Miten saada 12 v poika lopettamaan yöllinen videonpelaaminen?
Olen käskenyt poikaa laittamaan yöllä laitteet kiinni ja komentanut nukkumaan. Ei vaan tottele. Sanoo aina, että "ihan just". Pelit vaan jatkuu jopa koulupäivinä klo 3-4 aamulla. Olen myös sanonut pojalle, että jos lopettaa yöllä pelaamisen niin saa viikkorahaa 5€ enemmän kuin nykyään. Mutta ei ole toiminut. Mikä neuvoksi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sanonut pojalle, että jos lopettaa yöllä pelaamisen niin saa viikkorahaa 5€ enemmän kuin nykyään. Mutta ei ole toiminut. Mikä neuvoksi?
Eli lapsella on säännöt joita hän rikkoo ja nyt haluat palkita hänet siitä, että hän noudattaisi sääntöjä? :-D
Eikö oletuksen pitäisi olla, että hän noudattaa sääntöjä ja jos ei noudata niin häntä rangaistaan?
Ai niin olemme vauvalla jossa nykyäipät kasvattavat lisää pumpulissakasvaneita tapauksia =(
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneissa ei pitäisi olla tietokoneita ja telkkareita ollenkaan. Pelihuoneet, tietokonehuoneet ja työhuoneet erikseen. Mieli rauhoittuu ja alkaa uni maistua.
Kaikki eivät asu niin isossa asunnossa, että olisi mahdollisuutta pelihuoneeseen, tietokonehuoneeseen ja työhuoneisiin =(
Vierailija kirjoitti:
Onpas kovin terveellistä istua lapsen tietokoneella monta tuntia päivässä ja varsinkin yöllä.
Voiko istua monta tuntia PÄIVÄSSÄ jos istuu YÖLLÄ?
Ps.
Tosikot älkää vaivautuko
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei tartu päähän mikään kun nukutaan tunnilla, mikäli menee kouluun. Jos vanhemmat lähtee töihin voi olla että jää nukkumaan ja se on sitten tasaraha eli tulevaisuutta ei ole.
Kyllä Wilmaan tulee ilmoitus jos yhdeltäkin tunnilta poissa. Koulusta ei voi olla poissa vanhemmilta salaa! Ja pojan tulevaisuus ei ole pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa on, kun ei olisi koskaan antanut pelata yöllä. Nyt on hankala taas kiristää siimaa. Toki voisit sanoa yllättävät sanat: Ei saa pelata. Piste!
Kamalaa, että tuon ikäinen nukkuu arkisin vain muutaman tunnin yössä.
Nuorena jaksaa kyllä vähilläkin unilla. Kannattaa muistaa, että peleillä on myös sosiaalinen ulottuvuus. Pahimmillaan poika saattaa tipahtaa ulos kaveriporukasta, kun vanhemmat tiukkistelevat liikaa.
no itse asiassa nuoret nimenomaan tarvitsee sitä unta. Ei ole turhaa tiukkistelua vaan normaalia nuoren hyvinvoinnista huolehtimista varmistaa, että nuori nukkuu suunnilleen sen 7-8 tuntia yössä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.
Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.
arvelen tään kommentojan iäksi noin 13😏
mutta joo, jos tuetaan jääkiekkoharrastusta, niin eihän sitäkään pelata keskellä yötä, kun on tarkoitus nukkua. Sama pätee tähän pelaamiseenkin eli pelata voi, kunhan kokonaiskuva on hallinnassa eli syödään, nukutaan ja liikutaan normaalisti ja koulunkäynti hoidetaan kunnolla. Jos joku näistä perustoiminnoista kärsii liiallisen pelaamisen takia niin sitten pelaamista vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Olen käskenyt poikaa laittamaan yöllä laitteet kiinni ja komentanut nukkumaan. Ei vaan tottele. Sanoo aina, että "ihan just". Pelit vaan jatkuu jopa koulupäivinä klo 3-4 aamulla. Olen myös sanonut pojalle, että jos lopettaa yöllä pelaamisen niin saa viikkorahaa 5€ enemmän kuin nykyään. Mutta ei ole toiminut. Mikä neuvoksi?
Totaa.... ei viddu millasia paisteja täällä tallaa... Laite pois jos käsky ei tehoa. Siis kone menee kiinni ja pysyy kiinni kun on aika mennä nukkumaan. Jos tämä ei toimi koneesta otetaan illalla monitorikaapeli/näppis/virtapiuha tms. pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä.
Surkein mahdollinen syy antaa nuoren pilata elämänsä ja istua pelaamassa yötämyöten.
Kuuluu samaan surkimusten sarjaan, kuin vanhemmat jotka yrittävät elää lapsensa kautta ja tehdä heistä tulevia NHL:n ammatti jääkiekkoilijoita.
Juuri näin. Sukulaispoikani ei kylläkään ole ammattipelaaja, mutta on oikein trendikkäästi ollut pelifirmassa töissä jne., millä monet perustelevat tuota pelaamista, että sitten pääsee alalle. Kyllä hän on nyt ihan suoraan sanonut, että ei se aamuyöhön asti pelaaminen todellakaan kannata. Työelämässä pärjännee paremmin, jos on matot suorassa vintillä, eikä ole pistetty ranttaliksi nuorena ja ajauduttu riippuvuuteen.
Joo, niin tuttua tuo "ihan just". Mutta kun peliä ei voi jättää kesken. Yleensä annan pelata sen pelin loppuun. Pitää nyt lastaankin muistaa ymmärtää, mutta rajat tuohon pelaamiseen tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten kokeillu pelilaitteiden pois ottamista ja tehny selväksi että EI KÄY?
Älä uhkaile, lahjoa tai kiristä vaan toimi. Laitteet lukkojen taakse öisin ja selkeät säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.
Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.
arvelen tään kommentojan iäksi noin 13😏
mutta joo, jos tuetaan jääkiekkoharrastusta, niin eihän sitäkään pelata keskellä yötä, kun on tarkoitus nukkua. Sama pätee tähän pelaamiseenkin eli pelata voi, kunhan kokonaiskuva on hallinnassa eli syödään, nukutaan ja liikutaan normaalisti ja koulunkäynti hoidetaan kunnolla. Jos joku näistä perustoiminnoista kärsii liiallisen pelaamisen takia niin sitten pelaamista vähennetään.
itseasiassa 42, ja poikani on ammattipelaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kovin terveellistä istua lapsen tietokoneella monta tuntia päivässä ja varsinkin yöllä. Tuossa iässä pitäisi nimenomaan harrastaa liikuntaa ja saada riittävästi unta.
Kerrotaanko tuossa että liikuntaa ei harrasteta?
Siinä tapauksessa vaan otat ne laitteet pois siltä lapselta. Sun pitäis olla äiti, huoltaja, ja täten huolehtia lapsesta. Mulla on samanlainen kokemus kun sun lapsella just nyt: äitini ei ottanut pelikoneita yöksi pois vaan pelasin läpi yön, ja äiti tiesi tästä. Täten mulla on oppimisvaikeus unenpuutteen takia, josta syytän äitiäni. 12v ei osaa ajatella noin pitkälle, saati ottaa itsestään kunnolla huolta. t:16v poika
1. Aikuinen päättä ei lapsi
2. Älä lahjo rahalla
3. Jo sana ei tehoa ryhdy toimiin. Kaikki laitteet ja pelit pois lapsen huoneesta. Jos vetoaa siihen, että tarvitsee kännykän herätyskellona niin haki kello. Clas Ohlssonilla on hyvä valikoima.
Sähkötaulusta sulake pois lapsen huoneen kohdalta. Langattomat pelivehkeet takavarikkoon sun patjan alle. Sitten kuri ja järjestys kuntoon. Sinä päätät, ei lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneissa ei pitäisi olla tietokoneita ja telkkareita ollenkaan. Pelihuoneet, tietokonehuoneet ja työhuoneet erikseen. Mieli rauhoittuu ja alkaa uni maistua.
Sinisävyinen tapetti, ei missään tapauksessa valkoisia seiniä makkariin.
Tolla metodilla tehdään just sähköallergikkoja ja niitä, jotka ei osaa nukkua, jos seinät eivät ole siniset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä peliä poika pelaa?
Jotakin sellaista missä ammutaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä peliä poika pelaa?
Jotakin sellaista missä ammutaan.
Ap
Et ole tosissasi? Poika pelaa kaikki yöt etkä sä edes tiedä mitä se pelaa?
Yritäs alkaa olla pojalle enemmän kasvattaja kuin kaveri.
T: 12-vuotiaan pojan äiti joka tietää kyllä varsin hyvin mitä pelejä talosta löytyy
Älä kasvata lapsestasi tyrannia vaan ole aikuinen.