Uskon Jumalaan, mutten Jeesukseen -- mikä siis olen?
Pidän Jeesusta historiallisena henkilönä ja profeettana, mutten jumalallisena tai sen enempää Jumalan poikana kuin ketään muutakaan ihmistä. Vanhan Testamentin teksteihin uskon, mutta Uuteen Testamenttiin en. Koraani on mielestäni vääräoppista (ok, Muhammed oli omanlaisensa profeetta, mutta en usko niihin asioihin) ja en ole syntynyt juutalaisesta äidistä, joten en ole juutalainenkaan. Mikä lahko/uskonto sopisi minulle? Olisi mukavaa löytää joku seurakunta/porukka/ryhmä, jossa olisi samalla tavalla uskovia kuin itsekin olen. :)
Kommentit (74)
Juutalainen. Juutalaiseksi voi kääntyä ja he ovat Talmudin mukaan ihan yhtä juutalaisia kuin juutalaisesta äidistä syntyneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Juutalainen uskonto, mutta ei etninen juutalainen.
Olisiko kaltaisilleni jotain "ryhmiä"/lahkoa/seurakuntaa? Siis en ole ainakaan Suomesta sellaista löytänyt. Juutalaisuuteen kääntyminen on sinänsä hieman hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistaja?
Jehovan todistajat uskoo että jeesus on jumalan poika, joten ei sovi ap siihen :)
Vierailija kirjoitti:
hyväuskoinen hölmö, samoin tosin on ne Jeesukseenkin uskovat.
Olen muuten "tiedeuskovainen", mutta samalla uskon Jumalaan. Uskon, että Jumala selittää ne tuntemattomat asiat ja että tiede ja uskonto eivät ole välttämättä edes ristiriidassa, vaan eri tasoilla.
Vierailija kirjoitti:
Juutalainen. Juutalaiseksi voi kääntyä ja he ovat Talmudin mukaan ihan yhtä juutalaisia kuin juutalaisesta äidistä syntyneetkin.
Suomessa voi tietääkseni kääntyä vain ortodoksijuutalaiseksi ja siihen kääntyminen on varsin haastavaa, jos on perhettä ja/tai puoliso.
1. Joh. 4:15
Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
1. Joh. 5:5
Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
1. Joh. 5:12
Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistaja?
Jehovan todistajat uskoo että jeesus on jumalan poika, joten ei sovi ap siihen :)
Jehovan todistajat ei usko että Jeesus olisi oikeasti Jumalan poika (=Jumala). Eli jehovalaiset tai juutalaiset olis sitten sun osoitteesi. Toisaalta, olisi järkevämpää alkaa uskoa siihen Jeesukseen, koska sitten voisit pelastuakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kaltaisilleni jotain "ryhmiä"/lahkoa/seurakuntaa? Siis en ole ainakaan Suomesta sellaista löytänyt. Juutalaisuuteen kääntyminen on sinänsä hieman hankalaa.
Sinä uskot samoihin asioihin kuin juutalaiset Jos ei muiden samanuskoisten seura kuitenkaan miellytä, niin kukaan ulkopuolinen ei siinä voine auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Helluntailainen
Eikun tämä menikin väärin :-)
Olet etsivä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Helluntailainen
Täh? Kyllä hellarit todellakin uskovat Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä uskot samoihin asioihin kuin juutalaiset Jos ei muiden samanuskoisten seura kuitenkaan miellytä, niin kukaan ulkopuolinen ei siinä voine auttaa.
Ok. Mietityttää vain se, kun itselläni ei ole lainkaan etnistä taustaa siihen suuntaan tietääkseni. Ja on perhettäkin lisäksi. Muutenhan se kiinnostaisi suurestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten "tiedeuskovainen", mutta samalla uskon Jumalaan. Uskon, että Jumala selittää ne tuntemattomat asiat ja että tiede ja uskonto eivät ole välttämättä edes ristiriidassa, vaan eri tasoilla.
Eli olet uskonnon suhteen hyväuskoinen hölmö.