Exit-plan työelämästä
Onko palstalla muita, jotka haaveilevat suhteellisen nuorella iällä voivansa jättäytyä työelämästä ja tulla silti toimeen? Mitä olette tehneet haaveenne eteen?
Itse olen 37 ja kuuden vuoden päästä on velat maksettu. Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epärealistista. Joudutte kuitenkin tukemaan lapsia aikuisiälle pitkään ja tulee lapsenlapsia jne. Näiden lasten elämä voi olla kovin takkuista, vaikka tekisivät kaiken oikein ja siinä lompakkovanhemmat tasoittaa iskuja ja takaa perheelle säällisen elämän. Näin se vaan on.
Ainoa pariskunta, jonka tiedän tehneen exitin, oli lapseton pariskunta. Myivät firmansa, sijoittivat rahat viisaasti ja elävät pienellä budjetilla ympäri maailmaa. Ovat tehneet näin jo 20 vuotta, ovat eläkeiän ylittäneitä.
Tätä olen paljon miettinyt, kuinka paljon joutuu aikanaan lapsiaan auttamaan aikuisenakin. Haluan kyllä olla rahallisena tukena heille, jos eivät esimerkiksi saa töitä, tai että pystyvät opiskelemaan. Mutta haluan myös irti työelämästä... huoh, valintoja, valintoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jäät vaan työttömäksi. Sehän on monen mielestä helppoa rahaa ja sitä saa liikaa. Kyllä se onnistuu.
Höpsistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Epärealistista. Joudutte kuitenkin tukemaan lapsia aikuisiälle pitkään ja tulee lapsenlapsia jne. Näiden lasten elämä voi olla kovin takkuista, vaikka tekisivät kaiken oikein ja siinä lompakkovanhemmat tasoittaa iskuja ja takaa perheelle säällisen elämän. Näin se vaan on.
Ainoa pariskunta, jonka tiedän tehneen exitin, oli lapseton pariskunta. Myivät firmansa, sijoittivat rahat viisaasti ja elävät pienellä budjetilla ympäri maailmaa. Ovat tehneet näin jo 20 vuotta, ovat eläkeiän ylittäneitä.
Olemme säästäneet lapsille syntymästään saakka ja sijoittaneet rahat. Aika voi tehdä kohtuullisistakin summista suuria. Joka tapauksessa ensiasunnon hankinta onnistuu lapsilta pesämunan johdosta nuorena, tai vaihtoehtoisesti he voivat pitää rahat sijoitettuna ja antaa pääoman kasvaa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/miljonaariksi-ennen-elakeikaa-onnistu…
Säästän itse noin 300-500e/kk sijoitusrahastoihin. Välillä myös osakkeisiin. Osingot sijoitan myös uudelleen. En ole vielä laskenut, koska omaisuutta olisi riittävästi, mutta kyllähän tuota on kertynyt ihan mukavasti parinkymmenen vuoden säästämisen tuloksena.
Itse en suunnittele eläväni pääomatuloilla, mutta kenties pari vuotta ennen varsinaista eläkeikää jäisin pois työelämästä ja matkustelisin jne. Jäisi vielä ihan mukavasti ylimääräistä eläkettä pääomatuloista sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme säästäneet lapsille syntymästään saakka ja sijoittaneet rahat. Aika voi tehdä kohtuullisistakin summista suuria. Joka tapauksessa ensiasunnon hankinta onnistuu lapsilta pesämunan johdosta nuorena, tai vaihtoehtoisesti he voivat pitää rahat sijoitettuna ja antaa pääoman kasvaa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/miljonaariksi-ennen-elakeikaa-onnistu…
Me olemme myös sijoittaneet lapsille osakkeisiin maksimimäärät, mitä verottomasti voi. Omaisuus on kasvanut heilläkin, kiitos arvonnousun ja osinkojen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Säästän itse noin 300-500e/kk sijoitusrahastoihin. Välillä myös osakkeisiin. Osingot sijoitan myös uudelleen. En ole vielä laskenut, koska omaisuutta olisi riittävästi, mutta kyllähän tuota on kertynyt ihan mukavasti parinkymmenen vuoden säästämisen tuloksena.
Itse en suunnittele eläväni pääomatuloilla, mutta kenties pari vuotta ennen varsinaista eläkeikää jäisin pois työelämästä ja matkustelisin jne. Jäisi vielä ihan mukavasti ylimääräistä eläkettä pääomatuloista sitten.
Aika tekee tässä tosiaan ihmeitä. Ei pienestä lähtiessä oikein voi nopeaa rikastumista tavoitella.
ap
Hmm, lottoamista ei varmaan lasketa? :D
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo iso apu, kun pääsee heti omistusasuntoon kiinni eikä tarvitse muuttaa vuokralle. Mekin on säästetty lapselle ja hänelle on jo asuntokin hankittuna, josta hän ostaa osan 18-vuotiaana ja loput myöhemmin, ehkä valmistumisen jälkeen tai miten nyt sovitaan. Hän toivottavasti pystyy jo omalle lapselleen ostamaan ensiasunnon lahjaksi.
Varallisuuden kerryttäminen on hidasta ja tarvittaessa pitää pystyä katsomaan sukupolvien yli. Itse haaveilen töihin pääsystä enkä sieltä pois jäämisestä. Mutta varallisuuden kerryttäminen omalle perilliselle on sekin hyvä motivaattori pitkäjänteiseen taloussuunnitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lottoamista ei varmaan lasketa? :D
Heh, mikäpä ettei. Kyllähän siinä jos voitto osuu kohdille pääsee aika paljon helpommalla ja nopeammin :DD
ap
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Minä elelisin noilla rahoilla ihan hyvin jo nyt. Ts. jos olisin sinä, maksaisin velat pois ja jättäytyisin töistä heti.
Olen 46 v ja viihdyn työssäni oikein hyvin, n. 20 v. jäljellä eläkeikään. Jonkin verran on säästöjä ja sijoituksia mutta en voisi kuvitella että jääväni nyt jo työelämästä pois. Jos eliniän odotellessa on nyt jo yli 80 vuotta niin siinä on jo lähes 40 vuotta pyöritellä peukalota ja miettiä mitä tekisi. On mullakin harrastuksia (esim. Puutarhan hoito ja kasvimaa) mutta ei sitäkään vuoden ympäri ole, toki voisi ruveta tekemään hyväntekeväisyys työtä.. Onko ap:lla joku suunnitelma tekemisille tuleville vuosille koska aikaa on ainakin teoreettisesti tajuttoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saatte yli 6% tuottoja?
Hyvää osinkoa maksavia yrityksiä. Lähinnä ulkomailta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusomaisuutta tällä hetkellä lisäksi noin 200t. Pääomatuloja (netto) vuodessa nyt noin 15t. Kuuden vuoden kuluttua sen verran hyvä potti, että velattomassa kämpässä voi elellä suhteellisen mukavasti, jos ei kauheasti vaadi matkustelua jne. Kovasti toiveena olisi vähän kiristää aikataulua vielä.
Minä elelisin noilla rahoilla ihan hyvin jo nyt. Ts. jos olisin sinä, maksaisin velat pois ja jättäytyisin töistä heti.
Mun on tarkoitus elää pääomatuloilla ja mielellään jättää omaisuus koskematta.
Ap
Xxcg kirjoitti:
Olen 46 v ja viihdyn työssäni oikein hyvin, n. 20 v. jäljellä eläkeikään. Jonkin verran on säästöjä ja sijoituksia mutta en voisi kuvitella että jääväni nyt jo työelämästä pois. Jos eliniän odotellessa on nyt jo yli 80 vuotta niin siinä on jo lähes 40 vuotta pyöritellä peukalota ja miettiä mitä tekisi. On mullakin harrastuksia (esim. Puutarhan hoito ja kasvimaa) mutta ei sitäkään vuoden ympäri ole, toki voisi ruveta tekemään hyväntekeväisyys työtä.. Onko ap:lla joku suunnitelma tekemisille tuleville vuosille koska aikaa on ainakin teoreettisesti tajuttoman paljon.
No tosiaan se ulkomaille muutto olisi päätavoite. Minulla on harrastus myös, johon saa upotettua aikaa niin paljon kuin jaksaa. Sitten ihan urheilu ja henkinen hyvinvointi, joihin myös panostaisin paljon nykyistä enemmän.
Viihdyn myös ihan joutilaana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Netto-osinkotuotot voivat olla paljonkin yli tuon jos on ostanut osaketta edulliseen hintaan ja yritys nostaa tasaisesti osinkoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto-osinkotuotot voivat olla paljonkin yli tuon jos on ostanut osaketta edulliseen hintaan ja yritys nostaa tasaisesti osinkoaan.
Ja sitten on rahastoja jotka eivät maksa osinkoja ulos vaan sijoittavat ne uudelleen jolloin ne ovat verovapaita. Korkoa korolle töissä.
Kateellisena luen ja toivotan onnea!
Paljonko ap on laskenut, että tarvitsee nettotuloja kuukaudessa, jotta riittää?
Tätä olen paljon miettinyt, kuinka paljon joutuu aikanaan lapsiaan auttamaan aikuisenakin. Haluan kyllä olla rahallisena tukena heille, jos eivät esimerkiksi saa töitä, tai että pystyvät opiskelemaan. Mutta haluan myös irti työelämästä... huoh, valintoja, valintoja.