Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)

Vierailija
24.05.2017 |

"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/

Kommentit (706)

Vierailija
461/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istaria kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä tätä että miksi miehet ketjussa pullikoi vastaan ja yrittää kääntää tätä naisten syyksi, syyllistäen ja solvaten marttyyreiksi, kun kuitenkin tästäkin aiheesta on ihan faktaa ja tutkimustuloksia käytettävissä?

En minä ainakaan naisia syyllistä tai solvaa. Myönnän täysin että meikä on just tollanen joka ei osaa tajuta esim kodin siisteyden tärkeyttä, eikä esimerkiksi sitä että 5 ruokalajia (+ satunnaiset tosi harvoin) ei näköjään peukuista päätellen ole tarpeeksi, vaikka ne olisi kuinka maukkaita (terveellisyys ei ole ihan 5/5 kyllä :D).

Eli joo, asennemuutos olisi paikallaan minulle mutta ei se ole niin helppoa. Jos joku asia ei sinusta ole järkevää, ei se sillä muutu sen järkevämmäksi että joku toinen niin sanoo. Nytkin tämä työpöytäni on tässä likainen ja pölyinen, mutta kun otan sen myöhemmin niin se tulee ihan yhtä puhtaaksi ja operaatio tapahtuu harvemmin. Sen aikaa kestän kyllä.

Jaa nyt sä sitten myönnätkin taas olevasi mies?

Vierailija
462/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä tätä että miksi miehet ketjussa pullikoi vastaan ja yrittää kääntää tätä naisten syyksi, syyllistäen ja solvaten marttyyreiksi, kun kuitenkin tästäkin aiheesta on ihan faktaa ja tutkimustuloksia käytettävissä? Eli on todettu sekä käytännössä että paperilla asia todeksi.

Eikö olisi reilumpaa nyt vaan hyväksyä se, jotta asiaa voitaisiin ryhtyä muuttamaan yhteistyöllä? Eikä kasvattaa riitaa ja vastakkainasettelua sukupuolten välille?

En itse ainakaan syyllistä miestä yksilönä, tähän on ajauduttu ympäristön vaikutuksella ja kasvatuksella. Tähän on osallisena taas molemmat osapuolet ihan tasapuolisesti.

Jos tämä asia voisi parantaa erotilastoja, todennäköisesti lisätä seksuaalista kanssakäymistä pariskunnan välillä sekä parantaa naisten elämänlaatua että parisuhteen tilaa, niin eikö ole aika selvää että asiaa kannattaa yrittää parantaa?

Mitään tilastoja ei tässäkään keskustelussa ole vielä esitetty, vain valheellisia väittämiä.

Sitä linkkiä olen kysellyt jo monesti, ei näy eikä kuulu.

Mutta sinähän olet tässä keskustellut jo pidemmän aikaa, eikö olisi pitänyt jo kerätä hieman tutkittua tietopohjaa että tiedät mistä sinä oikein keskustelet? Miten voit keskustella tai vängätä tästä jollekin toiselle vastaan, kun et tiedä mihin mielipiteesi perustat? Eikö pelkkä mutuilu ole vähän kurjaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se sama ylimielinen asenne töiden näkymättömyydestä muissakin.

Lapseton siskoni esimerkiksi. Pölähtää meille, lappaa herkkuja tiskiin, leikkii hurlumhei huushollin sekaisin, ajaa lapset ylikierroksille ja häipyy siistiin kotiinsa nukkumaan.

Ja sitten selittää, että se lapsiperhearki mitään rankkaa ole. Minä vaan asennoudun väärin.

Vierailija
464/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä tätä että miksi miehet ketjussa pullikoi vastaan ja yrittää kääntää tätä naisten syyksi, syyllistäen ja solvaten marttyyreiksi, kun kuitenkin tästäkin aiheesta on ihan faktaa ja tutkimustuloksia käytettävissä? Eli on todettu sekä käytännössä että paperilla asia todeksi.

Eikö olisi reilumpaa nyt vaan hyväksyä se, jotta asiaa voitaisiin ryhtyä muuttamaan yhteistyöllä? Eikä kasvattaa riitaa ja vastakkainasettelua sukupuolten välille?

En itse ainakaan syyllistä miestä yksilönä, tähän on ajauduttu ympäristön vaikutuksella ja kasvatuksella. Tähän on osallisena taas molemmat osapuolet ihan tasapuolisesti.

Jos tämä asia voisi parantaa erotilastoja, todennäköisesti lisätä seksuaalista kanssakäymistä pariskunnan välillä sekä parantaa naisten elämänlaatua että parisuhteen tilaa, niin eikö ole aika selvää että asiaa kannattaa yrittää parantaa?

Mitään tilastoja ei tässäkään keskustelussa ole vielä esitetty, vain valheellisia väittämiä.

Ohiksena:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201704172200103825_ul.shtml

Tämä on yksi monien joukossa, tässä sinulle toinen, koska et näemmä välitä itse etsiä faktoja:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/miehet-lohoilevat-tv-n-edes…

Vierailija
465/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Mutta ei. Miehistä tämä on turhaa puhetta ja riidan haastamista ja syyllistämistä.

Miettikää, suomalaisnainen tekee yhä kotitöistä 60%, mies 40.

Jos teillä olisi töissä noin epätasa-arvoinen työnjako kollegan kanssa, teistä olisi ihan turhaa mennä valittamaan pomolle? Tehdä asialle mitään?

Tämä ei ole asenneasia, tämä on silkkaa matematiikkaa ja epätasa-arvoa.

Vaikka linkkisi onkin täysin merkityksetön , jätät huomiotta sen, että miehet tekevät pidempää työpäivää.

Naiset pitävät 99.99999999 äitiyslomista ja vanhempainvapaista, miehet eivät.

Toki miehen pitäisi passata patalaiskaa akkaa vielä töidensä jälkeenkin.

Vierailija
466/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanakeitto,

uunikasviksia ja uunikanaa

kanawokkia

ratatoullea ja paistettua kanaa

kanasalaatti

Kanaruukku pekonilla ja ananaksella

kanapastaa

lihapullia ja spagettia

jauhelihamureke

itsetehtyjä hampurilaisia

jauhelihakeitto

pennepastaa ja bolognese kastike

moussakka

makaroonilaatikko

Kasvissosekeitto

pinaattikeitto

kasvispaistos

täytetyt paprikat

pekoniin käärityt täytetyt herkkusienet

salviatomaattileivät

kasvispasta

täytetyt kesäkurpitsat

Uunilohta ja uunikasviksia

paistetut kuha-/ahvenfileet ja perunamuussi

Janssonin kiusaus

kalakeitto.

valkosipulikatkarapukasari

gratinoitu uuniseiti

kalakeitto

Uunimakkara ja perunamuussi

nakkisiili

porilaiset

makkarakeitto

chorizopasta

lämpimiä voileipiä.

kotitekoinen pizza

miilunpolttajan pastaa

Munakokkelia,

munakkaita usealla eri täytteillä

munakasrulla

pulled pork

pulled chicken

Naudan pihvi maustevoilla

Ja lista voisi jatkua vaikka kuin pitkään ja kaikkia näitä voi varioida ja tehdä perusraasteita ja vihersalaatteja kaveriksi. Marttyyrimammat olkaa hyvä, enää ei tarvi miettiä ruokalistoja. tulostatte ton ja heitätte tikkaa.

Ja ei, tätä ei tarvinnut edes miettiä, ja kaikki ihan "perusmättöä", ettei tarvitse mikään huippukokki olla.

No wau... suurin osa hirveetä paskaa. Meillä ei syödä valkoista jauhoa ja noin paljon lihaa. Lähinnä kasviksia ja pähkinät/siemenet tms.

No wau sun luetun ymmärtämistä. Laskepa monessako annoksessa on jauhoa tai edes valkoita jauhoa? pastaa kun tehdään muustakin kuin vehnästä.

Hyppäsit kovin nopsaan perusraasteiden ja vihersalaatin yli ja annoksissa on normaalia vähemmän perunaa, riisiä sekä pastaa.Aika monessa sen korvasi lämmin kasvislisäke.

Ylläoleva lista on ihan normaalia kotiruokaa eikä  tarkoita sitä että lihaa vedetään joka aterialla puol kiloa per nuppi.

Mulla on ravitsemuksen perusopit selkärangassa, sulla on selkeesti vielä hakusessa.

Vierailija
467/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei väliä mitä syödään, okei no jos haluaa läskin ja kulahtaneen ulkomuodon einesranuilla ja muulla paskalla. Lisäksi terveydelle haitallista muhia lian keskellä. Mun lapset ainakin laittaa sormiaan vielä suuhunsa ja kiva jos ne on eka olleen ulosteen ja virtsan tahrimalla pöntön reunalla(mies ei ikinä siivoa pönttö jäljiltään!). Lomat on ok viettää kalja kourassa ja grillata ehkä halvinta makkaraa joka päivä paskaisella grillillä. Lapset voivat itse itsensä pukea. Mitä väliä jos punkit ja käärmeet pistävät jo miltei puolen metrin nurmikolla, on illalla liian kylmä ja kusisten housujen tilalle ei ole vaihtareita.. Ei sitä viitsi nipottaa. Kivaa vaan kun itsellä on rento fiilis ja ei nipoteta.

Uskoisin, että tästä juurikin on tässä kyse. Surullista, ettei monikaan mies kunnioita puolisoaan sen vertaa että panostaisi kotiin. Vaimon tulisi silti olla kaunis ja timmi. Millään perunaa, lihaa ja pastaa ruualla sitä ei tule. Lapsienkin tulee saada esimerkki kotoa siisteyteen ja oikeaan ravintoon. Myös menota ja matkat pitää suunnitella ja toteuttaa yhdessä perheenä. Eihän perunamuussia mättävä väsynyt mamma varmaan mikään ilon aihe ole kenellekkään. Älkää alistuko tekemään "kaikkea" yksin! 

Vierailija
468/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä voit aloittaa:

https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/c0c1ebd341c8974e13602e9906e…

469/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa nyt sä sitten myönnätkin taas olevasi mies?

Häh? Olen ollut tällä palstalla useamman kuukauden - joskus aika aktiivisestikin - ja en taatusti ole koskaan väittänyt olevani nainen :D

Mitä tulee tähän aiheeseen niin todellakin olen alusta asti myöntänyt olevani tyypillinen mies. Meikä on just se kenen kanssa kenenkään ei pitäisi pariutua :D

This is how I roll. A natural twenty every time.

Vierailija
470/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Mutta ei. Miehistä tämä on turhaa puhetta ja riidan haastamista ja syyllistämistä.

Miettikää, suomalaisnainen tekee yhä kotitöistä 60%, mies 40.

Jos teillä olisi töissä noin epätasa-arvoinen työnjako kollegan kanssa, teistä olisi ihan turhaa mennä valittamaan pomolle? Tehdä asialle mitään?

Tämä ei ole asenneasia, tämä on silkkaa matematiikkaa ja epätasa-arvoa.

Vaikka linkkisi onkin täysin merkityksetön , jätät huomiotta sen, että miehet tekevät pidempää työpäivää.

Naiset pitävät 99.99999999 äitiyslomista ja vanhempainvapaista, miehet eivät.

Toki miehen pitäisi passata patalaiskaa akkaa vielä töidensä jälkeenkin.

Äitiys- ja hoitovapailla hoidetaan niitä lapsia...

Ja meillä minä tein myös töitä koko sen oman puolikkaani ajan, mies piti puolet vapaista.

Silti vain minä olin meillä se joka harjaannuin pyörittämään myös huushollia. Edelleen teen joka päivä työpäivän ohessa koko ajan kotitöitä, kaikki tauot. Pyykit, tiskit, koiranulkoilutukset, vaatehuollot, silitykset.

Vierailija
471/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanakeitto,

uunikasviksia ja uunikanaa

kanawokkia

ratatoullea ja paistettua kanaa

kanasalaatti

Kanaruukku pekonilla ja ananaksella

kanapastaa

lihapullia ja spagettia

jauhelihamureke

itsetehtyjä hampurilaisia

jauhelihakeitto

pennepastaa ja bolognese kastike

moussakka

makaroonilaatikko

Kasvissosekeitto

pinaattikeitto

kasvispaistos

täytetyt paprikat

pekoniin käärityt täytetyt herkkusienet

salviatomaattileivät

kasvispasta

täytetyt kesäkurpitsat

Uunilohta ja uunikasviksia

paistetut kuha-/ahvenfileet ja perunamuussi

Janssonin kiusaus

kalakeitto.

valkosipulikatkarapukasari

gratinoitu uuniseiti

kalakeitto

Uunimakkara ja perunamuussi

nakkisiili

porilaiset

makkarakeitto

chorizopasta

lämpimiä voileipiä.

kotitekoinen pizza

miilunpolttajan pastaa

Munakokkelia,

munakkaita usealla eri täytteillä

munakasrulla

pulled pork

pulled chicken

Naudan pihvi maustevoilla

Ja lista voisi jatkua vaikka kuin pitkään ja kaikkia näitä voi varioida ja tehdä perusraasteita ja vihersalaatteja kaveriksi. Marttyyrimammat olkaa hyvä, enää ei tarvi miettiä ruokalistoja. tulostatte ton ja heitätte tikkaa.

Ja ei, tätä ei tarvinnut edes miettiä, ja kaikki ihan "perusmättöä", ettei tarvitse mikään huippukokki olla.

No wau... suurin osa hirveetä paskaa. Meillä ei syödä valkoista jauhoa ja noin paljon lihaa. Lähinnä kasviksia ja pähkinät/siemenet tms.

No wau sun luetun ymmärtämistä. Laskepa monessako annoksessa on jauhoa tai edes valkoita jauhoa? pastaa kun tehdään muustakin kuin vehnästä.

Hyppäsit kovin nopsaan perusraasteiden ja vihersalaatin yli ja annoksissa on normaalia vähemmän perunaa, riisiä sekä pastaa.Aika monessa sen korvasi lämmin kasvislisäke.

Ylläoleva lista on ihan normaalia kotiruokaa eikä  tarkoita sitä että lihaa vedetään joka aterialla puol kiloa per nuppi.

Mulla on ravitsemuksen perusopit selkärangassa, sulla on selkeesti vielä hakusessa.

Palan painikkeeksi rasvatonta maitoa iso lasillinen  päivän joka aterialla :)

Vierailija
472/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena:

Tämä on yksi monien joukossa, tässä sinulle toinen, koska et näemmä välitä itse etsiä faktoja:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/miehet-lohoilevat-tv-n-edes…....

Ensimmäinen linkkisi on edelleenkin suomalaisten osalta merkityksetön, jälkimmäinen kertoo vain tilastojen valossa sen, että mies tekee tosiaankin sen tunnin pidemmän työpäivän.

Kyselyihin perustuva tutkimus on täysin merkityksetön, jos sinäkin miellät keliaakikkomummon pullien miettimisen kotitöiksi ja kirjoitat tunnin ajan sitä kauppalappuasi.

Onko kolmen tunnin pyykinpesuohjelma sinullekin kolmen tunnin kotityö?

Vierailija
473/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on muutakin kotityöt, arvon naiset. Jos vetoatte tilastoihin, niin STM:n sivuilta löydätte tilaston, jonka mukaan parisuhteessa elävät miehet tekevät viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin heidän kumppaninsa. Kun miehet käyvät töissä pitkää päivää, he eivät ehdi tehdä kotitöitä, kun lyhyttä päivää tekevä kumppani on tehnyt ne jo. Koko ketju alkoi tilastosta, pysykäämme siis tilastoissa. Kotityöt eivät ole irrallinen osa elämää, vaanvuorokaudessa on täsmälleen 24 tuntia.

Vierailija
474/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä noin. Ehkä teillä on eri tilanne kuin meillä, pienempi perhe tai vähemmän mielenkiintoa ruuanlaittoon tai halua säästää valinnoissa. Tai teett useammin ostoksia, jolloin viikon mittaan ostoslistojen teosta kertyykin jo se tunti. En osaa sanoa. Keliaakikko-anoppi oli muuten esimerkki. Ei ainoa muuttuva tekijä, joka pitää huomioida yhtä aikaa

Vähemmän mielenkiintoa ruuanlaittoon meillä, kun pystyn lonkalta luettelemaan melkein 50 eri ruokavaihtoehtoa, jotka ovat nopeat tai helpot valmistaa, ottamatta kantaa vaikeampiin ja hitaimpiin, joita en viitsinyt edes kirjoittaa ja sinulle jopa viikon menu tunteja kestävä älyllinen haaste?

Vierailija
475/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siitä vähän lissää...

http://www.stat.fi/til/akay/2009/05/akay_2009_05_2011-12-15_fi.pdf

Vierailija
476/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä voit aloittaa:

https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/c0c1ebd341c8974e13602e9906e…;

Vuonna 2008 julkaistu hutkimus, joka perustuu vuosituhannen vaihteen hutkimuksiin.

Tarjoat miltei 20 vuotta vanhaa dataa, joka on osuvasti julkaistu aprillipäivänä vuonna 2008.

Vierailija
477/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/miehet-lohoilevat-tv-n-edes…....

Ensimmäinen linkkisi on edelleenkin suomalaisten osalta merkityksetön, jälkimmäinen kertoo vain tilastojen valossa sen, että mies tekee tosiaankin sen tunnin pidemmän työpäivän.

Kyselyihin perustuva tutkimus on täysin merkityksetön, jos sinäkin miellät keliaakikkomummon pullien miettimisen kotitöiksi ja kirjoitat tunnin ajan sitä kauppalappuasi.

Onko kolmen tunnin pyykinpesuohjelma sinullekin kolmen tunnin kotityö?

Ostoslistan laatiminen ON kotityötä, ja se on sitä miestenkin mielestä, jos he sitä tekevät. Kuten sinulle jo sanoin, keliaakikkomummon PULLISTA ei ollut kyse, tosin nekin pitää kauppaan mennessä muistaa.

Luepa linkit, äläkä puhu läpiä päähäsi.

Siinä ekassa sanotaan aivan tarkasti, että SUOMALAISET NAISET tekevät 59,3 prosenttia kotitöistä eli 232 minuuttia vuorokaudessa, miehet 40,7 eli 159 minuuttia.

Eiköhän sitä yliarviointia omien tekemisten suhteen tapahdu yksilöllisesti molemmissa sukupuolissa. Miehenkin mielestä renkaiden vaihtaminen on kotityötä, vaikka vaihdattaa ne rengashotellissa. Minusta se ON kotityötä, vaikka hän käyttää odotusajan pelailuun ja netin selailuun, aikaa se silti vie.

Jos pyykinpesu olisi työtä myös sen pesuohjelman ajalta, minulla olisikin aika komeat työtunnit....pyykkiä kun pestään monta koneellista päivässä :-)

Vierailija
478/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä noin. Ehkä teillä on eri tilanne kuin meillä, pienempi perhe tai vähemmän mielenkiintoa ruuanlaittoon tai halua säästää valinnoissa. Tai teett useammin ostoksia, jolloin viikon mittaan ostoslistojen teosta kertyykin jo se tunti. En osaa sanoa. Keliaakikko-anoppi oli muuten esimerkki. Ei ainoa muuttuva tekijä, joka pitää huomioida yhtä aikaa

Vähemmän mielenkiintoa ruuanlaittoon meillä, kun pystyn lonkalta luettelemaan melkein 50 eri ruokavaihtoehtoa, jotka ovat nopeat tai helpot valmistaa, ottamatta kantaa vaikeampiin ja hitaimpiin, joita en viitsinyt edes kirjoittaa ja sinulle jopa viikon menu tunteja kestävä älyllinen haaste?

Tää on huvittavaa.

Kai kuka tahansa osaa luetella asioita. Se että mitä ne oikeasti sisältää ja miten ne toteutuu on kaksi eri asiaa.

Pelkkä luetteleminen ei tee asiasta valmista. Ei edess suunnitelmaa.

Vierailija
479/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä olikin tämmönen kaveri jonka mielestä kaikki tutkimukset on vaan väärin tehty ja lopputulemaltaan virheellisiä, niin siksi niitä ei huomioida.

No en ihmettele ettei mielestäsi kukaan ole voinut linkata päteviä tutkimuksia aiheesta. :D

Taitaa olla itselläsi vankat meritiit tutkijana,kun noin vain on kapasiteettia tyrmätä kaikki.

Vierailija
480/706 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siitä vähän lissää...

http://www.stat.fi/til/akay/2009/05/akay_2009_05_2011-12-15_fi.pdf

Toikin on vain yli 8 vuotta vanhaa tilastoa, sait kuitenkin vähän tuoreempaa esiin. Tyrsk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi