Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?
Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.
Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)
Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?
Kommentit (168)
Petivaatteita vaihtamassa ja niin vain meni pesuun kaapista, koska haisevat niin "pölyiseltä".
Rasittavaa, todella.
Haju tuli, kun säilytin lakanoita lipaston laatikoissa. Kun ovat liukuovellisen kaapin sisällä, jota auotaan suhteellisen usein, ei hajua tule. Ei taida muutenkaan olla yhtä umpitiivis kuin lipaston laatikko.
Nosta pesulämpötilaa. Kaikki lakanat oltava käytössä. Olen alkanut käyttämään oxidenttia, kun lakanat jää keltaisiksi. Huuhdon ylimääräiset kerrat kahdessa osassa. 1/2 koneellista ja 1/2 koneellista, erilliset huuhtelut.
Jauhemainen pesuaine ehkä paras, mutta se pitää liottaa vedessä pitkään, ennenkuin pesu alkaa. Vaikka yön yli.
Nykyajan pesuaineet ovat kelvottomia.
Vaihdan petivaatteet 2vkon välein, tyynyliinat joka viikko, pesu aina 60 asteessa ja tilkka etikkaa mukana, saavat kuivua täysin ennen kaappiin laittoa. Kaappi jossa hyllyllä ovat, on kaappi jonkanovi avataan päivittäin vähintään 1x.
Eli missähän vatussa on ongelma...
-122-
Tietynlaiset pehmeät lakanat alkavat haista jos kauan käyttämättä, etikkaa vaan ja keittopesu.
Minä en koskaan pese puuvillaisia tekstiilejä alle 60 asteessa ja hyvin usein pesen ne 90 asteessa. Minä en myöskään käytä huuhteluaineita. Minulla ei ole kuivaurumpua, joten kuivatan pyykit telineellä ja varmuuden vuoksi muutaman päivän ajan. Silti pitkään käyttämättömät lakanat alkaa haisemaa aivan kuin se vanhan aikainen muovailuvaha. Olen kasannut pinon liinavaatteita yöpöydälle ja laittanut puhtaan pyyheliinan niiden päälle, mutta silti ne pinon alimmat alkavat haisemaan ja pesen ne uudelleen ennen käyttöä.
Olen vähentänyt pesuaineen määrää, koska pyykki haisee ylimääräisestä huolimatta pesuaineelle. Joku ehdotti, että se oli nimenomaan LIDLn pesuaine, joka aiheuttaisi sen hajun, mutta en ole muita pesuaineita, koska sama ongelma oli jo silloin kun käytin muita pesuaineita.
Hjenna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuvailisin tuota kaapissa lakanoihin 2 kuukaudessa tulevaa hajua muovailuvahan hajuksi. Ei siis tule kuin aikuisten lakanoihin ja puuvillaisiin aluspaitoihin, jotka pitkään käyttämättä.
Ihan sama on minullakin tullut mieleen siitä hajusta!
Minulle myös ja pahiten haisee miespuoleisen aikuisen tyynyliinat ja nopeaan. Hikoilee jotenkin rasvaisesti päästään ja tuntuu, ettei ne hajut ja rasvaisuus lähde missään pesussa. Lakanat puuvillaisia kuitenkin ja pesen 95 asteessa esipesun ja lisähuuhtelun kanssa. Ja kyllä se mieskin peseytyy päivittäin ja vaihtaa puhtaat vaatteet, mutta silti...
Meillä tyynyliinoihin on pinttynyt talin haju. Erityisesti, kun mies niitä käyttää. Haju pinttyy vaikka niitä pesisi 60-asteessa ja käyttäisi antibakteerista Sanytolia huuhteluaineena. Ja vaikka niitä pesee useamman kerran peräkkäin, haju ei lähde mihinkään. Vinkkejä hajunpoistoon? Emme asu hometalossa. Ongelma on vain tyynyliinoissa.
Minäkin olen taliteorian kannalla. Pinttynyt lakana kellertää eikä lähde millään, ja tyynyliinat etenkin. Ilmeisesti pyykinpesuaineiden kyky kajota rasvalikaan ei ole kovin hyvä. Selän ja päänahan rasvassa on jotain erikoista ehkä, tai sitä todellakin vain erittyy niistä niin paljon.
Jotenkin kuvittelisi, että 60 astetta riittäisi liottamaan rasvan pois, mutta ei se tunnu niin menevän.
Uudelleenpesu ja tuuletus luultavasti irroittavat sen verran hajua, ettei tilannetta tajua, mutta pidempään säilytys paljastaa totuuden.
Samasta syystä jotkut paidat alkavat haista niskasta ja yläselästä. Ei tätä hajua muihin vaatteisiin tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän mitä tarkoitat. Vaihdan itse lakanoita tosi useasti (koira nukkuu joskus sängyssä) ja pienet lapset. Mulla on muutamat lakanat joihin tulee juuri kuvailemasi haju nopeasti vaikka kaikki lakanat pesen 95 asteessa ja säilytän samassa paikassa. Luulen että se johtuu jotenkin niistä huonompi laatuisista tekstiileistä.
Sikäli voi pitää paikkansa tämäkin, että nimenomaan löysä lanka ja surkeat kuidut imevät sienen lailla tuon haisevan ainesosan itseensä, eivätkä päästä siitä enää irti. Ja muitahan ei enää tavallisesta kaupasta saakaan.
Vanhaketju mutta jatkan tähän. Hajua on lakanoissa ja nyt hoksasin että vaatehuoneessa on kahdessa kerroksessa tangot joista ylempi niin ettei sinne aikuisen vaatteet edes mahdu. Nyt hommasin vahvoja metallihenkareita joihin ripustin lakanat. Pesen aina 60 tai 90 asteessa lakanat ja tyynyliinat. Tyynyliinat aion siirtää lastulevyhyllyltä muovikoreihin. Lastulevyhyllyt aion paperoida hyllypaperilla. Muotoonommellut aluslakanat hankalimmat ja epäsiisteimmät ripustaa mutta eipä ne vaatehuoneesta näy. Mulla on erikseen vaatehuoneessa tanko, johon ripustan housuhenkareilla muutamaksi päiväksi levälleen lakanat kuivumaan kuivausrummunkin jälkeeen rutikuiviksi ja ovi on sinne auki yöt. Toivottavasti auttaa. Vihaan haisevia lakanoita!
Vältän liian täysiä koneellisia ja käytän välillä sanytolia. Yritän kuivattaa ilmavasti ja nopeasti. En seisota pyykkikorissa ummehtumassa yhtä yötä pitempään. Koneen puhdistan säännöllisesti.
Silti välillä tulee haisukkilakana. Ehkä ne vaan on kulutustavaraa joita on turha jemmata kymmeniä nippuja kaapissa. Pidän nykyisin sen verran vain että ovat käyttökierrossa kaikki, heitän pois kun alkavat haista.
Komerot rakennetaan jostakin rakennuslevystä, usein lastulevystä, ja se haisee uutena, mutta se haju pinttyy seiniin, niin että esim. lakanat, varsinkin jos ne laitetaan tiiviinä rullina tai pinkkoina liian aikaisin sinne, imevät itseensä komeron seinistä tunkkaisen hajun. Joillakin on lisäksi tapana työntää komeroon puolipitoisia vaatteita, joista myös lähtee ummehtunut haju, joka leviää ja tarttuu kaikkiin kaapissa oleviin tekstiileihin. Komeroon on saatava toimiva ilmanvaihto tilanteen korjaamiseksi. Joskus näkee jo valmiiksi komeron ovissa muutaman reiän joko ylähäällä tai alhaalla. Ne reiät voi tehdä itsekin. Raikasilmaventtiiliä ei komeroon useinkaan voi laittaa, kun komero on keskellä asuntoa. Liinavaatekomeroon ei kannata säilöä muuta kuin puhtaita liinavaatteita. Se alussa mainittu palasaippua voi olla ihan kiva ilmanraikastin. Valmiitakin ilmanraikastamia kaupoista toki saa. Kannatta nuuhkia ennen ostoa, sillä osa niistä ei todellakaan tuoksu vaan haisee kuvottavalle.
Komeron voi aika ajoin tyhjentää ja yrittää pestä ja tuulettaa, mutta jos ne rakennuslevyistä tehdyt seinät ja hyllyt ovat imeneet sen tunkkaisen hajun itseensä, ei sitä saa pois pesemälläkään. Kurjaa, mutta totta.
Minä ripustan kaikki lakanat henkareihin jolloin ilma kulkee paremmin. Olen ostanut päästä avoimia metallihenkareita netistä, joihin on helpompi ripustaa ja ottaa käyttöön kuin tavalliseen henkariin. Vahamaisen hajun saa pois sanytolilla ja jos se ei auta niin konetiskiaineella. Pyykkietikkaa teen itse ja käytän huuhteluaineen tilalla. Yleensä pesen 60 asteessa hajuttomalla nestemäisellä pesuaineella, mutta valkoiset aina 90 asteessa pulverilla. Mankeloin pussilakanat ja tyynyliinat suoraan pyykkikoneesta, ripustan mankeloidut mutta kosteat lakanat väljästi kuivumaan, sitten lopulta viikkaan uudelleen ja ripustan henkarille johon nipun päällimmäiseksi laitan lakanaan kuuluvan tyynyliinan. Muotoonommellut aluslakanat kuivausrumpuun ja vielä kuivumaan. Nekin viikkaan lopulta henkareille, puoliksi pituussuunnassa, sitten kolmeenosaan ja se taitetaan henkarille.
Pyyhkeet pesen 60 asteessa ja ne ovat pystyviikattu vaatehuoneen hyllylle. Pyyhkeet käytän kuivausrummussa mutta ripustan nekin vielä kuivumaan n. vuorokaudeksi.
Jos en jaksa tai ehdi viikata, annan olla pidempään kuivumassa, koska kuivatan kaikki liinavaatteet tangolla jossa on henkareita. Tavallinen pysty kuivausteline täytyy tyhjentää nopeammin, mutta tuo tanko vetää paljon ja on piilossa katseilta.
Lopulta on selkeä ja jämpti säilytys liinavaatteita, kaikki löytyy helposti ja ovat raikkaita!
Lakanoihin jää öljyä esim jos käyttää ihoöljyä tai kosteusvoidetta vartalolle. Se ei niin vaan lähde nykyaikaisten koneiden 60 asteessa.
Se on sitä ihon rasvaa, mikä jäänyt lakanoihin pesun jälkeen. Osta uudet lakanat ja ala pestä 90 asteessa ja kunnon aineilla.
Miehen pää hikoaa niin että perkaalipuuvillainen tyynyliina muuttui tummemmaksi kuin muut. Laitoin soodaa ja fairy +vesi seokseen likoamaan ja sain uudelleen saman värikseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lakanoihin jää öljyä esim jos käyttää ihoöljyä tai kosteusvoidetta vartalolle. Se ei niin vaan lähde nykyaikaisten koneiden 60 asteessa.
Lakanoihin jää ihan ihmisten omaa öljyä ja ihohiukkasia joka yö. Siksi ne pitäisi pestä viikon käytön jälkeen.
Juuri näin! Lisäksi tulee mieleen vahaliitu tai kynttilä. Ärsyttävä haju.
Olen itse miettinyt, että kyse on joko puuvillan ominaisuudesta, liian kevyestä pesusta (vaikka useimmiten pesen vähintään 60 asteessa) tai huuhteluainejäämistä ( käytän murto-osan ohjeen mukaisesta määrästä).
Juuri nyt minulla on menossa kaikkien liinavaatteiden pesu, kun taas äsken sattui tilanne, että tuli vieraita, eikä meinannut löytyä esittelykelpoisia lakanoita, periaatteessa puhtaita, mutta säilytyksen aikana alkaneet haista.
Pitänee seuraavaksi kokeilla 95 asteen pesua ja huuhteluaineen jättämistä pois.
Mutta tämä ongelma on ollut olemassa niin kauan kuin muistan, vuosikymmeniä siis.