Exit-plan työelämästä
Onko palstalla muita, jotka haaveilevat suhteellisen nuorella iällä voivansa jättäytyä työelämästä ja tulla silti toimeen? Mitä olette tehneet haaveenne eteen?
Itse olen 37 ja kuuden vuoden päästä on velat maksettu. Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Kommentit (146)
Minua kiinnostaisi asuntosijoittaminen. Mutta onko se realistista, että vaikka vähän yli sadantuhannen asunnon velka lyhenee vuokratuloilla pelkästään? Laskeskelin tätä jossain vaiheessa, ja en kyllä mitenkään saanut yhtälöä toimimaan niin, että vuokra kattaisi yhtiövastikkeen, lyhennyksen ja korot.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi asuntosijoittaminen. Mutta onko se realistista, että vaikka vähän yli sadantuhannen asunnon velka lyhenee vuokratuloilla pelkästään? Laskeskelin tätä jossain vaiheessa, ja en kyllä mitenkään saanut yhtälöä toimimaan niin, että vuokra kattaisi yhtiövastikkeen, lyhennyksen ja korot.
Itse laitoin alkuun 25000 käteistä kiinni juuri tuollaiseen sadan tonnin yksiöön. Näin jää lyhennys sen verran maksulliseksi, että riittää.
Miten te, joilla on vaikka 100000e sijoitusrahaa olette siihen päässeet? Oletteko ihan tyhjästä lähteneet, vai oletteko esim vanhemmilta saaneet alkupääomaa? Tokihan näitä korkoa korolle laskelmia aina näkee, mutta tällainen 100e/kk sijoittaminen kartuttaa omaisuutta kyllä ihan toivottoman hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin alkuun 25000 käteistä kiinni juuri tuollaiseen sadan tonnin yksiöön. Näin jää lyhennys sen verran maksulliseksi, että riittää.
Oho, tarkoitin maltillikseksi.
Kiitos autocorrect :D
Vierailija kirjoitti:
Miten te, joilla on vaikka 100000e sijoitusrahaa olette siihen päässeet? Oletteko ihan tyhjästä lähteneet, vai oletteko esim vanhemmilta saaneet alkupääomaa? Tokihan näitä korkoa korolle laskelmia aina näkee, mutta tällainen 100e/kk sijoittaminen kartuttaa omaisuutta kyllä ihan toivottoman hitaasti.
Minä aloitin ihan sillä, että otin tavoitteeksi ostaa osakkeita 2xvuodessa. Minimisumma oli 1000e. Kun puolivuosipäivä tuli täyteen, päätin mitä ostan. Osingot tämän lisäksi sijoitin. Päätin myös, että seuraan kursseja vain noin kuukauden ennen ostopäätöstä, ettei tule epätoivon paikkoja ja äkkimyyntejä, jos omaisuuden arvo onkin laskenut.
Nykyään sijoitan pääosin indeksirahastoon. Välillä suoriakin osakesijoituksia.
Piensijoittaja kirjoitti:
Meillä on 4 sijoitusasuntoa Helsingin keskuudessa ja viidennen hintainen indeksirahasto. Oma koti on maksetttu ja vanhemmat perimättä. En minä silti uskaltaisi vapaaherraksi heittäytyä, kun eläkeikään on vielä 20 vuotta.
Mennyt ei koskaan ole tae tulevaisuudesta. Minusta on aika hurjaa, että joku puhuu nykyisin keksimääräisestä 6%:n nettotuotosta. Etenkin nyt, kun osakkeet ovat historian kalleimpia.
No eihän siitä montaa vuotta ole kun laatuosakkeitakin sai pilkkahintaan. Kuka silloin osti, on saanut parhaista osakkeista arvonnousun ostohintaan nähden moninkertaisena, ja osinkotuotot todellakin ovat nettona reilusti yli 6%.
Kyllä aion jäädä työelämästä pois heti kun mahdollista. Sen vuoksi aionkin säästää mahdollisimman tarkkaan ja huolellisesti. Työ on minulle vain keino hankkia elanto, ei muuta. Minulla olisi ihan riittävästi tekemistä, vaikken kävisikään töissä, ei tulisi aika pitkäksi.
Juuri tätä aihetta tuskailen. Työmotivaatio nolla, ikää sen verran, että uuden työn saaminen epätodennäköistä. Enkä kuitenkaan samoja tai samankaltaisia hommia halua enää tehdä.
Minulla on 162 432e (juuri tarkistin :D) sijoituksissa. Ei tässä ihan pääoman tuotoilla vielä juhlita, ansiosidonnaisella pystyisin vielä hieman säästämään + osingot + mahdollinen arvonnousu tai lasku. Pakko kai se on vielä muutama vuosi työelämää katsella, velkoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla muita, jotka haaveilevat suhteellisen nuorella iällä voivansa jättäytyä työelämästä ja tulla silti toimeen? Mitä olette tehneet haaveenne eteen?
Itse olen 37 ja kuuden vuoden päästä on velat maksettu. Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Mistä saat noin kovan, pitkällä aikavälillä kestävän tuoton? 7.5% nettotuottohan tarkoittaisi pitkälti toistakymmentä prosenttia bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hä? Saat nettona 7,5% tuottoa sijoituksillesi, eli ennen veroja noin 10% hujakoilla mennään? Miten ihmeessä? Oletko nyt aivan varma tuosta tuotosta?
Niin? Indeksirahastoistakin on saanut luokkaa 30% vuosituottoa. Tietenkin vuodesta riippuen. Mitäs kummallista tuossa on?
Yksittäisen huippuvuoden tuotto on aika yhdentekevä kun suunnitellaan rahoitusta loppuelämäksi.
Indeksirahastojen keskimääräinen reaalivuosituotto pitkällä aikavälillä lienee jossain 7-8% paikkeilla ja siitä pitää maksaa vielä verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hä? Saat nettona 7,5% tuottoa sijoituksillesi, eli ennen veroja noin 10% hujakoilla mennään? Miten ihmeessä? Oletko nyt aivan varma tuosta tuotosta?
Niin? Indeksirahastoistakin on saanut luokkaa 30% vuosituottoa. Tietenkin vuodesta riippuen. Mitäs kummallista tuossa on?
Yksittäisen huippuvuoden tuotto on aika yhdentekevä kun suunnitellaan rahoitusta loppuelämäksi.
Indeksirahastojen keskimääräinen reaalivuosituotto pitkällä aikavälillä lienee jossain 7-8% paikkeilla ja siitä pitää maksaa vielä verot.
Itse olen sopivilla myynneillä ja ostoilla päässyt noin 11% vuosituotoille keskimäärin. Vaatii kyllä paljon aikaa, seuraamista ja tuuriakin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä aihetta tuskailen. Työmotivaatio nolla, ikää sen verran, että uuden työn saaminen epätodennäköistä. Enkä kuitenkaan samoja tai samankaltaisia hommia halua enää tehdä.
Minulla on 162 432e (juuri tarkistin :D) sijoituksissa. Ei tässä ihan pääoman tuotoilla vielä juhlita, ansiosidonnaisella pystyisin vielä hieman säästämään + osingot + mahdollinen arvonnousu tai lasku. Pakko kai se on vielä muutama vuosi työelämää katsella, velkoja ei ole.
Kuin omalta näppikseltäni. Rahastoissa jokseenkin saman suuruinen summa kuin sinulla. Työssäkäyminen tuntuu joka päivä raskaammalta. Työn sisältö olisi ok, mutta mielekkyys on tapettu kiristyksellä, jatkuvilla yt-neuvotteluilla, ylitiukalla roolijaolla, hirveällä kiireellä ja kyttäämisellä ja jatkuvalla talouspelottelulla. Kenkää voi tulla koska vaan, oikeastaan se olisi vain helpotus.
Vähän vaan pitäisi vielä kassaan saada. Jos yli kahdensadan tuhannen pääsisi, luultavasti pääomatulot riittäisivät niukkaan, mutta järkevään elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat noin kovan, pitkällä aikavälillä kestävän tuoton? 7.5% nettotuottohan tarkoittaisi pitkälti toistakymmentä prosenttia bruttona.
Ap taisi jossain viestissään sanoa, että omistaa myös osakkeita pörssin ulkopuolelta. Nehän voivat tuottaa paljon peruspörssiä paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 4 sijoitusasuntoa Helsingin keskuudessa ja viidennen hintainen indeksirahasto. Oma koti on maksetttu ja vanhemmat perimättä. En minä silti uskaltaisi vapaaherraksi heittäytyä, kun eläkeikään on vielä 20 vuotta.
Mennyt ei koskaan ole tae tulevaisuudesta. Minusta on aika hurjaa, että joku puhuu nykyisin keksimääräisestä 6%:n nettotuotosta. Etenkin nyt, kun osakkeet ovat historian kalleimpia.
Osakkeet eivät itse asiassa ole historian kalleimpia, kalliita toki, mutta ovat olleet kalliimpiakin.
Milloin? Osakemarkkinat muodostuvat 60%:sti Yhdysvalloissa ja S&P on historiansa ennätyksessä. Samoin DJ World ja muut koko maailmaa kuvaavat indeksit.
Kauppalehden sivuilta näet indeksin historiallista kehitystä. Esim 2000 luvun alussa ollaan menty korkeammalla.
Onpa jollain täällä suuri huoli siitä, ettei kukaan vaan saa sijoituksistaan kunnollista tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jollain täällä suuri huoli siitä, ettei kukaan vaan saa sijoituksistaan kunnollista tuottoa.
Indeed. Ihan samaa mietin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kun otat aikajänteeksi vaikka 20 vuotta, 100e/kk tuottaa jo oikein hyvät säästöt. Varsinkin alussa tahti kieltämättä on puuduttavan hidasta. Itse laitoin etenkin alkuvuosina kaiken liikenevän säästöihin, koska siinä pääsi nopeammin nauttimaan siitä, että sitä korkoa oikeasti alkaa tulla. Nykyään säästän vähemmän ja käytän elämiseen enemmän, kun raha kertyy passiivisestikin.
Olen 32 ja samoja mietiskellyt.
Meillä on kaksi sijoitusasuntoa, jotka toistaiseksi eivät tuota mitään, mutta velka lyhenee vuokralla. Ne on kyllä tarkoitus antaa lasten käyttöön, kun omilleen haluavat. Nyt ovat 10 ja 8v.
Lisäksi osakkeissa jonkin verran, en tiedä tarkkaa summaa, mutta ehkä noin 50000.
Haaveena on, että kun lapset lähtevät, voi alkaa säästää vauhdilla, ja ehkä joskus 55v voisi sitten jäädä ainakin osittaiselle työajalle. Mutta katsellaan, miltä maailma sitten näyttää. Ja onko niitä töitä läheskään sinne asti muutenkaan.