Passi tai ajokortti kun lentää Ruotsiin?
Niin siinäpä tulikin kysymys. Onko pakko olla passi tai riittääkö ajokortti?
Kommentit (28)
"On kuitenkin aina suositeltavaa pitää mukana passia tai henkilötodistusta myös Schengen-alueella matkustettaessa. Vaikka niitä ei tarvita rajalla, voi eteen tulla tilanteita, joissa henkilöllisyys on todistettava. Esimerkiksi poliisi saattaa pysäyttää sinut ja tarkistaa henkilötietosi, ja myös lentokoneeseen pääsy edellyttää henkilöllisyyden todistamista. Schengen-alueeseen kuuluvalla EU-maalla voi olla kansallisia sääntöjä, jotka edellyttävät, että sen alueella oleskelevalla on aina mukanaan esimerkiksi henkilötodistus tai jokin muu asiakirja.
Ajokortit, pankkikortit ja postista tai verotoimistosta saatavat todistukset eivät kelpaa matkustusasiakirjoina tai henkilötodistuksina."
-Lähde europa.eu
Vierailija kirjoitti:
"On kuitenkin aina suositeltavaa pitää mukana passia tai henkilötodistusta myös Schengen-alueella matkustettaessa. Vaikka niitä ei tarvita rajalla, voi eteen tulla tilanteita, joissa henkilöllisyys on todistettava. Esimerkiksi poliisi saattaa pysäyttää sinut ja tarkistaa henkilötietosi, ja myös lentokoneeseen pääsy edellyttää henkilöllisyyden todistamista. Schengen-alueeseen kuuluvalla EU-maalla voi olla kansallisia sääntöjä, jotka edellyttävät, että sen alueella oleskelevalla on aina mukanaan esimerkiksi henkilötodistus tai jokin muu asiakirja.
Ajokortit, pankkikortit ja postista tai verotoimistosta saatavat todistukset eivät kelpaa matkustusasiakirjoina tai henkilötodistuksina."
-Lähde europa.eu
Niin? Schengen-aluetta koskevat ohjeet on eri asia kuin pohjoismaita koskevat ohjeet, koska pohjoismailla on oma sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut tällaisia kysymyksiä. Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus edes suomessa, joten miksi se olisi missään muuallakaan. Joko henkilökortti tai passi aina mukana ulkomailla.
Mitä väliä vaikka otat sen mukaan?
Koska pohjoismaisen passivapaussopimuksen mukaan ajokortti riittää. Miksi et voi uskoa tätä faktaa?
No sitten otat ajokortin. Se on ajolupa, ei henkilötodistus vaikka miten asian selität. Jos sillä saa matkustaa Ruotsiin, niin ihan ok, mutta henkilötodistus se ei ole. Ja jos ap vähänkään epäröi, niin mikä ongelma on ottaa passia?
Ei varmaan olekaan ongelmaa ottaa passia mukaan, jos sellainen löytyy kotoa. Mut passit maksaa ja kaikilla ei ole varaa hankkia sitä viiden vuoden välein.
Minä olen ihan luullut että nykyään ei Euroopassa tarvitse edes henkilöllisyystodistusta rajan ylittämiseen ö.ö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaiden välillä riittää ajokorttikin henkkariksi.
Laivalla joo. Mutta enpä luottais, että lentokentällä kelpaa.
Eihän portilla edes kysytä henkkareita nykyään paitsi silloin, jos kohdemaa vaatii passia.
Mitä?! Joka ikinen kerta passi on portilla näytettävä myös EU:n sisäisillä lennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaiden välillä riittää ajokorttikin henkkariksi.
Laivalla joo. Mutta enpä luottais, että lentokentällä kelpaa.
Eihän portilla edes kysytä henkkareita nykyään paitsi silloin, jos kohdemaa vaatii passia.
Mitä?! Joka ikinen kerta passi on portilla näytettävä myös EU:n sisäisillä lennoilla.
Eipä olen minulta portilla kysytty kuin boarding pass paitsi Lontoon lennolla, koska sinne vaaditaan passi. Olen kai niin rehellisen näköinen :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan luullut että nykyään ei Euroopassa tarvitse edes henkilöllisyystodistusta rajan ylittämiseen ö.ö
Joo, rajatarkastuksia ei yleensä tehdä, mutta pitää silti olla kuitenkin aina mukana ns. matkustusasiakirja, joksi maasta riippuen riittää ajokortti, henkilökortti tai passi.
Ap kysyikin sitä, riittääkö ajokortti. Ja vastaus on, että kyllä riittää. Ei sillä ole väliä, onko se virallinen henkilöllisyystodistus.