Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataanko? Tuotemerkkejä jotka saaneet aseman, että kaikkia vastaavia kutsutaan tuotemerkin nimellä. Esim aurajuusto

Vierailija
24.05.2017 |

Tehdäänkö listaa? Voin aloittaa

Aurajuusto
Hyla maito
Fairy
Vichy

Keksitkö lisää?

Kommentit (244)

Vierailija
101/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Google

Eli verbinä googlata tai googlettaa. Tätähän käytetää riippumatta siitä, mikä hakukone on käytössä. 

Mutta kuka käyttää jotain muuta hakukonetta? Ei kukaan :D

Vierailija
102/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bamix = mikä tahansa sauvasekoitin

Ruotsalaiset sanoo kaikkia kaakaojauheita oboyksi. Sama juttu kalles kaviar, vaikka ois jotain muuta mätitahnaa.

Mikä Bamix? En ole ikinä kuullutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ällikällä lyöty ja tynnyrissä kasvanut, sillä en ole kuullutkaan suurinta osaa muussa kuin oikeassa käytössään ; D Kutsuuko moni oikeasti kaikkia sinihomejuustoja Auraksi, tiskinpesuaineita Fairyksi jne? Sen verran olen tiennyt että briteissä kutuvat kaikkia imureita Hoovereiksi, muuten tuli yllärinä että ilmiö on Suomessakin näin laaja-alainen.

Ainut minkä olen kuullut on Topsy-puikko, kun viitattiin toisen merkkiseen. Henkilö on vähän suppea sanavarastoltaan, joten oletin ettei tiennyt sanaa pumpulipuikko/vanupuikko, mutta kyse olikin nyt tämän ketjun valossa siitä, että kutsuu kaikkia vanupuikkoja Topsyiksi. Jopas kerrassaan opin uutta tänään av:lta! Onkohan helvetti jäässä?

Vierailija
104/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoititko ap että kaikkia sinihomejuustoja kutsuttaisiin Aurajuustoksi? No ei, en ikinä voisi kutsua ranskalaisia herkkujuustoja Auraksi:D

Vierailija
105/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bamix = mikä tahansa sauvasekoitin

Ruotsalaiset sanoo kaikkia kaakaojauheita oboyksi. Sama juttu kalles kaviar, vaikka ois jotain muuta mätitahnaa.

Mikä Bamix? En ole ikinä kuullutkaan.

Bamix on vähänkun sauvasekottimien Moccamaster. 

Vierailija
106/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feta = kaikenmaailman salaattijuustokuutiot

Ei varsinainen tuotemerkki, mutta samankaltainen tilanne

Näitä tuotteita, joita on oikeus kutsua tietyllä nimellä vain paikan perusteella on muitakin. Esim. konjakki ja samppanja.

Fetaksihan saisi kutsua vain Kreikassa valmistettua juustoa. Mutta tuskin on perille mennyt, kyllä kaikissa ravintoloissa myydään fetasalaattia, vaikka juusto ei sitä olisi.  Ja konjakki on ihan yleisnimi vastaaville juomille. 

Vierailija
107/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta se Yahoosta, Bingistä tai DuckDuckGosta

Vierailija
108/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Styrox niistä polystyreenieristelevyistä puhuttaessa.

Vierailija
109/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ällikällä lyöty ja tynnyrissä kasvanut, sillä en ole kuullutkaan suurinta osaa muussa kuin oikeassa käytössään ; D Kutsuuko moni oikeasti kaikkia sinihomejuustoja Auraksi, tiskinpesuaineita Fairyksi jne? Sen verran olen tiennyt että briteissä kutuvat kaikkia imureita Hoovereiksi, muuten tuli yllärinä että ilmiö on Suomessakin näin laaja-alainen.

Ainut minkä olen kuullut on Topsy-puikko, kun viitattiin toisen merkkiseen. Henkilö on vähän suppea sanavarastoltaan, joten oletin ettei tiennyt sanaa pumpulipuikko/vanupuikko, mutta kyse olikin nyt tämän ketjun valossa siitä, että kutsuu kaikkia vanupuikkoja Topsyiksi. Jopas kerrassaan opin uutta tänään av:lta! Onkohan helvetti jäässä?

Tosi huonoja esimerkkejä, koska koskevat vain tiettyä kansanosaa. Ei minullekaan tulisi mieleenkään puhua mainitulla tavalla. Astianpesuaine on Fairya, silloin kun se on Fairya. 

Mutta esim. tuo mono on juuri sitä mitä minä miellän yleistyneellä sanalla. Ei kukaan sano "hiihtokenkä". Se on mono niin virallisesti kuin kansankielisesti. 

Vierailija
110/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minigrip!

Vierailija
111/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokkula

Vierailija
112/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas oppii uutta. Ei ollut hajuakaan että heteka, mono ja mora olis tuotemerkkejä. Ja selvisi mistä tulee sana mankka! Olen ihmetellyt miksi joku Radio/kasettisoitin on mankka mutten ole koskaan viitsinyt selvittää.

Itselleni tuli mieleen manki-mopot. Eli alunperin kait Honda (?) Monkey, puhekielessä mikä tahansa pieni mopo. 

Vierailija
113/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google

Eli verbinä googlata tai googlettaa. Tätähän käytetää riippumatta siitä, mikä hakukone on käytössä. 

Ei varmaan enää käytäkään. 

Mutta googlata-verbi oli jo voimissaan silloin, kun oli vielä jonkinlaista kilpailua. 

Vierailija
114/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotemerkkejä ovat alun perin olleet vielä stetson, jojo ja jeeppi: 

Jeep oli Chryslerin automalli. 

Kööpenhaminan tivoli oli myös rekisteröity Tivolina 1800-luvun puolesta välistä. Sittemminhän se on ihan yleisnimi huvipuistolle. 

Vierailija
115/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ski-doo. Moottorikelkkoja kutsutaan skiiduiksi.

Vierailija
116/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas oppii uutta. Ei ollut hajuakaan että heteka, mono ja mora olis tuotemerkkejä. Ja selvisi mistä tulee sana mankka! Olen ihmetellyt miksi joku Radio/kasettisoitin on mankka mutten ole koskaan viitsinyt selvittää.

mankka eli  magnetofoni. Siis nauhuri

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nauhuri

Vierailija
117/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näitä on enkuksi, monet pätevät Suomeenkin

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_trademarks

Vierailija
118/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzeriayrittäjänä voin sanoa, että todella usein asiakas varmistaa, onko meillä kyseessä nimenomaan Aura-merkkinen sinihomejuusto. Ja kyllä itsekin maistan, onko aitoa.  Monet mainostaa listallaan aurajuustoa, mutta kyseessä kuitenkin joku halvempi tod.näk ulkolainen sinihomejuusto. Joo, tästä tulikin mieleen, että myös kaikki feta-juustot on fetaa vaikka pitäs olla salaattijuustoja tms. Jos se ei ole kreikkalaista, se ei ole fetaa :)

Vierailija
119/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmistan aina pitseriassa, että onko auraa... Se eldoran sinihomejuusto on aivan kauheaa.

Vierailija
120/244 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google

Ainakin kaikki vainoharhaiset hörhöt jotka pelkäävät nsa:n ja googlen vakoilua. Takuulla kaikki tämän palstan ylimieliset linuxnörtit käyttävät jotain muuta.