Yo-juhlat peruttu: lapsi reputti kirjoituksissa vastoin odotuksia...
Jep. Meidän perheen ylioppilasjuhlat onkin tältä keväältä peruttu. Poika ei päässytkään kirjoituksista läpi, ei edes kompensoimalla. Eipä täällä älliä odotettukaan, mutta pojan mukaan läpimenon piti olla kuitenkin selvä.
Harmi että alustavat kutsut oli jo esitetty (onneksi ei ehditty lähettää paperiversioita!), lakki ja puku ostettu, tarjoilut suunniteltu ja osittain myös tilattu/ostettu.
Nyt häpeissämme joudumme perumaan suulliset kutsut ja pitämään matalaa profiilia. :(
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Parempi kunnon hylsy kuin joku rimaa hipoen a:n tai b:n papereilla läpäisy. Tuommoisilla papereilla ei tee yhtään mitään jatkoa ajatellen. Jos taas tarkoitus on mennä amikseen niin sinne pääsee ilmankin yo-papereita.
Ei niitä yo-papereita katsota sen lakituksen jälkeen. Yliopistoonkaan papereilla ei ole väliä ellei ne ole L:n paperit
Toivottavasti et näytä pettymystäsi pojalle, vaan sen sijaan tsemppaat häntä syksyä varten!
Itse olin niin ahdistunut kirjoitusten takia, että lähdin yhdestä kokeesta kesken pois, eikä tietoa läpimenosta ollut. Myös viimeisten kurssisuoritusten palauttaminen tuotti vaikeuksia. Mullakin oli jo mekko ostettu ja kaikki sukulaiset olivat valmiina tulemaan juhliin. Onneksi oma äiti kannusti ja tsemppasi ettei pidä ajatella muiden mielipiteitä, ehdin hyvin valmistua myöhemminkin ja sitten juhlitaan kun sen aika on.
Tähänkin pätee: "Ei pidä nuolaista ennenkuin tipahtaa!"
Mitä helvetin hätähousuja nykyihmiset oikein on?!
Ennen oli oikeastaan parempi kun homma tehtiin yhdellä istumalla. Jos siinä ei pärjännyt niin aika hyvin sen tiesi etukäteen että ollaan rajoilla ja sitten valmistautui uusintaan syksyllä. Nyt oppilailla on joustovaraa ja monelle tulee "yllätyksenä" että yhtäkkiä onkin takaraja jonka yli ei enää jousteta jos haluaa lakin päähänsä jonain tiettynä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö sen vasta sai tietää?
Joo siis anteeksi, mä muistin, että tänä keväänä oli jo lööpeissä otsikoitu aikaa sitten julkkiksien lasten valkolakeista. Mutta siis tosiaan, tuoreitahan nämä tulokset on.
Mun yksi sukulainen on lukion kanslisti ja se kertoi jokunen vuosi sitten perheestä, jonka tytär reputti kirjoituksissa. Äiti yritti kaikkensa, että saisi lapsensa nimen lehteen, soitteli toimitukseen ja yritti anella kanslistia lisäämään tyttären nimen listoille, ja ne piti juhlat silti ja huijas vieraita.
Ap voisi myös kertoa kaikille, että pojan nimi on vahingossa jäänyt pois lehdestä ja kaikki vieraat kutsutaan vain kotiin juhlimaan, ei lakitustilaisuuteen olkenkaan. Todistuskin unohtui kaikessa hässäkässä kaverin autoon, niin sitä ei ole nyt näytillä. Hyvin ne juhlat menee.
Mitä varten äidit yleensäkään ylpeilevät lastensa saavutuksilla tai häpeävät lastensa epäonnistumisia? Hitto, hankkikaa oma elämä! Maailma on pullollaan kaltoinkohtelusta huolimatta elämässä onnistuneita ja toisaalta hyvästä kasvatuksesta huolimatta epäonnistuneita ja syrjäytyneitä ihmisiä. Ei nämä ole teidän omia ansioita tai epäonnistumisia ja on todella ylimielistä kuvitella niin. Lapsi on ihan erillinen ihminen ja yksilö. Hänen saavutuksensa ovat hänen ja yksin hänen.
Ei draamaa, viime vuonna serkkuni ei päässyt läpi, oli kuitenkin hakenut jo opiskelupaikan, kirjoitti syksyllä ja aloitti yliopistossa. Kyllähän monella menee pieleen ja silti suoriutuu, nyt pojan tukena ja kesän suunnitelmat valmiiksi. Veisin omani vaikka johonkin reisuun, kun toiset juhlii ylläreitään, niin olisi hänelläkin jotain mukavaa ja voisi relata. Nuorten hyvinvointiin kannattaa aina panostaa, ei niillä kovin helppoa aina ole ja ulkopuoliset paineet rassaa aika lailla
Toivottavasti et näytä pettymystäsi pojalle, vaan sen sijaan tsemppaat häntä syksyä varten!
Itse olin niin ahdistunut kirjoitusten takia, että lähdin yhdestä kokeesta kesken pois, eikä tietoa läpimenosta ollut. Myös viimeisten kurssisuoritusten palauttaminen tuotti vaikeuksia. Mullakin oli jo mekko ostettu ja kaikki sukulaiset olivat valmiina tulemaan juhliin. Onneksi oma äiti kannusti ja tsemppasi ettei pidä ajatella muiden mielipiteitä, ehdin hyvin valmistua myöhemminkin ja sitten juhlitaan kun sen aika on.
23&29: pahoittelut, viesti tulikin kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti et näytä pettymystäsi nuorelle. Teillä saattaa olla juhlat sitten syksyllä!
En ymmärrä miksi lapset pitäisi nykyään kasvattaa jossain pumpulissa. Kyllä vanhemmat saavat minusta olla ihan avoimen pettyneitä tuossa tilanteessa. Mitään valtavia syyllistämisraivareita ei tietenkään pidä vetää. Yo-kokeiden reputtaminen on aika vaikeaa jos niiden eteen on yhtään nähnyt vaivaa...
Mun mielestä vanhemmilla ei pitäs olla mitään sanottavaa toisen elämään ja tulevaisuuteen. Jos nuorta ei kiinnostakaan lukio, niin ehkä joku muu sitten. Ei se ole pumpulissa kasvattamista, jos jättää moittivat kommentit sanomatta, vaikka kuinka ois halunnut lapsestaan ylioppilaan. Sen sijaan tsemppais siihen johonkin muuhun mikä nuorta kiinnostaa.
Ystävä on hehkuttanut poikansa yo kirjoituksia viime syksystä lähtien. Itselle ei ole tullut mieleenkään mainita omien lapsien kirjoituksia. No, ei poika sitten läpäsytkään..
Miksi nuo kirjoitukset pitää edes olla noin että läpi/ei läpi? En ymmärrä muutenkaan nykyaikana tätä ylioppilaiden hehkutusta, nimiä lehtiin jne. Kutsutaan koko kylä juhliin ja kerätään rahaa. Lukio kuitenkin peruskoulun jatko ja ei mitään ammattia vielä. Luulis että 2010- luvulla tästä jo päästäisiin pois.
Jos nyt käyttäydyt drama queenin tavoin, se hävettää sua muutaman vuoden kuluttua. Poikasi saa lakin syksyllä, menee armeijaan ja opiskelemaan ja elämä jatkaa kulkuaan ja sä romahdat jostain pienestä muutoksesta suunnitelmissa, poikasi elämässä. Älä suurentele tätä, koska se jäisi hiertämään sinun ja poikasi välejä ehkä pahoinkin. Sinun tehtäväsi on nyt tukea, ei lytätä.
Ihme puolustelua jonkun vätyksen reputtamiselle. Jos on normaaliälyinen ja joskus viitsii lukioaikana ottaa kirjan edes joskus käteen, niin ei totisesti voi reputtaa.
Vanhemmat elättävät ja heillä on oikeus silloin odottaa, että opiskelija tekee hommansa.
"Älä näytä pettymystäsi"! Ja miksi ei ole oikeus näyttää pettymystään tuollaisen velttoilijan laiskuudesta?
Itse en ainakaan maksaisi mitään uusimisia. Omista kesätyörahoistaan saisi maksaa.
Lukio on vapaahetoinen. Jos lapsi on sinne itse halunnut, niin sitten myös sen kunnialla hoitaa.
Ei ole mitään ilmiasta touhua, minä maksan kirjat ja muun matskun, on vanhojen tanssit ja kielimatkat. Vähintä, mitä voin vaatia on, että siellä sitten myös opiskellaan.
Hah, tukea jotain pleikkaria koko lukion läpi pelannutta jauhosäkkiä... minä antaisin kuulua niin, että muistaisi lopun ikäänsä.
Ylipäätään pitää koko koulu ajan tsempata, kannustaa, motivoida, kehua , arvostaa ja jopa palkita.
Syksyllä valmistuminen on todella hyvä vaihtoehto: silloin voi rauhassa keskittyä kevään pääsykokeisiin ja ehtii kesän ajan lukea ulkona. :) Tiedän kavereita, jotka ovat jo lukion alussa päättäneet suorittaa lukion kolmessa ja puolessa vuodessa, jotta ei tarvitse stressata.
Aivan sama, mitä sukulaiset siitä sanovat. Itsenäisyyspäivän tienoilla lakin saaminen on muutenkin juhlavaa!
Lapsi on se, joka lakin saa, ei äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten äidit yleensäkään ylpeilevät lastensa saavutuksilla tai häpeävät lastensa epäonnistumisia? Hitto, hankkikaa oma elämä! Maailma on pullollaan kaltoinkohtelusta huolimatta elämässä onnistuneita ja toisaalta hyvästä kasvatuksesta huolimatta epäonnistuneita ja syrjäytyneitä ihmisiä. Ei nämä ole teidän omia ansioita tai epäonnistumisia ja on todella ylimielistä kuvitella niin. Lapsi on ihan erillinen ihminen ja yksilö. Hänen saavutuksensa ovat hänen ja yksin hänen.
HÖPÖ HÖPÖ.
Kyllä vanhemmat voivat olla ylpeitä lastensa saavutuksista ja omasta osuudesta niihin. Omani kirjoitti hyvillä arvosanoilla ja kiitti kyllä meitä vilpittömästi tuossa keväällä perseelle potkimisesta, kun ei itse aina olisi viittinyt lukea, sanoi ettei olisi mennyt noin hyvin ilman meidän tukea ja apua ja patistelua. Olen hänestä hyvin ylpeä ja myös meistä, että olemme osanneet ja jaksaneet kasvattaa hänet niin hyvin. Laiskan sutjakka kun on ja lisäksi hänellä on adhd.
Vierailija kirjoitti:
Ihme puolustelua jonkun vätyksen reputtamiselle. Jos on normaaliälyinen ja joskus viitsii lukioaikana ottaa kirjan edes joskus käteen, niin ei totisesti voi reputtaa.
Vanhemmat elättävät ja heillä on oikeus silloin odottaa, että opiskelija tekee hommansa.
"Älä näytä pettymystäsi"! Ja miksi ei ole oikeus näyttää pettymystään tuollaisen velttoilijan laiskuudesta?
Itse en ainakaan maksaisi mitään uusimisia. Omista kesätyörahoistaan saisi maksaa.
Älä sano. Minulla on veli, joka on matemaattisesti todella lahjakas, mutta kielellisesti ei. Hän kirjoitti pitkästä matetematiikasta, fysiikasta ja kemiasta kevyesti L:t, mutta reputti äidinkielen.
Enkä todellakaan kuvaisi häntä laiskaksi vätykseksi. DI:n paperit hän sai tavoiteajassa.
Kyllä kirjoitukset voi reputtaa ahkera ja normaaliälyinenkin.
Hyvin ehtii päästä ylioppilaaksi syksyllä!
Mutta ihmettelen kyllä sitä, miksi ne kutsut pitää esittää ja ostaa lakki ja puku (no ne nyt menevät sitten syksylläkin) ja tarjoilut ennen kuin tulokset tulevat?
Me hoidettiin nämä sitten vasta kun tulokset tulivat, ihan noin periaatteessa, vaikka läpimeno olikin varmaa.
Ok, no jonkun pitopalvelun varaaminen ei enää onnistune, mutta siihenkin voi varatessaan sopia kunnon peruutusehdot.