Yo-juhlat peruttu: lapsi reputti kirjoituksissa vastoin odotuksia...
Jep. Meidän perheen ylioppilasjuhlat onkin tältä keväältä peruttu. Poika ei päässytkään kirjoituksista läpi, ei edes kompensoimalla. Eipä täällä älliä odotettukaan, mutta pojan mukaan läpimenon piti olla kuitenkin selvä.
Harmi että alustavat kutsut oli jo esitetty (onneksi ei ehditty lähettää paperiversioita!), lakki ja puku ostettu, tarjoilut suunniteltu ja osittain myös tilattu/ostettu.
Nyt häpeissämme joudumme perumaan suulliset kutsut ja pitämään matalaa profiilia. :(
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole palannut kommentoimaan mitään, joten epäilen tätä provoksi. Sinänsä kyllä hyvä keskustelu, kun tällainen tilanne monessa perheessä on taas tänä keväänä.
Samaa epäilen minäkin, mutta joskus voi ihan hyvä ja tarpeellinen keskustelu syntyä näinkin. Itsekin tiedän näitä tapauksia, että yhdestä aineesta on tullut reput ja lakki on jäänyt siltä erää saamatta. Ei se nyt mikään maailmanloppu ole, vaikka siltä voi hetken tuntua, asian voi korjata myöhemmin.
Siihen kiinnitin huomiota, miten aika moni on maininnut tuon pitkän matematiikan. Taitaa olla monelle hyvin vaikea koe ja jännittämisen paikka kirjoituksissa. Onko pitkän matematiikan oppimäärä lukiossa sitten jotenkin liian vaikea suhteessa muihin aineisiin?
Pitkää matematiikkaa on joka jaksossa ja vaikeustaso huomattavasti korkeampi kuin reaaleissa tai kielissä. Eli kyllä on.
Tai liian moni vaan väkisin istuu siellä matikantunnilla. Monet, jotka haluavat matematiikkaan panostaa, oppisivat mielellään lukiossa jo enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kunnon hylsy kuin joku rimaa hipoen a:n tai b:n papereilla läpäisy. Tuommoisilla papereilla ei tee yhtään mitään jatkoa ajatellen. Jos taas tarkoitus on mennä amikseen niin sinne pääsee ilmankin yo-papereita.
Ei niitä yo-papereita katsota sen lakituksen jälkeen. Yliopistoonkaan papereilla ei ole väliä ellei ne ole L:n paperit
Mä kirjoitin B:n paperit. Hienosti pärjänny elämässä. Vuositulot satoja tuhansia. Ei menestys ole kiinni ylioppilastutkinnosta. Poikasi pärjää!
Nyt teillä on hieno tilaisuus huomata, ketkä on oikeita elämän murheissa auttavia ystäviä. Elämässä tulee vastoinkäymisiä ja monesti niiden jälkeen on entistä vahvempi. Harmittaa hetken, mutta nuorella on uusia mahdollisuuksia ja vanhempien tehtävä on tukea nuorta ja hyväkysyä, ettei kaikki välttämättä aina heti onnistu. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole palannut kommentoimaan mitään, joten epäilen tätä provoksi. Sinänsä kyllä hyvä keskustelu, kun tällainen tilanne monessa perheessä on taas tänä keväänä.
Samaa epäilen minäkin, mutta joskus voi ihan hyvä ja tarpeellinen keskustelu syntyä näinkin. Itsekin tiedän näitä tapauksia, että yhdestä aineesta on tullut reput ja lakki on jäänyt siltä erää saamatta. Ei se nyt mikään maailmanloppu ole, vaikka siltä voi hetken tuntua, asian voi korjata myöhemmin.
Siihen kiinnitin huomiota, miten aika moni on maininnut tuon pitkän matematiikan. Taitaa olla monelle hyvin vaikea koe ja jännittämisen paikka kirjoituksissa. Onko pitkän matematiikan oppimäärä lukiossa sitten jotenkin liian vaikea suhteessa muihin aineisiin?
Pitkää matematiikkaa on joka jaksossa ja vaikeustaso huomattavasti korkeampi kuin reaaleissa tai kielissä. Eli kyllä on.
Tai liian moni vaan väkisin istuu siellä matikantunnilla. Monet, jotka haluavat matematiikkaan panostaa, oppisivat mielellään lukiossa jo enemmän.
Joo, minustakin pitkä matematiikka oli ylivoimaisesti helpoin aine lukiossa. Ainoa, jonka laudaturista olin varma jo vuosi ennen kirjoituksia (kunhan en sairastuisi tms juuri kirjoitusten aikaan).
Vierailija kirjoitti:
Parempi kunnon hylsy kuin joku rimaa hipoen a:n tai b:n papereilla läpäisy. Tuommoisilla papereilla ei tee yhtään mitään jatkoa ajatellen. Jos taas tarkoitus on mennä amikseen niin sinne pääsee ilmankin yo-papereita.
No höpö höpö. Heikommillakin yo-papereilla tekee vaikka mitä. On ne amkiin ja yliopistoonkin pääsykokeet.
Parempi läpi kuin reput. Nekin voi toki uusia eli ei hätää sittenkään.
Mutta yo-paperit on yo-paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän se jo todistuksesta miten menee. Voihan keskustella koulusta ja kysellä miten menee. Näet tän sen miten läksyt tekee ja lukee. Mikäli pelaa puolille öin ja sivukin niin voihan sitä kertoa että tuo peli ei vetele. Harmittaahan se sua. Yritä nyt poikaa tsempata että lukee ja syksyllä kirjoittaa. Kyllä vanhemman tulee olla kiinnostunut koulusta . Toki vastuu on lukiolaisrlla itsellään.
Peruskoulussa pysyi vielä hyvin kärryillä, kun Wilmassa näkyi kaikki kokeetkin. Oma nuori on nyt lukion ekalla ja Wilmaan merkitään vain osa kurssisuorituksista. Siellä näkyy nyt 17 kurssia suoritettuna. Osasta suorituksia tuli joku todistuksen tapainen jouluna ja keväällä tulee toinen. Nämä merkitään Wilmaan vasta joskus ensi vuoden keväällä. YO-tulokset ei näy minulla Wilmassa ollenkaan, nuorelta kuulin että sai pari E:tä tämän kevään kirjoituksista.
Toki yritän kysellä miten siellä koulussa menee, mutta silti olen aikalailla pimennossa verrattuna aiempaan. Pakko vaan luottaa siihen, että nuori hoitaa hommat riittävän asiallisesti.
Siellä wilmassa lukee tasan tarkkaan ne kurssit jotka lukiolainen on tähän mennessä suorittanut. Eli jos nyt reaaliajassa lukee että 17 kurssia on suorittanut niin on suorittanut 17 kurssia joka on vähän.
Enpä ole ennen kuullutkaan että ekaluokan oppilas on jo kirjoittanut jonkun aineen.
Laudaturit yms eivät näy wilmassa.
No mä en omista ylppäreistä huudellut tai antanut lupaa kutsua ketään, ennen kun saan lopulliset tulokset. Parikin ihmistä peräti soitti meille, että oonko lehdestä huomannut, että joku samanniminen on yo lakin saanut. Että tunnenko? Ja että millonkas minä lukioon olen mennyt.
Minä en vaan voi ymmärtää miten joku ei pääse ylioppilaskirjoituksista läpi. Ei se todellakaan ole niin vaikeaa. Tietysti jos ei ole vaivautunut yhtään lukemaan tai muutenkaan vamistautumaan tai panostamaan aiheeseen niin varmaankin tämä on sitten mahdollista. Mutta kuka edes osallistuu kirjoituksiin opiskelematta? Lukiossa kuitenkin oman kokemukseni mukaan on sen verran tasoa ettei kursseja läpäise vaan sillä että istuu tunneilla muuta puuhaillen.
Mutta ei, itse en kirjoittanut yhtään L:ää, mutta minulla ei riittänyt silloin myöskään mielenkiinto koulunkäyntiin. Sain C-M-E jokaisesta aineesta jonka kirjoitin, mutta joihinkin en jaksanut nähdä vaivaa joten tähän riviin olen kyllä tyytyväinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion ekalla oleva ei kai vielä kirjoittanut mitään? Kirjoittaahan voi vain kolmena peräkkäisenä kertana, eli pitäisi valmistua kahdessa vuodessa ja tuo suoritusmäärä kuulostaa vähältä, jotakin kai kurssista puuttuu, jos ei vielä näy? Omalla ekaluokkalaisella on nyt 26 kurssia näkyvissä, eli viimeisen jakson kurssit vain puuttuu, koska ne ovat luonnollisesti kesken, mutta tätä vauhtia ehtii hyvin valmistua kolmessa vuodessa.
No kirjoitti nyt kaksi ainetta, loput sitten syksyllä ja keväällä. Ja valmistuu kahdessa vuodessa, on sellaisessa lukiossa mikä kestää vain kaksi vuotta. Jouluna saadussa paperitodistuksessa oli 12 kurssia, jotka ei näy Wilmassa, vai oliko enemmänkin. Ja nyt keväällä tulee toinen todistus, mutta en tiedä miten paljon kursseja siinä on ja mikä osa on Wilman puolella. Yritän pysyä rauhallisena ja hengittää paperipussiin.
Missähän tällainen lukio on, ilmeisesti Porvoossa 😉? Joka lukiossa voi toki suorittaa kahdessa vuodessa, mut en kyllä usko missään olevan se 'normi'. Ja tuo paperitodistus kuulostaa vielä uskomattomammalta, eli huono provo.
193 mulla lukematta 3 L ja kaksi E. En ymmärrä kuinka joku saa c tai m.
Mä oon kans 3L ylioppilas=Lukio Läpi Lukematta...
Eihän kukaan lakkia osta, ennen kuin tulokset tulee, ellei ihan varma ole. On tyhmyyttä, jos poikasi on pitänyt varmana läpi pääsyä.
Kun minä joku aika sitten menin ensimmäistä kertaa elämässäni peruskoulun jälkeen jatko opiskelemaan, menin amikseen.
Ensimmäisestä opiskelu vuodesta lähtien seurasi jatkona erittäin kuoppainen polku, minua kiusattiin, henkisesti sekä fyysisesti, vietin tuntini huoneen nurkassa, yksin. En saanut ystäviä ja nuorena miehenä tyttöystävistä puhumattakaan. Masennuin, yllättävästi... Aloin ajautumaan huonoon kaveripiiriin, päihteiden aktiivista käyttöä, ruokahaluttomuutta, unettomuutta (maniaa)
Opiskelin kuitenkin vielä, vanhempieni hyvin olemattomalla rahallisella tuella, niin kovalla tarmolla kuin tällaisessa tilanteessa vain voi, karman laki on kuitenkin läsnä, minut pahoinpidellään Keravan juna-asemalla klo: 00:00 metallisella putkella lyömällä kahdesti päähän. Tämän jälkeen masennun lisää, psykoottista oireilua alkaa ilmenemään. Kärsin. Keskeytän opinnot. Syrjäynnyin.
Olen yksin!
Provohan tämä on, mutta tärkein asia on se, että pelkkä lukiotodistus on samanarvoinen kuin mikä tahansa toisen asteen todistus, eli PELKÄLLÄ LUKIOTODISTUKSELLA VOI HAKEA KORKEAKOULUIHIN JA YLIOPISTOIHIN.
Haetaan siis toisena asteen todistuksella, ei ylioppilastodistuksella. Siinä sitten olisi sukulaisille ja kyläläisille kummaa kerrakseen, kuinka joku voi olla ylioppilas = yliopisto-opiskelija, vaikka ei koskaan kirjoituksia läpäissyt ja "lakkia saanut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion ekalla oleva ei kai vielä kirjoittanut mitään? Kirjoittaahan voi vain kolmena peräkkäisenä kertana, eli pitäisi valmistua kahdessa vuodessa ja tuo suoritusmäärä kuulostaa vähältä, jotakin kai kurssista puuttuu, jos ei vielä näy? Omalla ekaluokkalaisella on nyt 26 kurssia näkyvissä, eli viimeisen jakson kurssit vain puuttuu, koska ne ovat luonnollisesti kesken, mutta tätä vauhtia ehtii hyvin valmistua kolmessa vuodessa.
No kirjoitti nyt kaksi ainetta, loput sitten syksyllä ja keväällä. Ja valmistuu kahdessa vuodessa, on sellaisessa lukiossa mikä kestää vain kaksi vuotta. Jouluna saadussa paperitodistuksessa oli 12 kurssia, jotka ei näy Wilmassa, vai oliko enemmänkin. Ja nyt keväällä tulee toinen todistus, mutta en tiedä miten paljon kursseja siinä on ja mikä osa on Wilman puolella. Yritän pysyä rauhallisena ja hengittää paperipussiin.
Missähän tällainen lukio on, ilmeisesti Porvoossa 😉? Joka lukiossa voi toki suorittaa kahdessa vuodessa, mut en kyllä usko missään olevan se 'normi'. Ja tuo paperitodistus kuulostaa vielä uskomattomammalta, eli huono provo.
Epäilen, että Päivölässä. Mutta valittakaa koululle, jos Wilma ei ole kurssisuoritusten suhteen ajan tasalla.
Doctor69 kirjoitti:
HEH! Olisi mennyt Amikseen...
Olisi voinut joutua töihin.
Et sitten kysellyt pitkin matkaa miten se koulu sujuu. Et nähnyt todistusta. Näit varmaan pojan tekeekö läksyjä ja entä kokeiden numerot. Et tsempannut, et kannustanut. Eiköbpoikakaan huomannut ja varoittanut että älä niitä kutsuja laita ennenku tulokset tulee. Katso itse vaan peiliin.
Noita tilanteita on tullut opettajana vastaan, ja on kyllä todella turhauttavaa, kun ei olla vanhempiin yhteydessä ja varoittaa... ( koska opiskelija on täysi-ikäinen). Niin lapsia ovat monet vielä tuossa vaiheessa, mutta elämä opettaa. Ja ehkä tuo oli lapsellesi tärkeäkin oppi tulevaa varten.