15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Kommentit (142)
Tässä siis pointtina, että teinit ei aina tajua kuinka vähään se summa oikeasti riittää ja on ihan turha uhota, että ei tarvi sen kanssa sitten viikkorahaa ja maksaa itse ne mitä sillä nyt maksetaan ja omat huvitukset.
-43
Hah, oikeasti? Miksipäs ei. Ensin kerrot teinille miksi lapsilisää maksetaan. Sitten sovitte mitä teinin lapsilisällään pitää kustantaa ja mitä se maksaa; vaatteet, bussilippu, puhelin, tulevat lukiokirjat ym muu paitsi ruoka&katto.
Jos tuhlaa rahat eikä jää esim. bussilippuun rahaa niin sitten kävelee kouluu jne. Jos haluaa vastuuta, niin annetaan vastuuta.
Teini todnäk haluaa tässä vaiheessa pitää systeemin entisellään jos on fiksu.
Lukiouhkailuista toteat vain, että omapa on valintasi, että et aio tähän puuttua ja jos tällä perusteella tekee loppuelämäänsä koskevia päätöksiä, niin eipä kovin harkitulta ja vastuulliselta kuulosta.
Miksi hemmetissä maksat noin järjettömän isoa viikkorahaa?? Sano nyt vielä, että teini saa rahan tekemättä mitään kotitöitä yms? Voi luoja!
Nulikka saa viikorahaa tuplasti sen, mitä mulle jää laskujen jälkeen käyttörahaa...
Vierailija kirjoitti:
Me tullaan antamaan lapselle lisät joilla saa itse ostaa vaatetta ja tehdä mitä katsoo parhaaksi. Kotona tieten saa perusasiat.
Oppii rahan päälle.
Niinpä. Mikään ei opeta rahan päälle niin hyvin, kun vastikeettoman rahan antaminen lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitä teiniä rangaista, kun hän perää oikeuksiaan? (joissakin kommenteissa, että anna raha ja teini selvitköön ruuista yms. itse). Ota tämä osana kasvatusta ja keskustele ja neuvottele teinin kanssa siitä mihin ne lapsilis't nyt menee ja miten ratkaisisitte tämän asian. Siinä se lapsi oppii neuvottelemaan itselleen palkankorotuksia yms. Älä jyrää lasta täysin. Katso, että hän saa onnistumisen tai yhteistyö- yms kokemuksen tilanteesta.
Ja näin saamme taas yhden lellityn nuoren työelämään joka ei ymmärrä elämän ja työelämän todellisuudesta yhtään mitään vaan ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen hakee apua masennukseen.
Mä aloin saada ton lapsilisän noin 120€ (yksinhuoltajakorotus) 14-vuotiaana ja sillä maksoin bussilipun, KAIKKI vaatteet, menot, meikit ja huvitukset. Vanhemmat maksoi puhelinlaskun ja harrastuksen. Joo ei ihan riittänyt :) joten kävin iltaisin ja viikonloppuisin siivoamassa erästä toimistoa sekä hoitamassa lapsia. Rupes ymmärtää rahan päälle.
Onko vanhemmille pelottavakin asia se, jos lapsi ei menekään lukioon? Silti ei pidä edes harkita suostuvansa mihinkään kiristyksiin. Se ei mene niin, että jos nyt suostumme tähän, sitten teini menee lukioon ja elämme onnellisina elämämme loppuun asti. Ei, vaan jos teini huomaa että kiristäminen onnistuu, hän kokeilee sitä tietysti uudelleen, kun taas haluaa jotain. En menekään lukioon, jos en saa sitä ja sitä. Lopetan lukion kesken, ellen saa sitä ja sitä. Jne.
Nyt oiskin hyvä hetki tarkastaa tätä viikkoraha systeemiä kun teini otti sen itse puheeksi. Mä itse olin teininä kuukausirahalla ja meinasin laittaa omanikin kuukausirahalle sitkun sellasia on. Lapsille viikkoraha on hyvä systeemi, mutta teinille viikko on tosi lyhyt aika ja aikuisena palkka kuitenkin tulee just esim. kerran kuukaudessa, niin oppii eri tavalla minusta siinä että jos ekalla viikolla käyttää kaikki rahat niin sitten on kolme viikkoa ilman. Yläasteikäiseltä lapselta voi minusta vaatia sitä kuukauden rahamäärän hallintaa, ala-asteella se viikko on sopivampi yksikkö. Mulla oli kuukausiraha 100e/kk, musta se oli sopiva siinä mielessä että jos haluaa jotain isompaa hankintaa niin sillä säästää muutamassa kuukaudessa ihan hyvän summan jättämällä just leffoja ym. välistä. Tietysti ois just hyvä, jos koulumatka on mahdollista mennä pyörällä, niin teini saa itse valita että ostaako sillä rahalla bussimatkoja vai säästääkö ne rahat johonkin muuhun ja menee sillä pyörällä. Ite menin pyörällä aina keväät ja syksyt ja pakkasjaksot bussilla. Sitä sai arpoa että kumpi on kivempaa, talvipyöräily ja enemmän rahaa vai bussimatkustus ja vähemmän rahaa :D Minusta tää on parhaimpia opetuksia mitä vanhemmiltani olen saanut. Että konkreettisesti tajusi että raha riittää moneenkin asiaan mutta ne pitää itse priorisoida että mikä oikeasti on välttämätöntä ja mikä "luksusta"
Kyllä on teineissä eroja. Mun teini alkoi saada kuukausirahaa vasta 14-vuotiaana, tuolloinkin minun aloitteesta. Sanoin teinille, että ajattelin että voisin alkaa maksaa hänelle kuukausirahaa. Hän ilahtui tästä kovin. Kun kysyin häneltä ehdotusta sopivasta summasta, hän ehdotti kymmentä euroa. Palstalta olin jo kysellyt mielipiteitä ja siellä oli tyrmätty jopa minun ajattelema 20€. Sovimme kuitenkin teinin kanssa, että hän saa 20€/kk ja tästä vastineeksi hän alkaa tehdä säännöllisesti kirjanpitoa menoistaan. 16-vuotiaana hän alkoi saada 30€/kk ja kirjanpidon lisäksi hän tekee nyt yksikertaisen tulos- ja kassavirtalaskelman.
Me maksamme kaikki elatusmenot ja nuo taskurahat on sitten jos haluaa ostaa herkkuja tai jotain harrastustarvikkeita. Ikinä ei ole ollut lähelläkään, että rahat olisivat loppumassa.
Minusta on älytöntä opettaa teiniä tuhlaamaan 200€/kk. Ei monella aikuisellakaan ole varaa tuhlata tuollaista määrää rahaa silkkaan turhuuteen. On ennenkuulumattoman röyhkeää vaatia lisää rahaa, jos saa jo 200€/kk ja vielä uhkailla ettei mene lukioon. Tuo on kyllä vanhemmallekin tiukan itsetutkiskelun paikka. Jossain kohdassa on annettu liikaa siimaa, jos teinillä ei ole minkäänlaista kunnioitusta ja arvostusta omia vanhempiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Sano sille että itselleen sika vahingon tekee kun kaukalonsa kaataa eli jos ei mene lukioon, katuu sitä myöhemmin ja että lapsilistä menisivät lukiokirjoihin.
Eli älä anna kiristää, totea vain että jahas. Ei mtn neuvotteluja.Lapsilisät eivät kuulu teinin käyttöön.
Olen itse saanut lapsilisät itselleni tuossa iässä. Ostin kaikki vaatteet niistä, meni ihan hyvin.
Kannattaa myös muistuttaa että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana, sitten on ilman viikkorahaakin....
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia sitä kasvatetaan. Uskomaton röyhkeys. Luonne jo kasvanut pahasti kieroon, jos vanhempaansa kiristää tuolla tavalla.
Kolme vuotta kärvistelyä ja sitten pihalle vain!
Haukutko vanhempaa kasvattajana, vai lasta röyhkeäksi? Tyhmä kommentti, tietenkin lapsi käyttäytyy röyhkeästi, jos siihen on annettu syytä esim. olemalla itse ensin. Ei kukaan lapsi ole röyhkeä, jos aikuinen ei anna lupaa ja vähän malliakin. Lapsi oppii samanlaiseksi kuin hänen vanhempansakin ovat.
Hiton paljon annat viikkorahaa! Mun 16-vuotias saa 10 euroa viikossa ja senkin saamiseksi pitää tehdä tietyt hommat. Jos tarvitsee enemmän rahaa kuin tuon kympin, voi tehdä pihahommia tai pikkuremppaa, tai vaikka lisäkotitöitä vitosen tuntipalkalla..
Mitä hän tekee tuon avokätisen summan eteen? 200 euroa kuukaudessa, haloo!!
Mä annan, eihän se ole kuin satanen tai jotain?
Meillä on kolme lasta niin en muista paljon se on per nuppi?
150 euroa siirrän kuukausittain teinin tilille.
Eipä se paljon rahaa sen lisäksi ruikuta.
Harrastukset maksetaan erikseen ja isommat vaatehankinnat.
Isovanhemmat myös antaa toisinaan taskurahaa.
Matkakorttia ei oo tarvinnut ostaa koska asutaan helsingissä ja pyörällä kulkee paljon, koulu lähellä.
O'temporas, o'mores! Meillä koöme jo nuorta aikuista, ja aikoinaan ei kenellekään ole annettu viikko/kk-rahaa. Menoihin annettiin rahaa, jos kävivät Hesessä tai elokuvissa. Kotona joutuivat tekemään töitä. Lahjarahansa käyttivät itse. Kotoa kustannettiin puhelimet ja vaatteet, niihin ne lapsilisät menivät. Oppivat aikaisessa vaiheessa hakemaan hantti- ja kesähommia, kun huomasivat, ettei se raha kasva puussa. Hyviä aikuisa heistä kaikista tullut, ja hoitavat raha-asiansa tänä päivänä ok, mitä minä olen sivusta seurannut. Mutta sulle ap, ottaisin sen viikkorahan pois ja lapsilisä tilalle. Katso, kuinka teini sillä selviää, mutta laita ostamaan kaikki vaatteet+hygienia, koulukamat, kaikki! Äläkä tosiaan sano, että se pentu saa sen viikkorahan vastikkeetta, syljeskelemällä vaan kattoon!
200€ kuukaudessa rahaa teinille ilman että tekee mitään?! Ja haluaa vielä lapsilisät?! Liittyisi tenava kokoomukseen.
Sano tytölle että saa toki lapsilisän itselleen, kunhan maksaa siitä kaiken sen mitä sillä nytkin maksetaan. Eli ostaa itse jatkossa ruokansa, vaatteensa, kenkänsä, lääkkeensä, hammaslääkärinsä, bussilippunsa jne.
Oikeuksiaan?