Listataanko? Tuotemerkkejä jotka saaneet aseman, että kaikkia vastaavia kutsutaan tuotemerkin nimellä. Esim aurajuusto
Tehdäänkö listaa? Voin aloittaa
Aurajuusto
Hyla maito
Fairy
Vichy
Keksitkö lisää?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Bamix = mikä tahansa sauvasekoitin
Ruotsalaiset sanoo kaikkia kaakaojauheita oboyksi. Sama juttu kalles kaviar, vaikka ois jotain muuta mätitahnaa.
Mikä Bamix? En ole ikinä kuullutkaan.
Olen ällikällä lyöty ja tynnyrissä kasvanut, sillä en ole kuullutkaan suurinta osaa muussa kuin oikeassa käytössään ; D Kutsuuko moni oikeasti kaikkia sinihomejuustoja Auraksi, tiskinpesuaineita Fairyksi jne? Sen verran olen tiennyt että briteissä kutuvat kaikkia imureita Hoovereiksi, muuten tuli yllärinä että ilmiö on Suomessakin näin laaja-alainen.
Ainut minkä olen kuullut on Topsy-puikko, kun viitattiin toisen merkkiseen. Henkilö on vähän suppea sanavarastoltaan, joten oletin ettei tiennyt sanaa pumpulipuikko/vanupuikko, mutta kyse olikin nyt tämän ketjun valossa siitä, että kutsuu kaikkia vanupuikkoja Topsyiksi. Jopas kerrassaan opin uutta tänään av:lta! Onkohan helvetti jäässä?
Tarkoititko ap että kaikkia sinihomejuustoja kutsuttaisiin Aurajuustoksi? No ei, en ikinä voisi kutsua ranskalaisia herkkujuustoja Auraksi:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bamix = mikä tahansa sauvasekoitin
Ruotsalaiset sanoo kaikkia kaakaojauheita oboyksi. Sama juttu kalles kaviar, vaikka ois jotain muuta mätitahnaa.
Mikä Bamix? En ole ikinä kuullutkaan.
Bamix on vähänkun sauvasekottimien Moccamaster.
Vierailija kirjoitti:
Feta = kaikenmaailman salaattijuustokuutiot
Ei varsinainen tuotemerkki, mutta samankaltainen tilanne
Näitä tuotteita, joita on oikeus kutsua tietyllä nimellä vain paikan perusteella on muitakin. Esim. konjakki ja samppanja.
Fetaksihan saisi kutsua vain Kreikassa valmistettua juustoa. Mutta tuskin on perille mennyt, kyllä kaikissa ravintoloissa myydään fetasalaattia, vaikka juusto ei sitä olisi. Ja konjakki on ihan yleisnimi vastaaville juomille.
Googleta se Yahoosta, Bingistä tai DuckDuckGosta
Styrox niistä polystyreenieristelevyistä puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ällikällä lyöty ja tynnyrissä kasvanut, sillä en ole kuullutkaan suurinta osaa muussa kuin oikeassa käytössään ; D Kutsuuko moni oikeasti kaikkia sinihomejuustoja Auraksi, tiskinpesuaineita Fairyksi jne? Sen verran olen tiennyt että briteissä kutuvat kaikkia imureita Hoovereiksi, muuten tuli yllärinä että ilmiö on Suomessakin näin laaja-alainen.
Ainut minkä olen kuullut on Topsy-puikko, kun viitattiin toisen merkkiseen. Henkilö on vähän suppea sanavarastoltaan, joten oletin ettei tiennyt sanaa pumpulipuikko/vanupuikko, mutta kyse olikin nyt tämän ketjun valossa siitä, että kutsuu kaikkia vanupuikkoja Topsyiksi. Jopas kerrassaan opin uutta tänään av:lta! Onkohan helvetti jäässä?
Tosi huonoja esimerkkejä, koska koskevat vain tiettyä kansanosaa. Ei minullekaan tulisi mieleenkään puhua mainitulla tavalla. Astianpesuaine on Fairya, silloin kun se on Fairya.
Mutta esim. tuo mono on juuri sitä mitä minä miellän yleistyneellä sanalla. Ei kukaan sano "hiihtokenkä". Se on mono niin virallisesti kuin kansankielisesti.
Kylläpä taas oppii uutta. Ei ollut hajuakaan että heteka, mono ja mora olis tuotemerkkejä. Ja selvisi mistä tulee sana mankka! Olen ihmetellyt miksi joku Radio/kasettisoitin on mankka mutten ole koskaan viitsinyt selvittää.
Itselleni tuli mieleen manki-mopot. Eli alunperin kait Honda (?) Monkey, puhekielessä mikä tahansa pieni mopo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli verbinä googlata tai googlettaa. Tätähän käytetää riippumatta siitä, mikä hakukone on käytössä.
Mutta kuka käyttää jotain muuta hakukonetta? Ei kukaan :D
Ei varmaan enää käytäkään.
Mutta googlata-verbi oli jo voimissaan silloin, kun oli vielä jonkinlaista kilpailua.
Tuotemerkkejä ovat alun perin olleet vielä stetson, jojo ja jeeppi:
Jeep oli Chryslerin automalli.
Kööpenhaminan tivoli oli myös rekisteröity Tivolina 1800-luvun puolesta välistä. Sittemminhän se on ihan yleisnimi huvipuistolle.
Ski-doo. Moottorikelkkoja kutsutaan skiiduiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas oppii uutta. Ei ollut hajuakaan että heteka, mono ja mora olis tuotemerkkejä. Ja selvisi mistä tulee sana mankka! Olen ihmetellyt miksi joku Radio/kasettisoitin on mankka mutten ole koskaan viitsinyt selvittää.
mankka eli magnetofoni. Siis nauhuri
Tässä näitä on enkuksi, monet pätevät Suomeenkin
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_trademarks
Pizzeriayrittäjänä voin sanoa, että todella usein asiakas varmistaa, onko meillä kyseessä nimenomaan Aura-merkkinen sinihomejuusto. Ja kyllä itsekin maistan, onko aitoa. Monet mainostaa listallaan aurajuustoa, mutta kyseessä kuitenkin joku halvempi tod.näk ulkolainen sinihomejuusto. Joo, tästä tulikin mieleen, että myös kaikki feta-juustot on fetaa vaikka pitäs olla salaattijuustoja tms. Jos se ei ole kreikkalaista, se ei ole fetaa :)
Minä varmistan aina pitseriassa, että onko auraa... Se eldoran sinihomejuusto on aivan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli verbinä googlata tai googlettaa. Tätähän käytetää riippumatta siitä, mikä hakukone on käytössä.
Ainakin kaikki vainoharhaiset hörhöt jotka pelkäävät nsa:n ja googlen vakoilua. Takuulla kaikki tämän palstan ylimieliset linuxnörtit käyttävät jotain muuta.