Lapset eivät saisi syödä herkkuja synttäreillä, sanoo personal trainer bloggaaja
En osaa linkittää puhelimella. Tämä kyseinen bloggaaja juottaa siis pienelle lapselleen vihersmoothien, sitruunavettä ja inkiväärilientä aamuisin. Lapsille pitäisi kuulemma syöttää vesimelonikakkua synttäreillä ja juomaksi vettä. Hän on kytännyt suu auki ihmisten synttäriherkkujen ostoa. Joo hei haloo.
Pienen lapsen äitinä ja vakavan syömishäiriön sairastaneena, kammoan tällaisia ääripään ihmisiä. Eikö hän kyseenalaista lainkaan omaa ajatteluaan. Kannattaisi ennen kuin tulee julkisuuteen mesoamaan asioista. En välttämättä pitäisi hänen lapsensa ruokavaliota ikäiselleen sopivana. Jossain vaiheessa lapsi myös huomaa syövänsä toisin kuin valtaosa. Siitä voi koitua vain ongelmia. Smoothiet on hyvä asia, mutta siinäkin on mielestäni menty liian pitkälle. Ihminen ei enää pureskele ruokaansa. Tulevaisuudessa meillä ei ole enää purukalustoa tätä menoa. Ihmeellistä että mikään ei saisi olla enää normaalia. Enkä muuten juottaisi ihan pienelle lapselle inkiväärilientä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ilmeiseati samaa bloggaajaa puitiin täällä aika vasta. Olen samaa mieltä kuin ap, että överiksi on mennyt, eikö tuo ole enää tervettä. Silti olisin enemmän huolissani niistä lapsista, jotka elää kaupan ranskiksilla ja energiajuomilla.
Olen samoin huolissani näistä lapsista jotka syövät mitä sattuu. Mutta olen myös huolissani näistä toisen ääripään ajattelijoista, mitä vikaa on esim täysjyvä paahtoleivässä? Ei kai lapsen tarvitse syödä pelkkää dieettiruokaa.
-ApMikä sitten on täysjyvä paahtoleivän lisäarvo ruokavalioon? Kuidut? Leipää syödään vain tavan vuoksi ja se on silkkaa laiskuutta.
Miten selität että leivän syöminen on silkkaa laiskuutta? Anteeksi nyt vain mutta minua alkaa lähinnä huvittaan tämä leipähysteria. Onko puurotkin luokkaa väärää ruokaa? Yksi tuttavani, arvostettu ylilääkäri ja tohtori sanoi kerran että kaurapuuro ja kananmuna on terveellisintä (esim aamiaiseksi).
-apLeipä = kaurapuuro?! Paljoko esim. kaurapuurossa on vehnää? Ei pelkästään vehnä vaan kaikki nopeat hiilihydraatit sekä myös muut gluteenia sisältävät viljat kuten ruis ja ohra muuttusuolistossa sokeriksi ja se on ruokahalua lisäävä stimulantti ja sitä on pakko saada lisää!
Minun elimistöni näyttää toimivan ihan päinvastoin. Jos syön aamupalaksi sämpylän lisukkeineen, nälkä pysyy poissa 3-4 tuntia. Jos syön annoksen salaattia (jossa lihaa tai kalaa) nälkä tulee uudelleen jo tunnin päästä.
Sama täällä. Nälkä oli kokoajan jopa karppaamalla, vaikka rasvan ja proteiinin + kasvisten kuidun pitäisi pitää hyvin nälkää. Mulla ei vaan nälkä pysy poissa ilman hiilihydraatteja.
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kokevat oikeutetuksi vahtia muiden syömisiä. Itse voi noudattaa vaikka mitä, mutta kertoo vain pätemisestä jos vahtii toisten ostoskärryjä.
Vierailija kirjoitti:
Personal trainer bloggaaja 😂
Mielestäni näitä ei edes voi vakavasti ottaa millään tavalla 😂
No ei oikein voi, mutta sillä tavalla otan vakavasti että tuokin voi vaikuttaa monen ajatteluun ja sitä kautta terveyteen.
Hah tuli mieleen kun hain lasta kerran hoidosta ja siellä toinen vanhempi hakemassa omiaan, kovaan ääneen luetteli siinä vieressä lapselleen mitä tänään syödään. Ei siinä mitään, mutta tuli olo että piti saada kailottaa kaikille että miten hyviä tässä ollaan kun syödään niin täydellistä ravintoa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkuja? Mitä ne "herkut" lopulta oikein ovat? Sellaistako, josssa on puolet sokeria ja toinen puoli rasvaa?
Olisi pitänyt muotoilla otsikko että "sokerisia herkkuja" Mutta jokainen varmaan ymmärsi pointin. -ap
Sokeria pitäisikin välttää. Sokerin kulutus per henkilö on muutamassa vuosisadassa monikymmenkertaistunut. 1700-luvulla kulutus oli alle pari kiloa per henkiö, 1800-luvulla 10 kg, 1900-luvulla 40 kg ja 2000-luvulla 80 kg. Ja seuraukset huomaa. Ihmisen elimistö ei yksinkertaisesti ole sopeutunut käyttämään noin sokeripitoista ravintoa
Suomessa sokeria käytetään hyvin maltillisesti ja tilastojen mukaan vähiten kaikista Eu-maista.
Ihmettelen, tätä jatkuvaa syyllistämistä sokerista ja viljatuotteista, kun esim. Euroopassa ruokapöytään ovat kuuluneet vaaleasta viljasta leivät ja sämpylät, makeat kaakaovoit, sokerihillot ja mehut jne. ja silti siellä ihmiset ovat terveenä ja elävät pitkän elämän.
Suomessa ei edes ole makeanleivän tai leivonnaisten kulttuuria, eikä niitä syödä joka päivä, niin kuin muualla, vaan ainoastaan juhlissa.
Ja mistä tämä sokerin ja vaalean viljan hysteria kumpuaa?
Kyllä se sokerin kulutus Suomessakin on kaukana maltillisesta, sillä Suomessa kulutetaan sokeria yhdeksänneksi eniten maailmassa per henkilö, yli 90 grammaa per päivä. EU-maista Suomi on kuudentena. Se on fysiologisesti aivan luonnotonta, koska ihmisellä on edelleen luolamiehen elimistö, joka ei ole sopeutunut syömään säkkikaupalla sokeria. Seuraukset näkyvät ylipainona ja sairauksina. Se että jossain muulla sokeria syödään ja juodaan vielä enemmän, ei suinkaan tarkoita että täällä asiat olisivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kokevat oikeutetuksi vahtia muiden syömisiä. Itse voi noudattaa vaikka mitä, mutta kertoo vain pätemisestä jos vahtii toisten ostoskärryjä.
Joo, onkohan tämäkin vain suomalaisten tapa? Koen hyvin ahdistavana!-ap
Kuka siis kyseessä? Haluaisin ihan mielenkiinnosta käydä lukemassa. Kuulostaa kyllä liialliselta kontrollilta jos pienen lapsen ruokavaliota aletaan rajoittaa äidin oman ruokavalion mukaan. Syömishäiriöt (johon tämä koko juttu voi myöhemmin johtaa) ovat vakavia sairauksia, eikä ole mitään syytä kieltää kokonaan lapselta tiettyjä ruoka-aineita ellei kyseessä ole allergia. Miksi pitää opettaa sairaalloista ehdottomuutta ja pakkomielteistä suhtautumista syömiseen pienelle lapselle... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onkohan tämäkin vain suomalaisten tapa? Koen hyvin ahdistavana!-ap
Ja silti syytät muita käytöksestä jota et tunnista itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ilmeiseati samaa bloggaajaa puitiin täällä aika vasta. Olen samaa mieltä kuin ap, että överiksi on mennyt, eikö tuo ole enää tervettä. Silti olisin enemmän huolissani niistä lapsista, jotka elää kaupan ranskiksilla ja energiajuomilla.
Olen samoin huolissani näistä lapsista jotka syövät mitä sattuu. Mutta olen myös huolissani näistä toisen ääripään ajattelijoista, mitä vikaa on esim täysjyvä paahtoleivässä? Ei kai lapsen tarvitse syödä pelkkää dieettiruokaa.
-ApDieettiruokaa? Sinusta terveellinen ruokavalio on dieettiruokaa? Dieettiä tarvitsee ne joiden pitää pudottaa painoa huonoista tavoista johtuen. Muille se on ihan tavallista kotiruokaa. Muuten olen samoilla linjoilla. Kaikkea saa ja pitääkin syödä kunhaan muistaa kohtuuden.
Olet ymmärtänyt dieetti-sanan merkityksen täysin väärin. Dieetti tarkoittaa ruokavaliota. Erilaisia dieettejä voi noudattaa lukuisista eri syistä, ei vain laihdutustarkoituksessa. Näin äkkiseltään tulee mieleen kasvissyönti, vetgaanius, erilaisista vaivoista tai sairauksista kärsivät (ärtyvä suoli, kihti, vaihdevuosioireista kärsivät, terveysfriikit, pätkäpaastoajat ...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat erilaisen mielipiteen uhkana, jos kertoo mitä itse noudattaa ja minkä on kokenut omalle perheelle hyväksi. Ei se auttamatta tarkoita muiden syömisten vahtaamista ja tuomitsemista.
Joissain kuitenkin on vika. Tiedämme terveellisestä ruokavaliosta enemmän kuin koskaan, liikumme paljon, mutta silti lihomme, olemme sairaita ja terveydenhuollon menot kasvaa. Eikä niitä voi loputtomasti kasvattaa, joten pitäisikö sitä tietoa solveltaa ihan käyttännössäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApDieettiruokaa? Sinusta terveellinen ruokavalio on dieettiruokaa? Dieettiä tarvitsee ne joiden pitää pudottaa painoa huonoista tavoista johtuen. Muille se on ihan tavallista kotiruokaa. Muuten olen samoilla linjoilla. Kaikkea saa ja pitääkin syödä kunhaan muistaa kohtuuden.
Dieetti tarkoittaa ruokavaliota yleensä, ei pelkkää laihdutusta. Ihmisellä voi olla laktoositon dieetti tai rasvaton dieetti tai jopa painon nousemiseen tähtäävä dieetti.
Olen tuon personal trainerin kanssa samaa mieltä periaatteessa, mutta vihersmoothiet ja inkiväärijuomat jättäisin pois. Ne on niin tuhteja että menee rohdoksesta, ja johonkin vihersmoothieen tulee helposti liikaa nitraattia ja metalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka kokevat erilaisen mielipiteen uhkana, jos kertoo mitä itse noudattaa ja minkä on kokenut omalle perheelle hyväksi. Ei se auttamatta tarkoita muiden syömisten vahtaamista ja tuomitsemista.
Joissain kuitenkin on vika. Tiedämme terveellisestä ruokavaliosta enemmän kuin koskaan, liikumme paljon, mutta silti lihomme, olemme sairaita ja terveydenhuollon menot kasvaa. Eikä niitä voi loputtomasti kasvattaa, joten pitäisikö sitä tietoa solveltaa ihan käyttännössäkin?
Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Tietoa tulee joka puolelta siitä ei ole pula.
Ihmisen oma elämä on hänen omaansa. Blogissa saa omaa elämäänsä tietenkin käydä lävitse. Ihminen joka kaupassa vahtii toisten ostoksia on hiukkasen mennyt yli.
Omassa päässään saa toki olla mitä mieltä vain.
Vierailija kirjoitti:
Kuka siis kyseessä? Haluaisin ihan mielenkiinnosta käydä lukemassa. Kuulostaa kyllä liialliselta kontrollilta jos pienen lapsen ruokavaliota aletaan rajoittaa äidin oman ruokavalion mukaan. Syömishäiriöt (johon tämä koko juttu voi myöhemmin johtaa) ovat vakavia sairauksia, eikä ole mitään syytä kieltää kokonaan lapselta tiettyjä ruoka-aineita ellei kyseessä ole allergia. Miksi pitää opettaa sairaalloista ehdottomuutta ja pakkomielteistä suhtautumista syömiseen pienelle lapselle... :(
Laura Peippo
Älä syö puuroa, älä syö lihaa, älä syö kanaa, älä syö leipää, älä juo kahvia, älä juo viiniä, älä syö kananmunaa, älä syö, älä syö, älä syö koska syöpä, lihavuus ja epäterveellisyys. Ah, tätä hysteriaa! Suomenkielen sanavarastosta alkaa tosiaan sana kohtuus kadota. Kohtuus on se kaiken avain, mut halutaan vaan vetää ääripäät vihersmoothiet vs. ranskalaiset tyylillä.