Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exit-plan työelämästä

Vierailija
18.05.2017 |

Onko palstalla muita, jotka haaveilevat suhteellisen nuorella iällä voivansa jättäytyä työelämästä ja tulla silti toimeen? Mitä olette tehneet haaveenne eteen?

Itse olen 37 ja kuuden vuoden päästä on velat maksettu. Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on fiksuja ajatuksia.

Olen vähän nuorempi kuin monet keskustelijoista (vähän yli 30v). Säästämällä ja työssäkäynnillä on kertynyt omaisuus, jonka turvin voisi viettää niukkaa mutta itsensänäköistä elämää tulonsiirtojen ulkopuolella.

Eläkesuunnitelmien sijaan olen aloittanut downshiftauksen jo nyt .Vaihdan lomarahat vapaaksi ja pidän pitkiä lomia. Jossain muualla kuin nykytyössäni ansaitsisin ehkä 10-20% enemmän: sosiaaliset suhteet ja mielekäs tekeminen päivässä ovat kuitenkin tärkeitä.

Vierailija
122/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on fiksuja ajatuksia.

Olen vähän nuorempi kuin monet keskustelijoista (vähän yli 30v). Säästämällä ja työssäkäynnillä on kertynyt omaisuus, jonka turvin voisi viettää niukkaa mutta itsensänäköistä elämää tulonsiirtojen ulkopuolella.

Eläkesuunnitelmien sijaan olen aloittanut downshiftauksen jo nyt .Vaihdan lomarahat vapaaksi ja pidän pitkiä lomia. Jossain muualla kuin nykytyössäni ansaitsisin ehkä 10-20% enemmän: sosiaaliset suhteet ja mielekäs tekeminen päivässä ovat kuitenkin tärkeitä.

Tämä kuulostaa myös järkevältä. Täytyy vaan miettiä mikä on se lopullinen tavoite. Heittäytyä täysin pois vai kenties ottaa rennommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exit plan? Lottovoitto. Perheellinen ei paljoa säästä 1500 e nettotuloista. Toisaalta jos potkut tulee tai työt loppuu niin samanlaista kituuttamistahan se on sitten korvauksilla. Ja fudut voipi olla todennäköisempi kuin lottovoitto.

Vierailija
124/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te, joilla on vaikka 100000e sijoitusrahaa olette siihen päässeet? Oletteko ihan tyhjästä lähteneet, vai oletteko esim vanhemmilta saaneet alkupääomaa? Tokihan näitä korkoa korolle laskelmia aina näkee, mutta tällainen 100e/kk sijoittaminen kartuttaa omaisuutta kyllä ihan toivottoman hitaasti.

Kyllä, mutta kun otat aikajänteeksi vaikka 20 vuotta, 100e/kk tuottaa jo oikein hyvät säästöt. Varsinkin alussa tahti kieltämättä on puuduttavan hidasta. Itse laitoin etenkin alkuvuosina kaiken liikenevän säästöihin, koska siinä pääsi nopeammin nauttimaan siitä, että sitä korkoa oikeasti alkaa tulla. Nykyään säästän vähemmän ja käytän elämiseen enemmän, kun raha kertyy passiivisestikin.

Mutta väitän vielä vähän vastaan tähän. Jos miettii että olisi sijoituksissa 100t ja tuotto vaikkapa 5%. Sehän on kuitenkin vain 5000e/vuodessa, miinus verot. Eli säästössä on jo todella iso summa, ja silti se tuottaa pääomatuloja ehkä kahden kuukauden elämiseen.

Vierailija
125/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te, joilla on vaikka 100000e sijoitusrahaa olette siihen päässeet? Oletteko ihan tyhjästä lähteneet, vai oletteko esim vanhemmilta saaneet alkupääomaa? Tokihan näitä korkoa korolle laskelmia aina näkee, mutta tällainen 100e/kk sijoittaminen kartuttaa omaisuutta kyllä ihan toivottoman hitaasti.

Kyllä, mutta kun otat aikajänteeksi vaikka 20 vuotta, 100e/kk tuottaa jo oikein hyvät säästöt. Varsinkin alussa tahti kieltämättä on puuduttavan hidasta. Itse laitoin etenkin alkuvuosina kaiken liikenevän säästöihin, koska siinä pääsi nopeammin nauttimaan siitä, että sitä korkoa oikeasti alkaa tulla. Nykyään säästän vähemmän ja käytän elämiseen enemmän, kun raha kertyy passiivisestikin.

Mutta väitän vielä vähän vastaan tähän. Jos miettii että olisi sijoituksissa 100t ja tuotto vaikkapa 5%. Sehän on kuitenkin vain 5000e/vuodessa, miinus verot. Eli säästössä on jo todella iso summa, ja silti se tuottaa pääomatuloja ehkä kahden kuukauden elämiseen.

Tuo on se kohta, missä alkaa kiihtyä. Itse koin, että satatuhatta oli se henkinen voitto, sen jälkeen vähensin kuukausittaista säästösummaa. Tuotot toki edelleen sijoitin. Aika joka menee sadasta kahteensataan on jo paaaaljon lyhyempi kuin nollasta sataan.

Vierailija
126/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exit plan? Lottovoitto. Perheellinen ei paljoa säästä 1500 e nettotuloista. Toisaalta jos potkut tulee tai työt loppuu niin samanlaista kituuttamistahan se on sitten korvauksilla. Ja fudut voipi olla todennäköisempi kuin lottovoitto.

15e/kk kuluttamaan sijoitusrahastoon edes?

Vierailija
127/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs aloittelevan sijoittajan sitten kannattaisi nyt laittaa? Kaikki on kuitenkin melko kallista. Romahduksiakin jotkut ennustavat.

Vierailija
128/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs aloittelevan sijoittajan sitten kannattaisi nyt laittaa? Kaikki on kuitenkin melko kallista. Romahduksiakin jotkut ennustavat.

Tärkeämpää kuin miettiä mihin, mieti ensin kuinka paljon pystyt esim kuukausittain sijoittamaan. Onko se kymppejä, satasia vai enemmänkin. Sitten vaan valitset jotain.

Kuluttomat sijoitusrahastot, esim nordnetilla, ovat ihan hyvä tapa aloittaa. Alussa kannattaa minimoida kaikki hallintokulut, myöhemmin voi miettiä saako kalliimmasta rahastosta paremman tuoton.

Jos pystyt pelaamaan isommilla summilla kerralla, esim 500-1000e, voi miettiä myös suoraan osakkeisiin laittamista. Näissä helposti palkkio vaan haukkaa tuottoa, jos ihan pieniä rahoja pyörittää. Osakkeissa kannattaa myös tutustua yhtiöön, toimialaan jne ettei ihan konkurssikypsää yritystä osta, tai suhteettoman kalliilla.

Vierailija
129/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää kuin miettiä mihin, mieti ensin kuinka paljon pystyt esim kuukausittain sijoittamaan. Onko se kymppejä, satasia vai enemmänkin. Sitten vaan valitset jotain.

Kuluttomat sijoitusrahastot, esim nordnetilla, ovat ihan hyvä tapa aloittaa. Alussa kannattaa minimoida kaikki hallintokulut, myöhemmin voi miettiä saako kalliimmasta rahastosta paremman tuoton.

Jos pystyt pelaamaan isommilla summilla kerralla, esim 500-1000e, voi miettiä myös suoraan osakkeisiin laittamista. Näissä helposti palkkio vaan haukkaa tuottoa, jos ihan pieniä rahoja pyörittää. Osakkeissa kannattaa myös tutustua yhtiöön, toimialaan jne ettei ihan konkurssikypsää yritystä osta, tai suhteettoman kalliilla.

Vielä lisään, että kun sijoitat periaatteella osta ja unohda, romahduksilla ei ole väliä. Niitä tulee, ja sitten taas noustaan. Jos tiedät, että tarvitset rahat käyttöön takaisin lyhyellä aikavälillä, melkein joku korkeakorkoisempi määräaikainen talletus on parempi kuin pörssi.

Vierailija
130/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa olen laittanut jotain ylijääviä pennosia yhteen s-rahastoon. Mutta sijoitettavaksi asti rahaa on tosi vähän. Toki meillä säästetään, mutta ne rahat menee sitten harrastusmaksuihin, auton huoltoon ym hankintoihin.

Vierailija
131/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisään, että kun sijoitat periaatteella osta ja unohda, romahduksilla ei ole väliä. Niitä tulee, ja sitten taas noustaan. Jos tiedät, että tarvitset rahat käyttöön takaisin lyhyellä aikavälillä, melkein joku korkeakorkoisempi määräaikainen talletus on parempi kuin pörssi.

Tässä ajallinen hajautus on olennaista. Jos ostat nyt osaketta x kalliilla ja ensi vuonna samaa halvalla, tämän vuoden osto on ehkä tappiolla, mutta seuraava sitten taas voitolla.

Vierailija
132/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa olen laittanut jotain ylijääviä pennosia yhteen s-rahastoon. Mutta sijoitettavaksi asti rahaa on tosi vähän. Toki meillä säästetään, mutta ne rahat menee sitten harrastusmaksuihin, auton huoltoon ym hankintoihin.

Joo, kyllä elämistä varten pitää jonkinverran säästää myös. Muuten voi sijoituksissa tulla pakko realisoida väärään aikaan, kun tarvitsee rahaa ja homma menee tappiolle.

Vierailija
133/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausliikettä ovat jotkut odotelleet jo pitkään, ja kyllä sellainen jossain vaiheessa taas tuleekin. Minulle korjausliike tarkoittaa sellaista 10-15%:n laskua yleisindeksiin. Juuri nyt markkinat eivät tunnu reagoivan oikein mihinkään.

Jos itse aloittaisin nyt, tutustuisin Nordnetin Superrahastoihin. Vaikka juuri nyt hinnat ovat aika korkealla, laittaisin valitsemani summan kuukausittain valitsemaani rahastoon, ja "unohtaisin". Aikasi kun jatkat, huomaat saaneesi rahastoa kalliilla, huipulta, edullisesti, pohjahintaan, noususta, dipistä jne. Koko ajan sijoitustasi on paisuttanut myös (toivottavasti uudelleensijoitetut) osingot, ja jopa mahdolliset splitit.

Vierailija
134/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö tämän S-rahastoista?

https://www.sijoittaja.fi/13975/s-pankki-tienaa-bonus-asiakkaiden-rahas…

Vierailija
135/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö tämän S-rahastoista?

https://www.sijoittaja.fi/13975/s-pankki-tienaa-bonus-asiakkaiden-rahas…

Nuo kulut ovat kaikki hukkaan heitettyä rahaa.

Vierailija
136/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
137/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi fiksuimpia keskusteluita av:lla koskaan.

Vierailija
138/146 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon samaa mitä moni muukin. Päätä joku summa per kuukausi, tai vaikka per puoli vuotta ja säästä aina sama summa. Osakkeisiin, indeksirahastoon, mikä nyt omimmalta tuntuu. Näin hajautat ajallisen riskin.

Vierailija
139/146 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän tähtäimen suunnitelma on päästä suomesta pis lämpimään, muuta hieman vielä työnalla. Tuskin jaksan duunia trhdä viä yli 20v kun nyt ikää on hieman reilut 40v. Nykyisellää plääni ja totetus on seuraava

Lomakämppä lämpimästä ostettu ja maksettu, eli sinne muutto kun on varaa. Kulut aika pienet vierailevat tutut kuittaa nykyisillään vastikkeet - ei tuotta mutta ei kummoisia kuluja kuin omat lomailut.

Pääomaa ensisijaisesti kämpästa hesassa arvio lienee sen 450-500k€. Lainaa nyt joku 240k€ joten myymällä sit kun ajankohtaista saa ihan kohtalaisen pohjakassan.

Sijoituksia on 9000kpl bittium osakkeita. Arvoa on noussut hankinnan jälkeen reilut 10k€ ja nykyarvo joku 65k€, osinko tuli 2700€ ja firmalla isot kassat. (näyttäisi olevan kovat potentiaalit mexsat ja firstnet diileissä - awink awink).

Verojen jälkeen palkasta jää reilut 3k€ josta lainaan ja muhin kuluihin se 2k€. Eli noin tonnin kuussa jää yli. Oma sivubusiness tuottaa pikusen rahaa vuodessa extraa, jokusen tonnin ja firmaan voi ostaa joitakin hankintoja vuosittain.

Avopuolisolla on oma taloutensa ja lapsia elätettäväksi ei ole. Joten ihan lähiviikkoina ei ole vielä mahdollisuutta repäistä, muutta pohjaa rakennetaan ja jossain vaiheessa pitää alkaa tekemään tarkempia suunnitelmia.

Vierailija
140/146 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri aloittelemassa aiheeseen liittyvää blogia :). Itse olen siis onnistunut hyppäämään jo lähes täysin työelämän ulkopuolelle - ainoastaan eräs rahaa vaativa haave saa vielä tekemään jonkin verran töitä, mutta ilman tätä haavetta voisin elellä ilman työntekoa. Blogi on raakile, mutta ehkä siitä saa jotain irti tästä huolimatta: http://kohtitaloudellistavapautta.blogspot.com/.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan