Miksi moni kirjoittaa "olekaan" kahdella k:lla?
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että siihen tulee vain yksi k?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kieltä ei omista kukaan muu kuin se ihminen joka sitä tuottaa
Se on yhteistä omaisuutta.
Kukaan yksityinen ei sitä omista edes sillä hetkellä, kun lausuu sanasen avaruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan puhdas tyhmys.
Mutta nykyään on korrektia sanoa laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
Sisältökin näissä "olekkaan" -viesteissä on sitä laatua, että skippaan välittömästi.
Kunhan et väitä olevasi suvaitseva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ette edes juttele ihmisen kanssa jossa on joku ulkonainen tai muu virhe? Selvä!
No jos ihminen kuulostaa puhuessaan yhtä vajaaälyiseltä kuin nämä kirjoitustaidottomat tekstissään, niin eihän sellaisen kanssa kovin pitkään kykene juttelemaankaan. Miten voi keskustella ihmisen kanssa, jonka ymmärrys ei riitä keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän varsin hyvin miten se kirjoitetaan. Jos kirjoitan jotain muodollista ja asiallista tekstiä, kirjoitan kaikki sanat oikein. Mutta jos kirjoitan tälläistä hömppäviestiä esim av:lle tai tekstiviestiä, niin tykkään kirjoittaa ns puhekielellä sillä tavalla kuin sen asian sanoisin. Siksi. Ja kirjoitan jatkossakin. Hahahahahhaahah
Näin minäkin teen. Palstalla säilyy rennompi ilmapiiri kun kirjoitetaan enämpi puhekieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän varsin hyvin miten se kirjoitetaan. Jos kirjoitan jotain muodollista ja asiallista tekstiä, kirjoitan kaikki sanat oikein. Mutta jos kirjoitan tälläistä hömppäviestiä esim av:lle tai tekstiviestiä, niin tykkään kirjoittaa ns puhekielellä sillä tavalla kuin sen asian sanoisin. Siksi. Ja kirjoitan jatkossakin. Hahahahahhaahah
Mikä idea on tehdä tietoisesti tekstistään huonoa?
Itse ainakin jätän lukematta nämä "sinnekkään kala ravintolaan ei enään mennä. Tuli agressiivinen olo ja reaktio oli aika kumma tarjoilialta".
Piti sanomani, että tarjoilia reakoi kumallisesti.
Eli osataan täälläkin olla huolimattomia :)
Ahaa että omalle virhelle sitten pitää nauraa kun ensin haukkuu toiset virheiden tekijät. Oikein hymiö perään ..idiootti!!!!
Koska he kirjoittavat niin kuin puhuvat. Perusvirheitä. En lyttää heitä täydellisen tyhmiksi tämän vuoksi. En itsekään osaa kaikkea, mitä peruskoulussa opeteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Kieltä ei omista kukaan muu kuin se ihminen joka sitä tuottaa
Näinhän se on. Kieliopillisesti oikeasta kirjoitusasusta voi silloin tällöin poiketa ihan huvin ja tyylin vuoksi. Tärkeää on kuitenkin tietää, miten sanat olisi hyvä kirjoittaa. Täällä kirjoittavat ihmiset ovat suureksi osaksi aikuisia, joten poikkeaminen säännöistä ei tule kopioiduksi mieleen.
Todella ahdistavia ihmisiä tämmöiset pienten virheiden tönkijät. Täytyy olla pieni maailma. Kotikasvatus on varmaan mennyt pahasti pieleen. Vanhemmat ei ole kannustaneet, vaan moittineet ja syyllistäneet ja nyt sitten aikuisena kostetaan ja kihistään kiukusta kun joku ei tottele auktoriteetteja ja kirjoittaa väärin. Äiti ja Iskä on kurtistaneet kulmiaan jos on tehnyt väärin, sukkasillaan on pitänyt kulkea ettei herätä huomiota ja että virheet jää piiloon.
Hirvittää ajatella että joutuisi enemmän olemaan tekemisissä tämmöisen ahdistavan henkilön kanssa, joka koko ajan kyttäisi ja huomauttelisi virheistä. Säälittää jos tämmöisellä on lapsia :(
Vierailija kirjoitti:
Todella ahdistavia ihmisiä tämmöiset pienten virheiden tönkijät. Täytyy olla pieni maailma. Kotikasvatus on varmaan mennyt pahasti pieleen. Vanhemmat ei ole kannustaneet, vaan moittineet ja syyllistäneet ja nyt sitten aikuisena kostetaan ja kihistään kiukusta kun joku ei tottele auktoriteetteja ja kirjoittaa väärin. Äiti ja Iskä on kurtistaneet kulmiaan jos on tehnyt väärin, sukkasillaan on pitänyt kulkea ettei herätä huomiota ja että virheet jää piiloon.
Hirvittää ajatella että joutuisi enemmän olemaan tekemisissä tämmöisen ahdistavan henkilön kanssa, joka koko ajan kyttäisi ja huomauttelisi virheistä. Säälittää jos tämmöisellä on lapsia :(
Himasen raportissa puututtiin juuri suomalaisten tapaan arvostella ja tönkiä toisen virheitä. Oli eräs menestymisen este. Tämä on ihan totta että jos jatkuvasti huomautetaan virheistä niin sitten lopultakin ihminen vetäytyy eikä anna omaan panostaan esim. työelämässä.
Suomalaisten työura on aika lyhyt ja masennuksen takia eläkkeelle ja työelämässä ei viihdytä, enkä kyllä ihmettele yhtään.
Itse myös jään eläkkeelle niin pian kuin mahdollista.
Varmaan toistavat puhekielen loppukahdennusta, eikä siinä mitään, jos teksti muutenkin puhekieltä. Harvoin oon asiateksteissä törmänny siihen.
Tätä kirjoutusmysteeriä enemmän ihmettelen sitä, kuinka joku jaksaa provosoitua muiden kirjoitustaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Koska se lausutaan niin ja suomen kielessä asiat kirjoitetaan yleensä siten kuin ne lausutaan.
Tämähän se syy on. En oikein ymmärrä miinuksia, koska en ole kuullut koskaan kenenkään lausuvan tuota yhdellä k:lla.
Kyllä normaaliälyisen ihmisen pitäisi pystyä päättelemään, että se kirjoitetaan yhdellä k:lla. Ihan oikeasti, kumpi kuulostaa paremmalta tavutukselta; olek-kaan vai ole-kaan?
rusKeassa talossa koolla on väliä
Voi vittu mitä idiootteja. Nappi ottaan ja kuoppaan. Juntteja sentakia että ei osata/jakseta kirjottaa oikein? Vittu mä vihaan tätä "hienoa porukkaa". Ite en osaa aina kirjottaa oiken enkä jaksaiskaan. Luulin että olekaan kirjoitettiin olekkaan ja sentakia päädyin tälle sivulle. Asun kylläkin ulkomailla ja puhun kolmea kieltä. Mensan testit vedetty läpi ja IQ 135+. Oon ylypeä siitä että mulla on pohojammaan murre ja että en oo perfekti.
Tekisitte jotain parempaa elämänne kanssa ja lopettakaa tuo mollaaminen sen perusteella että joku ei ole yhtä "hieno" kuin te. Olkaa iloisia että me kaikki ollaan erilaisia ja että aina voi tulla paremmaksi.
Aijemmin tein sitä kokoajan, mutta en enään!
Vierailija kirjoitti:
Murre.
Oletko meidän äiti? Hän ottaa aina murrekortin esiin kun puhuu (ihan) höpöjä...
Vierailija kirjoitti:
Koska se lausutaan niin ja suomen kielessä asiat kirjoitetaan yleensä siten kuin ne lausutaan.
Tämä on oikea vastaus! Ja ihan hyvin suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjä luotaessa olisi voitu päättää, että se kirjoitetaan kahdella k:lla. Ei tässä mitään tämän kummempaa ole.
Mä uskaltauduin kerran seurustelemaan amiksen kanssa (sähkömies). Seurustelu päättyi juuri siihen, etten kestänyt näitä olekkaan-, sydämmen-, ompa-, enään -kirjoitusvirheitä, muiden junttiuksien ohella. Ml. maahan syljeskely.
Eipä sillä, oma isä on amis mutta silti äärettömän fiksu, johtunee siitä että on lukenut kirjan viikossa koko ikänsä. Tää eksä ei lukenut mitään, koskaan.