Miten saada 12 v poika lopettamaan yöllinen videonpelaaminen?
Olen käskenyt poikaa laittamaan yöllä laitteet kiinni ja komentanut nukkumaan. Ei vaan tottele. Sanoo aina, että "ihan just". Pelit vaan jatkuu jopa koulupäivinä klo 3-4 aamulla. Olen myös sanonut pojalle, että jos lopettaa yöllä pelaamisen niin saa viikkorahaa 5€ enemmän kuin nykyään. Mutta ei ole toiminut. Mikä neuvoksi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä peliä poika pelaa?
Jotakin sellaista missä ammutaan.
Ap
Ok. Tuossa iässä ne ammuntapelit usein alkaa kiinnostaa kun minet sun muut ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.
Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.
arvelen tään kommentojan iäksi noin 13😏
mutta joo, jos tuetaan jääkiekkoharrastusta, niin eihän sitäkään pelata keskellä yötä, kun on tarkoitus nukkua. Sama pätee tähän pelaamiseenkin eli pelata voi, kunhan kokonaiskuva on hallinnassa eli syödään, nukutaan ja liikutaan normaalisti ja koulunkäynti hoidetaan kunnolla. Jos joku näistä perustoiminnoista kärsii liiallisen pelaamisen takia niin sitten pelaamista vähennetään.
itseasiassa 42, ja poikani on ammattipelaaja.
Ai oikein ammattipelaaja? Paljonkos viikkotunteja ja millainen palkka? Onko keikkaluonteista vai kuukausittaista? Jos keikka, niin paljonko riittää töitä vai pitääkö itseöön elättää jotenkin muuten?
Sori nyt vaan, mutta ammatikseen pelaaminen ja sillä oikeasti itsensä elättäminen on niiiiin harvinaista, ettei sen varaan kannata oikein perustaa tulevaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa on, kun ei olisi koskaan antanut pelata yöllä. Nyt on hankala taas kiristää siimaa. Toki voisit sanoa yllättävät sanat: Ei saa pelata. Piste!
Kamalaa, että tuon ikäinen nukkuu arkisin vain muutaman tunnin yössä.
Nuorena jaksaa kyllä vähilläkin unilla. Kannattaa muistaa, että peleillä on myös sosiaalinen ulottuvuus. Pahimmillaan poika saattaa tipahtaa ulos kaveriporukasta, kun vanhemmat tiukkistelevat liikaa.
Mitenhän tuolla mun 12v ikäisellä sitten noita kavereita riittää, kun se on joka kouluilta nukkumassa klo 21? Tänäänkin koulun jälkeen tänne marssi 3 kaveria hyppimään trampalle. Ja mun 12v ei kyllä jaksa yhtään mitään, jos unta ei tuu vähintään se 10h/yö. Ja kukaan ei jaksa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.
Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.
Onpas kovin terveellistä istua lapsen tietokoneella monta tuntia päivässä ja varsinkin yöllä. Tuossa iässä pitäisi nimenomaan harrastaa liikuntaa ja saada riittävästi unta.
Kerrotaanko tuossa että liikuntaa ei harrasteta?
3-4 tunnin yöunilla ei jaksa mitään liikuntaa harrastaa, kukaan, eikä varsinkaan kasvava lapsi.
Poika varmaan nukkuu sitten viikonloppuna paljon jos (kun) univelkaa.
mielipide myös lapsen näkökulmasta kirjoitti:
Joo, niin tuttua tuo "ihan just". Mutta kun peliä ei voi jättää kesken. Yleensä annan pelata sen pelin loppuun. Pitää nyt lastaankin muistaa ymmärtää, mutta rajat tuohon pelaamiseen tietysti.
Olen se peliriippuvaisen pojan äiti ja meillä koneessa siis aikalukko. Se tuntui ensin tosi tylyltä juuri siksi, ettei voi pelata peliä loppuun. Mutta oikeasti me olimme jo vuosia vääntäneet tästä, että pelaa se peli loppuun ja sitten seis. No, peli saattoi loppua parin minuutin tai parin tunnin kuluttua. Luulen, että mukana oli vedätystä ja valehteluakin, mutta monet pelit ovat kyllä sellaisia, ettei niiden kestoa edes tiedä. Jos tiimi pärjää, tulee lisää pelejä tms. Ja joka tapauksessa poika oli pelinarkki, joka mielestäni valehteli tuossa asiassa, vaikka muuten on hyvin oikeudentuntoinen. Ei hän sille mitään voinut, kun peli ja riippuvuus veivät. Vieläkin joskus hiljaisena hetkenä kuulen päässäni pojan onton, kumisevan äänen "ihan kohta, tää loppuu ihan kohta, ihan kohta...". Se peli sääteli meidän kaikkien elämää. Ei enää.
Yöksi takavarikoit laitteen virtajohdon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
arvelen tään kommentojan iäksi noin 13😏
mutta joo, jos tuetaan jääkiekkoharrastusta, niin eihän sitäkään pelata keskellä yötä, kun on tarkoitus nukkua. Sama pätee tähän pelaamiseenkin eli pelata voi, kunhan kokonaiskuva on hallinnassa eli syödään, nukutaan ja liikutaan normaalisti ja koulunkäynti hoidetaan kunnolla. Jos joku näistä perustoiminnoista kärsii liiallisen pelaamisen takia niin sitten pelaamista vähennetään.
itseasiassa 42, ja poikani on ammattipelaaja.
Ai oikein ammattipelaaja? Paljonkos viikkotunteja ja millainen palkka? Onko keikkaluonteista vai kuukausittaista? Jos keikka, niin paljonko riittää töitä vai pitääkö itseöön elättää jotenkin muuten?
Sori nyt vaan, mutta ammatikseen pelaaminen ja sillä oikeasti itsensä elättäminen on niiiiin harvinaista, ettei sen varaan kannata oikein perustaa tulevaisuuttaan.
Nii on, erittäin harvinaista, sen takia kehotankin jahtaamaan unelmia. Palkka perustuu joukkueen sponsoritukeen, en nyt ala lukemia paljastamaan mutta enemmän kuin minun kuukausitulot. Sekä vuosittain 2-3 turnausta joista on useampi kymmentä tuhatta tullut. Poikani asuu pelikavereidensa kanssa floridassa.
edelleen perehtyisitkö sceneen ennen kuin vähättelet. Alle 10 vuotta niin esport bisnes on jääkiekon tasolla, halusit sitä tai et.
Tsiisus, tätä ihmisten uusavuttomuutta.
Tuttavaperheen mies on sähköasentaja ammatiltaan, ja heillä oli kans ongelmana, että teini pelaili yötä myöten. Laittoi sänkynsä viereen katkaisijan, josta nukkumaan mennessään katkaisi sähköt teinin huoneesta.
Miksi haluat alistaa ja nöyryyttää lastasi? Taitaa olla jostain kieroutuneesta seksifetissistä kyse. Anna lapsen pelata. Hän oppii kyllä itse olemaan pelaamatta, kun huomaa olevansa väsynyt aamuisin.