Miksi moni kirjoittaa "olekaan" kahdella k:lla?
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että siihen tulee vain yksi k?
Kommentit (47)
Mä tiedän varsin hyvin miten se kirjoitetaan. Jos kirjoitan jotain muodollista ja asiallista tekstiä, kirjoitan kaikki sanat oikein. Mutta jos kirjoitan tälläistä hömppäviestiä esim av:lle tai tekstiviestiä, niin tykkään kirjoittaa ns puhekielellä sillä tavalla kuin sen asian sanoisin. Siksi. Ja kirjoitan jatkossakin. Hahahahahhaahah
Olen kysynyt samaa tuosta ja muista toistuvista kirjoitusvirheistä (kumpa, Suomalainen jne). Minulle on vastattu, että on ihan sama miten nettiin kirjoitetaan ja että "töissä kirjoitan kyllä korrektisti". Uskokoon ken tahtoo.
Heidän ajatuksensa ovat olleet äidinkielen tunneilla muissa asioissa tai he eivät ole vaivautuneet käymään niillä.
Tekee aina mieli kysyä "eikö tosiaan olek?".
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän varsin hyvin miten se kirjoitetaan. Jos kirjoitan jotain muodollista ja asiallista tekstiä, kirjoitan kaikki sanat oikein. Mutta jos kirjoitan tälläistä hömppäviestiä esim av:lle tai tekstiviestiä, niin tykkään kirjoittaa ns puhekielellä sillä tavalla kuin sen asian sanoisin. Siksi. Ja kirjoitan jatkossakin. Hahahahahhaahah
Mikä idea on tehdä tietoisesti tekstistään huonoa?
Itse ainakin jätän lukematta nämä "sinnekkään kala ravintolaan ei enään mennä. Tuli agressiivinen olo ja reaktio oli aika kumma tarjoilialta".
Vierailija kirjoitti:
Tai piirustus kahdella ärrällä.
Eräs tuntemani ihminen, joka piirtää ammatikseen, kirjoittaa "piirrustus", eikä edes suostu uskomaan, että se on väärin. Jotenkin säälittävyyden huippu.
Varmaan ihan puhdas tyhmys.
Mutta nykyään on korrektia sanoa laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
Sisältökin näissä "olekkaan" -viesteissä on sitä laatua, että skippaan välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on tehdä tietoisesti tekstistään huonoa?
Itse ainakin jätän lukematta nämä "sinnekkään kala ravintolaan ei enään mennä. Tuli agressiivinen olo ja reaktio oli aika kumma tarjoilialta".
Piti sanomani, että tarjoilia reakoi kumallisesti.
Eli osataan täälläkin olla huolimattomia :)
Joku uniikki lumihutale taas päteä
Minäkään en lue tällä palstalla viestejä, jotka ovat täynnä virheitä, en kuitenkaan kykenisi ottamaan kirjoitustaidottoman ihmisen mielipidettä vakavasti. Usein jo ensivilkaisulla näkee, että välimerkkien jälkeen ei ole jätetty välejä, vaan kaikki on pötkössä, sellaisten viestien lukemista en edes aloita.
Kieltä ei omista kukaan muu kuin se ihminen joka sitä tuottaa
Varmaan ette edes juttele ihmisen kanssa jossa on joku ulkonainen tai muu virhe? Selvä!
Vierailija kirjoitti:
Pah, juuri äsken kuulit koko asiasta.
Kukaan ei tahallaan noin tee. Yksi turha näppäily ja ihmiset pitävät sinua vain idioottina. Miksi sinulla olisi tuollainen motiivi?
Koska tää ei oo mikää äikän tunti ni sillo kirjotetaa just niiku jakutaan!!
Ei kukaaan oikeasti kirjoitakaan.
... Eihän?
Koska se lausutaan niin ja suomen kielessä asiat kirjoitetaan yleensä siten kuin ne lausutaan.
Onko koolla väliä?