Meille tulee automaattivaihteinen auto! Millaisia kokemuksia teillä on?
Apua osaankohan mä ajaa sitä?
Olen ajanut aina vain tavallisella autolla.
Oppiiko sen nopeasti? Onko sillä mukavaa ajaa?
Onko jotain mitä pitää huomioida että mikä on erilailla kuin se vaihteisto?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on dsg?
OhisKaksoiskytkinvaihteisto, ei ns. oikea automaatti.
Siinähän taas oikein ammattilaisen selitys. Kyllä se on aivan tavallinen automaattivaihteisto, jossa on valinnainen DSG-moodi. Bemarin vastaava on SMG. Audilla taitaa olla Tiptronic, jne.
Kukaan ei pakota kytkemään noita moodeja päälle. Alunperin ne ilmeisesti on tarkoitettu Keski-Euroopan vuoristoisille teille - vaihtaminen ylös/alas nopeampaa ja joidenkin mielestä mukavampaa kun on jyrkkääkin ylä- tai alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tosi vikaherkkiä.
Kun mittarissa 45 000 km tulee eteen yleensä kallis remontti (tuhansia euroja).Mihinkäs tietosi perustuu? Olen viimeiset 10 vuotta ajanut automaattivaihteisilla autoilla eikä edes esim 360 000 km ajetun vaihteistossa ollut mitään vikaa.
Mulla on yli 500 000 ajettu vaihdelaatikolla. Ei mitään ongelmia vielä, tosin nyt ehkä hieman hidastunut vaihtaminen pakilta D:lle, joten voi olla että lähtölaskenta alkaa. Mut älä usko tuollaista höpöhöpöä, ainoastaan volkkarilla on huonot vaihdelaatikot.
Nimenomaan DSG:t, tai muut kaksoiskytkinlaatikot, eivät ole ns. oikeita automaatteja, vaan automatisoituja manuaalilaatikoita. Siinä on ihan vissi ero.
Kaksoiskytkinlaatikoissa on toisiaan vasten luistavat kytkinlevyt, jotka totta kai kuluvat moisessa hankauksessa. Oikeassa automaatissa liikkeellelähtö ja hidas eteneminen taas saadaan nesteen pyörittäessä turbiinia. Ei siis toisiaan vasten kiehnääviä kitkapintoja, vaan liikkuvaa öljyä. Kesto ihan eri luokkaa, kuten myös ominaisuudet
Miten ihmiset painelee jarrua vasemmalla jalalla automaattisella? Tosiaanko joku käyttää manuaalilla vasenta jarruttamiseen vai mistä tälläinen voi johtua? Itse kävin autokoulun, ajoin inssin ja lähdin sieltä kotiin automaatilla. Ei siinä mitään opettelua tarvittu.
Tosi helppo ajaa. Mulla ollu kaksi volvoa ja toisella ajettu nut 60t ja edellisellä 150 t eikä mitään vikoja vaihteistossa tai muuallakaan.
Automaatti on kätevä. Sellaiselle joka ei ole ajanut paljon on automaatti myös turvallisempi koska voi keskittyä täysin liikenteen seuraamiseen sen sijaan että joutuu nytkyttelemään keppiä joka käänteessä. Automaatti on ehdoton varsinkin jos ajelee kaupungin työmatkaruuhkissa.
Automaatti sopii helppoja pikaratkaisuja etsiville taviksille.
Vähänkään autoista tietäville ja autoilusta pitäville ja harrastaville kelpaa vain manuaali.
Vieläkös uusissa automaattiautoissa tarvii laittaa P-vaihteelle, että lähtee virta-avain lukosta? Siis niissä, jotka nyt ylipäänsä toimii perinteisellä avaimella.
51:ole tiedoksi, että kyllä mä pidän autoilusta, harrastan ja ymmärränkin jotain, mutta silti toi mun jenkki on automaatti.
Viime vuonna ajoin 55 000 km, joten vaikka tykkään autoilla niin automaatilla mennään. Ne on ne muutamat hetket, kun manuaali pieksee automaatin. Muulloin automaatti vie 10 - 0.
Helppo ja mukava ajaa. Risteyksissä varovasti, anna muille aikaa veivata pois alta.
Mulla ei ainakaan tarvitse olla avain virtalukossa, riittää että on taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset painelee jarrua vasemmalla jalalla automaattisella? Tosiaanko joku käyttää manuaalilla vasenta jarruttamiseen vai mistä tälläinen voi johtua? Itse kävin autokoulun, ajoin inssin ja lähdin sieltä kotiin automaatilla. Ei siinä mitään opettelua tarvittu.
Eihän manuaalissa vasemmalla jalalla voi yleensä jarruttaa kun se tarvitaan kytkimelle. Automaatissa ei ole kytkintä vaan pelkkä kaasu ja jarru, ja ihmisellä on kaksi jalkaa niin silloin voi jarruttaa myös vasemmalla jalalla.
Mitä haittaa siitä muka on? Ei tarvitse siirrellä jalkaa koko aikaa paikasta toiseen jos joutuu jatkuvasti pysähtelemään ja lähtemään liikkeelle. Ja on toisellakin jalalla jotain tekemistä.
Lisäksi jos automaatilla haluaa lähteä liikennevaloista oikein nopeasti niin silloin painetaan auton ollessa vielä paikallaan toisella jalalla jarrua ja toisella reippaasti kaasua ja kun jarrun vapauttaa ja samalla painaa kaasun pohjaan jos ei jo ollut niin pääsee kaikista nopeiten liikkeelle.
Olen käynyt autokoulun maassa jossa automaattivaihteiset kaikilla käytössä, ei saanut käyttää vasenta jalkaa vaan pelkästään oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt autokoulun maassa jossa automaattivaihteiset kaikilla käytössä, ei saanut käyttää vasenta jalkaa vaan pelkästään oikeaa.
Joo, joku autokoulun opettaja ollut sitä mieltä ettei saa. Miten hän perusteli asian, mikä automaatin ajamisessa molemmilla jaloilla on niin pahaa ettei niin saisi tehdä?
Minä ainakin käytän välillä molempia jalkoja ja välillä vaan toista, milloin mikäkin tuntuu parhaimmalta. Ei ole ollut haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tosi vikaherkkiä.
Kun mittarissa 45 000 km tulee eteen yleensä kallis remontti (tuhansia euroja).Varmaan jos erehtyy ostamaan Kian tai vastaavan. Kannattaa suosia saksalaista, niissä vaihdelaatikko on tehty kestämään ajoa.
Asuntovaunua tms raskaita kuormia ei kannata paljon vetää.
vinkki: opettele ajaminen automaatilla siten että taitat vasemman koiven vähän sinne penkin alle päin pois polkimien läheltä->niin et pyri vaistomaisesti sillä polkemaan kytkintä jota ei enää ole.Tuolla tavoin oppii nopeesti sen kytkinrefleksin pois.säästät muutaman tahattoman paniikkijarrutuksen tällä menetelmällä
Jaa, en muuta huolisikaan, kuin automaatin.
Kerran on saanut hyvää niin vaatimuksena on nykyään automaatti, nahkat, autoilmastointi, tummennetut lasit ja kaikki sähköllä. Myös soitin/ radio täytyy olla rattinapeilla.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan DSG:t, tai muut kaksoiskytkinlaatikot, eivät ole ns. oikeita automaatteja, vaan automatisoituja manuaalilaatikoita. Siinä on ihan vissi ero.
Kaksoiskytkinlaatikoissa on toisiaan vasten luistavat kytkinlevyt, jotka totta kai kuluvat moisessa hankauksessa. Oikeassa automaatissa liikkeellelähtö ja hidas eteneminen taas saadaan nesteen pyörittäessä turbiinia. Ei siis toisiaan vasten kiehnääviä kitkapintoja, vaan liikkuvaa öljyä. Kesto ihan eri luokkaa, kuten myös ominaisuudet
Tässä keskustelussa menee nyt joillakin kovasti asiasta mielestään tietämillä puurot ja vellit sekaisin. Kannattaa chekata vaikka Wikipediasta, jossa on melko hyvin selitetty mikä on mitäkin.
Klonkswagenin ja Skodillacin DSG on ns. manumatic automaatti, siinä kun Porcen alunperin kehittämä Tiptronic. Sen tyylinen automaatti on hyvin yleinen kuten alle linkittämältäni manumatic sivulta näkee.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Manumatic
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission
Mulla on ollut Volvon Geartronic vaihteistoja T5:ssa jo 17v ajan ja kyllä siellä on noin 5 litraa punertava vaihteistoöljyä ja se on siis vain yksi ja varsin hyvin toiminut toteutus manumatic -tyylin vaihteistosta.
Niitä perinteisiä täysin mekaanisia automaattilaatikoit ei taida enää kukaan edes enää tehdä uusiin autoihin, tai ei ainakaan valtamerkkeihin. Mikroprosessoriohjatut manumaticit toimii hyvin, ovat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta olleet luotettavia ja edullisempia valmistajalle ja käyttäjälle polttoaineen ja huoltokustannusten muodossa.
Lyhyesti, DSC ei ole sama kuin DTC.
Ei se vaikeaa ole mutta automaagisten laatikkojen laatu vaihtelee. Ja jos koneessa ei riitä teho niin ajaminen on yhtä tuskaa.
Vuokrakinnareissa automaatti on yleensä kamala, ja esim. omassa Audissa se on surkea. Ahtaissa väliköissä sompailusta ei tule mitään kun kytkin ei 'pure' kuin vasta korkeahkoilla kierroksilla jolloin sen viimeisen metrin peruuttaminen on hyvinkin pomppiva operaatio. Mitä olen ajanut automaatteja niin ainakin Volvot ja Mersut ovat olleet paljon parempia.
Tuo ahtaissa paikoissa sompaaminen luultavasti vaatii enemmän totuttelua kyin maantieajo mutta nopeasti siihenkin tottuu.
DSG:ssä oli valitettavasti muuta sukupolvi, joka pilasi laatikon maineen. Jos ostaa 2014-> vuosimallin niin vikoja ei pitäisi olla sen enempää kuin muissakaan automaateissa.