lapsiensaamiseen liittyvät kauhut salataan. Vatsan repeäminen, alapään pilaaminen, rintojen pilaaminen....
yöunien menetys, yksin kaiken hoitaminen, psykoosi, masennus, vartalon pilaaminen, raskausmyrkytys ja pahoinvointi, synnytyskivut, imetyskivut, kakkavaippojen vaihto, miehen jättäminen, yksin yh:nä, yksinäisyys, raskausarvet, mahan ihon venyminen ja pilaaminen. Nämä ja muut kauhut salataan nuorilta naisilta ,ettei he osaa varoa tuohon ryhtymistään.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään en missannut, vaikken imettänyt lapsiani.
Voi tyhmyyden ylistys!
Ai sää et missannut?
Entäs vauva?
Niin niin. Ihan minun oma asiani, miksen imettänyt.
Ei pitäisi sinun elämääsi haitata.
Taas joku kontrollifriikki on löytänyt tänne etsimään perusteluita, miksi on parempi jäädä lapsettomaksi.
Älä lue niitä poikkeusjuttuja, normisynnytyksiä on maailmassa enemmän.
Jos pelottaa, niin eipä kannata hankkia.
Jos olet ulkonäkökeskeinen ihminen, niin entäs jos sairastut ja tarvitset hoitoja jotka pilaavat hiuksesi, turvottavat, joudut leikkaukseen josta saa arvet... Ja vanhentuessa muutut samanlaiseksi rusinaksi kuin muutkin.
Kasva isoksi nyt.
Ei meille ainakaan koulussa kerrottu mitään noista vaivoista. Vasta kun itse aloin lukea aiheesta, sain tietää enemmän myös lasten saannin huonoista puolista.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku kontrollifriikki on löytänyt tänne etsimään perusteluita, miksi on parempi jäädä lapsettomaksi.
Jos olet ulkonäkökeskeinen ihminen, niin entäs jos sairastut ja tarvitset hoitoja jotka pilaavat hiuksesi, turvottavat, joudut leikkaukseen josta saa arvet... Ja vanhentuessa muutut samanlaiseksi rusinaksi kuin muutkin.
Kasva isoksi nyt.
Mites ne ulostamisvaivat, repeämät, kivut yms. ihan oikeat terveyshaitat, jotka voivat pilata kehon muutenkin kuin esteettisesti?
Mulle seksistä nauttiminen ja paskan pidätys ovat kyllä tärkeämpiä asioita kuin vauvan saaminen, enkä katso mitenkään itsekkääksi itseäni tuon takia.
Minä jumppasin ja jumppaan myös päivittäin: laskeumat ja löysää nahkaa. Normaalipainoinen olen.
Ärsyttää vaan nämä naiset, jotka edelleen luulevat että ihoöljyllä ja jumpalla säilyy vartalo entisellään. Ei se niin vain mene, kyse on geeneistä suurilta osin. Tosin omapa on häpeänsä, jos eivät osaa itseään sivistää.
Ja lapsiani en vaihtaisi entiseen kroppaan. Mutta totta on että synntysvaurioita piilotellaan ja vähätellään.
Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta offtopiccina pakko kysyy (koska ahdistus aivan valtava), voiko poliisi tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos on itse joutunut yöksi putkaan liiallisen humalatilan vuoksi toisella paikkakunnalla (festareilla), kun lapsi ollut turvallisesti hoidossa kotonaan isoäidin kanssa tapahtumien aikaan. Vahingossa tuli juotua liikaa, kun kerran vuodessa pääsee mihinkään. Ei oo aikasempaa kohtaamista poliisin kanssa tai lasua tai mitään ongelmia lapsen kanssa. Yh-äiti. Lapsi ei siis liittynyt tilanteeseen millään tavalla eikä ollut paikalla, vaan turvallisesti hoidossa. Voivatko silti tehdä? Help!
Jännä kun itse varauduin kaikkeen kauheaan ja mitään kamalaa ei ole sattunut. Kai sitten hyvä tuuri. Ainut mikä on rankkaa on vähäiset yöunet mutta pitää olla aika idari jos ei tajua että se on selviö.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta offtopiccina pakko kysyy (koska ahdistus aivan valtava), voiko poliisi tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos on itse joutunut yöksi putkaan liiallisen humalatilan vuoksi toisella paikkakunnalla (festareilla), kun lapsi ollut turvallisesti hoidossa kotonaan isoäidin kanssa tapahtumien aikaan. Vahingossa tuli juotua liikaa, kun kerran vuodessa pääsee mihinkään. Ei oo aikasempaa kohtaamista poliisin kanssa tai lasua tai mitään ongelmia lapsen kanssa. Yh-äiti. Lapsi ei siis liittynyt tilanteeseen millään tavalla eikä ollut paikalla, vaan turvallisesti hoidossa. Voivatko silti tehdä? Help!
Tottakai tekevät, olipa tyhmä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasva isoksi nyt.Mites ne ulostamisvaivat, repeämät, kivut yms. ihan oikeat terveyshaitat, jotka voivat pilata kehon muutenkin kuin esteettisesti?
Mulle seksistä nauttiminen ja paskan pidätys ovat kyllä tärkeämpiä asioita kuin vauvan saaminen, enkä katso mitenkään itsekkääksi itseäni tuon takia.
Niin, nojokainen tekee omat valintansa mutta samalla logiikalla et voi ajaa autoa, lähteä kävelylle, mennä uimaan, syödä ikinä mitään, juoda mitään.. Koska joku joskus on vammautunut tai kuollut noita tehdessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuossa ei ole syytä lasun tekemiseen. Lapsi oli asiallisesti hoidettu eikä minkäänlaisessa vaarassa.
Ketjun aiheeseen liittyen: vaikka minulle ei jäänyt pysyviä vaurioita, olen sitä mieltä, että näistä ongelmista pitäisi antaa enemmän tietoa. Nykyään tieto on lähinnä ympäripyöreitä lauseita, kuten "synnytys on aina riski"'.
Kyllä, on naisia joille raskaus, synnytys ja imetys aiheuttaa lähes kaikki mainitut vaivat ja vammat. Ja sitten taas meitä jolle niistä ei tule mitään.
Sain lapsen suht. myöhään (32-vuotiaana) kiireellisellä sektiolla. Imetin tytärtäni 9kk. Sektiosta toivuin parissa viikossa siihen kuntoon, että olin jaloillani, parissa kuukaudessa, että sen muisti vain aivastaessa (sattui). Nyt 6 vuotta synnytyksen jälkeen, siitä on vain pieni haalea viiva merkkinä bikinirajan alapuolella.
Ei tullut virtsankarkailuja, tai peräpukamia vaikka ponnistusvaihe (joka päättyi sektiion) oli 1.5h pitkä. Rinnat ovat edelleen pienet (kuten aina) , pystyt ja ihan terhakat ;), vatsanahka ei roiku, eikä mukaan paikka venynyt. Mieskin pysyi matkassa mukana ja elämä hymyilee :). Ja vaikka raskausaikana keräsinkin painoa lähes 20 kg, olin reilun vuoden päästä omissa mitoissani (58kg/171cm) ilman vaunulenkkejä suurimpia ponnistuksia. Kyllä, näinkin voi asiat mennä ja on mennyt itseasiassa useallakin kaverillani.
Jännä tuo miten nykyään niin harvoin käytetään muotoa lasten. Itse jos kirjoittaisin lapsien, niin kirjoittaisin myös että rintain, eikä rintojen.
Itsellä kaksi lasta, toista imetin vuoden ja toista puoli vuotta. Rinnat eivät ole rupsahtaneet, vatsassa tai muuallakaan ei ole raskausarpia, repesin toisessa synnytyksessä mutta se parani eikä ole aiheuttanut vaivoja. Raskaus oli elämäni parasta aikaa ja synnytyksestä ja imetyksestä toipuu.
Tiedän, että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja saavat ikuiset arvet ja löysää nahkaa. Ehkä se on perinnöllistä ja päätelmiä voi tehdä siitä, millaisia jälkiä oma äiti on saanut?
Itse kuitenkin koen, että tehtäväni maailmassa ei ole olla mahdollisimman seksikäs. Tiedän, mitä on olla nuori ja seksikäs. Rasittavaa. Miehillä tuntuu noita haluja riittävän vähän vanhempiinkin naisiin kohdistuen, selluliittisiin, arpisiin ja vaikka mihin. Että jos seksiä tekee mieli niin lastensaanti ei ole este.
Olisi kauheaa, jos olisin nyt keski-ikäinen ja minulla ei olisi lapsia. Siteet lapsiin on tärkeimmät ihmissuhteet, jotka minulla on.
En ole lukenut ketjua kokonaan niin varmasti toistoa.
Pitäisi koulussa avoimesti kertoa kaikki mahdollinen ikvävä mitä raskaudesta voi seurata sekä valistaa ylikansoituksesta. Kohta täällä ei ole kenelläkään hyvä olla kiitos ylikansoituksen. Sitä enemmän ihmisiä, sitä vähempiarvoinen on yhden ihmisen elämä.
Ei minun koulussani ainakaan terveystiedon tunneilla koskaan valistettu näistä negatiivisista asioista, kerrottiin lähinnä vain miten vauvoja tehdään. Etenkään nuorilla ei ole todellista käsitystä siitä mitä lisääntymisestä voi seurata. Ehkä pieni "pelottelu" saisi nuoret käyttämään ehkäisyä tunnollisemmin...
Vierailija kirjoitti:
Ei meille ainakaan koulussa kerrottu mitään noista vaivoista. Vasta kun itse aloin lukea aiheesta, sain tietää enemmän myös lasten saannin huonoista puolista.
Kaikille ei noita vaivoja tule, monet hankkivat useamman lapsen.
Olen jo 50 v. enkä tupakoi, työkaverini on 60 v. ja luulee minua tytärtensä ikäiseksi eli 35-40 v. Häntä ei ilmeisesti kukaan varoittanut tupakoinnin vanhentavavasta vaikutuksesta eikä keuhkoahtaumataudista.
Kauhut. Kakkavaippojen vaihto. Joo, tänään oli toisessa kädessä niveaa, toisessa paskaa, mutta kauhuista se on kaukana, käsipesu riitti. Hirveintä raskaudessa on mahdollinen lapsen kuoleminen kohtuun, siihen verrattuna kaikki muu murhe tuntuu mitättömältä.
Jos nämä asiat olisi salattu, ei kukaan olisi kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuossa ei ole syytä lasun tekemiseen. Lapsi oli asiallisesti hoidettu eikä minkäänlaisessa vaarassa.
Ketjun aiheeseen liittyen: vaikka minulle ei jäänyt pysyviä vaurioita, olen sitä mieltä, että näistä ongelmista pitäisi antaa enemmän tietoa. Nykyään tieto on lähinnä ympäripyöreitä lauseita, kuten "synnytys on aina riski"'.
Aina tehdään lasu jos ollaan huolissaan lapsen kotioloista. Vai olenko mielestäsi ihanteellinen ihminen esim poliisiksi jos vapaa ajalla käytän huumeita ja hakkaan ihmisiä mutta en töissä tietenkään? Niin, kyllä silloin kyseenalaistetaan kaikki käytös.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lapsia saanut ja näitä vaivoja poteva nainen vastata:
- Kauanko alapään repeäminen kestää? Sehän ommellaan kiinni, mutta ovatko kivut kovat sen jälkeen?
- Iltelehden artikkelissa oli kuvia synnyttäneiden naisten kehoista - kauanko sellaisista kestää palautua vai onko se edes mahdollista?
- Kauanko virtsan ja ulosteen pidätyskyvyn menetys kestää?
Kestää se alapään repeäminen. Meni ehkä reilu vuosi siinä että pystyi sanoa että se on jotenkin parantunut. Ekaan puoleen vuoteen ei voinut normaalisti istua. Olisi ne kai voineet vähän paremmin sen ommella koska arvet tuntuvat vieläkin ja alapää on kuin tuulitunneli. :D Mutta näillä mennään. Synnytyksestä on kuusi vuotta.
Itse myönnän lukeneeni synnytykseen liittyvistä riskeistä vain sivumennen vähäisellä kiinnostuksella ja menin soitellen sotaan, kunnes sattui omalle kohdalle pre-eklampsia ja hätäsektio. Itsestä viis mutta en ikinä unohda sitä hätää mitä koin kun tajusin että pieni on tukehtumaisillaan kun minua kärrättiin leikkaussaliin, vieläkin kylmää. Mutta minulla ei siis varsinaisesti ole kokemusta synnyttämisestä koska minut nukutettiin. Siinä mielessä olin onnekas, alapää on muuttumaton, ei ole venymisiä eikä vanumisia. Mutta kieltämättä pelästyin tuota kokemusta niin että tämä jää ainokaisekseni.
Näin helposti sinulla. Ei mene kaikilla.
Voi tyhmyyden ylistys!
Ai sää et missannut?
Entäs vauva?