Meille tulee automaattivaihteinen auto! Millaisia kokemuksia teillä on?
Apua osaankohan mä ajaa sitä?
Olen ajanut aina vain tavallisella autolla.
Oppiiko sen nopeasti? Onko sillä mukavaa ajaa?
Onko jotain mitä pitää huomioida että mikä on erilailla kuin se vaihteisto?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole mutta automaagisten laatikkojen laatu vaihtelee. Ja jos koneessa ei riitä teho niin ajaminen on yhtä tuskaa.
Vuokrakinnareissa automaatti on yleensä kamala, ja esim. omassa Audissa se on surkea. Ahtaissa väliköissä sompailusta ei tule mitään kun kytkin ei 'pure' kuin vasta korkeahkoilla kierroksilla jolloin sen viimeisen metrin peruuttaminen on hyvinkin pomppiva operaatio. Mitä olen ajanut automaatteja niin ainakin Volvot ja Mersut ovat olleet paljon parempia.
Tuo ahtaissa paikoissa sompaaminen luultavasti vaatii enemmän totuttelua kyin maantieajo mutta nopeasti siihenkin tottuu.
Käytä se korjaamolla, jotain on pahasti vialla jos noin on. Automaatti lähtee liikkumaan vaihteen ollessa päällä heti kun jarrua vähän keventää, tai viimeistään kun laittaa jalkaa yhtään kaasulle ja nimenomaan tuollainen ahtaissa väleissä pyöriminen tai esim. ylämäkeen peruuttaminen on sillä helppoa.
Meidän Seatin kaksoiskytkinvaihteisto särkyi 20 000 km kohdalla.
Pelkkää hyvää sanottavaa. On tosi mukava ajaa. Ja vain oikealla jalalla oikeaoppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on dsg?
OhisKaksoiskytkinvaihteisto, ei ns. oikea automaatti.
Siinähän taas oikein ammattilaisen selitys. Kyllä se on aivan tavallinen automaattivaihteisto, jossa on valinnainen DSG-moodi. Bemarin vastaava on SMG. Audilla taitaa olla Tiptronic, jne.
Kukaan ei pakota kytkemään noita moodeja päälle. Alunperin ne ilmeisesti on tarkoitettu Keski-Euroopan vuoristoisille teille - vaihtaminen ylös/alas nopeampaa ja joidenkin mielestä mukavampaa kun on jyrkkääkin ylä- tai alamäkeä.
Aku Ankastako juttusi on? Sinä se et näy ymmärtävän vaihteistojen eroja.
Kannattaa laittaa naulapyssyllä vasen jalka lattiaan kiinni, niin sitten on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa naulapyssyllä vasen jalka lattiaan kiinni, niin sitten on helppoa.
En tiedä miten leveät kengät teillä on jalassa mutta en ymmärrä miten vasemmalla jalalla voisi edes osua jarruun jos sitä pelkää että vahingossa painaa "kytkintä". Eihän siinä tapahdu muuta kuin polkaisee tyhjää lattiaan?
En ole automaatilla ajanut mutta samalla tavallahan siinä on polkimet kuin manuaalissa paitsi kytkin puuttuu. Ja manuaalissa en pysty osumaan vasemmalla jalalla jarruun mitenkään vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten leveät kengät teillä on jalassa mutta en ymmärrä miten vasemmalla jalalla voisi edes osua jarruun jos sitä pelkää että vahingossa painaa "kytkintä". Eihän siinä tapahdu muuta kuin polkaisee tyhjää lattiaan?
En ole automaatilla ajanut mutta samalla tavallahan siinä on polkimet kuin manuaalissa paitsi kytkin puuttuu. Ja manuaalissa en pysty osumaan vasemmalla jalalla jarruun mitenkään vahingossa.
Automaateissa yleensä leveämpi jarrupoljin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat tosi vikaherkkiä.
Kun mittarissa 45 000 km tulee eteen yleensä kallis remontti (tuhansia euroja).
Joo. USAssa on parisataa miljoonaa autoa joissa on automaattilaatikko. Valmistajathan siellä takaisinkutsuvat kaikki autot mielellään takuuhuoltoon jo kymppitonnin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole mutta automaagisten laatikkojen laatu vaihtelee. Ja jos koneessa ei riitä teho niin ajaminen on yhtä tuskaa.
Vuokrakinnareissa automaatti on yleensä kamala, ja esim. omassa Audissa se on surkea. Ahtaissa väliköissä sompailusta ei tule mitään kun kytkin ei 'pure' kuin vasta korkeahkoilla kierroksilla jolloin sen viimeisen metrin peruuttaminen on hyvinkin pomppiva operaatio. Mitä olen ajanut automaatteja niin ainakin Volvot ja Mersut ovat olleet paljon parempia.
Tuo ahtaissa paikoissa sompaaminen luultavasti vaatii enemmän totuttelua kyin maantieajo mutta nopeasti siihenkin tottuu.
Käytä se korjaamolla, jotain on pahasti vialla jos noin on. Automaatti lähtee liikkumaan vaihteen ollessa päällä heti kun jarrua vähän keventää, tai viimeistään kun laittaa jalkaa yhtään kaasulle ja nimenomaan tuollainen ahtaissa väleissä pyöriminen tai esim. ylämäkeen peruuttaminen on sillä helppoa.
Tää on aina ollut samanlainen mutta seuraava huolto on suht pian niin pyydän monttööriä tarkistamaan.
Tää on avo-A3 2.0T-koneella ja tehoahan siinä on mutta muuten ei ole kummoinen kosla. Ajan paljon mieluummin meidän muulilla eli tylsällä Skodalla (joka on manuaali) vaikka se dieselinä kuulostaakin lähinnä maatalouskoneelta.
Kyllä minun äitini ainakin vuosia manuaalilla ajaneena veti jarrut pohjaan 50 km/h vauhdista, kun ensimmäistä kertaa automaatilla ajoi.
Ei voisi ajo mukavampaa ja helpompaa enää olla kuin automaatilla.
Moottori ei sammu ja aina on oikea vaihde päällä.
Uudet automaatit ovat lisäksi taloudellisempia ja nopeampia kuin manuaalit.
Kun automaattiin tottuu ei manuaalivaihteinen enää kelpaa, niin antiikkiselta se kytkimen kanssa räpeltäminen tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein ohje on unohtaa vasen jalka kokonaan.
Ihan hyvä ohje. Mä sanoisin että automaatilla vasemmalla jalalla naputellaan vain biisien mukana.
Ap automaatilla on niin helppo ajaa ettei tosikaan. Viikossa unohtui kytkin. Olin että mikä rutisee? Niin tosiaan näissä malleissahan on kytkinpoljin.Vähän aiheeseen liittyen. Miettii kaikki mahdolliset mukavuudet ajamiseen. Vakionopeuden säädin, automaattivaihteet, hierova istuin jne. Kuka takaa että kuski pysyy enää hereillä? No eiköhän nuo autot aja kohta itse että kortistakin tulee tarpeeton.
Hah! Se vasen todellakin tanssii radion rytmiin! :)
Nykyaikainen automaatti cruiserilla on aivan ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan tarvitse olla avain virtalukossa, riittää että on taskussa.
Sulla taitaa olla Bemmi?
Itsellä ollu wolkkarin jetta automaatti, senverran mainita että kiihdyttelyt köyhempiä kun manuaalilla, manuaalit siis ärhäkämpiä
Automaatit sopii alottelijoille paremmin ja kuluttavat vähemmän polttoainetta, totuttele jossain sivummalla miten vaihtuu vaihteet ennenkö meet keskustaan tai motarille säätään
m85 kirjoitti:
Itsellä ollu wolkkarin jetta automaatti, senverran mainita että kiihdyttelyt köyhempiä kun manuaalilla, manuaalit siis ärhäkämpiä
Automaatit sopii alottelijoille paremmin ja kuluttavat vähemmän polttoainetta, totuttele jossain sivummalla miten vaihtuu vaihteet ennenkö meet keskustaan tai motarille säätään
Höpö höpö. Automaatti kiihtyy nopeammin kuin manuaali etenkin silloin kun kuskin paikalla ei istu jokin ammattirallikuski vaan esim. av-mamma. Manuaalissa veto on poikki vähän väliä kun kytkin pohjassa arvotaan uutta vaihdetta pesään, automaatti vetää koko ajan.
Ja on kuljettajalle helppo ja turvallinen esim. ohitustilanteessa, painaa kaasun pohjaan vaan rivakasti ja kaikki tehot on käytössä parhaimmin soveltuvalla vaihteella.
Tietysti myös moottorin teho ja auton paino jne vaikuttaa kiihtyvyyteen, vertailu pitäisi tehdä muuten täysin identtisillä autoilla, joissa toisessa on manuaali ja toisessa automaatti. Jos autot on erilaisia muutenkin niin ei tuosta voi vetää johtopäätöksiä että automaatti kiihtyisi paremmin/huonommin kuin manuaali.
Ei automaatissa tarvitse totutella vaihteiden vaihtumiseen tms, sen kuin laittaa D:n tai R:n päälle kumpaan suuntaan nyt haluaakaan mennä ja painaa kaasua tai jarrua sen mukaan miten haluaa auton liikkuvan. Vaihteet vaihtuu sananmukaisesti automaattisesti ja itsestään, ei sitä tarvitse edes huomata.
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen helppo ajaa mutta omasta mielestä ainakin käy pidemmän päälle tylsäksi kun ei saa käyttää vaihdekeppiä.
Vatkaa jotakin toista keppiä sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tosi vikaherkkiä.
Kun mittarissa 45 000 km tulee eteen yleensä kallis remontti (tuhansia euroja).Varmaan jos erehtyy ostamaan Kian tai vastaavan. Kannattaa suosia saksalaista, niissä vaihdelaatikko on tehty kestämään ajoa.
Tai amerikkalaista. Chryslerin mittarissa on 300 000 kilometriä ja risat, eikä vaihteille ole tarvinnut muuta tehdä kuin öljyjä vaihtaa.
Mulla on ollut automaatti kaksi vuotta. Äärettömän helppo ajaa, Silti joskus kaipaan vaihdekeppiä. En tiedä miksi, ehkä ajaminen on liiankin helppoa.
No ei nyt ihan noinkaan. Mun eka auto oli automaatti ja sen jälkeen vannoin ettei tule enääyhtään automaattia itelle.