Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopettakaa ulkomaanmatkailu

Vierailija
14.05.2017 |

Suosikaa kotimaista!

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Matkustaisin enemmän Suomessa, jos hintataso olisi kohtuullinen. Mutta ei - hintataso Suomessa on yksiselitteisen kallis. Vaikka miten pihistäisi, nuukailisi - silti törkeän kalliit hinnat etenkin Lapissa.

Suututtaa maksaa silkasta ahneudesta!

2) Suomalainen alkoholipolitiikka ei ole tätä päivää, eikä globaalia. Jos alkoholinostorajoitukset poistetaan, lisää se 100% turismia Suomeen.

3) Ulkomailla tunnen eläväni, jostain syystä. Suomessa menit minne hyvänsä, niin ihmisten hymyttömyys, hiljaisuus, hartiat lysyssä oleminen ja eläminen kovissa oloissa vaikuttaa lannistavasti.

4) Suomessa ei ole suurkaupunkeja. Piste.

5) Tykkäisin matkustella Suomessa, jos aukioloajat olisivat laajemmat! Nykyään vain marketit ovat auki myöhään. Eräskin kerta heinäkuisena aurinkoisena perjantai-iltapäivänä yritin mennä erääseen porvoolaiseen museoon neljän jälkeen. SULJETTU! Vaikka ympärillä vanhassa Porvoossa kuhisi turisteja, matkailijoita, yms.

6) Helsinki on kesäiltaisin, etenkin elokuussa, kylmä ja - viittaan edelliseen - kaikki paikat kiinni esim. seitsemältä, kahdeksalta! Tyrmistyttävää oli käveleksiä hämmentyneiden turistien kanssa seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, jne. aikoihin HKI:n keskustassa. Hiljaista. Hiljaista. Kaikki kiinni. No, hotelli Tornin yläbaarissa sentään porukkaa. Etenkin humalainen, suomalainen pukumiesporukka (suureen ääneen julistivat olevansa juristeja) herätti ihmetystä paikan ulkomaisissa turisteissa. Että näin meillä.

7) Jotta matkustaisin Suomessa, pitäisi nähtävyyskohteet markkinoida paremmin. Yleinen piittaamattomuus näkyy kaikessa. Ja epäsiisteys! Suomalainen hotellisiivous on ala-arvoista.

Koko Suomi sulkeutuu sinä päivänä kun koulut alkaa eli n 15.8. Sen jälkeen ei ole juurikaan kesäkohteita auki, ei festareita, ei markkinoita, ei kesätoreja, ei huvipuistoja tms

Vierailija
82/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo viimeiset 20 vuotta reissannut joka kesä järjestäen kotimaan kaupungit. Joissakin paikoissa useamman kertaa. Vain Virossa ja Ruotsissa on tullut käytyä. Tänä kesänä teen muutoksen ja matka Kreikkaan varattu. Saa nähdä mihin ensivuonna päädyn :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo viimeiset 20 vuotta reissannut joka kesä järjestäen kotimaan kaupungit. Joissakin paikoissa useamman kertaa. Vain Virossa ja Ruotsissa on tullut käytyä. Tänä kesänä teen muutoksen ja matka Kreikkaan varattu. Saa nähdä mihin ensivuonna päädyn :)

Minnepäin kreikkaan lähdet?

Vierailija
84/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopeta. Maksaa saman verran mennä junalla Helsinkiin, kuin lentää Lontooseen, niin miksi menisin Helsinkiin?

Vierailija
85/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopeta. Haluan lomallani kunnon irtioton arjesta. Sitä en koe saavani pyörien täällä samoissa kuvioissa.

Vierailija
86/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koe saavani rahalleni minkäänlaista vastinetta Suomessa. Luonnosta puhutaan kovin, siellä sitä on valtatien varret raiskaushakkuita täynnä, jossain niemennotkossa on joku matkailutärppi, josta saa ylihintaan muovituopista olutta ja vakuumipakatun voileivän. Nähtävyys on sitten joku vähän nätimpi sillanpoukama, ollut jo 50 -luvulla. Viime kesänä käytiin Tanskassa roadtripillä. Ei se hintataso sielläkään halpa ole, mutta tunnin ajomatkojen välein ihania, romanttisia keskiaikaisia kaupunkeja ja hyviä smörrebrödejä. Hoidettua maaseutua, ei mitään hakkuuraiskioita.

Vierailija
87/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koitan kaikissa valinnoissani ajatella ympäristöä ja muita ihmisiä niin paljon kun voin. Minulla ei ole autoa, kuljen bussilla ja pyöräillen. Syön lihaa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, syön sesongin kasviksia ja pyrin syömään mahdollisimman paljon suomessa tuotettuja kasviksia. Vältän muovipakkauksia ja kierrätän. Ostan uusia vaatteita vain kun vanhat menee rikki. Eli sanoisin että hiilijalanjälkeni on aika pieni.

En ole koskaan käynyt ulkomailla (suurin syy on kyllä ihan jäätävän kova lentopelko) koska se saastuttaa niin paljon. Haaveilen kyllä jatkuvasti, että pääsisin jonnekkin lämpöön, katselemaan niitä maisemia uskomattoman kauniita kaupunkeja. Mutta minulle ajatus siitä että menisin vain pariksi viikoksi kuluttamaan toiseen maahan kuulostaa oudolta. Minulla on suunnitelmissa mennä jossain vaiheessa johonkin toiseen maahan asumaan ja tekemään töitä, niin koen että sillä saastuttamisella on jokin merkitys.

Olen vielä nuori niin moni asia voi vielä muuttua. Tällä hetkellä ajattelen näin ja jatkan kesän suunnittelua. Minä haluaisin mennä niin pohjoiseen kuin vaan voi, poikaystävä haluaisi vaan tutkia tätä meidän uutta kotikaupinkia ja ympäristöä (eli turkua).

Vierailija
88/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt ulkomailla (suurin syy on kyllä ihan jäätävän kova lentopelko)

interrail

Vierailija
89/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkailu kuuluu yleissivistykseen. On avartavaa nähdä että meidän tapa elää on vain yksi tuhansista, kuulla eri kieliä ja olla vähemmistövärinen. Tästä syystä pyrin viemään lapsia ulkomaille joka vuosi, eri paikkoihin. Lentäen, laivalla, junalla, bussilla. Näin kun lentävät pesästä, ei tuollaisia tarvitse jännittää kun on tuttua.

Nykyisen globaalin massakulttuurin ja internetin aikakaudella tämä viesti aiheutti kyllä nauruntyrskähdyksen.

Vierailija
90/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi älkää, nimittäin jos suomalaiset alkavat suosia kotimaanmatkailua niin se johtaa ainoastaan kyseisen sektorin kasvuun ja kehitykseen mikä tarkoittaa lisää myös ulkomaalaisia turisteja. Ja itse en ainakaan Helsinkiin kaipaa niitä yhtään enempää.

Vierailija
91/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turismi on monille köyhien maiden asukkaille tärkeä toimeentulon lähde. Valitsemalla tarkkaan omat matkakohteensa ja yöpymispaikkansa voi tehdä suurta eroa paikallisten elintasoon.

Siinä on hirveän iso ero, asutko jonkun ulkomaisen miljonäärin omistamassa luksushotellissa vai paikallisen perheen omistamassa homestay-majassa ja syötkö paikallisessa pikkuravintolassa vai jätätkö rahasi siihen samaiseen hotelliin.

Turismi liittyy monissa paikoissa myös luonnonsuojeluun ja villieläinten kauppaan. Monet oppaat ympäri maailman ovat olleet ennen metsästäjiä, jotka ovat myyneet uhanalaisia eläimiä eteenpäin rikkaiden luksusleluiksi tai kiinalaiselle "lääketieteelle". Turismin saapuessa syrjäisempiinkin kyliin monet ovat vaihtaneet ammattia luonto- ja turistioppaaksi, koska sillä tienaa enemmän ja yksi eläin tuottaa jatkuvaa tuloa elossa ja villinä ollessaan. Se on paljon parempi kauppa. Monet näistä tapaamistani oppaista ovat ryhtyneet tarkoiksi luonnonsuojelijoiksi ja kouluttavat muita paikallisia huolehtimaan luonnosta, sillä heidän oma toimeentulonsa on siitä nyt kiinni. Turistit tulevat kun eläimiä on > turistit ostavat paikallisia tuotteita ja palveluita > koko yhteisö hyötyy.

Paikallisetkaan eivät ole tyhmiä tai ilkeitä, vaan rahan ja toimeentulon suhteen usein epätoivoisia.

Toki turismiin liittyy paljon ikäviäkin ilmiöitä kuten prostituutio, roskaus, huumeet ja alkoholi. Painotan siis, että vastuullisesti matkustamalla ja omia valintoja miettimällä ei ole välttämättä luonnolle pelkkä rasite.

Vierailija
92/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkailu kuuluu yleissivistykseen. On avartavaa nähdä että meidän tapa elää on vain yksi tuhansista, kuulla eri kieliä ja olla vähemmistövärinen. Tästä syystä pyrin viemään lapsia ulkomaille joka vuosi, eri paikkoihin. Lentäen, laivalla, junalla, bussilla. Näin kun lentävät pesästä, ei tuollaisia tarvitse jännittää kun on tuttua.

Nykyisen globaalin massakulttuurin ja internetin aikakaudella tämä viesti aiheutti kyllä nauruntyrskähdyksen.

Onhan se paljon helpompi lähteä opiskelemaan tai työhön ulkomaille jos on jotain hajua muista maista ja kulttuureista. Kieliä voi toki opetella kotisohvalla mutta käytätkö niitä kotona?? Matkustellessa kasvaa rohkeus ja luottamus siihen että selviää, tietää mistä löytyy apua jos tulee ongelmia eikä kansainväliset ystävätkään ole pahasta (- näitä toki saa Suomestakin). Meillä lapset ovat jopa matkustaneet lukiossa kouluvaihdossa viikon parin reissuja.

On ihan eri asia seisoa vaikka Plitvicen järvillä tai Jungfraun rinteillä kuin katsoa kuvia netistä, usko pois!

Vierailija
93/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ystäväsi sanoisi sinulle noin, sanoisit ihan pokkana, että "voi Liisi, onpa sulla kurja ja surkea elämä kun olet noin kuollut"?  

Jotenkin ne sanat joilla kuvailee (masentuneena) omaa elämäänsä eivät välttämättä kuulosta kovin hyvältä vastapuolen suusta. Jos joku kertoo minulle elämänsä olevan paskaa. En sano, että niin, surullista että elämäsi on paskaa totta tosiaan, vaan yrittäisin sanoa, että onpa harmi juttu, voisitko mitenkään olla ulkomailla pidempään tms!

Ehkä tässä tullaan erilaiseen persoonaan, mutta noin omasta mielestä puhetapasi kuulostaa aika tylyltä :/

Ratkaisu Liisille ei ole se, että hän käyttää kaikki voimavaransa pystyäkseen olemaan ulkomailla kerta kerralta pidempään "ollakseen onnellinen". Ratkaisu on, että Liisi saa apua ongelmiinsa ja oppii olemaan onnellinen juuri tänään, juuri tällä hetkellä riippumatta siitä missä päin maapalloa hän sattuu olemaan.

Ja tiedoksi kaikille että tänään on lämmin! + 20 astetta lämpimämpi kuin talvella joten lopettakaa se kylmyydestä vouhkaaminen!

Vierailija
94/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosikaa kotimaista!

Oikein, olen lopettanut myös kotimaanmatkailun sellaisille paikkakunnille missä on pakolaisia.

Minä olen lopettanut myös kotimaisten kauppojen suosimisen. Käyn Tallinnassa ostoksilla, kun sinne pääsee parhaimmillaan 5e edestakaisin. Käyn myös Lidlissä. Syy tähän on, että jouduin työttömäksi ja hakemisesta huolimatta en usko saavani enää työtä. Olen 58v. Hgissä on vaikea välttää mamuja:). Käyn joskus maaseudulla ja asun siellä sukulaisten luona, matkat myös sukulaisen autolla.

Vierailija
95/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoliikenteen päästöt ovat muutama prosentti siitä mitä kokonaisuudessaan maailmaa saastutetaan: rahtilaivat ja risteilijät, merten muovijätteet, teollisuus, liikenne.

Kyse on kokonaisuudesta. Suomalainen ei pelasta yhtään mitään jäämällä Suomeen Kanarian saarten sijaan. Suomalainen pelastaa maailmaa vähentämällä joka päiväistä kulutustaan, ajamalla vähemmän omalla autolla, lajittelemalla kaikki jätteensä jne. Lomakohteessa tärkeää on ostaa paikallisia tuotteita ja palveluja sekä tietysti olla ihmisiksi ja roskata vähemmän.

Vierailija
96/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn sekä Suomessa että ulkomailla katsomassa kiinnostavia juttuja. Tampereen Vapriikkiin voi tehdä päiväreissun pääkaupunkiseudulta (juuri nyt siellä on Kiinan Kielletyn kaupungin elämää esittelevä upea näyttely), ja sitten ulkomaille kannattaa mennä harvoin mutta pidemmäksi aikaa (vaikkapa Lontoossa kannattaa käydä sekä museossa että teatterissa - Shakespearen näytelmistä siellä on huippuhyvin tehtyjä komedioitakin eikä vain suomalaisten suosimia ahdistustragedioita).

Vierailija
97/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kotimaanmatkailun kannattaja voisi nyt vaikka ehdottaa jotain Suomen kaupunkia, jossa riittäisi nähtävää viikoksi. Ei Helsinki, tätä on koluttu jo yli 50 vuotta. 

Sehän riippuu mistä asioista olet yleensäkin kiinnostunut?

Minä ja mieheni olemme kiinnostuneita viineistä ja hyvästä ruuasta.

Kerropa mihin meidän kannattaa mennä että 100€ päiväbudjetilla saa kahdelle 2 ateriaa ravintoloissa (illalla 3 ruokalajia, päivällä riittää 2) viineineen. Tai laadukkaat viinitilat, missäpäin Suomea sijaitsee? Niillä on myös ihana majoittua ja tehdä vaikka pari päivää töitä syksymmällä. Niin ja parhaat suomalaiset juustolat? Mielellään puolikovaa tai kovaa pitkään kypsytettyä maukasta juustoa? MIstä löytäisin parhaat täältä Suomesta??

Pidämme myös taiteesta mutta Ateneumit, kansallismuseot ja Dietrichsenit, Hurriganes näyttely Tampereella yms on koluttu - mitä suosittelet seuraavaksi?

Ja puutarhoista. Munkan ruusupuisto on kiva, hm..... mutta siihen se melkein jääkin. Yksityisiä puutarhoja on muutama, kasvitieteelliset ok mutta ei meidän kasvivalikoima ole kovin kummoinen täällä.

Makuasiat ovat aina vaikeita suositella toisille. Suomesta kuitenkin löytyy paljon hienoja kohteita. Itse tykkäsin Lapinlahdella luovasta puusta, http://www.luovapuu.com/galleria , puuteokset ovat kauniita. Saunassa oleva teos on myös kaunis. Mutta tosiaan , riippuu mistä on kiinnostunut ja mitä arvostaa. Seuralaiseni vilkaisi teoksia nopeasti ja totesi että nähty on kun itse tuijottelin yhtä teosta kauan aikaa. Kun sitten myöhemmin kysyin huomasitko siinä teoksessa sitä ja tätä niin kuulemma ei ollut huomannut.. Ei kai kun ei katsonut.. Itse tykkäsin noista töistä todella paljon <3

Suomesta löytyy myös todella paljon suoramyyntitiloja, yhdistettyjä matkailutiloja jne. joista todellakin saa parhaimpia ja puhtaampia tuotteita kuin muualta.. Googlettele tilat, yhdistykset, liitot yms. Jos osaa etsiä ja jos sattuu sopimaan kielen päälle. Yksi tykkää mansikasta ja toinen lakasta, joku molemmista. Kukaan ei voi tietää mistä juuri sinä pidät. Itse tykkään joistain vuohenjuustoista todella paljon, ovat maukkaita ja suussa sulavia mutta toiset syljen ulos. Vain itse voit lukea annettua informaatiota kyseisistä tuotteista ja paikoista ja mietiskellä mistä voisit pitää. Viinitiloja löytyy useampia. En käytä alkoholia mutta jos sama pätee viineissä kuin viinirypäleissä niin suosittelen luomuviinitillaa, luomurypäle on herkullinen kun tehotuotettu on kitkerä. Liekö sitten enemmän kuin yksi sellainen Suomessa, sitä en tiedä. Marjat nyt on melkeistään luomua täällä joka paikassa joten ainakin marjaviinipaikat...? Kannattaa tutkia.

Itselleni on käynyt monesti niin että olen asunut pitkäänkin jonkun asian "vieressä" tietämättä että sellaista paikkaa onkaan. Näkyvyys noille jutuille on huono. Kannattaa siis googletella ahkerasti ja kysellä. Muiden paikkakuntien lehdistä löytyy sesonkiaikaan ilmoituksia, muuten oikeastaan ei. Laittakaa sähköpostia tiloille ja kysykää mahdollisuuksista.

Mitä kasveihin tulee niin olen tutkinut yhden lammen ympäristöä noin 10 vuotta ja silti siitä löytyy tutkittavaa joten ehkä sekin on makukysymys mikä kiinnostaa ja mikä ei. Luonto on Suomessa häikäisevän rikas jos vaikka pelkkiä sammaleita alkaa tuijottelemaan. Suomessa on 884 sammallajia. Mutta jos on kiinnostunut vain siitä mitä tänne voi istuttaa niin sehän on eri juttu. Silloin oma kiinnostuksesi ohjaa siihen mitä löydät. Ehkä me jotkut löydämme, näemme ja koemme enemmän koska arvostamme juuri sitä mitä voimme löytää. Tutkimme sitä sitten kaikella nautinnolla ja hartaudella syvällisesti ilman kiirettä löytää uutta ja uutta mahdollisimman nopeaan.

Mutta Suomessa on todella paljon upeita pieniä aarteita yleensä pienillä paikkakunnilla ja "ei missään". Ihmisillä on ollut juuri siellä aikaa näperrellä ja toteuttaa itseään. Löydät varmasti jotain jos olet kiinnostunut löytämään :)

Rehellisesti sanottuna Suomesta on hieman hankalampaa löytää noita kiinnostavia kohteita koska ne pitää kaivella itse esiin. Googlaileminenkaan ei välttämättä tuota kovin kummoista tulosta.  Toisekseen suomalaiset eivät arvosta suomalaisia tai suomalaisten tekeleitä.. Nehän ovat "vaan" Suomesta ja "vaan" Suomessa...

Vierailija
98/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkailua markkinoidaan ulkomaalaisille. Rovaniemellä joulupukki poroineen on varmaan ihan mielenkiintoinen nähtävyys japanilaisille, mutta suomalaisille joulupukissa tai poroissa ei ole mitään erikoista. Samoin suomalaista ruokaa muikkuineen, lakkoineen, tatteineen, poroineen ja lohineen markkinoidaan ulkomaalaisille, meille suomalaisille nuo ovat ihan arkiruokaa. Suomen luontoa metsineen ja järvineen markkinoidaan eksoottisena ulkomaalaisille, me suomalaiset möllötämme mökeillämme järven rannalla ihan riittävästi muutenkin. Saunassa ei ole meille suomalaisille mitään erikoista. 

Matkustaisin ihan mielelläni kotimaassakin, mutta meillä ei ole oikein sellaisia kaupunkeja, jossa nähtävää riittäisi viikoksi. Pari vuotta sitten kävin Kemissä ja koko keskusta ja ranta oli kahdessa tunnissa koluttu läpi. Miten siellä saisi tapettua aikaansa viikon? Turussa on nähtävää pariksi päiväksi, samoin Tampereella. Jos nyt haluaisin viikon loma, jossa joka aamu käyn aamiaisella eri kahvilassa, lounaalla eri ravintolassa ja päivällisellä eri ravintolassa sekä väliin jäävän ajan kiertäisin katsomassa nähtävyyksiä, niin mihin kaupunkiin menisin? Ja ei mitään ketjuravintoloita, joita on pääkaupunkiseudullakin.

Rovaniemen joulupukkilandia onkin tosi epäonnistunut ja surkea viritys. Ei mitään aitoa vaan muovinen tekomaailma. Suomessa ongelmana on että ei panosteta laatuun, eikä suunnitella ja toteuteta syvällisesti vaan huiskaistaan paperilta tuotantoon ihan kuin ihmisiä kiinnostaisi maksaa tyhjästä. Toki Suomessa on myös paikkoja jotka ovat yrittäjille elämäntapa eikä työ jolloin sitä syvällisyyttä ja kauneutta alkaa löytymään.

Vaikea antaa vinkkejä kahviloista kun en itse vietä lomaani kahviloissa mutta kaupunkiasuntoni sijaitsee paikkakunnalla jossa on kyllä erilaisia kahviloita yllin kyllin, outoa jos ei muualla ole? En itse osaisi lomailla kahviloissa mutta jos se on sinun juttusi niin hyvä että olet löytänyt jotain.

Nähtävyyden määrittelet itse itsellesi, en usko että nähtävyysmakumme käyvät yksiin. Joku puhui puutarjoista ja taiteesta joten Mollamari on minulle nähtävyys http://www.mollamari.fi/mollamari/index.html Mollamarin huussikin on nähtävyys :p http://mollamari.blogspot.fi/2012/06/huussi-outhouse.html Hänen bloginsa on ihana. Ainakin jossain vaiheessa heillä sai vierailla, en tiedä miten nykyään.

Mutta varmaan sinäkin löytäisit itsellesi sopivia nähtävyyksiä kun oikeaan paikkaan satut.

Kissanristiäisiä ja tapahtumia riittää todella paljon mutta kuten aiemmin todettu niin niitä on todella hankala löytää. Joskus samalla paikkakunnalla on pyörinyt jo vuosia tai vuosikymmeniä jotain josta itse vasta kuulen ja ihmettelen miksi kukaan ei mainosta!!! Toki rahakysymys mutta silti..

Vierailija
99/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kotimaanmatkailun kannattaja voisi nyt vaikka ehdottaa jotain Suomen kaupunkia, jossa riittäisi nähtävää viikoksi. Ei Helsinki, tätä on koluttu jo yli 50 vuotta. 

Kerropa mihin meidän kannattaa mennä että 100€ päiväbudjetilla saa kahdelle 2 ateriaa ravintoloissa (illalla 3 ruokalajia, päivällä riittää 2) viineineen. Tai laadukkaat viinitilat, missäpäin Suomea sijaitsee? Niillä on myös ihana majoittua ja tehdä vaikka pari päivää töitä syksymmällä. Niin ja parhaat suomalaiset juustolat? Mielellään puolikovaa tai kovaa pitkään kypsytettyä maukasta juustoa? MIstä löytäisin parhaat täältä Suomesta??

Pidämme myös taiteesta mutta Ateneumit, kansallismuseot ja Dietrichsenit, Hurriganes näyttely Tampereella yms on koluttu - mitä suosittelet seuraavaksi?

Ja puutarhoista. Munkan ruusupuisto on kiva, hm..... mutta siihen se melkein jääkin. Yksityisiä puutarhoja on muutama, kasvitieteelliset ok mutta ei meidän kasvivalikoima ole kovin kummoinen täällä.

Makuasiat ovat aina vaikeita suositella toisille. Suomesta kuitenkin löytyy paljon hienoja kohteita. Itse tykkäsin Lapinlahdella luovasta puusta, http://www.luovapuu.com/galleria , puuteokset ovat kauniita. Saunassa oleva teos on myös kaunis. Mutta tosiaan , riippuu mistä on kiinnostunut ja mitä arvostaa. Seuralaiseni vilkaisi teoksia nopeasti ja totesi että nähty on kun itse tuijottelin yhtä teosta kauan aikaa. Kun sitten myöhemmin kysyin huomasitko siinä teoksessa sitä ja tätä niin kuulemma ei ollut huomannut.. Ei kai kun ei katsonut.. Itse tykkäsin noista töistä todella paljon <3

Suomesta löytyy myös todella paljon suoramyyntitiloja, yhdistettyjä matkailutiloja jne. joista todellakin saa parhaimpia ja puhtaampia tuotteita kuin muualta.. Googlettele tilat, yhdistykset, liitot yms. Jos osaa etsiä ja jos sattuu sopimaan kielen päälle. Yksi tykkää mansikasta ja toinen lakasta, joku molemmista. Kukaan ei voi tietää mistä juuri sinä pidät. Itse tykkään joistain vuohenjuustoista todella paljon, ovat maukkaita ja suussa sulavia mutta toiset syljen ulos. Vain itse voit lukea annettua informaatiota kyseisistä tuotteista ja paikoista ja mietiskellä mistä voisit pitää. Viinitiloja löytyy useampia. En käytä alkoholia mutta jos sama pätee viineissä kuin viinirypäleissä niin suosittelen luomuviinitillaa, luomurypäle on herkullinen kun tehotuotettu on kitkerä. Liekö sitten enemmän kuin yksi sellainen Suomessa, sitä en tiedä. Marjat nyt on melkeistään luomua täällä joka paikassa joten ainakin marjaviinipaikat...? Kannattaa tutkia.

Itselleni on käynyt monesti niin että olen asunut pitkäänkin jonkun asian "vieressä" tietämättä että sellaista paikkaa onkaan. Näkyvyys noille jutuille on huono. Kannattaa siis googletella ahkerasti ja kysellä. Muiden paikkakuntien lehdistä löytyy sesonkiaikaan ilmoituksia, muuten oikeastaan ei. Laittakaa sähköpostia tiloille ja kysykää mahdollisuuksista.

Mitä kasveihin tulee niin olen tutkinut yhden lammen ympäristöä noin 10 vuotta ja silti siitä löytyy tutkittavaa joten ehkä sekin on makukysymys mikä kiinnostaa ja mikä ei. Luonto on Suomessa häikäisevän rikas jos vaikka pelkkiä sammaleita alkaa tuijottelemaan. Suomessa on 884 sammallajia. Mutta jos on kiinnostunut vain siitä mitä tänne voi istuttaa niin sehän on eri juttu. Silloin oma kiinnostuksesi ohjaa siihen mitä löydät. Ehkä me jotkut löydämme, näemme ja koemme enemmän koska arvostamme juuri sitä mitä voimme löytää. Tutkimme sitä sitten kaikella nautinnolla ja hartaudella syvällisesti ilman kiirettä löytää uutta ja uutta mahdollisimman nopeaan.

Mutta Suomessa on todella paljon upeita pieniä aarteita yleensä pienillä paikkakunnilla ja "ei missään". Ihmisillä on ollut juuri siellä aikaa näperrellä ja toteuttaa itseään. Löydät varmasti jotain jos olet kiinnostunut löytämään :)

Rehellisesti sanottuna Suomesta on hieman hankalampaa löytää noita kiinnostavia kohteita koska ne pitää kaivella itse esiin. Googlaileminenkaan ei välttämättä tuota kovin kummoista tulosta.  Toisekseen suomalaiset eivät arvosta suomalaisia tai suomalaisten tekeleitä.. Nehän ovat "vaan" Suomesta ja "vaan" Suomessa...

Kiertelemme kyllä kotimaassa ihan kiitettävästi vaikka emme olekaan tyytyväisiä tarjontaan ulkomaisiin verrattuna. Noista suoramyyntitiloista - täällä etelä Suomessa käymme vuosittain Slow Food festareilla joilla saamme kattavan näytteen näistä tiloista. Miten ahneita ne ovat! He myyvät lihaa K- ja S-ryhmille 2€ kilo mutta suoramyyntinä kuluttajalle 28-45€/kilo. En viitsi sen takia ajaa jonkun lehmän perässä 100km...  Omenat maksaa 5€/kilo kun voin maksaa sen saman naapurille. Perunat 2€/kilo kun samat on Prismassa 69cnt. Tästä syystä en jaksa innostua kotimaisista suoramyynneistä. Vrt Italiassa saamme vasikkaa suoraan tilalta 6-8€/kilo, kaupassa 12-16€/kilo.

Sammaleet on ihania mutta asumme sammaleisen kallion kupeessa, tässä kasvaa sammaleiden lisäksi myös n 10 erilaista saniaislajia. Kaunista kyllä mutta näen ne joka päivä. Reissuilta kaipaan vähän jotain eksoottisempaa; ruusuja, pioneja, kärhöjä tms joista vain harva lajike selviää täällä.

Vuosia yritimme etsiä kylistä ja kaupungeista pieniä konditorioita ja kahviloita mutta valitettavasti Suomen yrityspolitiikka ja verotus on tappanut kaiken. Suomen paras leipomo ohjelma oli ihana, sieltä sai paljon vinkkejä mutta monikohan noista kahviloista/leipomoista on enää hengissä? Ja tulee vähän ajamista jos yksi on Hangossa ja toinen Oulussa eikä matkan varrella juuri mitään. Välimatkat on pahuksen pitkiä

Vierailija
100/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiertelemme kyllä kotimaassa ihan kiitettävästi vaikka emme olekaan tyytyväisiä tarjontaan ulkomaisiin verrattuna. Noista suoramyyntitiloista - täällä etelä Suomessa käymme vuosittain Slow Food festareilla joilla saamme kattavan näytteen näistä tiloista. Miten ahneita ne ovat! He myyvät lihaa K- ja S-ryhmille 2€ kilo mutta suoramyyntinä kuluttajalle 28-45€/kilo. En viitsi sen takia ajaa jonkun lehmän perässä 100km...  Omenat maksaa 5€/kilo kun voin maksaa sen saman naapurille. Perunat 2€/kilo kun samat on Prismassa 69cnt. Tästä syystä en jaksa innostua kotimaisista suoramyynneistä. Vrt Italiassa saamme vasikkaa suoraan tilalta 6-8€/kilo, kaupassa 12-16€/kilo.

Sammaleet on ihania mutta asumme sammaleisen kallion kupeessa, tässä kasvaa sammaleiden lisäksi myös n 10 erilaista saniaislajia. Kaunista kyllä mutta näen ne joka päivä. Reissuilta kaipaan vähän jotain eksoottisempaa; ruusuja, pioneja, kärhöjä tms joista vain harva lajike selviää täällä.

Vuosia yritimme etsiä kylistä ja kaupungeista pieniä konditorioita ja kahviloita mutta valitettavasti Suomen yrityspolitiikka ja verotus on tappanut kaiken. Suomen paras leipomo ohjelma oli ihana, sieltä sai paljon vinkkejä mutta monikohan noista kahviloista/leipomoista on enää hengissä? Ja tulee vähän ajamista jos yksi on Hangossa ja toinen Oulussa eikä matkan varrella juuri mitään. Välimatkat on pahuksen pitkiä

Jatkan vielä. Marjatkin saan omasta pihasta joten niiden takia en reissuun lähde enkä kotimaisten viinien. Orgaaniset viinit esim Ranskassa on hyviä.