Kenelle tuetut lomat oikein kuuluvat? Onko muka niin, etta jos perhe vaan yksinkertaisesti elaa yli omien varojen, esim asumalla liian kalliisti lainalla, niin paasee tuetulle
lomalle? Vaikka palkka olis iso, mutta kuluja perheellä " liikaa" , niin voi saada lomatukea?
Kommentit (27)
Mutta laiskoista, sohvalla makaajista olemme kaukana. Mikä muuten pistää heti ajattelemaan, että köyhä olisi laiska??
Uskon mahdollisuudet hyviksi. Ei oikeasti tarvittaisi, kun ollaan lähdössä Kreikkaan muutenkin ja palattiin juuri kaukomatkalta. Mutta taatusti haetaan, jos vaikka saataisiin.
Toisin kuin täällä " tiedetään" , tukea voi hakea kuka tahansa suomen kansalainen, mutta tukea annetaan tulojen mukaan. Selkeät tulorajat siis ovat! Ei sitä voi mitenkään saada selville, miten ihmiset elävät (yli tulojensa vai ei), mutta tulot - ja varsinkin jos on työttömyyskassaa, sossua tms elämässä. - niin nehän kyllä saadaan selville.
Yleisimmin asiakkaat ovat lapsiperheitä, yksinhuoltajia, pienituloisia vanhuksia, työttömiä, omaishoitajia, mieleterveyskuntoutujia sekä muita sairauksia potevia ihmisiä. Siis vähätuloisia ja muuten lomaTUKEA tarvitsevia. Terveydelliset syyt ovatkin ylivoimaisesti yleisin lomatukiperuste.
Tuettuja lomia järjestetään mm. joissain Suomen kylpylöissä ja lomakeskuksissa. Etsikää netistä (kun ei saa enää laittaa linkkejä).
Tuommosten takia jää monelta tuki saamatta, jotka sitä oikeasti tarvittis! Jos itsellä on varaa lomailla ihan omilla rahoilla ja jopa ulkomailla, niin mitä hiivattia varten sitten pitää viedä joltain muulta (yleensä pieniltä lapsilta vanhempineen) mahdollisuus tuettuun lomaan? Joo, olen katkera, ulkomailla olen käynyt peräti Haaparannassa kerran ja kerran Virossa. Lomailuun meillä ei ole varaa, itse olen hoitovapaalla 2 taaperon kanssa kotona ja mies on pienituloinen (siis todella pienituloinen) yrittäjä. Ei käytetä tupakkaa, alkoholia, ei käydä ravintoloissa syömässä eikä juomassa, ei käydä elokuvissa tai huvipuistoissa, ei myöskään teattereissa. Tullaan toimeen, kun itse teen kaikki leivät ja ruoat, ajetaan vanhalla autolla, ei tilata lehtiä ym. Omaa mutta vanhaa taloa maksetaan pois. Rahaa ei pistetä mihinkään " turhaan" . Kohtalaisen hyvin on toimeen tultu, ei ole tarvinnut käydä soskussa eikä ottaa hätälainoja. Mutta eipä myöskään tosiaan ole lomailtu. Kerran haettiin tuettua lomaa, ei saatu. Toiste en hae, tulin siihen tulokseen, että varmaan sitten on tukea tarvitsevia lapsiperheitä niin paljon, että meidätkin katsotaan hyvätuloisiksi. Jospa meilläkin sitten olisi joskus taloudellinen tilanne parempi, uskomme että miehen yritys rupeaa joskus tuottamaan niin että hänkin saa palkkaa. Mikäs meillä ollessa, kun kuitenkin terveitä ja onnellisia ollaan. Mutta ymmärrättekö te tuettujen lomien " väärinkäyttäjät" edes hävetä? Ette varmaankaan.
Eikä se, että jollain mahdollisesti menee vielä huonommin saa olla este hakemiselle! Typerää tuollainen katkeruus, mene parempaa työhön ja pistä ukkosi tienaamaan paremmin jos noin pienituloisuus ahdistaa.
Kohta varmaan tässä ketjussa ruvetaan raakkuumaan, että keskituloisilta ja parempitulisilta lapsilisätkin pois!Kukahan tässä maassa enää viitsisi kouluttautua ja tehdä niitä huuhaa-yrittäjeinkin töitä heidän puolestaan!
p.s. mäkin halusin kahvilan, mutta sentään YMMÄRRÄN, ettei sillä perhettä elätetä!
minusta teidän kannattaisi hakea uudestaan sitä tukea. Millä perusteella se evättiin? Ehkä teidän tilanteenne on siitä muuttunut?
En usko, että tuo numero 27 olisi oikeasti ollut tuetulla lomalla, kunhan huudattaa sinua. Mutta vaikka hakemukset käsitellään aina erittäin tarkasti, on valitettavaa ja todella kurjaa, että joskus silti joku väärinkäyttäjä saa tukea. Ihmisiä nekin ovat, jotka hakemuksia käsittelevät. Heidät kyllä yritetään karsia pois, jo ray edellyttää sitä! Ja nimet menevät mustalle listalle, jos väärinkäytöksestä kiinni jäävät.
Yleensä lomatukia saavat ovat hyvin hiljaisia tästä. Se on hyvin suomalainen luonteenpiirre, kateuden rinnalla, että ollaan häveliäitä jos joudutaan jotain tukea ottamaan vastaan.
Ehdottaisin, että hakisit uudemman kerran ja kertoisit, mitä kerroit meille tuossa yllä. Kuten kerroin jo, lomatukea myönnetään paitsi taloudellisin, myös sosiaalisin ja terveydellisin perustein.
yst. terv. se oikea 28
Olen kouluttaunut, haluan vain hoitaa lapseni itse kotona, enkä työntää heitä heti muiden niskoille hoitoon ja painua luomaan uraa! Eikä mieheni yrittäjyys ole huuhaa-hommaa, investoinnit ovat alussa isoja, ja mielummin investoidaan jo tulleilla voitoilla osa, kuin kokonaan lainarahalla. Polttoaineet ja vakuutukset nielevät ison osan. Palkkakulut ovat isot, ja työntekijöitä on pakko olla, jos meinaa pitää yritystä pystyssä ja asiakkaat tyytyväisinä. Ei ne koneet itsestään liiku. Kyllähän tuo joskus tympii, että toinen raataa niska limassa aamusta iltaan, eikä pysty vielä edes omaa palkkaa järin paljoa nostamaan, mutta toivottavasti se aika vielä joskus koittaa. Ei olla synnytty kultalusikka suussa. Enkä valittanut elämää ahdistavaksi, kirjoitin, että mikäs tässä ollessa kun terveitäkin ollaan.
Otin kantaa siihen, että tukia käyttää ne, jotka eivät niitä oikeasti tarvitsisi. Jos on taloudellinen, sosiaalinen tai terveydellinen syy hakea lomaa, toivon todella että sitä silloin myönnettäisiin. Ja toivon todella myös että lomaa ei myönnettäisi niille, jotka eivät sitä oikeasti tarvitse, juuri sellaisille ihmisille, jotka käyvät muutenkin lomalla pari kertaa vuodessa, semmoiset ei musta ole tuollaisen loman tarpeessa!
Ja vielä kerron sen, että arvostan miestäni kovasti, en halua patistaa häntä helppoihin toimistohommiin tai parempipalkkaiseen työhön. Näen miten kovasti hän tekee töitä yrityksensä eteen ja tuen häntä siinä kaikin tavoin. Ja toivon kovasti että ne hyvätuloiset, jotka ovat osa mieheni yrityksen asiakaskunnasta ymmärtäisivät joskus maksaa laskunsa tehdystä työstä mukisematta tai myöhästelemättä. Sillä en usko että yksikään heistä kykenisi itse samaan työhön, ainakaan samalla rahalla. Työ on likaista, vaarallista ja kuluttavaa. Mutta työ on sitä, mitä mieheni haluaa tehdä ja mistä mies haluaa perheelleen elannon saada.
Että siinä sulle hyvä 30 huuhaahommaa. Kirjoita ensi kerralla jostain sellaisesta josta jotain tiedät, jooko.
En käytä energiaa siihen, että rupeisin arvottamaan kenenkään tarpeita! Se on törkeää! Muista 29, ettei mikään järjestö ole velvoitettu tukemaan teidän perheen arvovalintoja! Olet omasta tahdostasi kotiäiti ja miehesi yrittäjä. Ninkuin sanoit, terveitäkin olette, olkaa tyytyväisiä hitto vie!
T. 30 (joka ei saanut lomaa yh:na, jolla oli astmalapsi ja sitikään en näe siinä mitään epäreilua)!
Ei saatu perusteluja, tuki-ilmoituksessa sanottiin että jos lomatuki on hyväksytty, tulee siitä ilmoitus, ja jos ei tukea saa ei tule minkäänlaista postia. Ja mitään ei tullut. En kehdannut sitten rueta kyselemään että miksi ei. Tuli itsellekkin vähän sellainen nolo olo, että ihan kuin olisi yrittänyt saada itselle jotain ylimääräistä. Ja eihän tässä meillä tosiaan mikään ole ollessa, en itse edes kaipaa mitään lomaa, mutta ajattelin että nuo lapset (vanhempi 3v) olisivat olleet innoissaan jostain kylpylästä, sellaisessakaan kun ei ole käyty. Luulen hylkäyksen kuitenkin johtuneen siitä, että katsoivat meidät liian hyvätuloisiksi. Minä sain tuolloinkin kodinhoidontuen (ei kuntalisiä tms) ja hoitolisän maksimiosan, kun perheen tulot ovat niin pienet. Mies saa päivärahaa (jonka yrittäjä maksaa itse itselleen, on veroton tulo, mutta todellakin lompakosta toiseen rahan siirtämistä kun itselle maksetaan omalta tililtä) n.450e kuussa. Vuoden voitto-osuus yrityksestä oli vajaa 20000e josta ei kuitenkaan nostettu kuin vajaa puolet koska yrityksen oli investoitava uuteen (käytettyyn) kalustoon ja halvemmaksi (ja itsestäkin tuntui paremmalle) tuli sijoittaa tuo raha kaluston hankintaan, ei tarvinnut otaa niin paljoa velkaa yrityksen. Kirjoitin nuo asiat hakemukseen. Tiukalla tosiaan eletään, mutta ei se meitä haittaa, onnellisia ollaan vaikka rahaa ei ole. Mulla on kuitenkin mahdollisuus hoitaa lapset kotona ja se on mulle tärkeää. Nautin noiden kanssa touhuamisesta. Ja kylpyläänkin pääsevät, saatiin lahjaksi parin päivän kylpyläloma :)
Mutta ihan on hyvä näin, toivon, että joku lapsi vanhempineen pääsi meidän puolestamme mukavalle ja ikimuistoiselle lomalle. Lapsille nuo jutut ovat hirmu tärkeitä ja toivottavasti mahdollisimman moni mukelo saisi osakseen tuommoisia mukavia piristyksiä jos arki on muuten ankeaa.
Höh, numeroa en muista, mutta jotain 27 kieppeillä =)
Minä näen siinä epäreiluuden, että joku vie huijaamalla (eli kertomatta koko totuutta tuloistaan, omaisuudestaan tai muusta tukeen vaikuttavasta) mahdollisuuden joltain vaikkapa yksinhuoltajan astmaiselta lapselta lomaan pääsemällä itse tuon lapsen sijasta lomalle! Ei millään järjestöllä ole velvollisuutta tukea meidän perheen arvomaailman mukaista elämää, ei tietenkään. Mutta ei millään järjestöllä ole velvollisuutta tukea myöskään sellaisten lomia, jotka ovat tuota lomaa hakeneet ihan siitä ilosta, että tietävät sitä saavansa vaikka ei tarvetta olisikaan. Tai hakeneet lomaa kertomatta koko totuutta! Minusta se on epäreilua, että joku ahne aikuinen vie loman joltain lapselta, jolle loma olisi ollut elämys.
T:29
Olen huomannut, että negatiiviset ajatukset syö sisältä ja yritän (oiekin tosissani) keskittyä positiiviisiin asioihin elämässä ja tähän asti on ihan hyvin toiminut. : )
T.29 joka edelleen haluaa, että kaikki voisivat saada mukavan loman kun oikein sitä tarvitsee (enkä jaksa edelleenkään uskoa, että kukaan hakee lomaa jollei sitä todella tarvitse).
esim ammattiyhdistykset tukevat omia jäseniään. Kunnat yleensä esim. erityistarvelapsten perheitä. Köyhyys ei tietääkseni ole perusteena juuri kenelläkään.
Emme elä yli varojemme vaan olemme yksinkertaisesti pienituloisia. Se on riittänyt ainakin meidän kohdalla.
on hakemassa tuettuja lomia, vaikka tulot on isot. Kuluja kun on kuulemma niin paljon (eivät ilmeisesti ole koskaan kuulleet, että menot pitää suhteuttaa tuloihin, ja säästää rahaa jos on pakko päästä lomalle)
Täytyy varmaan meidänkin hakea, jos ne tollasia että niitä saa vaikkei ole tarvetta oikeasti.
Me emme hae niinkään taloudellista syistä vaan meillä on sairautta (josta en ole sinulle kertonut)+ aviokriisi. Meillä muuten pelkkään parisuhdeterapiaan menee 300e kuussa+ sairasmaksuihin monta sataa.
Kyllä hyvätuloinenkin VOI olettaa, että saa joskus tukea kun sitä tarvitsee. Hyvätulosethan tätä suomea pyörittää.
P.s. en olisi sinusta uskonut, että olet noin mustavalkoinen ja kurja kaveri : (
Ja uskon, että sin ä olet kupannut ihan riittävästi valtion rahoja! Röyhkeä olet!
t.7
ei mitään lomia tarvitse, menköön töihin. Jo on aikoihin eletty että joutilaita pitäisi yhteiskunnan lomalle kustantaa!