Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuore ylioppilas sai jättiyllätyksen: umpisuolen tulehdus olikin syntymässä oleva vauva

Vierailija
20.05.2017 |

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tuore-ylioppilas-sai-jattiy…

Miten voi olla mahdollista ettei huomaa olevansa raskaana? Kyllähän se maha kasvaa edes jonkun verran.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättiyllätys? Ihan normaalikokoinen vauvahan tuo on.

Vierailija
122/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää päivää. Onko tämä nyt sitä uusavuttomuutta, kun ei osata edes seurata omaa kuukautiskiertoaan? Kuka nainen ei muka huolestuisi ja alkaisi selvittää asiaa että miksei niitä kuulu...?

Minulla kuukautiskierto oli luomuna 3 vko - 3 kk. Kolmen kuukauden jälkeen saattoi olla pientä vuotoa pari päivää ja taas kolmen kuukauden tauko. Seuraava väli saattoi olla kolmen viikon päästä ja vuoto runsas. Lääkärin mielestä tuo oli ihan normaalia, mitään ei tutkittu, joten kerro, miten minä olisin kiertoani seurannut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Olin 165cm /50 kg mitoissa ja huomasin raskauden vasta kun potkut alkoivat tuntua. Niitäkin ihmettelin viikon ennen testiä.

Vierailija
124/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Olin 165cm /50 kg mitoissa ja huomasin raskauden vasta kun potkut alkoivat tuntua. Niitäkin ihmettelin viikon ennen testiä.

Niin. Sinä huomasit potkut. Nehän tuntuvat jo yleensä ennen raskauden puoliväliä. Miten sinä olisit todiste, että voisi ihan hyvin mennä raskauden loppuun tajuamatta mitään, kun sinäkin tajusit hyvissä ajoin?

Vierailija
125/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina vähän skeptinen näiden kanssa että miten ei voinut tietää. Mutta kaikkia ihmeitä sattuu.

Itsellä luomuna menkat tulee n. 2x vuodessa. Eli ei voinut kauheasti kalenteria seurailla. Siskoni sai vauvan (siis tiesi olevansa raskaana) eikö mitään näkynyt äitiyslomalle jäädessään kollegat mietti että mille virkavapaalle jäämässä. Samoin yksi puolituttu sai tällaisen yllätyslapsen. Pillereiden takia ei menkkoja ollenkaan ja oltiin sattumalta törmätty uimahallissa viikkoa aikaisemmin eikö mitään näkynyt. Sitten yhteinen tuttu kertoi vauvasta. Kyllä sitä vähän ihmetytti. Eli sattumusten summasta voi näin käydä.

Onhan myös niitä vanhoja luokkkakavereita jotka eivät olleet huomannut raskautta kuin vasta 6kk. Oltiin taas törmätty kaupungilla muutamaa kuukautta aiemmin ja kyllä sen selkeästi huomasi jo silloin. Kai se epäusko on vahva tunne.

Vierailija
126/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista ettei huomaa olevansa raskaana?

Se vaatii tuollaisen korkeankoulutuksen jotta ihmisestä tulee niin viisas ettei erota umpisuolta raskaudesta.

Vierailija
127/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilleni kävin vähän samoin kun hän sai serkkuni kymmenisen vuotta sitten.

Hän on pyöreähkö muttei mikään sairaanloisen lihava, joten kun painoa alkoi lisääntyä ei sitä niin huomannut. Oireet, jotka jälkikäteen ymmärsi raskauteen liittyviksi, hän pisti endometrioosin, rakkulaisten munasarjojen ja ärtyvän suolen oireyhtymän piikkiin. Aikaisemmin hänelle oltiin sanottu että raskaaksi tuleminen on hyvin epätodennäköistä näiden vaivojen takia, eivätkä miehensä kanssa käyttäneet mitään ehkäisyä. 

Raskaus huomattiin noin 2 viikkoa ennen lapsen syntymään kun täti oli sattumalta mennyt vuosittaiselle gynekäynnille, aikamoinen shokki se kuulemma oli, mutta terve tyttö syntyi.

Toisaalta tämän jälkeen pariskunta yritti tulla uudestaan raskaaksi melkein 6 vuotta eikä koskaan tärpännyt, eli aikamoista tuuripeliä.

Vierailija
128/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida: Naisella jolla on kaksi kohtua, voi esim. olla ihan oikeat kuukautiset vaikka olisi raskaana. Se on kyllä harvinaista (että naisella on kaksi kohtua) mutta mahdollista. Kohtu voi olla myös kaksiosainen jolloin vauvalla ei ole paljon liikkuma tilaa, eikä potkiminen/liikkuminen onnistu niin hyvin. Vauva voi liikkua vähän myös esim. naisen tupakoinnin vuoksi. Raskaudet ja naiset ovat erilaisia. Miksi tällaista ei muka voisi sattua. Varsinkin jos kyseessä on nuori nainen joka ei voi/uskalla uskoa että kyseessä voisi olla raskaus, eikä tällöin ymmärrä raskaus oireita raskaus oireiksi.

Vierailija
129/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin korkeasti koulutettu- ja älykäs, että ei ymmärtänyt olevansa raskaana.

Vierailija
130/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite työskennelleenä röntgenosastolla on tullu pari kertaa vastaan kun oudot suolistovaivat on osottautunu vauvaksi :D voi sitä järkytyksen määrää

Vierailija
131/168 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat jäi pois ja odotin n 2 viikkoa ja ostin testin. Voi sitä Onnen päivää. Mulla oli herkkä olo ennen tietoa raskaudesta.

miksi alapeukkuja noin paljon? Olin kauan halunnut vauvaa mutta ei vaan tärpännyt ja kun olin raskaana niin olihan se todella iloinen yllätys ja toivottu. Olin pettynyt muutaman kerran kun menkat oli myöhässä mutta tuli kuitenkin. Katkeria kyyneleitä vuodatin. 

Vierailija
132/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vauva säästyi abortilta. Kun nuoret huomaavat että vauva ei ole este ja sen kanssa voi elää niin toivottavasti aborttien määrät vähenevät

Vierailija
133/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädilleni kävin vähän samoin kun hän sai serkkuni kymmenisen vuotta sitten.

Hän on pyöreähkö muttei mikään sairaanloisen lihava, joten kun painoa alkoi lisääntyä ei sitä niin huomannut. Oireet, jotka jälkikäteen ymmärsi raskauteen liittyviksi, hän pisti endometrioosin, rakkulaisten munasarjojen ja ärtyvän suolen oireyhtymän piikkiin. Aikaisemmin hänelle oltiin sanottu että raskaaksi tuleminen on hyvin epätodennäköistä näiden vaivojen takia, eivätkä miehensä kanssa käyttäneet mitään ehkäisyä. 

Raskaus huomattiin noin 2 viikkoa ennen lapsen syntymään kun täti oli sattumalta mennyt vuosittaiselle gynekäynnille, aikamoinen shokki se kuulemma oli, mutta terve tyttö syntyi.

Toisaalta tämän jälkeen pariskunta yritti tulla uudestaan raskaaksi melkein 6 vuotta eikä koskaan tärpännyt, eli aikamoista tuuripeliä.

Sairaalloinen ei sairaanloinen.

Vierailija
134/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN pysy käsittämään, etteikö äiti tuntisi loppuvaiheen selkeitä vauvan liikkeitä. Olen rv 33 nyt ja vauva kääntyilee niin että koko vatsa liikkuu puolelta toiselle. Isokin tämä vatsa jo on, toki toinen raskaus meneillään niin isompi kuin ensimmäinen. Hikka tuntuu myös selkeesti. Tuliko tuolla naisella muka menkatkin jatkuvasti?! Ikä rinnallaan yhtään suurentuneet tai olleet arat?! Käsittämätöntä.

Mulla ei lapsi liikkunut koko raskauden aikana millään lailla häiritsevösti. Oikein kyttäsin niitä liikkeitä jotten olisi ollut niin huolestunut.

Vierailija
135/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai voiko menkat tulla raskaanakin?

Voi ne

Eivät ole kyllä normaalit menkat! Alussa voi olla tihkuttelua, mutta ei jatku koko raskauden ajan. Yli 3kg:n vauva ei kyllä piiloudu niin täysin.

Ja sinäkö näin tiedät? Kyllä sitä verta voi tulla runsaasti. Ei se vauva ole kohdun seinissä kiinni vaan yhdessä kohdassa vain ja omassa sikiöpussissa. Kaikkialta muualta kohdusta voi verta vuotaa. Mulla tuli ihan normaalin verran verta. Yhden kerran jopa niin runsaasti, että olin sairaalassa. Jos en olisi tiennyt olevani raskaana, niin olisin voinut luulla vuotoa kuukautisiksi.

Ekassa raskaudessa vauvaa ei näkynyt kuin viimeisen kuukauden aikaan. Jos olisin synnyttänyt aiemmin, niin kukaan ei olisi tiennyt, että olen raskaana.

Vierailija
136/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kummassakin raskaudessa kaksi laskettua aikaa, koska epäsäännöllinen kuukautiskiertoni teki laskemisen haastavaksi. Olen jo lähes 40, mutta silti saattaa tulla kahdet niukemmat kuukautiset kuussa tai jäädä vuoto pariksi kuukaudeksi kokonaan pois!

Vierailija
137/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v***u tätä palstaa taas.

"Koska minä olen synnyttänyt 15 lasta ja joka kerralla olen kärsinyt kaikista mahdollisista oireista maan ja taivaan välillä, niin täytyy olla kaikilla muillakin."

Koittakaa nyt jo jumalauta takoa sinne kaaliinne, että me kaikki ollaan yksilöitä ja eikä oma kokemuksenne ole se absoluuttinen totuus, joka pätee kaikkiin muihinkin maailman ihmisiin.

AAMEN ! 

itselläni 1. raskaudessa närästi, paino nousi, vatsaan tuli tumma viiva jne jne eli  lähes kaikki perinteiset raskausoireet ja siihen päälle muhkea mahakumpu, mutta 2 ja 3 raskaudet.. vointi oli mainio, kaikkea kärsi syödä ja kaikkea kärsi tehdä, mahakaan ei juurikaan kasvanut vaan näytti siltä kuin olisi vähän turvotusta ja  neuvolassa alettiin epäillä  lasketun ajan olemista väärin . En  tiedä miten on mahdollista, että yhdessä raskaudessa näyttää jo puolessa välissä kaksosia odottavalta ja toisessa on vain naurettavan pieni kumpu alavatsalla loppuun asti, mutta niin vain kävi.

Vierailija
138/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko juttuun.

Vierailija
139/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla luen tätä keskustelua. Olen työssäkäyvä, tervejärkinen aikuinen nainen jolle lapset ovat olleet erittäin toivottuja mutta silti kumpikin raskaus pääsi lähes loppuun tajuamattani asiaa. Tässä tarinani:

Pojan odotus (23v): Olin jättänyt pillerit pois vuotta aikaisemmin ja äitiäni sekä ystäviäni seuranneena minulla oli selvä käsitys siitä, miltä  raskaana oleva nainen näyttää ja miten käyttäytyy ( iso maha, puhisee, vaappuu, selkään sattuu, kahvin haju etoo). En siis osannut yhdistää  väsymystäni raskauteen, vaan luulin sen liittyvän uuteen työhön joka oli yövuoroja palvelutalossa. Kahvi maistui entiseen malliin, eikä minulla ollut vastenmielisyyksiä tiettyyn ruokaan tai himoa toiseen. Sain kuukautisetkin, tai niin luulin.  Vuoto oli nyt jälkeenpäin ajatellen niukempaa, mutta  käsitin kuukautisvuodoksi. Paino ei noussut, rinnat eivät kasvaneet.  Raskaus  huomattiin sattumalta rutiini-gynekäynnillä, olin seitsemännellä kuulla!  Sain myös  kuulla, että kohtuni on kallellaan ja että vauva potki "selkää myöten".  käytin loppuun asti tuumakoon 27 pillifarkkuja ja koon ihonmyötäisiä puseroita.

Tytön odotus (33v):  Ensimmäinen merkki oli päänsärky, mutten osannut yhdistää sitä raskausoireeksi, etenkään ensimmäiseksi ja kun minulla vielä oli kierukka!  Hoidin särkyä saunomalla ja nukkumalla, särkylääkkeitä en uskaltanut hirveästi syödä "särkylääke-päänsäryn " ( eli päätä alkaa koskea liika särkylääkkeiden syönti!) takia. Tällä kertaa kuukautiset jäivät pois ja paino nousi, mutta syytin kierukkaa sekä tupakoinnin lopettamista. Mieli teki kovin makeaa, mutta uskoin vain korvanneeni tupakat viinereillä ! Tuli kesä, olin hyvin väsynyt   ja hikoilin todella paljon mutta  liitin  oireet  rajusti nouseeseen painoon sekä helteeseen.  Join litratolkulla kylmää vettä ja makasin terassin lattialla  kylmä kääre otsalla jaksamatta mitään, eräänä päivänä mieheni istahti viereeni ja sanoi "mene kulta lääkäriin. Sinulla voi olla joku sairaus!"  En mennyt lääkäriin, vaan apteekkiin sillä jokin päässäni sanoi "klik" ja yhdisti asiat. Tein kaksi testiä, kumpikin positiivinen ..  Menin heti seuraavana päivänä yksityiselle poistattamaan kierukan ja kuulin arvion, että saattaisin hyvinkin olla kahdeksannella kuulla! No, ilmeisesti kierukan pois räplääminen käynnisti synnytyksen ja sairaalassa sanottiin, että vauva on täysi-aikainen.

Vierailija
140/168 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tvstä tuli amerikkainen ohjelma tässä jonain yönä, jossa oli näitä yllätysvauvan saaneita. Yksikin nainen oli yökerhossa juhlimassa, kun alkoi kipu, mutta lähti kävellen kotiin. Lyyhistyi sitten jalkakäytävälle kivun takia, mutta sai viitottua ohi kulkeneen taksin avukseen. Autossa lapsi alkoi tulla ulos, silloin vasta tajusi, että synnyttää.

Ihmiset ovat niin erilaisia, tämä aloituksessa kerrottu tapaus meni onneksi hyvin joka suhteessa. Onnea heille.