Naapurin 10-kuinen vammainen? Äiti 43-vuotias
Oudoksuttaa, kun tuon ikäinen ei liikehdi esim. vauvakeinussa. Muistan,että hitainkin näistä neljästä käveli puita pitkin tuossa vaiheessa. Aina kannetaan kuin velttoa mollamaijaa ja isketään vauhuihin.
Katsoin kyllä vaunuissa, kun istui, että katse olisi normaali. Itselläni on jo pitkälle aikuiset lapset. Äidin ikä mainittuna vain siksi, että riskit tietysti ovat jo kovat tuossa vaiheessa.
Miksi mietin tällaista? Siksi, että saataa tulla puheeksi, vaikkemme sydänystäviä olekaan.
Kommentit (67)
Prader Willin oireyhtymässä vauvalla on huomattavaa lihasheikkoutta alussa. Tämä korjaantuu iän myötä suureksi osaksi.
Vauvan hypotonia voi johtua moninaisista syistä.
Saattaa olla merkki vaikeastakin sairaudesta tai itsekseen korjautuvaa viivästymää. Eli mahdoton täällä sanoa. Kuvaat kuitenkin asiaa sen verran, että vastalauseista huolimatta täällä tuntuu selvältä, että normaali tila tuo ei ole.
Hei täällä 20-vuotiaana äidiksi tullut "harvinaisuus" jota tuolla 42-vuotiaana lapsen saanut äiti haeskeli sanomalla"20-vuotiaana lapsen saaneiden lakkiaisia ei juhlita", Olen nyt 40 ja tyttäreni lakkiaisia juhlitaan tänä keväänä. Saanko nyt jonkun poikkeusmitalin, parahin 42-vuotiana isänmaantoivon synnyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sillä vaikka ollakin jotain viivästymää mutta mikään kertomasi ei kyllä siihen viittaa. Sinusta se kertoo enemmän kuin lapsesta. Lapset kehittyy niin eri tahtiin. Että 10 kk, joka ei ulkona liiku itsekseen ei kyllä kerro kakkakikkareen vertaakaan :D
Juu ei kerro, mutta on oudon veltto ja ääntelemätön. Tulee tuntu, että jotain on pahasti pielessä.
Itselläni siis on neljä lasta, mikä aloituksessa oli ilmaistu epäselvästi. Saattoi saada käsityksen, että tällä tuoreella äidillä on neljä.
Nuorinkin omistani jo pitkälti yli 20-vuotias, joten arviointikyky ei ole parhaimmillaan. Kuitenkin käsitykseni on, että vauva elehtii ja osoittaa liikkumisen elkeitä ihan viimeistään kymmenkuisena.
Sanoin, jo että katse näytti normaalilta. Mutta muu olemus ei.
Mutta jos tiedätte paremmin... niin?
Ne varmaan huumaa jollakin tuon lapsen pysymään velttona ja hiljaa. Tee nimetön lasu!
Vierailija kirjoitti:
Hei täällä 20-vuotiaana äidiksi tullut "harvinaisuus" jota tuolla 42-vuotiaana lapsen saanut äiti haeskeli sanomalla"20-vuotiaana lapsen saaneiden lakkiaisia ei juhlita", Olen nyt 40 ja tyttäreni lakkiaisia juhlitaan tänä keväänä. Saanko nyt jonkun poikkeusmitalin, parahin 42-vuotiana isänmaantoivon synnyttänyt?
Se on nykyaikaa, että jo pari vuotta aikuisena ihmisnä ollut mielletään teiniäidiksi. Kunniallinen ikä ryhtyä äidiksi on n. 30 vuotta. Toisaalta yli 40 on jo liikaa, joten tähän haarukkaan pitää nykynormien mukaan mahtua.
Itse olen 25-vuotias 1-vuotiaan äiti. Olen kyllä nuoremman näköinen, mutta silti ihmettelen sitä ainaista päivittelyä nuoruudestani. Valmistun vuoden sisään yliopistosta, meillä on miehen kanssa tasapainoinen parisuhde ja vauva-aika on mennyt loistavasti.
Ja näin varmasti monella nelikymppiselläkin, joten se vanha fraasi: ikä on vain numeroita.
Äiti on itse sanonut ikänäsä raskaana ollessaan, siitä sen tiedän. Sanoin, että olemme pihatuttuja, miksei tuollainen asia voisi tulla esiin?
Ajattelin, jos joku tietäsi esim. joistan lihasrappeumataudeista tms., jotka aiheuttavat tuollaista. Olen edelleen sitä mieltä, että kymmenkuinen osoittaa jo jäntevyyttä olemuksessaan, vaikkei nousisikaan pystyyn. Tällä ei oikein pääkään pysy pystyssä.
En kyllä tajua, miksi tarvitaan useita sivuja siihen, että haukutaan minua eikä yritetäkään vastata itse kysymykseen.
Ja minusta ei ole korrektia mennä kysymään tällaista äidiltä itseltään. Eli sitä en aio tehdä.