Halvallakin voi syödä - tässä esimerkiksi viikon muonat kahdelle 46,10-49,60e
Juttelin juuri yhden asiakkaan kanssa ruuan hinnasta. On, onhan se iso menoerä, mutta paljon saa nipistettyä suunnittelulla ja hyödyntämällä säästöt. Monotonistakin ruoka on pienellä budjetilla herkemmin kuin isolla, mutta silti tasapainoista.
Tässä nyt yhden viikon ruokalista. Olen hyödyntänyt tarjoukset citymarketin tämänaamuisesta mainoksesta (pk-seutu), mutta tietysti kukin katsoo tarjouksia omalla alueellaan, ja jossakin hinnat voivat olla halvempia ja toisaalla kalliimpia. Pyöristän tasakymmeniin sentteihin.
- 2 kymmenen munan pakettia, 1,60 e
- naudan jauhelihaa 2 kg 12 e
- joko savusilakoita tai savustamattomia kilo 8 e TAI kanaa (tässä tapauksessa hornetteja)' 2 rasiaa 4,50.
- soijarouhetta 3,50
- kuivattuja herneitä 500 g 0,75
- tonnikalaa 2 prk 2 e
- riisiä paketti 1,50
- ruispaloja 2 pkt 3,20
- 2 kiloa perunoita, 2 kiloa spagettia 4e
- porkkanoita kilo 1,20
- sipulia kilo 1,10
- puurohiutaleita pkt 1 e
- sämpyläjauhoja ja hiiva 2 e
- 3 maitoa 2,25
- tomaattimurskaa 2 prk 1,50
- kurkkua kilo, 2 rasiaa kirsikkatomaatteja, 2 salaattipurkkia, yht. 4 e
Noista aamupalaksi puuroa, iltapalaksi leipää, jonka päälle keitettyä munaa, salaattia tai kurkkua.
Noista kaksi lämmintä ateriaa per päivä (jos syöt vain yhden, niin summa tietysti pienenee): lihapullia kaksi kertaa, kerran spagettikastiketta. Munakasta kerran. Silakkaa tai kanaa kahdesti. Hernekeittoa kolme kertaa. Soijarouhekastiketta spagetille tai perunalle kahdesti, tonnarispagettia kerran. Jauhelihapihvit kahdesti. Lisukkeeksi kurkku-tomaatti-salaattia tai porkkanaraastetta. Sämpyläjauhoista voi tehdä sämpylöitä, voi maustaa porkkanaraasteella.
Yhteensä summa silakoilla 49,60e, kanavaihtoehdolla 46,10
Halvemmallakin pääsee, epäilemättä.
Kahvinjuonti kannattaa lopettaa, samoin mehujen ja muiden makeiden juomien, siinä säästää, ja se on terveellisempääkin.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijat herneet naudanlihat ja maito ainakin pois minulta. Ehdottomasti lisää tuoreita kasviksia ja jotain juustoa. Silakat saa lauttasaaren sillalta.
Mitä sä sitten syöt, annapa esimerkkilista. Ja sulla on aikaa tuntitolkulla joka viikko kalastella sillalla? ;-D
Tuntitolkulla sillalta tulee ainakin kuukauden silakat. Alle puolessa tunnissa tulee enemmän kuin tarvitsee viikkoon. Siellä sinunkin kannattaisi olla eikä hukkaamassa aikaasi vauva palstalla jos ajankäyttösi on sinulle ongelma. Enpä anna mitään listoja varsinkaan tuollaisen juntin käskystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Salaatit, kasvikset ja hedelmät huutaa poissaolollaan.
Syön niitä 6 kpl päivä. Aamupala, lounas, vpaloja ja päivällistä. Ei riittäisi mulle.Kyllä sulle tuo ruokamäärä riittäisi hyvinkin, riittää mun raksamiehellekin.
Mutta tietysti jos haluat enemmän vihanneksia ja hedelmiä, jätät sen proteiinipitoisemman toisen lounaan väliin ja teet salaatin sen sijaan. Samalla summalla pärjää! Tilalle siis salaattitarvikkeita kaksinkertaisesti, Lidlistä kahden kilon pussi omenoita, halvimpia banaaneja ja mandariineja, alle kympillä onnistuu. Pois jää vaikkapa toinen pkt jauhelijaa ja soijarouhe.
Ei riitä.
Se pitää tälläisen kohtuu raskasta työtä tekevän ihmisen syödä niin ne kalorit kuin se salaattikin. Ruoka täyttää ja salaatit ja rehut pitää terveenä.
Ei ne nyt toisiaan pois sulje!!!:D
Totta kai pitää saada kaloreita. Mutta tuossa on siis runsaat lämpimät ateriat, siksi niistä riittää kyllä viilattavaa. Et sinä välttämättä tarvitse yli 300 grammaa päivässä lihaa/kalaa. Joten siitä siirtyy rahaa muuhun.
Alta viidelläkympillä pärjää mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Salaatit, kasvikset ja hedelmät huutaa poissaolollaan.
Syön niitä 6 kpl päivä. Aamupala, lounas, vpaloja ja päivällistä. Ei riittäisi mulle.Kyllä sulle tuo ruokamäärä riittäisi hyvinkin, riittää mun raksamiehellekin.
Mutta tietysti jos haluat enemmän vihanneksia ja hedelmiä, jätät sen proteiinipitoisemman toisen lounaan väliin ja teet salaatin sen sijaan. Samalla summalla pärjää! Tilalle siis salaattitarvikkeita kaksinkertaisesti, Lidlistä kahden kilon pussi omenoita, halvimpia banaaneja ja mandariineja, alle kympillä onnistuu. Pois jää vaikkapa toinen pkt jauhelijaa ja soijarouhe.
Ei riitä.
Se pitää tälläisen kohtuu raskasta työtä tekevän ihmisen syödä niin ne kalorit kuin se salaattikin. Ruoka täyttää ja salaatit ja rehut pitää terveenä.
Ei ne nyt toisiaan pois sulje!!!:D
Eli siis salaattiainekset ja "rehut" (esim. kurkku, tomaatti, porkkana, omena, banaani jne. jne.) ovat kaikki kalorittomia, kun ne pitää sitten erikseen saada muualta? Vaude! En tiennytkään. Kiitos, keksin juuri täysin kalorivapaan dieetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijat herneet naudanlihat ja maito ainakin pois minulta. Ehdottomasti lisää tuoreita kasviksia ja jotain juustoa. Silakat saa lauttasaaren sillalta.
Mitä sä sitten syöt, annapa esimerkkilista. Ja sulla on aikaa tuntitolkulla joka viikko kalastella sillalla? ;-D
Tuntitolkulla sillalta tulee ainakin kuukauden silakat. Alle puolessa tunnissa tulee enemmän kuin tarvitsee viikkoon. Siellä sinunkin kannattaisi olla eikä hukkaamassa aikaasi vauva palstalla jos ajankäyttösi on sinulle ongelma. Enpä anna mitään listoja varsinkaan tuollaisen juntin käskystä.
Mä muuten asun Larussa, joten tiedän aika hyvinkin, mitä tuolta nousee.
Mitta hei, arvasin, että soitat vaan suutasi. Hyvää päivänjatkoa, minä jatkan täällä sängyn pohjalla jalkaleikkauksen jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muuten asun Larussa, joten tiedän aika hyvinkin, mitä tuolta nousee.
Mitta hei, arvasin, että soitat vaan suutasi. Hyvää päivänjatkoa, minä jatkan täällä sängyn pohjalla jalkaleikkauksen jäljiltä.
Mitta hei? Mitta sina puhua onko larun tiedoissasi jotain vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene meilläkään noin paljon, koska syödään arkisin opiskelijalounaat ja illalla vaan jotain pientä leipää. Mutta tossa on kaksi lämmintä ateriaa per päivä itse tehtynä, joten ei voi verrata.
Jos syöt opiskelijalounaat, niin laske vaan niiden hinnat ruokamenoihin!
Niistä tulee kahdelta viikossa 30 e, päälle kotona leipää, puuroa ja joku omena aamulla ja illalla. Neljällä kympillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Mistä sä maksat veroja 80%?
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
27+24 on minun matikallani 51%, ei 80. Odotan edelleen sinulta vastausta.
Mitä. Sellaista. Sä. Ostat. Sun. Palkalla. Mistä. Ei. Mene. Veroa???
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???
Mitä sä ostat sellaista josta menee 80% veroa?
50 viikossa kahden ihmisen ruokiin on mun mielestä ihan normaali summa, ei mikään säästöbudjetti. Itse söin aikanaan yksin eläessä max 20 eurolla viikossa.
Nyt meitä on 6 -henkinen perhe ja viikossa menee ruokaan ja taloustarvikkeisiin reilut 200 euroa. Elämä on aika hulabaloota eikä ole aikaa kirjoitella ylös mitä on ostettu ja mitä se maksoi mitä ostettiin. Mutta kiva, kun joillain on aikaa istua lootusasennossa ja miettiä syntyjä syviä.
Eli siis 25,85e eläinperäisiin tuotteisiin viikossa vaikka kasvisperäinen ruokavalio olisi halvempaa JA terveellisempää?
Jos kerran puhutaan halvoista ruokavalioista, niin ei todellakaan osteta mitään jauhelihaa tai kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa hyödyntää tähteitä! Ei osata jatkaa toisilla aineilla jos jostain jää vähän ylimääräistä, mieluummin kipataan bioskiin. Eli heitetään rahaa roskiin.
Mulla on nyt parhaillaan uunissa kasvisfrittatan tyyppinen setti. Siinä on kaikenlaista ylijäämää pakastimesta ja vähän nahkeaksi menneitä kasviksia jääkaapista, yhden persiljanraadon jämät, puolikas purkki tacoaterialta jäänyttä ranskankermaa, kermatilkka tölkin pohjalta, muutama munanen sekä juustonkannikat raastettuna. Jokainen näistä olis voinut päätyä biojätteeseen, mutta eipäs päätynytkään. Tuossa on mulle monen päivän aamiaiset.
Kun frittata tulee uunista, sinne menee seuraavaksi perunarieskoja eilisestä perunamuusin jämästä. Syödään niitä pakastimesta löytyneen hirvikeiton kanssa. Keittoon lisään perunaa ja lihalientä, että riittää viidelle.
Mitä vit tähteitä?:D
Meillä nuollaan perunamuusikattilat ja kaikki häviää pöydästä kuin siinä olisi käynyt joku nälkäläislauma.
Ei tule ylimääräistä kun se ruoka syödään pois kun on ruoka- aika.No mutta sittenhän teillä on asia kunnossa, ei mene haaskuuseen. Meillä asuu viisi ihmistä, mutta en voi koskaan tietää montako syöjää lopulta ilmestyy paikalle kun ruoka pöytään kannetaan. Siksi jää ylijäämää joskus enempi ja joskus vähempi. En heitä pois vaan syötän miehelle seuraavana päivänä lounaaksi tai teen kuten tuossa aiemmin selostin.
Luuletko olevan jotenkin teidän uniikki systeemi, että ruuat syödään loppuun seuraavien päivien aikana. Sinun tuttavapiirissäsi siis tehdään ruoka ja mikä ei kerralla mene, heitetään surutta roskiin ja sinä olet keksinyt tämän loistavan idean, että voi syödä vielä huomennakin samaa? Taidat olla aika rikkaista piireistä kotoisin vai mikä mättää. Haloo, herää normaalien ihmisten todellisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
50 viikossa kahden ihmisen ruokiin on mun mielestä ihan normaali summa, ei mikään säästöbudjetti. Itse söin aikanaan yksin eläessä max 20 eurolla viikossa.
Nyt meitä on 6 -henkinen perhe ja viikossa menee ruokaan ja taloustarvikkeisiin reilut 200 euroa. Elämä on aika hulabaloota eikä ole aikaa kirjoitella ylös mitä on ostettu ja mitä se maksoi mitä ostettiin. Mutta kiva, kun joillain on aikaa istua lootusasennossa ja miettiä syntyjä syviä.
Ei, minä makaan jalkaleikkauksen jäljiltä kotona saikulla ja yritän saada aikani kulumaan. Mikä tässä sinua noin kävi sieppaamaan? Ei ollut tarkoitus ketään loukata. Kuten sanoin, halvemmallakin syö, tuossa oli aika tukevatkin ruuat.
Se on noin ämpärillinen puolessa tunnissa ihan normi vauhti niitä silakoita lauttasaaren sillalta. Tietenkin pitää olla kokemusta eikä vain kuvitella tietävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa hyödyntää tähteitä! Ei osata jatkaa toisilla aineilla jos jostain jää vähän ylimääräistä, mieluummin kipataan bioskiin. Eli heitetään rahaa roskiin.
Mulla on nyt parhaillaan uunissa kasvisfrittatan tyyppinen setti. Siinä on kaikenlaista ylijäämää pakastimesta ja vähän nahkeaksi menneitä kasviksia jääkaapista, yhden persiljanraadon jämät, puolikas purkki tacoaterialta jäänyttä ranskankermaa, kermatilkka tölkin pohjalta, muutama munanen sekä juustonkannikat raastettuna. Jokainen näistä olis voinut päätyä biojätteeseen, mutta eipäs päätynytkään. Tuossa on mulle monen päivän aamiaiset.
Kun frittata tulee uunista, sinne menee seuraavaksi perunarieskoja eilisestä perunamuusin jämästä. Syödään niitä pakastimesta löytyneen hirvikeiton kanssa. Keittoon lisään perunaa ja lihalientä, että riittää viidelle.
Mitä vit tähteitä?:D
Meillä nuollaan perunamuusikattilat ja kaikki häviää pöydästä kuin siinä olisi käynyt joku nälkäläislauma.
Ei tule ylimääräistä kun se ruoka syödään pois kun on ruoka- aika.No mutta sittenhän teillä on asia kunnossa, ei mene haaskuuseen. Meillä asuu viisi ihmistä, mutta en voi koskaan tietää montako syöjää lopulta ilmestyy paikalle kun ruoka pöytään kannetaan. Siksi jää ylijäämää joskus enempi ja joskus vähempi. En heitä pois vaan syötän miehelle seuraavana päivänä lounaaksi tai teen kuten tuossa aiemmin selostin.
Luuletko olevan jotenkin teidän uniikki systeemi, että ruuat syödään loppuun seuraavien päivien aikana. Sinun tuttavapiirissäsi siis tehdään ruoka ja mikä ei kerralla mene, heitetään surutta roskiin ja sinä olet keksinyt tämän loistavan idean, että voi syödä vielä huomennakin samaa? Taidat olla aika rikkaista piireistä kotoisin vai mikä mättää. Haloo, herää normaalien ihmisten todellisuuteen!
Äläpä siellä ärhennä, hänhän on aivan oikeassa. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin Suomessa heitetään ruokaa roskiin puolisen kiloa viikossa per henkilö. Ei mikään pieni määrä, joten kyllä, aivan "normaalit ihmiset" eivät oikein hyödynnä tähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa työssäkäyvät ihmiset miettii minkä kaiken voi lopettaa ja kuinka syödä mahdollisimman halvalla? Maksetaan veroja kaikesta 80%. Jotain menee päin vittua.
Minulla on 4,5 tonnin liksa ja maksan siitä veroa 27%. Alv on 24%Minä maksaisin itse asiassa mieluummin enemmänkin veroa, jos sillä saisi paremman vanhustenhoidon, terveydenhoidon ja pienemmät ryhmäkoot kouluihin.
Niin mitäs sellaista sä ostat sillä palkalla josta et maksa veroa? En nyt itse keksi yhtäkään asiaa.
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???Mitä sä ostat sellaista josta menee 80% veroa?
Vau. Ei ihme että suomi syöksyy. Kokonaisvero prosentti tuotteissa ja palveluissa on 80%.
Vaikka ostat leivän joka maksaa euron. Maksat hinnassa 20% veroa, kauppias maksaa on on maksanut siitä veroa, siitä menee jotain myyjälle joka maksaa siitä veroa, tuottajat maksaa veroa. Siitä ei jää penniäkään " leijumaan" mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minä makaan jalkaleikkauksen jäljiltä kotona saikulla ja yritän saada aikani kulumaan. Mikä tässä sinua noin kävi sieppaamaan? Ei ollut tarkoitus ketään loukata. Kuten sanoin, halvemmallakin syö, tuossa oli aika tukevatkin ruuat.
onko jalka ollut päässäsi vai perseessä?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee kuukauden työ eväisiin hieman vajaa 15e. Teen kuitenkin fyysistä työtä, joten eivät todellakaan ole luokkaa "omeja ja leivän puolikas". Miehellä taas eväisiin menee noin 30e/kk. Hän syö enemmän ja haluaa käyttää kalliimpia raaka-aineita, kuten oliivit. Kotona syödään samaa ruokaa ja viikossa menee max 15-30e vähän riippuen mitä syödään. Aamupalaksi meillä on aina kaurapuuroa, jonka päälle laitetaan hilloa tai marjoja.
Mitäs se sun mies syö töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä. Saat. Ostettua. Verottomana???Mitä sä ostat sellaista josta menee 80% veroa?
Sun palkasta menee suurin osa verottajalle, et vaan tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä saatana ihan sekaisin vai mikä sua vaivaa?
Hän on toinen ihminen. Minäkin tosin odotan edelleen sinulta vastausta. Annapa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis 25,85e eläinperäisiin tuotteisiin viikossa vaikka kasvisperäinen ruokavalio olisi halvempaa JA terveellisempää?
Jos kerran puhutaan halvoista ruokavalioista, niin ei todellakaan osteta mitään jauhelihaa tai kanaa.
Älä höpäjä.
Onko sulla vähän nyt kuule ymmärtämisessä ongelmia?
Minähän jo laskin palkkaveron ja ostoksissa menevä alvin. En mä samalla rahalla voi ostaa monta kertaa.
Odotan esimerkkiä.