mitään alennuksia. Maksaahan nuo kassojen muutostyöt, ja kassamyyjän palkka on pieni minuutilta kahdelta per asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä vähän säälittää kassahenkilökunnan kohtalo: löytyykö kaupasta muita tehtäviä vai onko se sitten heille byebye?
Aasiassa on jo 100% itsepalvelukauppoja. Sisään pääsee kun on asiakkuus ja tekniikka hoitaa laskulle sen mitä otit hyllystä.
Onneksi myös hyllytys on nykyään toisten hommia.
Miettikää sitä kun menette S-ryhmän liikkeisiin jotka ei ole edes kauppiasvetoisia vaan rahastusorganiaatio taustalla ainoastaan maksimoi voittojaan.
Mites kävi pankkien kanssa? Nyt maksetaan palvelumaksua itsetehdystä työstä omilla laitteilla ja omalla netillä. Uhataanpa vielä miinuskorolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis käytä itsepalveluravintoloja tai pikaruokapaikkojakaan? Niissäkin hoidetaan itse ruuan kärräys ja viedään vielä astiat paikalleen. Missä on ero?
Eroa on ainakin siinä, ettei se automaatti tai itsepalvelukassa maksa lainkaan veroa, säästö menee kauppiaan taskuun ja päätyy useinkin veronkiertomahdollisuuksien kautta johonkin Bahamasaarille, tai sitten osakkeenomistajille tulona, jonka eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
Minusta ei kannata suostua palvelemaan itse itseään, jos siitä on haittaa yhteiskunnalle verojen vähenemisen ja työttömyyden kasvun kautta. Miksi ampua itseään jalkaan?
Yritykset ottavat yhteiskunnan kouluttamaa työvoimaa, tekevät voittoa heidän/veronmaksajien kustannuksella, sillä palkat ovat niin pieniä että niiden lisäksi tarvitaan muita tukia. Yritykset hyötyvät verovaroin järjestetystä infrastruktuurista, heille kummasti kelpaavat verovaroin tuetut meri- ja lentoliikenne tavaran tuomiseksi maahan, auratut ja kunnossapidetyt tiet, jotta sekä tavara että asiakkaat pääsevät ostoksille, terveydenhuolto ja sosiaaliturva, joka takaa sen, että on kuluttajia joilla on kykyä ja varaa ostaa tuotteita.
Mutta kun pitäisi osallistua tähän yhteisen potin keräämiseen, josta kaikki kustannetaan, niin veroja vältellään, palkkoja ajetaan alas, työvoima heitetään pihalle jos on mahdollista automatisoida.
Sinänsä tuo, että jonkun pitäisi tehdä työtä, jonka automaatiokin hoitaa ei ole oleellista eikä tarpeellista. Kassan tai pikaruokalan työt eivät ole niin hohdokkaita, että niitä varta vasten pitää säilyttää ihan vain siksi että olisi työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa on jo 100% itsepalvelukauppoja. Sisään pääsee kun on asiakkuus ja tekniikka hoitaa laskulle sen mitä otit hyllystä.
Onneksi myös hyllytys on nykyään toisten hommia.
Miettikää sitä kun menette S-ryhmän liikkeisiin jotka ei ole edes kauppiasvetoisia vaan rahastusorganiaatio taustalla ainoastaan maksimoi voittojaan.
Aasiasta tulee paljon hyvää. Kuten korona...
Alennukset, palautukset, tarjousten tarkastukset jos on otettukin väärää tavaraa, bonusten ja korttienkäytön opastukset, kadonneet lompakot ja avaimet, kotiin unohtuneet maksuvälineet, punnitsemattomat hedelmät, kesken loppuneiden tavaroiden kyselyt, hintatiedustelut, käsinlyödyt bonuskortit, tupakat, alkoholit...