Listataanko? Tuotemerkkejä jotka saaneet aseman, että kaikkia vastaavia kutsutaan tuotemerkin nimellä. Esim aurajuusto
Tehdäänkö listaa? Voin aloittaa
Aurajuusto
Hyla maito
Fairy
Vichy
Keksitkö lisää?
Kommentit (244)
Kaikki syväkeräysastiat ei ole Molokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näitä on enkuksi, monet pätevät Suomeenkin
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_trademarks
Termari on tosiaan yleiskäytössä, alkuperäisestä Thermos-merkistä välittämättä.
Rocla- meillä päin kaikki puhuu roklasta, ihan sama mikä pumppukärry on kyseessä
Saksassa huulirasvaa sanotaan Labelloksi...!
Huuveri, Hoover = imuri
Cokis = kaikki colajuomat
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin puhutaan ihan tiskiaineesta, ei mistään Fairysta. Sama juttu edellisellä sivulla mainitun Serlan kanssa - kyllä meille ostetaan vessapaperia.
Serla taitaa olla se talouspaperi...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin puhutaan ihan tiskiaineesta, ei mistään Fairysta. Sama juttu edellisellä sivulla mainitun Serlan kanssa - kyllä meille ostetaan vessapaperia.
Ja meillä ostetaan sinihomejuustoa.
Lieköhän mainittu jo, mutta...
Marie-keksit
Domino-keksit, joita ovat kaikki vastaavat paitsi Oreot.
Mariskooli
Olen vähän pettynyt että klassikko eli Jaffa puuttuu joukosta. Oli alunperin tavaramerkki mutta menetti merkin sen takia että siitä tuli "yleissana". Eli juurikin tuo mitä tässä haettiin.
Ai kun toiset pääsee nyt pätemään... Luulen, että 95% ihmisistä ymmärtää, että Aurajuusto on sinihomejuustoa. (Ja että kaikki sinihomejuusto ei ole Aurajuustoa) Vai eikö?
Sipsit= kaikki perunalastut
Rizzlat= kaikki savukepaperit
Bamix, kun puhutaan sauvasekoittimista.Ainakin näin "ammattilaisten" kesken
Vierailija kirjoitti:
Minigrip!
Tästä tuli mieleen (vähän ohi aiheen) että isäni kutsuu jatkuvasti niitä kaupan läpinäkyviä pikkupusseja MINIGRIP-pusseiksi! Tuskin on kovin laaja ilmiö kuitenkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Corn Flakes
Ainakin olen usein kuullut tätä käytettävän muidenkin maissihiutaleiden yhteydessä.
Corn flakes tarkoittaa maissihiutaleet. Lieneekö noin yleistä nimitystä mahdollista yksinoikeudella omia?
kolmannelle sivulle asti pääsin, kunnes alkoi jankkaus pitserioiden aurajuustoista tai maissihiutaleista. haistakaa paska
Speedot puhuttaessa miesten pikkuhousumallisista uimahousuista.
Saksassa kutsutaan kaikkia pikkupakkauksessa olevia nenäliinoja nimellä "Tempo".
Kaikki termospullot ovat Airameita. Samoin hehkulamput.
Minä ole muitakin testannut, lievän migreeni taltuttaa vain burana. Totta tai luuloa, pääasia 😂että toimii.