Listataanko? Tuotemerkkejä jotka saaneet aseman, että kaikkia vastaavia kutsutaan tuotemerkin nimellä. Esim aurajuusto
Tehdäänkö listaa? Voin aloittaa
Aurajuusto
Hyla maito
Fairy
Vichy
Keksitkö lisää?
Kommentit (244)
Feta ei ole tuotemerkki vaan nimitys perinteiselle juustolle.
Kaiken pastan kutsuminen makarooniksi (pitkä oo kuuluu asiaan) ärsyttää...
Jotkut, erityisesti vanhat ihmiset sanovat vaahtomuovia superloniksi ja ompelukoneita singereiksi.
Käyttäjä5524 kirjoitti:
Jotkut, erityisesti vanhat ihmiset sanovat vaahtomuovia superloniksi ja ompelukoneita singereiksi.
Ja muovi on lähes poikkeuksetta (p)lastiikkaa...
Mokkula. Eikö se ollut alunalkaen DNA:n mokkula?
Bobcat pikkuset kauha....kuormaajat. Ei kai ne kaikki ole merkitään bobcatteja, mutta en tiedä miksikä niitä pitäis kutsua.
Mun isä sanoo kaikkia polkupyöriä jopoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Bamix, kun puhutaan sauvasekoittimista.Ainakin näin "ammattilaisten" kesken
Nimenomaan "ammattilaisten". Ammattilaisille se on pora.
Elmua, siis tuorekelmua
Elovena myös muista kaurapuuroista
Minigrip kaikki suljettavat pussit
Nämä saattaa olla ihan mun omia juttuja, mutta omassa kielenkäytössäni arkipäiväisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku miksi tätä "ilmiötä" sanotaan? Sille oli joku ihan oma nimi. Siis esim tuo, että kaikkia laktoosittomia maitoja kutsutaan hylamaidoksi
Samaistaminen..??
Saako saivarrella? Hylahan ei edes ole laktoositonta, vaan vähälaktoosista. Siinä on ero. Valion laktoositon on Eila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bamix, kun puhutaan sauvasekoittimista.Ainakin näin "ammattilaisten" kesken
Nimenomaan "ammattilaisten". Ammattilaisille se on pora.
"Rambo" tosi ammattilaisille...
Hoitoalalla Viggo = kanyyli ja Cystofix = suprapubinen katetri. Oli niiden merkki mikä tahansa.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi eli en tiedä onko jo mainittu, mutta Gore-Tex. Moni puhuu siitä vedenpitävän materiaalin synonyymina, vaikka on muitakin vastaavia materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei taida kelvata, mutta periaate on sama.
Lassie-koirasta tuli koko rodun edustaja kansankielessä.
Näinpä. Ja itse lapsena huudahdin aina berhandilaisen nähdessäni: "Beethoven!", luulin sen todella olevan rotu.
Teflon. Se on oma tuotemerkki, mut samasta materiaaleista tehdyistä pannuista puhutaan aina teflon-pannuina.
Vierailija kirjoitti:
kolmannelle sivulle asti pääsin, kunnes alkoi jankkaus pitserioiden aurajuustoista tai maissihiutaleista. haistakaa paska
Niinhän se menee joka s**tanan ketjussa, jostain pikkujutusta jankataan ja kun joku kirjoittaa sovittelevasti, että okei sä näät sen asian noin ja toinen näkee sen näin, että hieno homma, erilaisia näkenyksiä näyttää olevan, luulis että se loppuu siihen, mut ei, sit jankataan että kun mä nään tän asian näin, niin kaikkien on myönnettävä,että just mä oon oikeessa. Huoh! Harvaan asiaan on yhtä absoluuttista totuutta.
Tuutti (Valion aikoinaan tekemä jäätelö)
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän pettynyt että klassikko eli Jaffa puuttuu joukosta. Oli alunperin tavaramerkki mutta menetti merkin sen takia että siitä tuli "yleissana". Eli juurikin tuo mitä tässä haettiin.
No just tätä tarkoitin, kun joku tuotemerkki on siinä asemassa, että kaikkia aletaan sanomaan sillä nimellä. Kuten juuri jaffa. Toinen esimerkki on tuo hyla maito joka on ihan yleisesti käytetty sana laktoosittomasta.
Ketjussa tullut monta hyvää esimerkkiä, mutta ei ihan niin vahvoja mitä nämä
-ap
Meillä kaikki pähkinä- ja/tai suklaalevitteet on Nötteä.