Istun bussissa ja bussi tuli täyteen, nainen pyysi päästä viereeni ja sanoin että
mulla on paniikkihäiriö ja mua ahdistaa istua toisen ihmisen vieressä. Nainen katsoi mua silmiään pyöritellen ja meni keskiovelle seisomaan.
miksi ihmiset on niin itsekkäitä ettei tajua että kaikilla ei ole niin helppoa olla tässä yhteiskunnassa jossa kaikkien pitäisi istua tuntemattomien vieressä? jos on paniikkihäiriö niin ei todellakaan halua istua kenenkään vieressä, jota ei tunne.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuu tarpeeks ajoissa bussiin niin oma vika, jos ei löydy enää istumapaikkaa. Jos mä maksan lipusta niin mä todellakin istun just siinä missä haluan oli se sitten käytäväpaikka tai ikkunapaikka. ja mä todellakin pysyn siinä niin kauan kunnes jään pois. Tulkaa ajoissa bussiin niin ei tarvi itkeä kun ei oo paikkaa . :)
Totta. Se joka on tullu ekana bussiin istuu just sillä paikalla mihin on mennytkin.Ei todellakaan tartte siirtyä myöhemmin bussiin nousseen takia.
Eihän kukaan ole pyytänyt ketään siirtymään. Jos istuu käytävän puolella ja ikkunan puolella on vapaa penkki, sinne on lupa mennä kenellä tahansa maksaneella asiakkaalla.
Ei ole todellista se, mistä täällä keskustellaan. Istuin täydessä bussissa ja nainen kysyi voiko istutua viereeni, sanoin kärsiväni kleptomaniasta enkä siksi suosittele. Nainen tujotti hetken ja meni seisomaan keskikäytävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuu tarpeeks ajoissa bussiin niin oma vika, jos ei löydy enää istumapaikkaa. Jos mä maksan lipusta niin mä todellakin istun just siinä missä haluan oli se sitten käytäväpaikka tai ikkunapaikka. ja mä todellakin pysyn siinä niin kauan kunnes jään pois. Tulkaa ajoissa bussiin niin ei tarvi itkeä kun ei oo paikkaa . :)
Totta. Se joka on tullu ekana bussiin istuu just sillä paikalla mihin on mennytkin.Ei todellakaan tartte siirtyä myöhemmin bussiin nousseen takia.
Eihän kukaan ole pyytänyt ketään siirtymään. Jos istuu käytävän puolella ja ikkunan puolella on vapaa penkki, sinne on lupa mennä kenellä tahansa maksaneella asiakkaalla.
'
Niin mut jos istuu käytäväpaikalla ja ikkunapaikka on tyhjä, niin käytäväpaikalla istuva joutuu nousemaan penkistään että se toinen pääsee ikkunapaikalle. Että sellaista toisen ihmisen hyppyyttämistä.
Paniikkihäiriö ei oikeuta törkeään käytökseen. Sitä paitsi teet karhunpalveluksen itsellesi, jos alat välttelemään kaikkea jossa se mahdollisesti ilmenee, koska silloin se vain pahenee. Jos aikoo kuntoutua, pitää altistaa itsensä juuri niille hankalalle tilanteille. Itsellänikin paniikkihäiriö eikä tule mieleenkään toimia noin kuin ap. Jos itselle tulee niin paha olo, ettei pysty olemaan, niin silloin minä siirryn pois.
Koittakaa nyt tajuta, että kyseessä on vakava ongelma. Aika itsekkäitä ootte kaikki tunkijat, koska ei se paniikkihäiriöinen voi itselleen mitään. Se kohtaus joko tulee tai sitten ei tule ja jos tulee, niin itse ainakin lamaannun täysin tai alan käyttäytyä oudosti. En pysty tai kykene mihinkään normaaliin toimintaan. Joskus tilanne helpottuu, kun jään seuraavalla pysäkillä pois. Joskus taas jään vain bussiin istumaan. Kerran menin päätepysäkille asti ja kuljettaja joutui minut poistamaan bussista, koska istuin vain paikallani. Kärsin myös valtavasta tauti- ja bakteerikammosta, joten en myöskään sen takia halua viereeni ketään. Pelkään kauheasti, että saan jonku kupan tai tippurin viereen istuvalta henkilöltä.
Jos mä olisin ollut se kysyjä, olisin sanonut "Ai paniikkihäiriö, no niin mullakin! Tees tilaa ni jutellaan vaikka lääkityksestä" Ja istunut alas. Ihan oikeasti, älä sitten matkusta bussilla jos noin ahdistaa. Itse välttelen sitä, jos on pakko mennä, laitan kuulokkeet korville ja jauhan purkkaa jotta saan ajatukset muualle. Hätätapauksessa jään pois, vaikken olisi vielä omalla pysäkillänikään.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt tajuta, että kyseessä on vakava ongelma. Aika itsekkäitä ootte kaikki tunkijat, koska ei se paniikkihäiriöinen voi itselleen mitään. Se kohtaus joko tulee tai sitten ei tule ja jos tulee, niin itse ainakin lamaannun täysin tai alan käyttäytyä oudosti. En pysty tai kykene mihinkään normaaliin toimintaan. Joskus tilanne helpottuu, kun jään seuraavalla pysäkillä pois. Joskus taas jään vain bussiin istumaan. Kerran menin päätepysäkille asti ja kuljettaja joutui minut poistamaan bussista, koska istuin vain paikallani. Kärsin myös valtavasta tauti- ja bakteerikammosta, joten en myöskään sen takia halua viereeni ketään. Pelkään kauheasti, että saan jonku kupan tai tippurin viereen istuvalta henkilöltä.
Se AP:n itsekkääksi haukkuma ihminen EI ISTUNUT, hänen viereensä, vaan ainoastaan kysyi, voiko siihen istua. Kun ei saanut lupaa, ei istunut, vaan meni kohteliaasti muualle.
Vierailija kirjoitti:
titta kirjoitti:
mikään ei oo ahdistavampaa ku iholle käyvät ihmiset. Pidän bussissa aina laukkua viereisellä penkillä tai istun käytäväpaikalle (ikkunapaikka tyhjä toki). Jos joku kysyy et saako istuu tähän, niin usein en sano mitään vaan katon ikkunasta ulos. En oikeesti halua olla missään tekemisissä tuntemattomien kanssa. Kärsin aika pahoista paniikkihäiriöistä välillä, joten ainoa mahdollisuus on olla reagoimatta. Usein mulla on myös kuulokkeet korvissa ja kuuntelen musaa, joten helppo olla huomioimatta. Esittää vaan ettei kuule kysymystä.
Taisin löytää sieluntoverini! Yes :) I feel you..
Pahinta on jos vierustoveri haisee.
Tuollaisen tyypin viereen pitäisi jäädä seisomaan ja piereskellä suoraan naamalle.
Jos ei kestä linja-autossa muita ihmisiä, sitten on paras mennä taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
titta kirjoitti:
mikään ei oo ahdistavampaa ku iholle käyvät ihmiset. Pidän bussissa aina laukkua viereisellä penkillä tai istun käytäväpaikalle (ikkunapaikka tyhjä toki). Jos joku kysyy et saako istuu tähän, niin usein en sano mitään vaan katon ikkunasta ulos. En oikeesti halua olla missään tekemisissä tuntemattomien kanssa. Kärsin aika pahoista paniikkihäiriöistä välillä, joten ainoa mahdollisuus on olla reagoimatta. Usein mulla on myös kuulokkeet korvissa ja kuuntelen musaa, joten helppo olla huomioimatta. Esittää vaan ettei kuule kysymystä.
Pahinta on jos vierustoveri haisee.Tuollaisen tyypin viereen pitäisi jäädä seisomaan ja piereskellä suoraan naamalle.
Jos ei kestä linja-autossa muita ihmisiä, sitten on paras mennä taksilla.
Mut taksissa on aina kuski ja se vasta kamalaa on, kun sille joutuu kertomaan mihin ajetaan. Mun mielestä takseihin pitäisi saada robotit, ettei paniikkihäiriöisten tai muiden tarvitsisi kommunikoida taksikuskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi muuttaa normaalia käytöstään sinun harhojesi takia?
Pelkää kuppaa minun puolestani, mutta istun jos haluan. Sinä, ventovieras minulle, siirryt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Niin mut jos istuu käytäväpaikalla ja ikkunapaikka on tyhjä, niin käytäväpaikalla istuva joutuu nousemaan penkistään että se toinen pääsee ikkunapaikalle. Että sellaista toisen ihmisen hyppyyttämistä.
Joudun työn takia usein matkustamaan bussilla helsinkiin ja olen monesti ihmetellyt miten lähes jokainen nainen istuu käytäväpaikalla ja käsilaukku tms. laukku sitten ikkunapaikalla ja miehet taas istuvat ikkunapaikalla ja käytäväpaikka tyhjä :-D
titta kirjoitti:
Niin sitä pitää! Ja sitten syytetään mummoja kahden paikan viemisestä. Huom! Mummoilla ei ole paniikkihäiriötä, eli osaavat käyttäytyä bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Joudun työn takia usein matkustamaan bussilla helsinkiin ja olen monesti ihmetellyt miten lähes jokainen nainen istuu käytäväpaikalla ja käsilaukku tms. laukku sitten ikkunapaikalla ja miehet taas istuvat ikkunapaikalla ja käytäväpaikka tyhjä :-D
Ovatko naiset itsekkäämpiä ja k-päisempiä kuin miehet? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellista se, mistä täällä keskustellaan. Istuin täydessä bussissa ja nainen kysyi voiko istutua viereeni, sanoin kärsiväni kleptomaniasta enkä siksi suosittele. Nainen tujotti hetken ja meni seisomaan keskikäytävälle.
Ihmiset eivät ymmärrä, miten vaikeaa on kärsiä kleptomanista, kun pitää vaan kaikkea hankkia itselleen pakonomaisesti. Olen usein viennyt vieressä istuvan lompakon tai kännykän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olitko maksanut myös siitä paikasta mihin nainen pyysi päästä? Jos olit, niin ymmärrän, muuten en. Oikeasti paniikkihäiriöinen välttää bussilla liikkumista. 0/5
Paniikkihäiriöisenä voin sanoa, että emme me(minä ainakaan) vältä bussilla kulkemista. Jos haluaa paikasta A paikkaan B, se on vain haastettava itsensä ja mentävä sinne h*lvetin bussiin vaikka kuinka ahdistaa.
Itseäni v*tuttaa äärimmäisen kovaa myös, jos joku tuntematon tulee viereen istumaan. Päässä kiehuu, ja varsinkin jos istuu ikkunapaikalla, miettii miljoona eri tapaa millä sanoo sille vierustoverille, että pysäkkini on tässä. Kaikista pahin olisi jos joku ulkomaalainen istuisi viereen. Kyllä, minulla on epäluuloja jos joltakulta jäi epäselväksi.
Te täydelliset äidin pikku mussukat jotka täällä oli heti lyttäämässä AP:tä, voisitte hankkia itselleni sen paniikkihäiriön ja tulla uudestaan pätemään. Niin ja PS, lääkityksellä pahimmat kohtaukset pysyy poissa, kun joku mainitsi että paniikkihäiriöinen ei kulje bussilla.. think twice :)
Et sitten ole miettinyt kuinka muita ehkä hatuttaa joutua seisomaan jalat väsyneenä, koska sinusta sinulla on oikeus kokonaiseen penkkiin, vaikka olet maksanut yhdestä paikasta?
Mikset mene taksilla? Siellä ei tarvitse huomioida muita. Tai pyörällä?
Ainoa äidin pikkumussukka olet sinä, joka kuvittelet olevasi jotenkin suurestikin etuoikeutettu, koska onhan sinulla paniikkihäiriö. Mitä seuraavaksi? Tyhjennetään koko bussi, ettei ketään tarvitse edes väistää kun menet ovesta ulos? Onhan sinulla paniikkihäiriö.
Tiedoksi vaan, niin siihen ei ole kukaan vielä kuollut. Joten istu vaan ihan rauhassa siellä bussissa ja jos häiriö tulee, niin anna tulla ja sitten nouset rauhassa vaan pysäkilläsi pois tai joku kanssa matkustajasi soittaa ambulanssin. Helppoa?
Joten ihan kuten huomattavasti vakaviempien sairauksien kanssa julkisissa matkustavat, jotka ottavat huomioon muuta kykenet sinäkin siihen. Ja jos et, niin bussi ei ole paikkasi.
Vierailija kirjoitti:
titta kirjoitti:
Pahinta on jos vierustoveri haisee.
Onneksi teitä varten on keksitty taksi tai oma auto. Ei tarvitse huomioda, ei haistella, ei kohdata tuntemattomia, ei pelätä edes kohtausta. Ihan muutamalla tonnilla sellaisen saa hankittua. Miettikää kuinka se parantaa, ei vaan teidän, vaan ihan meidän kaikkien muidenkin elämänlaatua.
Kyllä minullakin on paniikkihäiriö, mutta myös tiedostan että se on tuollaisessa tilanteessa minun ongelmani eikä sen viereentulevan henkilön. Joko menen seisomaan jonnekin missä saan enemmän rauhaa, tai päästän henkilön viereeni ikkunapaikalle ja jään itse reunapaikalle, vaikka vähän kauemmas hivuttautuen. Itse myös käyn terapiassa hoitamassa paniikkihäiriötä ja sosiaalista fobiaa, suosittelen sinullekin jos et jo ole, koska häiritsee elämää todella paljon. Ei siitä muutenkaan pääse eroon kuin siedättämällä ja etsimällä taustalla olevia syitä.
Onko palstalle pesiytynyt joku paniikkihäiriötrolli, kun näitä avauksia on koko ajan. Siis AP ei uskalla:
- vastata puhelimeen
- avata ovea, kun ovikello soi
- istua kenenkään lähellä
- ja auta armias, jos joku kysyy suuntaneuvoja...
Voi juma näitä..