Halvallakin voi syödä - tässä esimerkiksi viikon muonat kahdelle 46,10-49,60e
Juttelin juuri yhden asiakkaan kanssa ruuan hinnasta. On, onhan se iso menoerä, mutta paljon saa nipistettyä suunnittelulla ja hyödyntämällä säästöt. Monotonistakin ruoka on pienellä budjetilla herkemmin kuin isolla, mutta silti tasapainoista.
Tässä nyt yhden viikon ruokalista. Olen hyödyntänyt tarjoukset citymarketin tämänaamuisesta mainoksesta (pk-seutu), mutta tietysti kukin katsoo tarjouksia omalla alueellaan, ja jossakin hinnat voivat olla halvempia ja toisaalla kalliimpia. Pyöristän tasakymmeniin sentteihin.
- 2 kymmenen munan pakettia, 1,60 e
- naudan jauhelihaa 2 kg 12 e
- joko savusilakoita tai savustamattomia kilo 8 e TAI kanaa (tässä tapauksessa hornetteja)' 2 rasiaa 4,50.
- soijarouhetta 3,50
- kuivattuja herneitä 500 g 0,75
- tonnikalaa 2 prk 2 e
- riisiä paketti 1,50
- ruispaloja 2 pkt 3,20
- 2 kiloa perunoita, 2 kiloa spagettia 4e
- porkkanoita kilo 1,20
- sipulia kilo 1,10
- puurohiutaleita pkt 1 e
- sämpyläjauhoja ja hiiva 2 e
- 3 maitoa 2,25
- tomaattimurskaa 2 prk 1,50
- kurkkua kilo, 2 rasiaa kirsikkatomaatteja, 2 salaattipurkkia, yht. 4 e
Noista aamupalaksi puuroa, iltapalaksi leipää, jonka päälle keitettyä munaa, salaattia tai kurkkua.
Noista kaksi lämmintä ateriaa per päivä (jos syöt vain yhden, niin summa tietysti pienenee): lihapullia kaksi kertaa, kerran spagettikastiketta. Munakasta kerran. Silakkaa tai kanaa kahdesti. Hernekeittoa kolme kertaa. Soijarouhekastiketta spagetille tai perunalle kahdesti, tonnarispagettia kerran. Jauhelihapihvit kahdesti. Lisukkeeksi kurkku-tomaatti-salaattia tai porkkanaraastetta. Sämpyläjauhoista voi tehdä sämpylöitä, voi maustaa porkkanaraasteella.
Yhteensä summa silakoilla 49,60e, kanavaihtoehdolla 46,10
Halvemmallakin pääsee, epäilemättä.
Kahvinjuonti kannattaa lopettaa, samoin mehujen ja muiden makeiden juomien, siinä säästää, ja se on terveellisempääkin.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Mistä sä maksat veroja 80%?
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
27+24 on minun matikallani 51%, ei 80. Odotan edelleen sinulta vastausta.
Mitä. Sellaista. Sä. Ostat. Sun. Palkalla. Mistä. Ei. Mene. Veroa???
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???Mitä sä ostat sellaista josta menee 80% veroa?
Sun palkasta menee suurin osa verottajalle, et vaan tajua sitä.
Niin, se 51 prosenttia, jos ostan yleiselllä alvilla olevaa tavaraa. Ruuan kohdalla alv on 14, eli mun palkasta menee ruokaa ostaessa verottajalle 41%
Ei 80.
Kerro nyt hyvä ihminen, mihin sinä ajattelit että se loppu raha menee?
Ajatellaan että käytät koko palkkasi ruokaan ja bensaan ja laskuihin ja tavaraan. Kuvittelitko että rikastutat jonkun sillä palkallasi?
Mihin sä ajattelit et se raha menee ja kenen taskuun?Et siis edelleenkään osaa sanoa, mistä maksamme 80 prosenttia veroja.
Kuule, on selvää, että se, jolta ostan vaikkapa porkkanoita, maksaa saamistaan porkkananmyyntituloista omia kulujaan, vaikkapa lannoitteita ja bensaa traktoriin ja ostaa itselleen ruokaa ja lapsilleen kenkiä. Eli hän maksaa omista tuloistaa myös veroa.
Mutta se ei ole MINUN maksamaani veroa. Ihan yhtä lailla kuin ne porkkananviljelijän lapsilleen ostamat Kuomatkaan eivät ole minun maksamiani.
Öööö. Kyllä ne rakas on. Katsos kun se porkkanan viljelijä saa myymästään porkkana kilosta rahaa n. 2c. Loput tulee tukiaisina eu.lta ja suomelta, joka otetaan veroista, jotka on siis sun maksamia.
Ne EU-tukiaiset jnejne. on EU:n budjetista saatuja, ja ne katetaan edelleen sillä verotuksella, sillä samalla, joka minun kohdallani porkkanoista puhuttaessa ON se sama 41%.
Ps. En tiedä, mistä sinä ostat porkkanasi, mutta noin yleensä tuottajahinta on sentään Suomessa isompi kuin kaksi senttiä. Perunallakin näkyy olevan noin 17 senttiä.
http://statdb.luke.fi/PXWeb/pxweb/fi/LUKE/LUKE__02%20Maatalous__06%20Ta…
Ja sä et edelleenkään pysty sanomaan, että mihin ne sun rahat menee?
Suomi pyörii täysin veroilla, joka penni kiertää verottajan kautta. Kukaan täällä ei tuota ruokaa ilman veroista saatuja tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???Onko sulla vähän nyt kuule ymmärtämisessä ongelmia?
Minähän jo laskin palkkaveron ja ostoksissa menevä alvin. En mä samalla rahalla voi ostaa monta kertaa.
Odotan esimerkkiä.
Niin siis korjasit vähän virheitäsi, ja maksamasi vero melkein tuplaantui. Et myöskään laskenut eläkevakuutusmaksua tai työttömyysvakuutusmaksua. Ei ole mitään takeita että tulet ikinä saamaan eläkettä, etenkin jos olet 30 tai alle.
Sun asenne on aivan väärä, kerran olit itse myös väärässä.
-eri
Olet ihan sekaisin. Minähän sanoin heti kättelyssä, että palkkaveroprossani on 27, alv 24. Eli sanoin ihan oikein alusta alkaen. Jos et sinä osaa laskea noita yhteen, niin se on voi voi.
Panepa kertoen, mistä maksamme veroa 80%.
Eläkerahastot ovat eri asia, koska se ei ole veroa. Kyllä ne myös siellä matalan veroasteen maissa joutuu säästämään itselleen veroa, paljon kallimmmin tosin kuin keskitetyssä eläkerahastointijärjestelmän maassa.
Ei, ei edelleenkään mene jakeluun...
Et sä pysty käyttämään palkkaasi mihinkään, ettei siitä menisi veroja. Hyvin pieni osa käyttämästäsi rahasta menee mihinkään käyttöön tai investointiin. Suuri osa jää suomeen julkisen pyörittämiseen ja kiertoon.Et ole osannut vastata selvään kysymykseen, koska sinä puhuit paskaa. Tämä selvä.
MINÄ maksan tuloistani tuloveroa ja ostamistani tuotteista ja palveluista arvonlisäveroa, kuten olen koko ajan sanonut. Jos ostam vaikkapa maitoa, maksan 14 prosenttia, se yhdessä palkkaveron kanssa tekee minulla 41%.
Se, mitä maidontuottaja maksaa maidonmyyntituloistaan on toinen juttu, ei ole minun maksamaani veroa. En voi myöskään laskea omikse menoikseni vaikkapa sen maitotilallisen ostamaa uutta autoa tai lypsykoneelle tilattua asentajaa. Sama asia.
Laske vaan. Maitotilallisen tulot koostuu tuista, ei siitä tuotteesta. Sen uuden nelivedon se ostaa tilalleen, ei itselleen ja ei tällöin maksa siitä veroja koska sen tulot on veroista otettu.
Mut mietipä nyt. Todella pieni osa siitä sun palkasta menee oikeasti kenellekään ihmiselle. Ostat ruokaa tai bensaa tai tuotteita tai maksat laskut, veroja menee.
Se että ostat naapurilta kirveen käteisellä on ainoa asia jonka teet verottomana, paitsi että siitä kirveestä on maksettu uutena veroja ja se naapuri käyttää kirvesrahat viinapulloon.
Mietipä itse asiaa KUNNOLLA. Se, mitä vaikkapa naapuri maksaa veroja, ei ole poissa minun lompsastani. Ei ole minun maksamaani. Kuten ei se naapurin viinapullokaan.
Sinä näet sitä paitsi rahavirrat kovin itsellesi mieluisassa synkässä valossa. Yhtä hyvin voisi ajatella, että se 41-51 prosenttia, mitä minä maksan veroja - en siis edelleenkään 80% - on rahaa, joka on silkkaa tuloa naapurin sairaanhoitajalle. Hän maksaa verovaroin kustannetulla palkallaan oman ja lapsensa elämän, ostaa ruokaa, kestokulutushyödykkeitä, maksaa vuokran jnejne.
Verotus ei ole mikään pohjaton kaivo, se tuottaa arvokkaita hyödykkeitä myös. Ja itse asiassa aika halvallakin vielä verrattuna moniin järjestelmiin, joissa palvelut pitää itse maksaa joko suoraan tai vakuutuksen kautta, tästä esimerkkinö hemmetin kallis ja tehoton Yhdysvaltain terveydenhoitojärjestelmä.
Ja edelleenkään et ole kyennyt osoittamaan yhtään kohdetta, jonka kohdalla maksaisimme 80 % veroa. Mitä jos vihdoin myöntäisit liioitelleesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???Mitä sä ostat sellaista josta menee 80% veroa?
Niin, se 51 prosenttia, jos ostan yleiselllä alvilla olevaa tavaraa. Ruuan kohdalla alv on 14, eli mun palkasta menee ruokaa ostaessa verottajalle 41%
Ei 80.
Ajatellaan että käytät koko palkkasi ruokaan ja bensaan ja laskuihin ja tavaraan. Kuvittelitko että rikastutat jonkun sillä palkallasi?
Mihin sä ajattelit et se raha menee ja kenen taskuun?Et siis edelleenkään osaa sanoa, mistä maksamme 80 prosenttia veroja.
Kuule, on selvää, että se, jolta ostan vaikkapa porkkanoita, maksaa saamistaan porkkananmyyntituloista omia kulujaan, vaikkapa lannoitteita ja bensaa traktoriin ja ostaa itselleen ruokaa ja lapsilleen kenkiä. Eli hän maksaa omista tuloistaa myös veroa.
Mutta se ei ole MINUN maksamaani veroa. Ihan yhtä lailla kuin ne porkkananviljelijän lapsilleen ostamat Kuomatkaan eivät ole minun maksamiani.
Öööö. Kyllä ne rakas on. Katsos kun se porkkanan viljelijä saa myymästään porkkana kilosta rahaa n. 2c. Loput tulee tukiaisina eu.lta ja suomelta, joka otetaan veroista, jotka on siis sun maksamia.
Ne EU-tukiaiset jnejne. on EU:n budjetista saatuja, ja ne katetaan edelleen sillä verotuksella, sillä samalla, joka minun kohdallani porkkanoista puhuttaessa ON se sama 41%.
Ps. En tiedä, mistä sinä ostat porkkanasi, mutta noin yleensä tuottajahinta on sentään Suomessa isompi kuin kaksi senttiä. Perunallakin näkyy olevan noin 17 senttiä.
Suomi pyörii täysin veroilla, joka penni kiertää verottajan kautta. Kukaan täällä ei tuota ruokaa ilman veroista saatuja tukia.
En minä osaa sanoa, mihin joku porkkanantuottajan lapselle kengät myyneen kenkäkaupan tukkumyyjälle kenkiä valmistavan tehtaan raaka-ainetoimittaja rahansa pistää. Niistä rahavirroista on olemassa taloustieteessä varmaan ARVIOITA.
Mutta se ei edelleenkään ole sama asia kuin että minä henkilökohtaisesti maksaisin 80 prosenttia veroa. Minä maksan vain 41-51%
Et vieläkään siis tätä ymmärrä....
Ottamatta kantaa veroasteeseen sen kummemin, niin ette te ainakaan prosenttilaskuja osaa.
Jos veroa menee palkasta 27 % ja ALV on 24 %, niin ei noita pidä laskea yhteen.
Todellisuudessahan ensin palkasta maksetaan se vero (esim. 27 %), jonka jälkeen vain jäljelle jäävistä rahoista osa kuluu ALViin, ei koko palkasta. Eikä jäljelle jäävistä rahoista mene edes 24 % ALViin, vaan vähemmän (19,35 %), koska tuo 24 % lisätään verottomaan hintaan (veroton hinta kertaa 1.24).
Esimerkiksi 2000 € palkasta 27 % jättää jäljelle 1460 €. Jos tuolla ostaa telkkarin jossa ALV 24 %, niin veroa maksatte siinä 282,58 €. Veroja olette siis maksaneet yhteensä 822,58 € joka on 41,13 % koko palkasta. Huomatkaa, että tämä ~41 % on vähemmän verrattuna 51 % (27+24).
Vastaavasti jos palkassa verotus olisi 60 % ja ALV olisi 60 %, niin ei siitä tulisi mitään 120 % verotusta, vaan kyllä teille jäisi 2000 palkasta 645 euroa maksuvoimaa ALVinkin jälkeen.
Julkisen talouden osuus BKT:sta on aika hyvä osoitin. Se on noin 57%.
Ei likikään 80.
Mulla menee viikossa opiskelijaruokalaan (salaatti, leipä, lämmin ruoka, juoma) 15,6€, kauppaan menee noin 10€ viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa veroasteeseen sen kummemin, niin ette te ainakaan prosenttilaskuja osaa.
Todellisuudessahan ensin palkasta maksetaan se vero (esim. 27 %), jonka jälkeen vain jäljelle jäävistä rahoista osa kuluu ALViin, ei koko palkasta. Eikä jäljelle jäävistä rahoista mene edes 24 % ALViin, vaan vähemmän (19,35 %), koska tuo 24 % lisätään verottomaan hintaan (veroton hinta kertaa 1.24).
Esimerkiksi 2000 € palkasta 27 % jättää jäljelle 1460 €. Jos tuolla ostaa telkkarin jossa ALV 24 %, niin veroa maksatte siinä 282,58 €. Veroja olette siis maksaneet yhteensä 822,58 € joka on 41,13 % koko palkasta. Huomatkaa, että tämä ~41 % on vähemmän verrattuna 51 % (27+24).
Vastaavasti jos palkassa verotus olisi 60 % ja ALV olisi 60 %, niin ei siitä tulisi mitään 120 % verotusta, vaan kyllä teille jäisi 2000 palkasta 645 euroa maksuvoimaa ALVinkin jälkeen.
Totta. Mun virhe, ilman muuta. Todellinen prosentti siis on selvästi vielä 41-51% pienempi.
Joka tapauksesaa roimasti alle 80%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e/viikko ei kyll hirveen halpaa ole. Meillä juodaan kahvia ja käydään välillä ulkona syömässä, eikä siltikään mee noin paljoa. Eikä ees oo mikään makaroonidieetti
Kuten sanoin, halvemmallakin pääsee, jos syö vain yhden lämpimän aterian.
Syödään kylläkin kaksi lämmintä ateriaa. Ensimmäinen töissä ja toinen kotona. Tähän päälle aamupala ja mahdolliset välipalat.
Ja sinä jätit laskematta sen työpaikkalounaan mukaan? Meinaan eväitä ei tuolla sun budjetilla kyllä oteta töihin kotoa.
Jo pelkistä työpaikkalounaista tulee kahdelta ihmiseltä 70 euroa viikko.
En jättänyt laskematta ja ihan eväät otetaan. Molempien eväät on yhteensä 45e/kk ja kotona syötävät ruuat ~20e/vk
Ole hyvä ja laita lista, niin uskon. Muuten en.
Toki kunhan ehdin kirjoittaa.
Esimerkkinä mun seitsemän päivän eväät:
4,55e + riisi (1pkt on muistaakseni 0,75e ja tästä kului reilu kolmannes eli noin 0,30e)
Sisältää herneitä, maissia, paprikaa, sieniä, kukkakaalta, parsakaalta, porkkanaa, papuja sekä sitä riisiä.
Papujen sijaan saatan laittaa kikherneitä, soijaa tai linssejä ja riisin korvata pastalla. Ei juurikan vaikuta kokonaishintaan.
En tarkemmin kykene ainesten hintoja erittelemään, sillä kirjaan kuiteista ylös ainoastaan summan ja kategorian.
Vierailija kirjoitti:
Maksuvoimaa?
Ostat voimakkaasti bensaa ja viinaa ja tupakkaa niin olet melko voimakkaasti maksanut veroja aika reippaasti.
Hitunen käytetyistä rahoista menee edelleen investointeihin tai osinkoihin, ja nekin tosiaan sinne, ei kenenkään taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 80.
Niin? Kuvitteletko, että maksan tuloveron ja alvin lisäksi vielä erikseen jotain porkkanantuottajain tukiveroa tai EU-veroa? Kyllä nuo maksetaan tasan ja täysin siitä samasta budjetista, jonka kustannamme siis alvilla ja tuloverolla ja mm. pääomatuloveroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mun virhe, ilman muuta. Todellinen prosentti siis on selvästi vielä 41-51% pienempi.
Kerro nyt hyvänen aika, mitä ostat sellaista josta et maksa veroa? Ostatko pimeänä kaiken?
Mulla alkais hinta nousta jo kananmynien kohdalla. Ostan vain free range tai luomumunia. Mitään hornet-kanansiipiä en pysty syömään, ennemmin ilman lihaa.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e/viikko ei kyll hirveen halpaa ole. Meillä juodaan kahvia ja käydään välillä ulkona syömässä, eikä siltikään mee noin paljoa. Eikä ees oo mikään makaroonidieetti
Kuten sanoin, halvemmallakin pääsee, jos syö vain yhden lämpimän aterian.
Syödään kylläkin kaksi lämmintä ateriaa. Ensimmäinen töissä ja toinen kotona. Tähän päälle aamupala ja mahdolliset välipalat.
Ja sinä jätit laskematta sen työpaikkalounaan mukaan? Meinaan eväitä ei tuolla sun budjetilla kyllä oteta töihin kotoa.
Jo pelkistä työpaikkalounaista tulee kahdelta ihmiseltä 70 euroa viikko.
En jättänyt laskematta ja ihan eväät otetaan. Molempien eväät on yhteensä 45e/kk ja kotona syötävät ruuat ~20e/vk
Ole hyvä ja laita lista, niin uskon. Muuten en.
Toki kunhan ehdin kirjoittaa.
Esimerkkinä mun seitsemän päivän eväät:
4,55e + riisi (1pkt on muistaakseni 0,75e ja tästä kului reilu kolmannes eli noin 0,30e)Sisältää herneitä, maissia, paprikaa, sieniä, kukkakaalta, parsakaalta, porkkanaa, papuja sekä sitä riisiä.
Papujen sijaan saatan laittaa kikherneitä, soijaa tai linssejä ja riisin korvata pastalla. Ei juurikan vaikuta kokonaishintaan.En tarkemmin kykene ainesten hintoja erittelemään, sillä kirjaan kuiteista ylös ainoastaan summan ja kategorian.
Nyt en ymmärtänyt. Mitä oikein ostit? Mitä on 4,55?
Syöt joka päivä töissä mössöä, jossa on inasen pakastevihanneksia, papuja ja riisiä? Yhdestä 4,55 pussillisesta riittää viikon ajaksi sinne riisin sekaan todella vähän sattumia...
Oikeasti tuosta saa noin kolme annosta ruokaa. Ei viittä. Ja sittenkin on ravinnollisesti erittäin köyhä eines. Ei maitoa, ei leipää, ei tuoreita vihanneksia. Proteniiniakin todella vähän.
Et ole tosissasi. Kyllä, voi tulla toimeen pelkällä puurollakin, mutta nyt oli tavoitteena kumminkin monipuolinen ruoka, joka on oikeaa ruokaa eikä mitään mössöä.
Ihmiset tekevät oikein taidetta siitä kuinka vähän menee ruokaan rahaa. Sitten syödään huonolaatuista ruokaa. Toki halvalla saa hyvääkin. Juurekset yms. Mutta mieluusti maksan luomumunista ja hyvästä lihasta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvänen aika, mitä ostat sellaista josta et maksa veroa? Ostatko pimeänä kaiken?
Tuossa oli jo alv mukana. En minä samalla eurolla osta kuin yhden tuotteen/palvelun kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen talouden osuus BKT:sta on aika hyvä osoitin. Se on noin 57%.
Ei likikään 80.
Tuon uskon kyllä.
Kiitos, se kuvaa hyvin rahavirtojen suuntaa.
Hemmetti että mua jotenkin masentaa nämä keskustelut. "Näinkin halvalla voisit syödä!! 25e riittää neljälle ihmiselle vaikka kuukaudeksi ihan mainiosti kun vähän suunnittelee, ostat vaan 10 kiloa juureksia ja yhden paketin voita, lidlistä haet paketin halvinta marinoitua teurasjätettä ja niistä taikoo jo vaikka mitä!!"
Vuosien köyhyyden ja ruuan hintojen tuijottamisen jälkeen ei paljon kiinnosta enää tehdä tästä taidetta. Ihmiset, joilla osalla tuntuisi olevan varaa vähän rennompaankin osteluun ruokakaupassa, kilpailee täällä kuka pystyy elämään pienimmällä budjetilla, kun itse antaisi mitä vaan, ettei tarvitsisi aina mennä halvimman kautta ja miettiä että pitäiskö luopua kahvista kun sen kanssa olis kiva olla maitoakin, hedelmiäkään ei tarvi kun onhan PORKKANAT melkein sama asia ja niitä saa euron kilo. Äh, oma ruokaköyhäily loppuu kyllä tasan siihen päivään kun alan saamaan kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli jo alv mukana. En minä samalla eurolla osta kuin yhden tuotteen/palvelun kerrallaan.
No mut et sä pysty tekemään rahoillasi mitään ilman että ne lipuu veroihin, jos et sitten osta kaikkea pimeänä.
Mä kysyin jo, mitä sellaista ostat missä ei ole veroa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät oikein taidetta siitä kuinka vähän menee ruokaan rahaa. Sitten syödään huonolaatuista ruokaa. Toki halvalla saa hyvääkin. Juurekset yms. Mutta mieluusti maksan luomumunista ja hyvästä lihasta enemmän.
Itse asiassa suomalainen tehotuotettu ruoka ei ole laadullisesti sen heikompaa kuin luomu.
Eettisesti tietysti olisi hyvä syödä luomumunia, koska kanojen olot kanaloissa.
Mutta jos on pieni budjetti, niin silloin eettisyys on monelle se, josta on pakko joustaa. Laadullisesti munissa ei kumminkaan ole mitään vikaa. Ja jos nyt tekee vaikkapa lihapullia, niin tuollainen HK:n suomalainen tarjousjauheliha (17% rasvaa) on täysin sopivaa, jopa parempaa kuon vähärasvainen. Tulee mehevämpiä pullia!
Laske vaan. Maitotilallisen tulot koostuu tuista, ei siitä tuotteesta. Sen uuden nelivedon se ostaa tilalleen, ei itselleen ja ei tällöin maksa siitä veroja koska sen tulot on veroista otettu.
Mut mietipä nyt. Todella pieni osa siitä sun palkasta menee oikeasti kenellekään ihmiselle. Ostat ruokaa tai bensaa tai tuotteita tai maksat laskut, veroja menee.
Se että ostat naapurilta kirveen käteisellä on ainoa asia jonka teet verottomana, paitsi että siitä kirveestä on maksettu uutena veroja ja se naapuri käyttää kirvesrahat viinapulloon.