Auton sisätilanlämmittimen vaihto
Haluaisin vaihtaa mun auton sisätilanlämmittimen tehokkaampaan. Ongelma on, etten löydä pistorasiaa mistään! Defan lämmittimen johto menee hanskalokeron alle. Purin sen verran että näin sen johdon kiemurtelevan siellä hanskalokeron alla olevassa tilassa ja menevän sitten niin korkealle, ettei mun käsi enää yltänyt sinne asti. Onko tuollainen sitten ihan kiinteästi kiinni autossa? Mulla ei oo ikinä aiemmin ollut autoa jossa sisätilanlämmitintä ei kytkettäis töpselillä pistorasiaan. Ja tuo on ihan perus sähkökäyttöinen lämmitin.
Pyydän, ei vinoiluja tähänkin ketjuun. Ihan oikeasti kysyn tuota.
Kommentit (39)
Nykyisin autoissa on juurikin tuollaiset "kiinteät" lämmittimet eli erillistä töpseliä ei ole, eikä lämmitintä saa itse irrotettua.
Nykyään ei laiteta enää erillistä pistorasiaa jalkatilaan. Lämmittimen johto menee suoraan pistokkeeseen.
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Kiitos vastauksista! Mut voi harmi, ois parempi jos sen vois vaihtaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Oliks tää vitsi? Vai oikeesti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mut voi harmi, ois parempi jos sen vois vaihtaa itse.
Mee töihin!
Tuossa on käytetty varmaankin Defan omaa johtosarjaa, luultavasti kyseessä on tämä https://www.motonet.fi/tuote/defa-mini-johtosarja?product=40-12548
Lämmitin ei ole kiinteästi asennettu, mutta noihin johtoihin käsiksi pääseminen on kohtuu hankalaa. Lämmittimen mukana tulee metallinen teline, mihin lämmitin kiinnitetään. Tämä teline on ruuveilla kiinni auton muoviverhoilussa. Itellä on ainakin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Oliks tää vitsi? Vai oikeesti?
Ap
Kyllä kai sä jatkojohtoja olet korjannut?
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Älä ehdota edes vitsillä johtojen poikkasua. Noi on pahimipia tee-se-itse viritysiä, mitä voi olla. Tietyissä tilanteissa voi olla ihan ok, mutta ei siinä, että johdoissa kulkee 230V -jännite. Mikäli itse tarvinnut yhdistää johtoja toisiinsa, niin teen sen juottamalla, ja lopulta kutistesukkaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Oliks tää vitsi? Vai oikeesti?
Ap
Kyllä kai sä jatkojohtoja olet korjannut?
Älä viitsi kiusata tietämätöntä naista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Oliks tää vitsi? Vai oikeesti?
Ap
No ei helvetissä ole oikeasti! Siinä johdossa on verkkojännite 230Vac ja hengenvaarallinen. Pahimmillaan saat koko auton rungon jännitteiseksi jos tuota uskot.
Mulla menee se johto matkustajan etujalkatilan maton alla, ja ikäänkuin siinä olisi semmoinen pieni liittimen näköinen kohta. Tietenkään tässäkään autossa ei ole perinteistä sisälämmittimen pistoketta vaan se Defan oma lämpöpuhallin asennettu keskikonsolin viereen, kun tilasin tämän auton uutena moottorinlämmittimellä ja sisälämmittimellä, niin asensivat tuollaisen sarjan. Eipä siinä kyllä sinänsä mitään, ihan hyvin on ainakin tähän asti toiminut, toivottavasti ei kiittelystä pilaannu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin autoissa on juurikin tuollaiset "kiinteät" lämmittimet eli erillistä töpseliä ei ole, eikä lämmitintä saa itse irrotettua.
Miksiköhän ihan jokainen asia menee autoissaKIN huonompaan ja huonompaan?
Mene autolla sähköasennusliikkeen pihaan. Sähkäri katkaisee lämmittimen johdon sisätilasta ja laittaa sinulle sisäpistokkeen sinne autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mut voi harmi, ois parempi jos sen vois vaihtaa itse.
Mee töihin!
En pääse kun ei ole sitä puhallinta, saatan palella, enkä kestä sellaista, koska olen aseista kieltäytyvä, kasvisruokaa syövä vasemmistolainen, jonka kaverit ovat vähemmistöseksuaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Mene autolla sähköasennusliikkeen pihaan. Sähkäri katkaisee lämmittimen johdon sisätilasta ja laittaa sinulle sisäpistokkeen sinne autoon.
Just joo.
https://www.defa.com/fi/tuote/termini-sisatilanlammittimen-jatkojohto/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Älä ehdota edes vitsillä johtojen poikkasua. Noi on pahimipia tee-se-itse viritysiä, mitä voi olla. Tietyissä tilanteissa voi olla ihan ok, mutta ei siinä, että johdoissa kulkee 230V -jännite. Mikäli itse tarvinnut yhdistää johtoja toisiinsa, niin teen sen juottamalla, ja lopulta kutistesukkaa päälle.
Olen kuule sähköpuolen käynyt amiksessa ja noin niitä johtoja korjataan. Onhan sähköjohtokin kelalla mistä vain katkaistaan oikea mitta ja päihin pistotulppa. Ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole.
Ja sitten ennekuin vaihdat:Onhan sulakkeet joiden perässä on pistoke josta otat sähköä riittävän isot, sanotaan 10 tai 16A? Jos ei niin isompi sisätilanlämmitin (1700 tai 2100w) voi poltella siellä sulakkeita...
Nyky sisätilalämppärit ihan surkeita kun ne ptc-vastusket säätyy itekseen ja nollan lähestyvillä teho on murto-osa siitä mitä pakkasella. Lasit joutuu silti putsaamaan vaikka miten lämmittää.
Sit joku 80-luvun lämppäri vaikka olis nimelliswatteja vähempi painaa täydellä höökillä lämpöä niin kauan kun sähköä saa. Lasit on ihan puhtaat lumesta ja jäästä.
Tietääkö joku..?