Simppeli sormiruokakeittiö -fb-ryhmä - voi ärsytys
Hetken seurannut ryhmää, kun kaveri suositteli mutta mikä niissä postauksissa mua ärsyttää!?!
Onko se se meidänneitisitäjatätä- meininki, päteminen vai jokin muu...? Mut rasittavaa luettavaa ja silti luen
Kommentit (72)
Esim. tuo neuvolan aliarviointi ottaa todella paljon päähän. "Ei ne siellä mitään osaa, vaikka lapses paino on tippunut monta miinusta alaspäin niin ei muuta kun sormiruokaa ja tissimaitoa." Ja ihmetyttää, jos joku kysäisee mitään soseisiin liittyvää, niin heti yp tulee paikalle huutamaan että "ei kuulu tänne!!!!" Mutta silti jatkuvasti on näitä "onko tässä x-ruuassa sokeria, suolaa? Tuntuu että maito loppuu, loppuuko vai onnistuuko mulla vielä 6kk täysimetys???" Eihän nekään kuulu sormiruokailuun pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liityin ryhmään huvikseni, mutta erosin alle puolessa tunnissa. Tuo meininki ei ole enää edes hauskaa. Ollaan niin asiantuntijoita, tiedetään terveydenhoitajaa paremmin kaikki asiat, mutta sitten kysellään, voiko eilen illalla tehtyä ja jääkaapissa säilytettyä ruokaa vielä tänään. Tai onko ruoka syömäkelpoista, jos kaupasta tuodessa pakkaus rikki, koostumus outoa ja haju kamala. Kaikki pakkausmerkinnät syynätään ja selvitellään, mihin merkintään on piilotettu sokeria tai suolaa. Voivotellaan ravintoloiden ja seisovien pöytien ruokia, kun niissä pitää olla suolaa; kyllähän jonkun saaristolaiskalapöydän voisi varmaan valmistaa ihan suolatta, koska on 1:10000 mahdollisuus, että joku tuo pikku-Jadeliinansa sormiruokailemaan juuri sinne. Apua. Teki mieli vitsillä laittaa kuva omasta muksusta jäätelö tai suklaapatukka kourassa, mutta epäilemättä lasu olisi tehty viidessä minuutissa ja kymmenessä minuutissa ovellani olisi joukko Vilja-Kaarinoita (huom. gluteeniton) soihdut ja talikot käsissään.
Tarinan opetus: ei vitsillä liittymisiä enää mihinkään ryhmään.
Ensimmäisen lapsen kanssa moni on melko ehdoton kaikesta, ja haluaa antaa vain parasta, tyyli muuttuu kun jaloissa pyörii kolme kakaraa, eikä murot ole kirosana😉
Heh, minä luovuin suurista ravitsemuksellisista visioista jo ekan kohdalla, kun luomuraaka-aineista huolella väsäämäni soseet kakottiin ulos ja vain kaupan sapuskat kelpasivat. Tajusin, että tärkeintä on että lapsi ylipäätään syö, ja että syö monipuolisesti ja terveellisesti, ei se, että lapsi toteuttaa minun ideologiaani. Ehkä siksi en oikein osannut samaistua ryhmän jäsenten huoliin.
Vierailija kirjoitti:
Esim. tuo neuvolan aliarviointi ottaa todella paljon päähän. "Ei ne siellä mitään osaa, vaikka lapses paino on tippunut monta miinusta alaspäin niin ei muuta kun sormiruokaa ja tissimaitoa." Ja ihmetyttää, jos joku kysäisee mitään soseisiin liittyvää, niin heti yp tulee paikalle huutamaan että "ei kuulu tänne!!!!" Mutta silti jatkuvasti on näitä "onko tässä x-ruuassa sokeria, suolaa? Tuntuu että maito loppuu, loppuuko vai onnistuuko mulla vielä 6kk täysimetys???" Eihän nekään kuulu sormiruokailuun pätkän vertaa.
Ja tämä neuvolan terveydenhoitajien ammattitaidon lyttääminen ja arvostelu on siitä syystä erittäin vaarallista, että on aina niitä tuoreita äitejä jotka eivät kokemuksen kautta tiedä mitä uskoa ja mitä ei. Todella haitallista kun on pienten lasten hyvinvoinnista kyse :( Kyllä neuvola kuitenkin on se paikka, missä mennään voimassa olevien suositusten mukaan..
Juuri tämä!! Ja sellaiset henkilöt jotka eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia kommentoivat tyylillä: neuvolassa ohjeistettu väärin.
Ryhmässä on kyllä aistittavissa paljon negaa ja ilkeitä kommentteja sellaisille, jotka tekevät jotain erilailla kun suurin osa ryhmään kuuluvista. Kammottavaa ettei arvosteta toista ihmistä ja kannusteta toisia äitejä, vaan lytätään jonkun toimintapa kovaan ääneen. Harmittavaa.
Nimenomaan, tuo olisi loistava ryhmä, jos siellä keskityttäisiin vain sormiruokailuun. Olisi reseptejä, tietoa ja kannustava ilmapiiri. Mutta ei. Jo ryhmän perustajasta, sormiruokamuijasta, lähtien huokuu todella syyttävä ja painostava ilmapiiri. Ja tosiaan kun sokerittomuus, suolattomuus, täysimetys yms. mitä näitä on ei liity sormiruokailuun ollenkaan. Sormiruokailla voi vaikka söisi sokerilla kuorrutettuja voipalasia ja joisi täysmaitoa. Ja se neuvolan lyttääminen... Eikö olisi aikuismaisempaa vastata niihin 'neuvolassa sanottiin näin, pitäisikö uskoa....' että 'yleinen suositushan on blaablaa, MUTTA me ei täällä ruudun toisella puolella voida tietää teidän koko tilannetta. Joten jos on jotain epäselvää, ota yhteys neuvolaan.' eikä haukkua suoraan että ei ne siellä mitään tiedä. Ja kun mrs sormiruokamuija, ainoana suomessa, on niin kaikkitietävä tästä asiasta, niin olisiko iso työ tehdä esim. pieni ohjekirjanen sinne kauheaan neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Se hiton sormiruoka muija on niiiiiii ärsyttävä kana jolla kusi noussu päähän ja sitte nää jotku lampaat jotka kilpaa nuolee sen leveetä ahteria.. hyi helevetti. Ja kaikki kilpailee kuka on pahin sokerinatsi jne
Tämä. Ei lisättävää...
Vierailija kirjoitti:
Ryhmästä saa välillä ihan hyviä ideoita. Muuten seuraan lähinnä viihteen vuoksi. :D Ne saa kyllä tappelun aikaseksi ihan_kaikesta.
Naurattaa myös se, että yli 1-vuotiaan sokerin käyttö on suurimman osan mielestä saatanasta. Ai niin, mutta kauratuotteita joissa on sokeria saa käyttää. Kaksinaismoralismia. Jopa tomaattikastikkeen sokerit syynätään :D Hei haloo, jos syö muuten monipuolisesti ja terveellisesti (ei sokerimehuja, muroja, jogurtteja, leikkeleitä yms) , niin kyllä nyt lapsi voi yhden jäätelön kuukaudessa kesällä syödä. Ja jos tomaattikastikkeessa on 4 g sokeria 100 grammassa ja se aiheuttaa huolta niin voi vähän miettiä, että onko syömisestä kadonnut joustavuus. Lapsi kuitenki oppii vanhemmiltaan sen miten ruokaan suhtaudutaan.
Maito on kans saatanasta ja jos sitä juodaan niin salettiin se ei saa olla rasvatonta pitkälle jalostettua maitoa, vaan ehta aitoa punaista maitoa. Myös margariini on paha, oivariini on ainoa oikea valinta. Öö sokeri on paha, mutta kova rasva ei? Niinpä.
Itse syömme koko perhe erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, mutta myös ne herkut kuuluu normaaliin elämään sillöin tällöin!
Vehnäjauhot on myös ilmeisesti fine vaikka joka aterialla, mutta jos on vähänkin sokeria, niin... ;D
Hyvä ryhmä, itse en takerru noihin "piilosokereihin". Facebookissa on jokaisessa ryhmässä sama ilmiö, aina yksi joukkue on täysin ehdoton jostain asiasta, kun kyseessä on koira, niin taistellaan yhtä lailla oikeasta ravinnosta. Sormiruoka on hyväksi lapsen kehitykselle ja turvallinen ruokailu on tässä ehdottomasti se tärkein, eli millaiset valmiudet vauvalla on oltava, millaista palaa on turvallista antaa ja millainen on hyvä asento ruokailla. Esimerkiksi viinirypäleitä pilkkoessa on muistettava puolittaa aina pitkittäin, jotta tukehtumaan ei pääse, sokerittimuus ei ole mikään välttämättömyys...
Onneksi en ole liittynyt vaikka mielessä kävi nyt, kun muksu on 6kk ja sormiruokailua vähitellen aloitellaan, lähinnä jo siksi, että hampaita tulossa ja jotain helpotusta toisen oloon, kutinaan ja järsimisen tarpeeseen. Meinaa järsiä koiran häntäänkin, kun kutiaa xD
En kyllä anna sitä tehdä, älkää pelätkö.
Ne sokerista vauhkoajat ovat itse pahassa sokerikoukussa ja herkkukierteessä, vaikka muuta väittäisivät. Lapset nukkumaan ja mamma sokerihöttöjen kimpussa, piilossa, kun koko päivän kärvistellyt kuin helvetissä ilman herkkujaan.
Miksi he suosittelevat kovaa rasvaa, kun nimenomaan se pehmeä on terveellisempi vaihtoehto lapsellekin?
Itse käytän pehmeitä rasvoja. Sokeria en lisää mihinkään missä sitä jo luontaisesti on. Enkä kyllä syynää kaupassa joka pahuksen pakkausta mitä missäkin on.
Tuo fanaattinen suhtautuminen ruokaan tarttuu lapseenkin ennen pitkään.
Maalaisjärki on todellakin katoamassa maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Mus huvittaa tuo ketju missä jonkun lapsi oli saanu jugurttikuorrutetun banaanin käteen ja ei huutanu sen takia että vahinko. Siis eikö se isä saa antaa lapselle mitä haluaa ilman että äiti vetää pimppiraget asiasta. Saatikka muut vastaajat jotka tuntuu olevan kauhuissaan ja järkyttyneitä että heillä lapsi on saanut käsiinsä vahigossa sokeria sisältävää ruokaa
Voi apua!!!! 😂😂
Mä en puutu mitenkään siihen mitä mies tekee meidän muksun kanssa. Kunhan muksu on hengissä, se on pääasia.
Jos antaa epähuomiossa jotain sokeria sisältävää, ei se maailman loppu ole. Mulle ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mus huvittaa tuo ketju missä jonkun lapsi oli saanu jugurttikuorrutetun banaanin käteen ja ei huutanu sen takia että vahinko. Siis eikö se isä saa antaa lapselle mitä haluaa ilman että äiti vetää pimppiraget asiasta. Saatikka muut vastaajat jotka tuntuu olevan kauhuissaan ja järkyttyneitä että heillä lapsi on saanut käsiinsä vahigossa sokeria sisältävää ruokaa
Ei taida mies enää lapsen hoitoon osallistua. Ja muija valittaa, kun mies ei tee mitään lapsen kanssa. Itse en varmaan uskaltaisi olla edes samassa huoneessa missä lapsi on, jos vaimoni olisi tuollainen pirttihirmu. Onneksi on järki-ihminen, joka ottaa rennosti ruokailut sun muut ja antaa minun tehdä omalla tavallani asiat.
Itseäni kiinnostaa myös sormiruokailuasiat, kun lapsi on sen ikäinen, että aletaan harjoittelemaan asiaa. Tähän asti on kukkakaalit viskottu koiralle, kun ei tykkää siitä.
Halleluja, luulin olevani ainut jota risoo tuo jatkuva "voinko antaa tätä sitä ja tuota, onko tässä jotain kiellettyä???"- aloitukset.
Reseptit on tosi hyviä ja kivoja, mutta tuo meininki... Voi hyvää päivää :D
Ei kuulosta kovin simppeliltä sormiruokailulta xD
En ole kuullutkaan mistään sormiruokanatsista. Aika natsilta kyllä kuulostaa, sorry.
Olisin hänelle varmasti kauhuäiti 😂
Joku rohkeampi voisi tosiaan iskeä parskakaalit seuraavaan "voiko x-ikäinen lapsi syödä tätä"-päivitykseen. Sanakin lapsen syöttämisestä tai soseesta, niin siellä on kaikki ylläpitäjät paikalla vahtimassa ja hirvetä saarnat miten TÄMÄ EI NYT TÄNNE KUULU mutta sitten nuo "vooii saako se minun 2 vuotias laps nyt syödä tätä kun ravintosisällössä lukee sokereita sen ja sen verran" tai nuo mukahauskat "lasketaanko tämäkin sormiruokailuksi kjeheheh"
Vierailija kirjoitti:
Joku rohkeampi voisi tosiaan iskeä parskakaalit seuraavaan "voiko x-ikäinen lapsi syödä tätä"-päivitykseen. Sanakin lapsen syöttämisestä tai soseesta, niin siellä on kaikki ylläpitäjät paikalla vahtimassa ja hirvetä saarnat miten TÄMÄ EI NYT TÄNNE KUULU mutta sitten nuo "vooii saako se minun 2 vuotias laps nyt syödä tätä kun ravintosisällössä lukee sokereita sen ja sen verran" tai nuo mukahauskat "lasketaanko tämäkin sormiruokailuksi kjeheheh"
Reseptit kakkuja. Miksi ei kunnon ruokaa, vihanneksia, kalaa ja kokojyväpuuroa? Lusikkavihaa en ymmärrä. Kyllähän lapsi osaa, jos sille tarjoaa mahdolisuusen opetella, kun se ilmaisee halukkuutta oppia.
Erosin tuosta ryhmästä, vaikka provosoituminen onkin välillä hauskaa.
Toivottavasti kukaan epävarma esikoisen äiti ei tosissaan usko noita keskusteluja, joiden perusteella voisi päätellä, että kaikki vauvat oppivat juomaan lasista viimeistään 10 kk vanhoina, syömään siististi lusikalla 8 kk vanhoina ja istumaan syöttötuolissa 5 kk vanhoina. Koska sormiruokailijoiden lapset ovat niin eteviä ja hyvin kehittyviä. Toisaalta, kyllähän se kannustaa lasta omatoimisuuteen kun äidiltä menee kaikki aika pätiessä, somettaessa, kulissia ylläpitäessä ja monimutkaisia ruokia vauvalle laittaessa.
Joo ei sokerittomuudessa, suolattomuudessa, luomuruokien ja muutenkin lisäaineettomien ruokien suosimisessa, sormiruokailussa, lapsentahtisuudessa, imetysmyönteisyydessä jnejne ole mitään vikaa JOS SE ON NORMAALISSA MITOISSA! Mutta kun nuo jotku mammathan on ihan fanaattisia ja sekaisin! Mussutimussuti sokeria siellä täällä, mussutimussuti lapsen ehdoilla. Varmaan itse vetävät illat jotakin sokeri ja pikaruoka"herkkuja" kun niin överisti valvovat ettei se lapsraukka yhtä sokerimuroa lattialta löydä.
Tai nuo, jotka laittavat 6kk lapset syömään jotain puuroa, keittoa tms lusikkaruokia, ja sitten valittavat ryhmään (kuvan kera, tottakai), että "miten tätä sotkua saa helpotettua 😭😭"
Ensimmäisen lapsen kanssa moni on melko ehdoton kaikesta, ja haluaa antaa vain parasta, tyyli muuttuu kun jaloissa pyörii kolme kakaraa, eikä murot ole kirosana😉