Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlat peruttu: lapsi reputti kirjoituksissa vastoin odotuksia...

Vierailija
19.05.2017 |

Jep. Meidän perheen ylioppilasjuhlat onkin tältä keväältä peruttu. Poika ei päässytkään kirjoituksista läpi, ei edes kompensoimalla. Eipä täällä älliä odotettukaan, mutta pojan mukaan läpimenon piti olla kuitenkin selvä.

Harmi että alustavat kutsut oli jo esitetty (onneksi ei ehditty lähettää paperiversioita!), lakki ja puku ostettu, tarjoilut suunniteltu ja osittain myös tilattu/ostettu.
Nyt häpeissämme joudumme perumaan suulliset kutsut ja pitämään matalaa profiilia. :(

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana voit saada luottokortin tiettyjen opintopisteiden jälkeen. Työttömänä et. Korko huomattavasti jotakin pikavippejä halvempaa, mikäli tarvitsee käyttää.

Vierailija
122/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toivottavasti et näytä pettymystäsi nuorelle. Teillä saattaa olla juhlat sitten syksyllä!

En ymmärrä miksi lapset pitäisi nykyään kasvattaa jossain pumpulissa. Kyllä vanhemmat saavat minusta olla ihan avoimen pettyneitä tuossa tilanteessa. Mitään valtavia syyllistämisraivareita ei tietenkään pidä vetää. Yo-kokeiden reputtaminen on aika vaikeaa jos niiden eteen on yhtään nähnyt vaivaa...

Vanhemman tehtävä tuossa tilanteessa ei ole olla avoimen pettynyt, vaan kannustaa lastaan. Se on se lapsi jolla on oikeus olla pettynyt, koska häneltähän ne kirjoitukset meni pieleen.

Nämä pettyneet vanhemmat on varmaan avoimen pettyneitä silloinkin, kun lapsi ei pääse lääkikseen tai oikikseen, puistattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esittää suullisia kutsuja ennen kuin tulokset ovat edes tulleet? Muutenkin aika varhaista. Onhan sitä abivuonna muutakin kuin ylioppilaskokeet, miksi vouhkataan niistä etukäteen? Kaikki ajallaan.

Se kuitenkin ihmetyttää, että eikö oikeasti ollut mitään merkkejä siitä, ettei pääse ehkä edes läpi...

Vierailija
124/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä meni lyhyt matematiikka hylkyyn viime keväänä ja se tuntui maailmanlopulta. Olin kyllä onnellinen kavereiden puolesta ja kiersin muiden juhlia :) Vaikka asia oli mulle TODELLA vaikea, kun hävetti ja oli kuitenkin toivoa päästä läpi, niin enemmän muiden asenne pisti silmään. Oponi sanoi näin " Voithan aina sanoa, että olit kirjoitusten aikaan paljon sairas ja siksi et päässyt läpi" Opo myös kertoi, kuinka ei kannattaisi tulla lakkijuhlaan, koska se voi olla vaikea paikka. No menin silti ja hyvä mieli jäi. Hyväähän se vain tarkoitti, ei siinä.

Mistä aineesta tuli hylky?

Sun poika tarvitsee nyt todella paljon tukea, mahdollisesti myös tukiopetusta. Itse olin koko kesän tukiopetuksessa ja syksyllä juhlittiinki sitten mua ja paria muuta. Älä missään nimessä näytä häpeää; poika kyllä varmasti on itsekin valtavan pettynyt. Oma pelastus oli valtavan hyvä ja suuri tukiverkko + kesätyöt jolla sai muuta ajateltavaa. Tsemppiä sinne. Viettäkää hienot juhlat sitten syksyllä ❤️

Vierailija
125/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa päästä eliittilukioon omilla suorituksillaan ja tasollaan. Rehtori ilmoitti aina lakkiaisissa, että tänäkään vuonna ei tullut yhtään improbaturia.

Ovatko "eliittilukiossa" kirjoitetut 8 ällää paremmat kuin peruslukiossa kirjoitetut 8 ällää? Mitä väliä on muulla kuin omalla suorituksella? AP:n mukulan ongelma ei ole lukiovalinta vaan huono pää. Cheyenne Järvinen kävi Ressun. 8)

CV: Tyrkky ja salarakas. Arman kävi myös Ressun.

Vierailija
126/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä sikseen, ja uudella motivaatiolla kohti syksyn kirjoituksia. Lukiokaverini oli todella hyvä matematiikassa ja fysiikassa, ja kirjoittikin niistä molemmista muistaakseni E:t (matikan kirjoitti pitkänä). Äidinkielestä taisi saada C:n. Kielet häneltä ei kuitenkaan koskaan sujuneet, ja oli hilkulla että hän sai kirjoitettua lyhyestä englannista A:n ja sai lakin. Hän pääsi kuitenkin suoraan lukiosta teknilliseen yliopistoon, valmistui ajallaan ja on nyt hyvässä työssä.

Itse taas en koskaan osannut matikkaa, onneksi mun ei tarvinnut kirjoittaa sitä lyhyenä eikä pitkänä, muuten en olisi varmaan saanut vieläkään lakkia päähäni. Muuten kirjoitin E:n paperit.

Jos pojallasikin on vastaava tilanne, että esimerkiksi joko kielet tai matikka tökkii, niin nyt kesän aikana on hyvää aikaa keskittyä vain siihen jos muut kirjoitukset menivät kuitenkin läpi. Reaalissa ja äidinkielessä puolestaan kannattaa treenata nimenomaan sujuvaa kirjoittamista, jotta siinä vähän paineikkaassa tilanteessa osaa jäsennellä ajatuksensa loogisesti eikä sorru jankkaamaan yhtä ja samaa asiaa (ja osaa vastata tehtävänantoon!). 

Jos taas lakin saaminen jäi useammasta kirjoituksesta kiinni, niin sitten kannattaa pohtia vakavissaan että mitä lukion jälkeen sitten jos/kun sen lakin saa, se lukemisen määrä kun ei ainakaan yliopistossa ja joissain ammattikorkeakoulututkinnoissakaan todellakaan tule vähenemään.

Vierailija
127/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme puolustelua jonkun vätyksen reputtamiselle. Jos on normaaliälyinen ja joskus viitsii lukioaikana ottaa kirjan edes joskus käteen, niin ei totisesti voi reputtaa. 

Vanhemmat elättävät ja heillä on oikeus silloin odottaa, että opiskelija tekee hommansa. 

"Älä näytä pettymystäsi"! Ja miksi ei ole oikeus näyttää pettymystään tuollaisen velttoilijan laiskuudesta?

Itse en ainakaan maksaisi mitään uusimisia. Omista kesätyörahoistaan saisi maksaa. 

Älä sano. Minulla on veli, joka on matemaattisesti todella lahjakas, mutta kielellisesti ei. Hän kirjoitti pitkästä matetematiikasta, fysiikasta ja kemiasta kevyesti L:t, mutta reputti äidinkielen.

Enkä todellakaan kuvaisi häntä laiskaksi vätykseksi. DI:n paperit hän sai tavoiteajassa.

Kyllä kirjoitukset voi reputtaa ahkera ja normaaliälyinenkin.

Ohis. Reputtiko veljesi? Eikö tuossa tilanteessa mennä kompensaatiolla läpi? Muuten samaa mieltä.

Äidinkielihän on ainoa mitä ei voi päästä läpi kompensaatioilla.

Vierailija
128/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielessä on mahdollisten korkeakouluopintojen kannalta erittäin tärkeää formaali tieteellinen ja asiapitoinen kirjoitusasu. Sensorit ovat alansa guruja ja kiinnittävät tähän sekä oikeakielisyyteen erityistä huomiota. Ei turhaa kikkailua, jos varmalla haluaa mennä.

Vierailija
129/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mainitsithan vieraille nimenomaan että poika lunttasi, vaikka olisit voinut jättää sen mainitsematta? Itse pitäisin juhlat jokatapauksessa kakkuineen kaikkineen, ja hankkisin häpeäpaalun jossa juhlakalu olisi selittelemässä tekojaan. Häpeän maksimoimiseksi, sinä, kaikkesi tehnyt äiti, pidät puheen siitä kuinka riipaisevan pettynyt olet ja draaman lisäämiseksi voit vaikka romahtaa polvillesi lattialle.

Vierailija
130/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lohdutat poikaa. Sinä olet poikaa vanhempi ja kokeneempi sen suhteen, miten elämän kolhuista selvitään eteenpäin. Nuorelle isoja pettymyksiä ei ole vielä paljon kertynyt, joten tilannetta on haasteellista käsitellä. Siis nyt kerrot hänelle, että ei elämä tähän kaadu. Nyt vaan valmistautumaan syksyn kirjoituksiin pienen loman jälkeen. Aika kuluu nopeasti ja kas, tutkinto on valmis. Mihinkään häpeään ei ole aihetta, näytä se selvästi. Ole poikasi puolella ja vastaa sukulaisten kysymyksiin viisaasti poikaasi puolustaen. 

Vierailija
131/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme puolustelua jonkun vätyksen reputtamiselle. Jos on normaaliälyinen ja joskus viitsii lukioaikana ottaa kirjan edes joskus käteen, niin ei totisesti voi reputtaa. 

Vanhemmat elättävät ja heillä on oikeus silloin odottaa, että opiskelija tekee hommansa. 

"Älä näytä pettymystäsi"! Ja miksi ei ole oikeus näyttää pettymystään tuollaisen velttoilijan laiskuudesta?

Itse en ainakaan maksaisi mitään uusimisia. Omista kesätyörahoistaan saisi maksaa. 

Älä sano. Minulla on veli, joka on matemaattisesti todella lahjakas, mutta kielellisesti ei. Hän kirjoitti pitkästä matetematiikasta, fysiikasta ja kemiasta kevyesti L:t, mutta reputti äidinkielen.

Enkä todellakaan kuvaisi häntä laiskaksi vätykseksi. DI:n paperit hän sai tavoiteajassa.

Kyllä kirjoitukset voi reputtaa ahkera ja normaaliälyinenkin.

Eikö äidinkieltä voinut kompensoida? Toisaalta outoa, että reputtaa äidinkielen. Ei sellainen ihminen mikään perusfiksu voi olla.

132/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kiitos. Minä reputin, koska pitkä matikka ei mennyt läpi. Muista tuli arvosanat M-C. Ihan normaaliälyinen olen ja luin ahkerasti, mutta juuri ennen kirjoituksia sairastuin pahasti. Kompensaatio jäi yhden pisteen päähän. Silloin vitutti ihan tarpeeksi ilman vanhempien mollaustakin.

Miksi vetää tällainen erikoistapaus tähän? Ei kai kukaan tässä vakavasti sairastuneita tarkoita. Ap ei viitannut mihinkään tällaiseen tilanteeseen. 

Yhteistä tapauksille on vanhempien ikävä suhtautuminen.

Vierailija
133/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole normaaliälykkyyttä, vaan poikkeuksellisen epätasaisesti jakautunutta. Jos ei suomenkielisenä ja lukion kurssit suorittaneena äidinkielestä rävellä edes approa, niin on sillä osa-alueella heikkolahjainen. 

Joku aspergerin äiti voisi kertoa, miksi äidinkieli on heille niin vaikea laji. Mutta tuo on heillä ihan tavallista, että matemaattisissa aineissa ovat ihan huipputasoa ja sitten äidinkielen kanssa saa jännätä, pystyykö sen kompensoimaan. Myös niiden lukiokurssien läpi saaminen voi olla ihan tuskaa.

Joskus heikkona hetkenä tulee kadehdittua näitä, joiden lapset reissaa kesäisin matematiikan tai tietotekniikan olympialaisissa. Mutta kun on nähnyt mitä vaikeuksia heillä monilla on muilla elämän osa-alueilla, niin sen jälkeen olen kiittänyt onneani, ettei lapseni sittenkään ole ihan niin nero.

Vierailija
134/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovinpa varmoja täällä ollaan, että syksyllä voi kirjoittaa uudestaan. Ap ei kuitenkaan kertonut, onko tämä mahdollista vai joutuuko poika uusimaan koko tutkinnon. Jos nyt oli jo kolmas tutkintokerta, niin menee uusiksi koko homma.

Vierailija
135/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä turhaa häpeämään, syksyllä uudestaan. Minäkin reputin aikoinaan ja ihan hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
136/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään häpeämistä. Puku ja lakki odottavat syksyyn. Puvunhan voi myös palauttaa. Body voi muuttua puolessakin vuodessa.

Kakunkin voi perua tai juhlia perheen kesken nuoren suurta urakkaa. Vain yksi aine, se on helppo syksyllä suorittaa hyvälläkin arvosanalla.

Vierailija
137/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän se jo todistuksesta miten menee. Voihan keskustella koulusta ja kysellä miten menee. Näet tän sen miten läksyt tekee ja lukee. Mikäli pelaa puolille öin ja sivukin niin voihan sitä kertoa että tuo peli ei vetele. Harmittaahan se sua. Yritä nyt poikaa tsempata että lukee ja syksyllä kirjoittaa. Kyllä vanhemman tulee olla kiinnostunut koulusta . Toki vastuu on lukiolaisrlla itsellään.

Vierailija
138/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häpeäisin silmät päästäni, jos lapsi osoittautuisi luuseriksi. Ihan ok, jos ei alun perinkään olisi mennyt lukioon. Mutta jos menee, niin se myös hoidetaan kunnon perheissä. 

Ihme hurskastelua täällä. 

Vierailija
139/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se nyt vain on niin, että se arvosteluasteikko menee sen mukaan, että kuinka hyvin keskimäärin juuri siihen kokeeseen osallistujilla on mennyt.

Vaikka kaikki olisivat tosi hyviä niin aina se huonoimmin pärjännyt osa saa hylätyn. Ehkä seuraavassa kokeessa ei ole niin kova taso. Ja vaikka oliskin niin on ainakin aikaa kerrata ja on jo kokemusta itse koetilanteesta.

Vierailija
140/242 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hitsi, keskity nyt enemmän nuoren lohduttamiseen ja tsemppaamiseen kuin häpeämiseen muiden silmissä. Kumpi nyt on tärkeämpi, lapsesi vai "ne muut"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi