Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Simppeli sormiruokakeittiö -fb-ryhmä - voi ärsytys

Vierailija
15.05.2017 |

Hetken seurannut ryhmää, kun kaveri suositteli mutta mikä niissä postauksissa mua ärsyttää!?!

Onko se se meidänneitisitäjatätä- meininki, päteminen vai jokin muu...? Mut rasittavaa luettavaa ja silti luen

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaa pakko sanoo tähä kova rasva hommaan, että ennen vanhaan oli vaan VOITA.

Loput voitteki sit ite miettiä.

Ihme ku ei kuoltu sukupuuttoo ku ollaa oltu nii sairaita siihen aikaan.

Vierailija
62/72 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmästä saa välillä ihan hyviä ideoita. Muuten seuraan lähinnä viihteen vuoksi. :D Ne saa kyllä tappelun aikaseksi ihan_kaikesta.

Naurattaa myös se, että yli 1-vuotiaan sokerin käyttö on suurimman osan mielestä saatanasta. Ai niin, mutta kauratuotteita joissa on sokeria saa käyttää. Kaksinaismoralismia. Jopa tomaattikastikkeen sokerit syynätään :D Hei haloo, jos syö muuten monipuolisesti ja terveellisesti (ei sokerimehuja, muroja, jogurtteja, leikkeleitä yms) , niin kyllä nyt lapsi voi yhden jäätelön kuukaudessa kesällä syödä. Ja jos tomaattikastikkeessa on 4 g sokeria 100 grammassa ja se aiheuttaa huolta niin voi vähän miettiä, että onko syömisestä kadonnut joustavuus. Lapsi kuitenki oppii vanhemmiltaan sen miten ruokaan suhtaudutaan.

Maito on kans saatanasta ja jos sitä juodaan niin salettiin se ei saa olla rasvatonta pitkälle jalostettua maitoa, vaan ehta aitoa punaista maitoa. Myös margariini on paha, oivariini on ainoa oikea valinta. Öö sokeri on paha, mutta kova rasva ei? Niinpä.

Itse syömme koko perhe erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, mutta myös ne herkut kuuluu normaaliin elämään sillöin tällöin!

Oon kyllä samaa mieltä noista tomaattikastike ym. jutuista, mutta en mä ymmärrä miksi jollekin puolitoistavuotiaalle pitäisi läntätä jäätelö tai pulla käteen. Vain koska toisten mielestä se kuuluu normaaliin elämään? Siis totta kai voi antaa jäätelön jos haluaa, mutta jos ei halua, niin ei se lapsi siitä kyllä mitenkääm traumatisoidu jos ei saa jäätelöä ennen kuin osaa edes kahden sanan lauseita.

Mun mielestä ne herkut tulee kuvioihin viimeistään kun alkaa synttärikutsuja tulla. Tähän asti kukin vanhempi tekee just niin kuin haluaa ja kaikki on ok paitsi jonkun 3kk vauvalle limun juottaminen näin kärjistetystä. 

Miksi toisten valinnoista pitää niin ottaa itseensä? Siis mä ymmärrän sun ärsyyntymisen siitä kun toiset töykeästi moittii toisia tai paasaa sitä omaa valintaansa, mutta mikä siinä itsessään on ärsyttävää, ettei joku halua antaa sokeria herkkujen muodossa pikkulapselle? 

Jos se pyolitoistavuotias haluaa maistella sitä pullaa tai jäätelöä muiden perheenjäsenten herkutellessa, niin aika tekopyhää mielestäni kieltää sen perusteella, että siinä on sokeria JOS kuitenkin antaa lapsen käyttää punaista maitoa, oivariinia yms muita kovia rasvoja. Se on sitä kaksinaismoralismia. Vrt kova rasva on jees, mutta sokeri ei kohtuudella.

Sitten jos siis ei antaisi kovaa rasvaa, niin olisi ok? En ymmärrä tuota logiikkaa. Mä laitan vieraille pullat ja alle 1-vuotiaalle hedelmiä. Eikä se pulla ole ainoa asia elämässä, mitä joudun häneltä kieltämään. Joudun kieltämään ottamasta esimerkiksi kahvia tai limukkaa. Miten se pulla, kahvi ja limu eroavat sinänsä toisistaan 1-vuotiaan ajatusmaailmassa kun se taapero ei ole koskaan maistanutkaan pullaa, kahvia tai vaikkapa limua? Kaikki ovat sellaisia mitä aikuiset ottavat ja kummankaan makumaailmaa ei tiedä. Mutta sitä pullaa pitäisi antaa, koska muuten se on tekopyhää? Limua ei ja kahvia ei. Noh, kahviin nyt liittyy se kofeiini, mutta tajuatko pointin. Sitä joutuu 100% varmuudella elämän aikana kieltämään tuon ikäiseltä mitä saa syödä ja mitä ei, jos se lapsi ei ole eläessään maistanut pullaa, niin miten hän kokee sen pullan kiellon pahemmaksi kuin kahvin kiellon? 

Kyllä meidän lapsi sitä pullaa saa isompana. Mutta mä en vaan näe mitään järkeä sitä antaa nyt. En vaan näe. En kyllä pidä erityisen pahana että toiset antaa, mutta miksi mun pitäisi? Ketä minä ilahdutan jos annan sille lapselle pullaa (jota hän ei ole koskaan maistanut, ei ole maistanut mm. vielä passionhedelmääkään, voisin ihan hyvin tarjota vaikka sitä)? Vai onko se sittenkin sellainen asia, että niin pitää tehdä jotta muilla aikuisilla olisi hyvä mieli?

Tuota rasvajuttua en ymmärrä, mutta tämä kai liittyy kyseiseen fb-ryhmään. Minun järjenjuoksullani rasva ei tuota reikiä hampaisiin, joka on siis syy numero 1. miksi minä pyrin minimoimaan sokerin määrän lapseni ruokavaliosta.

Pointtini oli se, että miksi kieltää kohtuudella nautittuja tiettyjä (epäterveellisiä) herkkuja jos kuitenkin antaa toisia epäterveellisiä ruokia päivittäin (voi, punainen maito).

http://maidotonruokavalio.com/rasvaton-maito-haitat-terveydelle-suuremm…

Mä nyt jätän tämän vaan tähän.

Tutustukaa faktoihin, ennenku tuutte huutelemaan.

T. Itsekkin juon vain punaista maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vaa pakko sanoo tähä kova rasva hommaan, että ennen vanhaan oli vaan VOITA.

Loput voitteki sit ite miettiä.

Ihme ku ei kuoltu sukupuuttoo ku ollaa oltu nii sairaita siihen aikaan.

Ei ennen vanhaan voita useimmilla ollut. Voi meni myyntiin Venäjälle. Piimää ja suolasilakkaa oli. Joten suolasilakkaa vauvalle? Kun kerran ennenkin.

Vierailija
64/72 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on mennyt villiksi tämä touhu. Simppeli sormiruokakeittiöhän perustettiin siksi, kun sormiruokailu-ryhmä meni ihan hulluksi pilkun viilaamiseksi.

Tosi asia taitaa olla se, että pienten lasten äidit on niin sekaisin, ettei he ymmärrä mitään korrektista käytöksestä. Pitää päästä pätemään omilla oivalluksillaan jossain ruoka-asiassa, kun ei siinä lapsen kasvattamisessa ole tullut vastaan mitään oikeita ongelmia. Kunhan ne teidän tirppanat kasvaa niin olette tyytyväisiä välillä siihen, että se syö edes sen jäätelön.

Vierailija
65/72 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun lukeminen selittääkin sen kun eräässä vertaistukiryhmässä, joka on siis erään rakennepoikkeavuuden /vamman omaaville henkilöille ja heidän läheisille suunnattu. Siellä on ollut jokunen keskustelu syömiseen liittyen. Kun jotkut äidit ovat kyselleet sormiruokailusta, pystyykö muut vauvat syömään ja miten, niin eikö siellä sitten joku simppeli hyökännyt kumoamaan lääkärin suosituksen syöttää vauvalle soseita. Lääkäri oli suositellut pelkkiä soseita, koska on vaarana, että lapsi tukehtuu. Tosiaan nämä simppelit olivat itsekin saaneet sosesuosituksen, mutta eivät sitä olleet noudattaneet, vaan antaneet silti ruuan paloina. Nyt sitten mollaavat niitä jotka eivät ole sormiruokaa tarjonneet. Oikein semmosella vihasella ja halventavalla sävyllä haukkuvat sekä lääkärit, että epävarmat vanhemmat.

Vierailija
66/72 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun lukeminen selittääkin sen kun eräässä vertaistukiryhmässä, joka on siis erään rakennepoikkeavuuden /vamman omaaville henkilöille ja heidän läheisille suunnattu. Siellä on ollut jokunen keskustelu syömiseen liittyen. Kun jotkut äidit ovat kyselleet sormiruokailusta, pystyykö muut vauvat syömään ja miten, niin eikö siellä sitten joku simppeli hyökännyt kumoamaan lääkärin suosituksen syöttää vauvalle soseita. Lääkäri oli suositellut pelkkiä soseita, koska on vaarana, että lapsi tukehtuu. Tosiaan nämä simppelit olivat itsekin saaneet sosesuosituksen, mutta eivät sitä olleet noudattaneet, vaan antaneet silti ruuan paloina. Nyt sitten mollaavat niitä jotka eivät ole sormiruokaa tarjonneet. Oikein semmosella vihasella ja halventavalla sävyllä haukkuvat sekä lääkärit, että epävarmat vanhemmat.

No sepä, kun tuo voi oikeasti olla jo vaarallista, miten sokeasti jotkut äidit uskovat netistä lukemaansa juttua kuin raamattua. Simppelissäkin joku mamma kyseli että no pitääkö nyt antaa sosetta kun nlassa sanottiin että paino tippuu lapsella, niin vastauksina näiltä hulluilta tuli että ei missään nimessä kannata uskoa nlaterkkaria vaan sormiruokaa sille lapselle, eihän lapsi edes ensimmäisenä elinvuotenaan tarvitse muuta kuin maitoa 🙄

Vierailija
67/72 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin tuossa ryhmässä jonkun aikaa, mutta erosin. Sain vain kauheasti vihaa niskaa, kun yritin puolustaa joitain, jotka ei ihan simppelin "sääntöjen" mukaan lastaan ruokkineet. Pari parempaa mutsia oli siellä, joiden oli pakko tulla vänkäämään ja vääntäämään tikusta asiaa aina mun kommentteihin. Samat sekopäät pyörii Imetyksen tuki -ryhmässä samalla asenteella. Kauheita ryhmiä.

Vierailija
68/72 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmästä saa välillä ihan hyviä ideoita. Muuten seuraan lähinnä viihteen vuoksi. :D Ne saa kyllä tappelun aikaseksi ihan_kaikesta.

Naurattaa myös se, että yli 1-vuotiaan sokerin käyttö on suurimman osan mielestä saatanasta. Ai niin, mutta kauratuotteita joissa on sokeria saa käyttää. Kaksinaismoralismia. Jopa tomaattikastikkeen sokerit syynätään :D Hei haloo, jos syö muuten monipuolisesti ja terveellisesti (ei sokerimehuja, muroja, jogurtteja, leikkeleitä yms) , niin kyllä nyt lapsi voi yhden jäätelön kuukaudessa kesällä syödä. Ja jos tomaattikastikkeessa on 4 g sokeria 100 grammassa ja se aiheuttaa huolta niin voi vähän miettiä, että onko syömisestä kadonnut joustavuus. Lapsi kuitenki oppii vanhemmiltaan sen miten ruokaan suhtaudutaan.

Maito on kans saatanasta ja jos sitä juodaan niin salettiin se ei saa olla rasvatonta pitkälle jalostettua maitoa, vaan ehta aitoa punaista maitoa. Myös margariini on paha, oivariini on ainoa oikea valinta. Öö sokeri on paha, mutta kova rasva ei? Niinpä.

Itse syömme koko perhe erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, mutta myös ne herkut kuuluu normaaliin elämään sillöin tällöin!

Oon kyllä samaa mieltä noista tomaattikastike ym. jutuista, mutta en mä ymmärrä miksi jollekin puolitoistavuotiaalle pitäisi läntätä jäätelö tai pulla käteen. Vain koska toisten mielestä se kuuluu normaaliin elämään? Siis totta kai voi antaa jäätelön jos haluaa, mutta jos ei halua, niin ei se lapsi siitä kyllä mitenkääm traumatisoidu jos ei saa jäätelöä ennen kuin osaa edes kahden sanan lauseita.

Mun mielestä ne herkut tulee kuvioihin viimeistään kun alkaa synttärikutsuja tulla. Tähän asti kukin vanhempi tekee just niin kuin haluaa ja kaikki on ok paitsi jonkun 3kk vauvalle limun juottaminen näin kärjistetystä. 

Miksi toisten valinnoista pitää niin ottaa itseensä? Siis mä ymmärrän sun ärsyyntymisen siitä kun toiset töykeästi moittii toisia tai paasaa sitä omaa valintaansa, mutta mikä siinä itsessään on ärsyttävää, ettei joku halua antaa sokeria herkkujen muodossa pikkulapselle? 

Jos se pyolitoistavuotias haluaa maistella sitä pullaa tai jäätelöä muiden perheenjäsenten herkutellessa, niin aika tekopyhää mielestäni kieltää sen perusteella, että siinä on sokeria JOS kuitenkin antaa lapsen käyttää punaista maitoa, oivariinia yms muita kovia rasvoja. Se on sitä kaksinaismoralismia. Vrt kova rasva on jees, mutta sokeri ei kohtuudella.

Sitten jos siis ei antaisi kovaa rasvaa, niin olisi ok? En ymmärrä tuota logiikkaa. Mä laitan vieraille pullat ja alle 1-vuotiaalle hedelmiä. Eikä se pulla ole ainoa asia elämässä, mitä joudun häneltä kieltämään. Joudun kieltämään ottamasta esimerkiksi kahvia tai limukkaa. Miten se pulla, kahvi ja limu eroavat sinänsä toisistaan 1-vuotiaan ajatusmaailmassa kun se taapero ei ole koskaan maistanutkaan pullaa, kahvia tai vaikkapa limua? Kaikki ovat sellaisia mitä aikuiset ottavat ja kummankaan makumaailmaa ei tiedä. Mutta sitä pullaa pitäisi antaa, koska muuten se on tekopyhää? Limua ei ja kahvia ei. Noh, kahviin nyt liittyy se kofeiini, mutta tajuatko pointin. Sitä joutuu 100% varmuudella elämän aikana kieltämään tuon ikäiseltä mitä saa syödä ja mitä ei, jos se lapsi ei ole eläessään maistanut pullaa, niin miten hän kokee sen pullan kiellon pahemmaksi kuin kahvin kiellon? 

Kyllä meidän lapsi sitä pullaa saa isompana. Mutta mä en vaan näe mitään järkeä sitä antaa nyt. En vaan näe. En kyllä pidä erityisen pahana että toiset antaa, mutta miksi mun pitäisi? Ketä minä ilahdutan jos annan sille lapselle pullaa (jota hän ei ole koskaan maistanut, ei ole maistanut mm. vielä passionhedelmääkään, voisin ihan hyvin tarjota vaikka sitä)? Vai onko se sittenkin sellainen asia, että niin pitää tehdä jotta muilla aikuisilla olisi hyvä mieli?

Tuota rasvajuttua en ymmärrä, mutta tämä kai liittyy kyseiseen fb-ryhmään. Minun järjenjuoksullani rasva ei tuota reikiä hampaisiin, joka on siis syy numero 1. miksi minä pyrin minimoimaan sokerin määrän lapseni ruokavaliosta.

Siis ihanko oikeasti sä luulet, että vain sokeri tuottaa reikiä hampaisiin?? Kaikki ruoka aiheuttaa happohyökkäyksen, ei pelkästään sokeri. Juu, se rasva myös. Joten sä et todellakaan minimoi lapsesi hampaiden reikiintymistä sillä sokerin pois jättämisellä. Reikiintymistä estät parhaiten säännöllisellä (max. 5-6 kertaa) ruokailulla, hampaiden pesemisellä, xylitolilla ja napostelun pois jättämisellä. Sokeria voi ihan hyvin antaa esim. jälkiruuaksi. Se ei pilaa hampaita yhtään sen enempää kuin mikään muukaan ruoka-aine. Sä olet nyt jämähtänyt jonnekin 1980-luvulle jos tosissaan uskot, että sokeri on pahin hampaiden reikiinnyttäjä. Otapa nyt asioista selvää, niin et enää nolaa itseäsi kun kerrot näitä vanhentuneita tietojasi faktoina.

Vierailija
69/72 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini oli se, että miksi kieltää kohtuudella nautittuja tiettyjä (epäterveellisiä) herkkuja jos kuitenkin antaa toisia epäterveellisiä ruokia päivittäin (voi, punainen maito).

http://maidotonruokavalio.com/rasvaton-maito-haitat-terveydelle-suuremm…

Mä nyt jätän tämän vaan tähän.

Tutustukaa faktoihin, ennenku tuutte huutelemaan.

T. Itsekkin juon vain punaista maitoa.

Jonkun itse kyhäämä sivusto. Todistaako tuo muka jotain? Minäkin voisin tehdä rasvatonta maitoa kehuvan sivuston, joka kumoaisi tuon sun sivuston. Todistaisiko se sitten rasvattoman maidon ehdottoman paremmuuden?

Ei juma, kuinka ihmisistä on tullut tyhmiä. Jotkut nettisivut on kohta jumalan sanaakin luotettavampia.

Vierailija
70/72 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tää simppeli-marjut nykyään kiinnostuneempi ilmaisista vaatteista, lastenrattaista yms. Kun sormiruoasta. Että näin.

Vierailija
71/72 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se tappelu varmaan loppuisi jos ihmiset ymmärtäisi kunnioittaa toisten tapoja ja puhumaan omista kannoista loukkaamatta toisia. 

En ymmärrä niitä, jotka isoon ääneen vauhkoavat sokerista ja suolasta, mutta ei tuokaan kivaa ole, että moititaan toisia siitä kun pitävät nollalinjaa sokerissa. Eikö se vaan ois helpompaa, jos annettaisi jokaisen perheen itse tehdä omat valinnat sen kummemmin ivaamatta, moittimatta tai sättimättä?

Sinun mielestä herkut kuuluu normaaliin elämään, jonkun toisen mielestä ei. Toisten mielestä ne kuuluvat elämään esim. vasta leikki-iässä, kun taas toiset antavat pullapalasen jo 10kk vauvalle maistiaiseksi. Tapoja ja ajatuksia on niin monia kuin on perheitä, ja jokainen perhe valitsee sen mikä kuuluu omaan arkeen.

Omat lapset ovat jo ylin 16-vuotiaita ja osaavat kontrolloida omaa kulutustaan,

Mutta kyllä mua ihan edelleen naurattaa tuo nollalinja. Muistan kun esikoinen oli tyyliin 10 päivää vaille 1 v. ja serkkunsa about saman ikäinen, viikkoa vanehmpi. Käly ei voinut antaa makaronilaatikkoa vauvalle, koska siinä oli suolaa. Koska sitä ei suositella alle 1-vuotiaalle. 

Samainen tyyppi ei voinut pestä suvun mökillä lasta saunassa, koska alle 1-vuotiasta ei suositusten mukaan tule viedä saunaan. Kylpy kylmällä terassilla oli varmasti lapselle ihanaa verrattuna saunan alaosan n. 40 asteen miellyttävään lämpöön. Mutta ei, koska suositukset. 

Oma 1-vuotiaamme nauroi ja heitti itse löylyä kun serkku paleli ja itki ammeessa.

Nyt lapset jo 17.vuotiaita, kumpikin ihan normaaleja nuoria.

Vierailija
72/72 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt haukutaan kilpailevaa oikean ruokatoimttajan kirjoittamaa kirjaa, jossa moderneja ja maistuvia reseptejä, eikä jotain ihme mömmöpötköjä.