Exit-plan työelämästä
Onko palstalla muita, jotka haaveilevat suhteellisen nuorella iällä voivansa jättäytyä työelämästä ja tulla silti toimeen? Mitä olette tehneet haaveenne eteen?
Itse olen 37 ja kuuden vuoden päästä on velat maksettu. Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap on laskenut, että tarvitsee nettotuloja kuukaudessa, jotta riittää?
En ole ap, mutta itselle riittäisi hyvin asumiskulut+1000e. Koska velattomassa asunnossani asumiskulut on noin 300e/kk, se olisi siis 1300 nettoa. Eli noin 20 000 pitäisi saada jotain tuloja, jotta verojen jälkeen riittäisi. Kaikki siitä ylimenevä tietysti lisää elämismukavuutta.
Loppujen lopuksi jos laskee työttömyysturvan osaksi noita tuloja, ei edes kovin kummoisia sijoitusvarallisuuksia tarvitse, että noille tuloille pääsee. Ap:n omaisuudella onnistuisi helposti :)
Siis 20 000e vuodessa, selvennän. Siitä joku noin 8000(??) tulee jo työttömyysturvasta. En tiedä tarkkoja summia, kun työttömänä en ole (vielä) koskaan ollut.
Meillä on 4 sijoitusasuntoa Helsingin keskuudessa ja viidennen hintainen indeksirahasto. Oma koti on maksetttu ja vanhemmat perimättä. En minä silti uskaltaisi vapaaherraksi heittäytyä, kun eläkeikään on vielä 20 vuotta.
Mennyt ei koskaan ole tae tulevaisuudesta. Minusta on aika hurjaa, että joku puhuu nykyisin keksimääräisestä 6%:n nettotuotosta. Etenkin nyt, kun osakkeet ovat historian kalleimpia.
Minulla on työaikaa enää neljä vuotta, olen ammatissa jossa on alhainen eläkeikä. Olen velaton ja uskon tulevani eläkkeellä toimeen ihan mukavasti. Omistusasuntoa voisi vaihtaa pienempään, tai ehkä kahteen pieneen, joista toisen laittaisi vuokralle. Oikeasti tuntuu nyt hullulta, että juuri täytin 50 ja eläkeikä tulee pian täyteen. Aikoinaan tuntui, että siihen on ikuisuus, mutta nyt se aika on vaan kulunut. Työstä maltan päästää kyllä irti, olen tehnyt sitä 30 vuotta ja nuoria on työttöminä.
Kerää sitten sen verran rahaa, että varaudut minimieläkkeeseen. Mikä se lienee tuolloin onkaan? Jos elät vaikka Koiviston ikään tai pidempään, on äkkiä köyhäily edessä.
Myöskin jos jokin vanhuuden kremppa iskee, esim. dementia, ottavat hoitokodit osuutensa säästöistäsi, ennen kuin kunta tai valtio alkaa tukea. Varallisuus pitää "hukata" ennen sitä.
Tosta sisään http://csl.ink/2NbH ja alat heitteleen verkkoja vesille. Siinä sulle exit-plan työelämästä. Toimii 👌
Piensijoittaja kirjoitti:
Meillä on 4 sijoitusasuntoa Helsingin keskuudessa ja viidennen hintainen indeksirahasto. Oma koti on maksetttu ja vanhemmat perimättä. En minä silti uskaltaisi vapaaherraksi heittäytyä, kun eläkeikään on vielä 20 vuotta.
Mennyt ei koskaan ole tae tulevaisuudesta. Minusta on aika hurjaa, että joku puhuu nykyisin keksimääräisestä 6%:n nettotuotosta. Etenkin nyt, kun osakkeet ovat historian kalleimpia.
Osakkeet eivät itse asiassa ole historian kalleimpia, kalliita toki, mutta ovat olleet kalliimpiakin.
Minun haaveena on se, ettei ikinä tarvis jäädä eläkkeelle, vaan voisin edelleenkin jatkaa työni tekemistä, koska se on se suuri rakkauteni ja intohimoni (perheen lisäksi siis). Sijoituksia on elämää helpottaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Kerää sitten sen verran rahaa, että varaudut minimieläkkeeseen. Mikä se lienee tuolloin onkaan? Jos elät vaikka Koiviston ikään tai pidempään, on äkkiä köyhäily edessä.
Hmm, kyllä ne pääomatulot juoksevat ihan samalla tavalla eläkkeelläkin. Sen minimieläkkeen lisäksi.
Kysymys teille töitä pois heittäytyville: Lasketteko tulevaisuutenne sen varaan että saatte jatkuvasti työttömyyskorvausta / kansalaispalkkaa + asumistukea ja mahdollisesti sossurahaakin? Jos näin on, niin entäpä jos teidät patistetaan töihin johonkin *askaduuniin paljon pienemmällä palkalla mitä teillä oli ennen irtiottoa? Onko varma että meillä on vielä kymmenien vuosienkin kuluttua varaa elättää toimettomia? Työssäkäyvien maksumiesten osuushan kutistuu koko ajan ja Välimeren yli tullaan vaaroista välittämättä kiihtyvällä vauhdilla tänne anteliaan sosiaaliturvan houkuttamana..
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille töitä pois heittäytyville: Lasketteko tulevaisuutenne sen varaan että saatte jatkuvasti työttömyyskorvausta / kansalaispalkkaa + asumistukea ja mahdollisesti sossurahaakin? Jos näin on, niin entäpä jos teidät patistetaan töihin johonkin *askaduuniin paljon pienemmällä palkalla mitä teillä oli ennen irtiottoa? Onko varma että meillä on vielä kymmenien vuosienkin kuluttua varaa elättää toimettomia? Työssäkäyvien maksumiesten osuushan kutistuu koko ajan ja Välimeren yli tullaan vaaroista välittämättä kiihtyvällä vauhdilla tänne anteliaan sosiaaliturvan houkuttamana..
Sossurahaa ja asumistukea ei varmastikaan saa, jos on pääomatuloja. Työttömyyskorvaukset kai eivät ole näistä riippuvaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kyllä ne pääomatulot juoksevat ihan samalla tavalla eläkkeelläkin. Sen minimieläkkeen lisäksi.
Sijoittajana tiedät, että suhdanteet vaihtelevat ja niistä pomminvarmoistakin voi tulla yllätyksiä ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossurahaa ja asumistukea ei varmastikaan saa, jos on pääomatuloja. Työttömyyskorvaukset kai eivät ole näistä riippuvaisia?
Työttömyystuella joutuu tulevaisuudessa mitä todennäköisimmin joku professorikin assanvessankassaksi, kun käsky käy, eikä oman alan töitä ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeet eivät itse asiassa ole historian kalleimpia, kalliita toki, mutta ovat olleet kalliimpiakin.
Milloin? Osakemarkkinat muodostuvat 60%:sti Yhdysvalloissa ja S&P on historiansa ennätyksessä. Samoin DJ World ja muut koko maailmaa kuvaavat indeksit.
Kaikki on suhteellista. Sanotaan, että on varallisuutta vaikka puoli miljoonaa + oma asunto. Tuotto varovaisesti 3,5%, eli nettoa verojen jälkeen 12250/vuosi. Tuo ei kovin kummoinen tuotto edes ole, hyvä sijoittaja saa helposti enemmän.
No, oletetaan että maailmantilanne jotenkin olennaisesti muuttuu. Tuottoja ei saakaan. Sitten voi elää sillä omaisuudella. Puolen miljoonan omaisuudella elää ainakin 25 vuotta.
Ettäettä, kyllä kun tietynkokoisen omaisuuden on kerännyt, voi halutessaan melko turvallisin mielin jättäytyä pois työstä.
Rahat voi mennäkin ja tuotot loppua. Miten sitten elätte kun eläke on surkea? Minä aion sekä kerätä omaisuutta että tehdä duunit
Itse en pidä työstäni niin paljon, että tekisin sitä, jos vaihtoehtoja olisi. Sijoitan pikkuhiljaa, mutta valitettavasti tällä tahdilla eläkeikä tulee kyllä vastaan ennenkuin mainittavaa omaisuutta on kasassa.
Voi että, pieni kateus kyllä iski nyt. Mulla ei oo mitään saumaa jättäytyä työelämästä :) Olisi ihanaa jos olisi mahdollisuus. Elämästä kannattaa nauttia, joka hetkestä ja päivästä. Älkää pelkästään odottako tulevaa siis. Mutta ihanaa että teille joillekin tuollainen on mahdollista!
Ap:lla on mun unelma :). Meillä jää yhteensä kuukaudessa säästöön noin 2000-3000 euroa riippuen kuukauden menoista. Ei ole velkaa ja oma asunto plus sijoitusasunto. Säästöjä reilusti. Haaveilen samasta ja ehkä noin 55-58-vuotiaana voisin toteuttaa tuon. Elämässä on niin paljon muutakin kuin työnteko ja mun puolesta nostakoon eläkeikää vaikka 100-vuotiaaksi, jään alle 60 v pois työelämästä. Yksi hyvä pointti tuli aiemmin ja se on että haluaa pystyä auttamaan aikuisia lapsia jos tarve vaatii, se on ainoa tekijä joka saa edes miettimään töihin jäämistä eläkeikään saakka.
En ole ap, mutta itselle riittäisi hyvin asumiskulut+1000e. Koska velattomassa asunnossani asumiskulut on noin 300e/kk, se olisi siis 1300 nettoa. Eli noin 20 000 pitäisi saada jotain tuloja, jotta verojen jälkeen riittäisi. Kaikki siitä ylimenevä tietysti lisää elämismukavuutta.
Loppujen lopuksi jos laskee työttömyysturvan osaksi noita tuloja, ei edes kovin kummoisia sijoitusvarallisuuksia tarvitse, että noille tuloille pääsee. Ap:n omaisuudella onnistuisi helposti :)