Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?

Vierailija
17.05.2017 |

Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.

Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)

Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa yövieraita = harvoin?

Vierailija
142/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdan lakanat viikon välein. Viikossakin tulee jo niin haiseviksi että en voi kuvitellakaan että nukkuisin niissä enää yhtään yötä. Miten jollain pysyy siisteinä 3 viikkoa, tai sellaisina että niissä ilkeää nukkua. Mä en voi nukkua likaisissa tai haisevissa lakanoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin suuret ongelmat. Trollilta kuulostat.

Vierailija
144/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari pointtia. Hidas kuivatus saa tekstiilit haisemaan. Esim. syksyllä kun on kosteaa ja pyykki kuivaa pitkää, niin pyykki alkaa haisemaan helpommin. Toinen on pesukone, sekin voi haista.

Mökeillä yms. on toisinaan tunkkaista. Mökkilakanat voivat haista vaikka ne pesee.

Hyvä pointti myös tuo kylmä komero, missä on huoneilman kosteus, mutta kylmempää -> suhteellinen kosteus isompi.

Sitten kun noita tunkkasia pyykkejä pesee yhdessä raikkaiden kanssa, niin ne raikkaatkin alkavat haisemaan.

Kerran kun tuo tunkkanen haju tulee, niin se ei oikeen koskaan lähde pois.

T.hajuherkkä

Vierailija
145/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen huolto ja kaapin peseminen on unohtunut.

Tämä. 

Ensiapuna vois olla lakanoiden laitto pakastimeen. Mutta pesukoneen puhdistus useimmiten auttaa ja kaapin siivous myös.

Vierailija
146/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoiden kierto kuntoon ja lakanat vaihtoon 2 viikon välein.

Mulla on sellainen vanha liinavaatekaappi. Aikoinaan änkesin sen ihan täyteen, mutta kun tajusin näitä on liikaa, laitoin osan sivuun. Tämän päivän pussilakana kestää aktiivikäyttöä 2 vuotta. Kaikki on ojennuksessa, omilla paikoillaan ja kierto on selvä

Vierailija
147/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lakanat 95 asteessa, eikä kone ole liian täynnä. Käytän pesuainetta riittävästi ja huuhteluainetta. Silti kuvailemasi haju on pinttynyt lakanoihin. En enää ymmärrä missä vika. Hävettää että vieraat luulee minua likaiseksi, vaikka siivoan ja pesen pyykkiä tiuhaan tahtiin. Anoppi jopa otti omat lakanat kyläillessä mukaansa.

Vierailija
148/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdan lakanat viikon välein. Viikossakin tulee jo niin haiseviksi että en voi kuvitellakaan että nukkuisin niissä enää yhtään yötä. Miten jollain pysyy siisteinä 3 viikkoa, tai sellaisina että niissä ilkeää nukkua. Mä en voi nukkua likaisissa tai haisevissa lakanoissa.

Olet siis itse likainen ja haiseva.

Vierailija
149/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita laventelipussi liinavaatekaappiin.

Vierailija
150/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oma teoria on, että lakanoihin kevyen pesun jälkeen jäänyt aikuisen ihmisen rasva alkaa eltaantumaan parissa kuukaudessa. Meillä ei koskaan ala haisemaan ainoastaan lasten käytössä olleet lakanat. Pahiten haisee rasvaisen miehen käyttämät tyynyliinat. Se auttaa, että ei päästä lakanoita liian likaisiksi ja pesee valkopesuaineella 60-95 asteessa pisimmällä ohjelmalla.

Mä tunnistan tämän täysin. Olen yhdistänyt hajun miehen rasvoihin, kaljusta kun näkyy irtoavan tuota rasvaa hirveästi ja se haju on aivan kamala eikä lähde etikalla eikä kloorilla. Roskiin nuo on menneet itsellä, en ole saanut puhtaiksi. Värikin niistä muuttuu, kellastuu pahasti. En keksi muuta kuin rasvan syyksi siihen.

60 pesu ja hajusteeton aine. Ajan saatossa hajua tulee. Lasten lakanat ei koskaan.

Vierailija
151/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komerot rakennetaan varsin usein lastulevystä ja siitä ei haju koskaan katoa kokonaan, vaan lastulevy imee itseensä hajuja. Ilma ei kierrä komeroissa. Asiaa saattaisi jo helpottaa, jos ovissa olisi tuuletusaukot, esim. muutama reikä sekä ylhäällä että alhaalla. 

Vierailija
152/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla alkaa esim kaapissa seisseet t-paidatkin jonkin ajan päästä haisemaan. En oikein tiedä mikä auttaisi, kun ovat ihan ehjiä, eikä niitä viitsi sen takia pois heittää.

Vierailija
153/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden kierto kuntoon ja lakanat vaihtoon 2 viikon välein.

Mulla on sellainen vanha liinavaatekaappi. Aikoinaan änkesin sen ihan täyteen, mutta kun tajusin näitä on liikaa, laitoin osan sivuun. Tämän päivän pussilakana kestää aktiivikäyttöä 2 vuotta. Kaikki on ojennuksessa, omilla paikoillaan ja kierto on selvä

Minä vaihdan lakanat 7- 10 pv välein. Tyynyliinat kaksi kertaa viikossa. Eikä lakanahyllyt haise ummehtuneelta.

Vierailija
154/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin jää ihorasvaa, joka ei lähde pois nykyisillä pyykinpesukoneilla. Ei edes +60C pesussa, koska koneet ei vaihda pesuvettä ohjelman aikana tarpeeksi usein ja näin ollen pyykit vaan pyörii siellä lämpimässä ihorasvavedessä. Pyykinpesuaineet eivät myöskään hajota rasvaa, kuten tekevät esim tiskiaineet. Lopuksi vielä tekevät huuhtelun kylmällä vedellä, niin se "kruunaa" kokonaisuuden. Se on kiitos näille nykyisille energiansäästö eco-koneille. Jos viikkaat nuo kaappiin, niin alkavat tuoksua umehtuneelle ja sitten haju pelmahtaa heti koko kaapista kun avaat oven.

Vierailija
155/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese lakanat 60-95 asteessa. Anna kuivua rutikuiviksi ennen kaappiin viikkausta. Ei pitäisi haista.

Se on RUUTIKUIVAKSI. Senkin murrehirviö!

Vierailija
156/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kurjaa joutua pyörimään vanhan naisen lakanoissa..niissä on aina jokin ummehtunut haju.

Vierailija
157/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä lakanat haise millekään, alimmat ovat maanneet kaapissa varmaan vuoden-kaksi. Pesetkö ne oikein? 

Miten lakanat pestään oikein?

Puuvilla pestään 60 asteessa. Meillä kierrätetään lakanat niin, että laitetaan viimeksi pestyt alimmaiseksi ja päällimmäiset otetaan käyttöön.

Ei meillä liinavaatteet ala haista mutta kerran haisi tunkkaiselta koko koneellinen juuri kuivattua pyykkiä. Kun panin pesukoneen puhdistumaan ( mahdollisimman kuuma lämpö ja pesuainetta perään), oli vielä viimeisessä huuhteluvedessä jotakin likahiutaleita. Sitten vielä ylimääräinen huuhtelu, jos näin käy.

Sittemmin olen koettanut muistaa pestä pesukoneen muutaman kuukauden välein. Jos pesee vaatteet vain alhaisilla lämmöillä, ei se lika koskaan lähde koneesta, mitä ihmisestä vaatteisiin tarttuu.

Vierailija
158/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolaat ja hikoilet normaali ihmistä runsaammin. Squirttaatko? Nieletkö vai syljetkö? Käytättekö ehkäisyä vai lasketteko lakanalle? Peseydytkö päivittäin vai etkö pese sitä koskaan?

Vierailija
159/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko sitä mummolan hajua? Ei se paha haju ole. Mutta jos haisevat siltä kitkerän tunkkaiselta (muistuttaa kitkerää hikeä), niin peset liian kylmässä lämpötilassa ja annat pyykkien lillua kosteina pesukoneessa pesun jälkeen. 

Vierailija
160/168 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyynyliinoihin on pinttynyt talin haju. Erityisesti, kun mies niitä käyttää. Haju pinttyy vaikka niitä pesisi 60-asteessa ja käyttäisi antibakteerista Sanytolia huuhteluaineena. Ja vaikka niitä pesee useamman kerran peräkkäin, haju ei lähde mihinkään. Vinkkejä hajunpoistoon? Emme asu hometalossa. Ongelma on vain tyynyliinoissa.

Pyykkietikka! En ole enää vuosiin käyttänyt huuhteluainetta, koska etikka ajaa saman asian eli tekee esim. froteesta pehmeän, hävittää hienhajun urheiluvaatteista ja raikastaa kaiken ylipäätään. Pyykkietikan voi tehdä itse (väkiviinaetikkaa, ei niitä etikkahaposta laimennettuja halpisetikoita). Ohjeita löytyy netistä.