Uskon Jumalaan, mutten Jeesukseen -- mikä siis olen?
Pidän Jeesusta historiallisena henkilönä ja profeettana, mutten jumalallisena tai sen enempää Jumalan poikana kuin ketään muutakaan ihmistä. Vanhan Testamentin teksteihin uskon, mutta Uuteen Testamenttiin en. Koraani on mielestäni vääräoppista (ok, Muhammed oli omanlaisensa profeetta, mutta en usko niihin asioihin) ja en ole syntynyt juutalaisesta äidistä, joten en ole juutalainenkaan. Mikä lahko/uskonto sopisi minulle? Olisi mukavaa löytää joku seurakunta/porukka/ryhmä, jossa olisi samalla tavalla uskovia kuin itsekin olen. :)
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet areiolainen kuten on arkkipiispa Kari Mäkinenkin. Sovit siis hyvin mädäntyneeseen evlut kirkkoon.
Ok, kiintoisaa. Tosin ev. lut. kirkko kuitenkin pitää keskeisenä kolminaisuusoppia. En halua mihinkään sellaiseenkaan porukkaan, jossa tavallaan kaikki on sallittua, sillä eihän sellainen ole itsessään enää mitään. Ehkä vain jatkan itsekseni. Olisi vain ollut kiintoisaa löytää hengenheimolaisia.
Mäkinenkin hokee sitä uskonntunnustuksessa mutta on itse ilmoittanut ettei usko Jeesuksen olevan Jumalan poika. Joten hän on areiolainen.
Areiolaisuus torjuttiin ensimmäisissä kirkolliskokouksissa heresiana mutta nyt se on luikerrellut takaisin evlut kirkon sisälle.
Itsehän en kuulu kirkkoon, mutta miksi ihmeessä hän toimii sen piirissä, jos ei usko silllä tavoin kuin "kansankirkkomme" opettaa? Olisi suoraselkäisempää erota kirkosta, jos näkemys eroaa noin paljon.
Heh eihän kirkko opeta enää muuta kuin monikulttuurisuutta. Kristinuskon oppi sieltä on hävinnyt aikoja sitten.
Miten monikulttuurisuus puhtaasti itsessään liittyy kristinuskoon muuten paitsi siten, että ihmisen etnisellä taustalla ei ole väliä ja kaikki ovat tervetulleita, jos uskovat kristinuskon oppeihin?
Siis näin ohiksena vain ja ei millään pahalla. :)
Sen sijaan on hyvinkin ymmärrettävää, että opillinen moninaisuus tulee jossain vaiheessa tiensä päähän ja pitää oikeasti pitää kiinni niistä asioista, joihin uskotaan, eikä taivuta liikaa kaikkiin hetkellisiin ajan ilmiöihin.
Myöskin jos raamattu sanoo että jumala loi pojan jonka välityksellä kaikki muut, ei kolminaisuus voi pitää paikkaansa. Jos Jumala on aina ollut, ei hänen luomansa poika (Jeesus) voi olla jumala. Kaikki esim ihmisten ja Jumalan välillä menee Jeesuksen kautta. Siksi Jumalaa tottelemalla ja rukoilemma "Jeesuksen kautta" (ei siis tule rukoilla kuitenkaan Jeesusta) voi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistaja?
Jehovan todistajat uskoo että jeesus on jumalan poika, joten ei sovi ap siihen :)
Jehovan todistajat ei usko että Jeesus olisi oikeasti Jumalan poika (=Jumala). Eli jehovalaiset tai juutalaiset olis sitten sun osoitteesi. Toisaalta, olisi järkevämpää alkaa uskoa siihen Jeesukseen, koska sitten voisit pelastuakin...
JT:t ei usko kolminaisuuteen, mutta uskovat kyllä jeesukseen ja siihen että on jumalan poika.
Tästä ikuisesta kolminaisuusoppi-kiistasta ei kannata alkaa nyt tappelemaan. ja joo en oo JT mutta kolminaisuusoppi ei silti kuulosta loogiselta..
Olen samaa mieltä kanssasi. Kolminaisuusoppi on erittäin erikoinen rakennelma, joka käytännössä kumoaa liian radikaalilla tavalla koko Vanhan Testamentin olennaisimmat ajatukset ja opit.
Perustele.
20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
20:3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia. 20:4 Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 20:5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.Yksinkertaistettuna on vain yksi Jumala ja muita ei ole. Hän on kaikkivaltias. Ketään ihmistä ei tule palvoa jumalana. Kaikki ihmiset ovat yhtälaisia Jumalan lapsia ja yksittäinen ihminen ei voi julistautua Jumalaksi Jumalan tilalle tai rinnalle. Raamatunkohtia voisi aiheesta kaivaa enemmänkin.
Jeesus ei ollutkaan pelkkä ihminen jota palvotaan jumalana vaan osa Jumalaa. Poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistaja?
Jehovan todistajat uskoo että jeesus on jumalan poika, joten ei sovi ap siihen :)
Jehovan todistajat ei usko että Jeesus olisi oikeasti Jumalan poika (=Jumala). Eli jehovalaiset tai juutalaiset olis sitten sun osoitteesi. Toisaalta, olisi järkevämpää alkaa uskoa siihen Jeesukseen, koska sitten voisit pelastuakin...
JT:t ei usko kolminaisuuteen, mutta uskovat kyllä jeesukseen ja siihen että on jumalan poika.
Tästä ikuisesta kolminaisuusoppi-kiistasta ei kannata alkaa nyt tappelemaan. ja joo en oo JT mutta kolminaisuusoppi ei silti kuulosta loogiselta..
Olen samaa mieltä kanssasi. Kolminaisuusoppi on erittäin erikoinen rakennelma, joka käytännössä kumoaa liian radikaalilla tavalla koko Vanhan Testamentin olennaisimmat ajatukset ja opit.
Perustele.
Lue raamattu niin selviää:D Veikkaan että kovin moni ei täällä ole raamattua kertaakaan lukenut ja ajatellut omilla aivoillaan muutenkaan uskon asioita:)
Jos heti hyökätään ihmiseen kun pyytää perusteluja niin se ei ole kovin vakuuttavaa.
kol 1
2 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Myöskin jos raamattu sanoo että jumala loi pojan jonka välityksellä kaikki muut, ei kolminaisuus voi pitää paikkaansa. Jos Jumala on aina ollut, ei hänen luomansa poika (Jeesus) voi olla jumala. Kaikki esim ihmisten ja Jumalan välillä menee Jeesuksen kautta. Siksi Jumalaa tottelemalla ja rukoilemma "Jeesuksen kautta" (ei siis tule rukoilla kuitenkaan Jeesusta) voi pelastua.
hyvä pointti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistaja?
Perustele.
Lue raamattu niin selviää:D Veikkaan että kovin moni ei täällä ole raamattua kertaakaan lukenut ja ajatellut omilla aivoillaan muutenkaan uskon asioita:)
Jos heti hyökätään ihmiseen kun pyytää perusteluja niin se ei ole kovin vakuuttavaa.
Tuo kommentoija en ollut minä, siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä pointti
Paitsi ettei Raamattu väitä Jumalan luoneen Jeesusta.
totuus999 kirjoitti:
kol 1
2 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
Maailma ja elävät olennot, ml. ihminen luotiin paljon ennen Jeesuksen syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä pointti
Totta. Jumala loi ihmisen ja Jeesus on ihmisen poika.
Vierailija kirjoitti:
Mÿslimi
Koraani sekoittaa pakkaa vieläkin pahemmin. Valitettavasti en usko siihen. Se on myöskin ristiriidassa Vanhan Testamentin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä pointti
Jeesus tuli ihmisen muotoon Mariasta sikiämällä Pyhästä Hengestä. Jeesus on ollut olemassa tätä ennenkin, aina.
Näin sanoo Raamattu mutta voitte tietysti kehitellä omia harhaoppejanne kuinka haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Olet muslimi, joka on tosin vielä hiukan eksyksissä uskonsa kanssa.
Perustelisitko? En siis ole muslimi, mutta kiinnostaa, mikä saa sinut ajattelemaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä pointti
Jeesus tuli ihmisen muotoon Mariasta sikiämällä Pyhästä Hengestä. Jeesus on ollut olemassa tätä ennenkin, aina.
Näin sanoo Raamattu mutta voitte tietysti kehitellä omia harhaoppejanne kuinka haluatte.
Jumala on ollut olemassa aina ja Jumala on yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä pointti
Jumala on ollut olemassa aina ja Jumala on yksi.
Hänellä on kolme persoonaa. Kahden toiminta mainitaan jo VTssä ja myös siellä kolmannen tuleminen ennustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää uskoa jeesukseen että saisi elää?
Sen takia että Jumala teki ensin ihmisistä täydellisiä ja täydelliset puitteet elää maan päällä. Antoi kuitenkin ihmisille vapaan tahdon ja halusi että ihmiset haluaisit palvoa häntä omasta tahdostaan. Jumala olisi siis voinut aivopestä meidät niin ettei meillä ole omaa tahtoa, mutta ei tehnyt sitä. Saatana houkutteli ihmiset tekemään syntiä, jonka seuraamuksena ihmisistä tulikin epätäydellisiä. Ihmisistä tuli ns. "Kuolevaisia" = ei ollut enää olemassa yhtäkään täydellistä ihmistä, kun epätäydellisyys asettui aatamin ja evan kehoon. Eli jokainen heidän jälkeläisensä = kaikki ihmiset kantavat perimässään synnin geeniä.
Jumala kuitenkin rakastaa ihmisiä niin paljon että haluaa antaa ihmisille mahdollisuuden pelastua, jos uskovat ja tottelevat häntä. Koska Jumala on niin oikeudenmukainen oli ihmisten tekemä synty maksettava "lunnaina" takaisin, eli jonkun täydellisen ihmisen oli pakko kuolla kaikkien ihmisten vuoksi. Koska ei ollut enää olemassakaan täydellistä ihmistä maan päällä, Jumala lähetti oman rakkaan POIKANSA syntymään maan päälle opettamaan ja kertomaan ihmisille totuutta. Jeesus tiesi myös että hän tulee kuolemaan maan päällä.
joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Eli Jeesus tuli maksamaan hengellään ihmisten velan jotta voisimme elää. Siksi uskominen Jeesukseen on välttämätöntä
20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
20:3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia. 20:4 Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 20:5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
Yksinkertaistettuna on vain yksi Jumala ja muita ei ole. Hän on kaikkivaltias. Ketään ihmistä ei tule palvoa jumalana. Kaikki ihmiset ovat yhtälaisia Jumalan lapsia ja yksittäinen ihminen ei voi julistautua Jumalaksi Jumalan tilalle tai rinnalle. Raamatunkohtia voisi aiheesta kaivaa enemmänkin.