Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettakaa ulkomaanmatkailu

Vierailija
14.05.2017 |

Suosikaa kotimaista!

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että pitäisi ennemmin +10 asteen vesisateessa, mutavellissä/kurakeleissä, hyttysparvien kupattavana vielä kiskurihinnoilla matkailla kotimaassa, kun halvemmalla pääsee aurinkoiseen etelän lämpöön, jossa on kirkasta merta, eikä hyttysparvet kiusaa? Todellakin verrannollisia nämä matkakohteet toisiinsa. :D

Sä voi toki mennä sinne märkään kurakylpyyn ja sääskien kupattavaksi, jos todella sitä tahdot.

Vierailija
102/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Suomesta löytyy kaikenlaista, mutta se ei kuitenkaan ole niitä samoja juttuja mitä muualla on. Joku rakastaa siinä lämpimässä merivedessä uimisesta. Vaikka Suomessakin voi uida, niin onhan se ihan eri asia uida vedessä joka on lämmintä kuin kylpyvesi. Eikä joku etelä-eurooppalainen kyläjuhla ole sama kuin Suomen toritapahtuma. Eikä Marokon tai Intian ilmapiiriä vaan voi kokea museossa Suomessa.

Toisaalta outoa ajatella itseään pelkästään paikallisena ihmisena, nyt kun kerrankin on mahdollisuus olla maailmankansalainen. Liikkumista pitäisi pikemmin ihmisten osalta lisätä ja kehittää ja tavaran liikuttamista vähentää. Roskaaminen ja saastuttaminen kun suurimmaksi osaksi on paikallista. Paikallinen liikenne ja paikalliset tehtaat ja jätteet. Paikalliset direktiivit. Mutta ennenkaikkea tuhlaaminen kuuluisi saada kuriin. Vaatteita, joita kukaan ei tarvitse. Ruokaa, jota heitetään pois. Muovitavaraa, joka ei kestä jne. Siinä missä liikenteen päästöt vähenevät teknologian myötä, kaikki muu taas lisääntyy. Jätteet ovat suurempi ongelma kuin päästöt. Ih isen kuluttaminen tulisi saada suunattua ei materiaan kuten elämyksiin ja vähemmän tavaraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, olen asunut jotain 13 vuotta ulkomailla, koska Suomesta ei löydy minulle sopivia töitä. Työnantajani on siis ulkomaalainen. Suomessa on kyllä kiva käydä moikkaamassa tuttuja ja mökkeilemässä sekä kauhistelemassa sitä miten helvetisti peruseläminen maksaa.

Vierailija
104/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka lentelee huvilentoja ympäri maailman kuin viimeistä päivää. Ja viimeinen päivä se kohta onkin pian, kun ilmasto lämpenee tätä vauhtia. Saisi tulla äkkiä lakeja hillitsemään tuota huvilentelyä. Hinnat vaikka 4-kertasiksi.

Vierailija
105/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessa -80 ja -90 luvuilla matkustettiin ympäri Suomea silloisen työn puolesta ja kierrettiin suunnilleen kaikki silloiset festarit. Panostan ulkomaanmatkailuun niin kauan kun se vielä on mahdollista. Pari kertaa vuodessa on tehtävä lähimatka sukulaisiin, mutta en käy enää Suomessa missään tapahtumissa, koska ovat niin ryöstöhintaisia ja aika samanlaisia. Käytän nekin rahat mielummin vaikka minilomaan Puolassa. Maailma hukkuu paskaan, mutta sitä ei pelasta muutaman suomalaisen lentoboikotti.  Samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa, että USA ja Kiina ovat ne suurimmat saastuttajat ja me olemme lähinnä se hyttysenpaska. Suomessa ei ole juurikaan mitään nähtävää jos on kertaalleen käynyt Turun Linnat ja Kolit sun muut. Ei kannata jämähtää tänne trendikkään näennäis-ekoilun vuoksi. Matkustaa voi monella tavalla. 

Vierailija
106/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesti tosi pitkään päästä sille tulotasolle, että oli varaa matkustaa kotimaassa. Ekat 10 vuotta lapsiperheenä oltiin ilman autoa ja kun katsoo mitä kotimaan matkailu maksaisi autovuokrineen, niin kyllä mieluummin mentiin sinne ulkomaille samalla rahalla. Sitten kun meillä oli varaa ostaa auto, niin tuli mahdolliseksi myös kotimaanmatkailu. Ollaan sitä jonkin verran tehty ja nautittu kauniista luonnosta. Siinä on oma helppoutensa, kun on sama valuutta ja sama kieli. Ja muutenkin aika rentoa kun voi pakata tavarat autoon ja lähteä oman aikataulun mukaan. Mutta todella kallista se on. En yhtään lähtisi syyllistämään niitä pienituloisia, joilla ei ole varaa matkustaa Suomessa.

Vierailija
107/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkailua markkinoidaan ulkomaalaisille. Rovaniemellä joulupukki poroineen on varmaan ihan mielenkiintoinen nähtävyys japanilaisille, mutta suomalaisille joulupukissa tai poroissa ei ole mitään erikoista. Samoin suomalaista ruokaa muikkuineen, lakkoineen, tatteineen, poroineen ja lohineen markkinoidaan ulkomaalaisille, meille suomalaisille nuo ovat ihan arkiruokaa. Suomen luontoa metsineen ja järvineen markkinoidaan eksoottisena ulkomaalaisille, me suomalaiset möllötämme mökeillämme järven rannalla ihan riittävästi muutenkin. Saunassa ei ole meille suomalaisille mitään erikoista. 

Matkustaisin ihan mielelläni kotimaassakin, mutta meillä ei ole oikein sellaisia kaupunkeja, jossa nähtävää riittäisi viikoksi. Pari vuotta sitten kävin Kemissä ja koko keskusta ja ranta oli kahdessa tunnissa koluttu läpi. Miten siellä saisi tapettua aikaansa viikon? Turussa on nähtävää pariksi päiväksi, samoin Tampereella. Jos nyt haluaisin viikon loma, jossa joka aamu käyn aamiaisella eri kahvilassa, lounaalla eri ravintolassa ja päivällisellä eri ravintolassa sekä väliin jäävän ajan kiertäisin katsomassa nähtävyyksiä, niin mihin kaupunkiin menisin? Ja ei mitään ketjuravintoloita, joita on pääkaupunkiseudullakin.

Rovaniemen joulupukkilandia onkin tosi epäonnistunut ja surkea viritys. Ei mitään aitoa vaan muovinen tekomaailma. Suomessa ongelmana on että ei panosteta laatuun, eikä suunnitella ja toteuteta syvällisesti vaan huiskaistaan paperilta tuotantoon ihan kuin ihmisiä kiinnostaisi maksaa tyhjästä. Toki Suomessa on myös paikkoja jotka ovat yrittäjille elämäntapa eikä työ jolloin sitä syvällisyyttä ja kauneutta alkaa löytymään.

Vaikea antaa vinkkejä kahviloista kun en itse vietä lomaani kahviloissa mutta kaupunkiasuntoni sijaitsee paikkakunnalla jossa on kyllä erilaisia kahviloita yllin kyllin, outoa jos ei muualla ole? En itse osaisi lomailla kahviloissa mutta jos se on sinun juttusi niin hyvä että olet löytänyt jotain.

Nähtävyyden määrittelet itse itsellesi, en usko että nähtävyysmakumme käyvät yksiin. Joku puhui puutarjoista ja taiteesta joten Mollamari on minulle nähtävyys http://www.mollamari.fi/mollamari/index.html Mollamarin huussikin on nähtävyys :p http://mollamari.blogspot.fi/2012/06/huussi-outhouse.html Hänen bloginsa on ihana. Ainakin jossain vaiheessa heillä sai vierailla, en tiedä miten nykyään.

Mutta varmaan sinäkin löytäisit itsellesi sopivia nähtävyyksiä kun oikeaan paikkaan satut.

Kissanristiäisiä ja tapahtumia riittää todella paljon mutta kuten aiemmin todettu niin niitä on todella hankala löytää. Joskus samalla paikkakunnalla on pyörinyt jo vuosia tai vuosikymmeniä jotain josta itse vasta kuulen ja ihmettelen miksi kukaan ei mainosta!!! Toki rahakysymys mutta silti..

En minäkään lomaani vietä kahviloissa, mutta mulla on tapana myös lomalla syödä aamiaista :D Matkustan aika paljon työni puolesta ja siksi hotelliaamiaiset ei oikein nappaa. Mieluummin johonkin paikalliseen pikkukahvilaan, josta voi suunnata kiertelemään kaupunkia. 

Mulle mieluisia nähtävyyksiä ovat vanha rakennusarkkitehtuuri, museot, kirkot, taidenäyttelyt, historiallisesti merkittävät paikat yms. Kun olin viime kesänä Firenzessä, viikko riitti juuri sopivasti kaupungin näkemiseen, vaikka yhtenä päivänä matkustin junalla Pisaankin. Mulla oli mukanani turistikartta, jossa oli kaupunki jaettu kuuteen ruutuun. Joka päivä kiersin yhden ruudun.

Katselin netissä Kuopion turistikarttaa ja jos nyt ajattelen, että kävelisin Puijon tornilta sotamuseolle, niin minkä verran matkan varrella olisi nähtävää? Ja itse sotamuseokin taitaa olla aika pieni ja tunnissa kierretty? Saisiko Kuopiossa kulutettua viikon? TripAdvisorin sivuilta hain Kuopiosta aamiaista tarjoavia kahviloita. Hakutuloksena löytyi kolme, joista vain yksi on auki aamulla ja sekin selvisi vasta kahvilan omilta sivuilta. TripAdvisorin sivuilla kaikkien kolmen aukioloajat olivat ihan puuta heinää.  Markkinointi on siis aika huonolla tolalla, koska en jaksa uskoa, että tuo yksi olisi Kuopion ainoa aamulla auki oleva kahvila. 

Matkustaisin ihan mielelläni kotimaassakin, mutta viikon kaupunkireissua on aika mahdotonta itse suunnitella, kun markkinoinnin taso on mitä on. Tähän parannusta sekä kaupungeilta että paikallisilta yrittäjiltä, niin minustakin saa kotimaan matkailijan. 

Vierailija
108/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikkakunnalla on samat S-marketit, R-kioskit ja ketjuravintolat sekä ankeita 70-luvun kerrostaloja. En viitsi lähteä niitä töllistelemään ja testailemaan.

Vierailija
109/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi, mulla on maailma näkemättä.

Miksi Sinun pitäisi nähdä maailma?

Ihmisten itsekkyys on pöyristyttävää. Lentoliikenne saastuttaa julmetusti.

Ihmisten liikkuminen rajojen yli järkyttää luontoa. Sen takia en kannata myöskään kansainvaelluksia.

Tiesittekö, että Suomi on yksi maailman kiinnostavimmista matkailumaista, ns. in? Viimeisen kymmenen vuoden aikana matkailuala Suomessa on ottanut suuria harppauksia. Tämä alkaa näkyä. Ihmettelen, miksi osa suomalaisista ei ymmärrä kotimaan monipuolisuutta ja ennen kaikkea kauneutta.

Myös maailmanlaajuisesti lähimatkailu ja daytripping on megatrendi. Think globally, act locally.

Minä en ole edes erityisen "vihreä", haluan kuitenkin säästää maapalloa, tätä ihanaa paikkaa, jossa elämme. Olen toki myös sitä mieltä, että Suomen kansantaloutta auttaa se, että suomalaista suositaan.

Ajatko itse päivittäin autolla? Miten ajattelit lähimatkailun ja daytrippailun onnistuvan Suomessa, jossa ei pikkukaupungeissa ja niiden lähiympäristössä ole julkista liikennettä? Eikö kuitenkin 50-100km työmatkoja päivittäin ajava yksi ihminen per auto saastuta paljolti enemmän kuin meidän autottoman perheen yksi lomamatka lentäen per vuosi?

Haloo, työmatkoja ei aina voi valita. Lomamatkat käsittääkseni voi. Ei ilmaston hyväksi toimiminen ole mitään "koska sinä saastutat tuon verran niin minulla on oikeus tähän" -peliä. Jos haluaa suojella ilmastoa, toimii sen mukaisesti. Mutta jos oma hedonismi menee ilmaston edelle, senkin voi suoraan myöntää. Ja millään jätteiden lajittelulla tms. ei ole niin suurta merkitystä kuin lentoliikenteellä.

Vierailija
110/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni ihan tavallinen helsinkiläinen ja suomalainen. Taannoinen miesystäväni oli pieneltä paikkakunnalta Itä-Suomesta ja hän halusi viedä minut vanhempiensa luokse maaseudulle yhtenä kesälomaviikkona. Tarkoitus oli katsastaa myös lähistön nähtävyyksiä. Kävi kuitenkin niin, että mies lähti edeltä ja minä menin perässä junalla. Mieheltä tuli ennen lähtöäni ohjeistus, että pitäisi pukeutua "tavallisesti" ja kun kysyin, mitä se tarkoittaa, vastaus oli, että ei mitään lierihattua, mekkoja tms. Ehkä ulkomaalaiset saavat olla vapaammin, mutta itselleni oli suuri yllätys, että hellehattu ja mekko olisi nähty hienosteluna ja että Suomessa liikkuvan turistin pitää sulautua joukkoon mahdollisimman täydellisesti.

Vierailija
111/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka lentelee huvilentoja ympäri maailman kuin viimeistä päivää. Ja viimeinen päivä se kohta onkin pian, kun ilmasto lämpenee tätä vauhtia. Saisi tulla äkkiä lakeja hillitsemään tuota huvilentelyä. Hinnat vaikka 4-kertasiksi.

Tämä on ihan varteenotettava syy tehdä lentomatkoja: kun vielä pystyy. Minullekin on tullut mieleen, että tästä voi tulevaisuudessa tulla niin kallista lystiä ettei keskituloisella ole siihen enää varaa. Nyt kun matkustelee, niin ei tarvitse sitten jälkeenpäin harmitella, ettei tullut mentyä.

Samaten jos Malediiveilla haluaa käydä, niin sekin pitää hoitaa ennen kuin jäävät kokonaan meren alle.

Vierailija
112/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ympäristöteko lennellä ulkomaille.

#ilmasto #lämpenee

No heipä hei vihreä! Kerropas, millainen ympäristöteko on polttaa hiiltä ja kaasua, kun pakotatte meidät siihen?  #vihreät #hurskastelijat

Vihreät ovat tekopyhintä porukkaa ikinä, vain vassarit ovat pahempia, ja oikein kovasti uskovaiset. 

Vierailija
113/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole kunnolla aloittanutkaan, joten vaikea lopettaa.

Vierailija
114/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koitan kaikissa valinnoissani ajatella ympäristöä ja muita ihmisiä niin paljon kun voin. Minulla ei ole autoa, kuljen bussilla ja pyöräillen. Syön lihaa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, syön sesongin kasviksia ja pyrin syömään mahdollisimman paljon suomessa tuotettuja kasviksia. Vältän muovipakkauksia ja kierrätän. Ostan uusia vaatteita vain kun vanhat menee rikki. Eli sanoisin että hiilijalanjälkeni on aika pieni.

En ole koskaan käynyt ulkomailla (suurin syy on kyllä ihan jäätävän kova lentopelko) koska se saastuttaa niin paljon. Haaveilen kyllä jatkuvasti, että pääsisin jonnekkin lämpöön, katselemaan niitä maisemia uskomattoman kauniita kaupunkeja. Mutta minulle ajatus siitä että menisin vain pariksi viikoksi kuluttamaan toiseen maahan kuulostaa oudolta. Minulla on suunnitelmissa mennä jossain vaiheessa johonkin toiseen maahan asumaan ja tekemään töitä, niin koen että sillä saastuttamisella on jokin merkitys.

Olen vielä nuori niin moni asia voi vielä muuttua. Tällä hetkellä ajattelen näin ja jatkan kesän suunnittelua. Minä haluaisin mennä niin pohjoiseen kuin vaan voi, poikaystävä haluaisi vaan tutkia tätä meidän uutta kotikaupinkia ja ympäristöä (eli turkua).

Hienoa! Nuorissa on tulevaisuus, keski-ikäiset on tässä lentoasiassa aivan paatuneita suurimmaksi osaksi. 

Vierailija
115/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isämmaan asia vaatii että thaikkut ja alania jätetään väliin ja jätetään rahat kotimaisilleyrittäjille. On epä isämmaaliista matkustella ympärimailmaa ja tukea ulkomaalaisia!

Vierailija
116/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjankasvatus saastuttaa paljon enemmän kuin lentäminen. Mä reissaan ulkomaille useasti, mutta en esimerkiksi syö lihaa. Uudet lentokoneet ovat ympäristöystävällisempiäkin.

Vierailija
117/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi, mulla on maailma näkemättä.

Miksi Sinun pitäisi nähdä maailma?

Ihmisten itsekkyys on pöyristyttävää. Lentoliikenne saastuttaa julmetusti.

Ihmisten liikkuminen rajojen yli järkyttää luontoa. Sen takia en kannata myöskään kansainvaelluksia.

Tiesittekö, että Suomi on yksi maailman kiinnostavimmista matkailumaista, ns. in? Viimeisen kymmenen vuoden aikana matkailuala Suomessa on ottanut suuria harppauksia. Tämä alkaa näkyä. Ihmettelen, miksi osa suomalaisista ei ymmärrä kotimaan monipuolisuutta ja ennen kaikkea kauneutta.

Myös maailmanlaajuisesti lähimatkailu ja daytripping on megatrendi. Think globally, act locally.

Minä en ole edes erityisen "vihreä", haluan kuitenkin säästää maapalloa, tätä ihanaa paikkaa, jossa elämme. Olen toki myös sitä mieltä, että Suomen kansantaloutta auttaa se, että suomalaista suositaan.

Luulun, että oikeasti puolustat kotimaan matkailua, koska sinulla ei ole varaa matkustaa, vaikka haluaisit. Ihmisen mieli toimii sillä tavalla, että keksii järkiperusteluja, miksi juuri oma elämäntapa on paras.

Toisaalta olen samaa mieltä Suomesta matkailumaana. Etenkin ulkomaalaiselle turistille Suomi on usein eksoottinen ja virkistävän erilainen maa.

Suomen erityisyyden olen huomannut parhaiten palatessani kotiin ulkomailta. Miten kauniilta kaikki näyttääkään paluumatkalla kotiin, ennen kuin se arkipäiväistyy samanlaiseksi kuin ennenkin.

On ikävää, että lentäminen saastuttaa niin paljon, koska käynti ulkomailla piristää ainakin minua enemmän kuin kulkeminen kotimaassa. Erilainen ilmasto ja kieli, erilainen ympäristö, auttavat hetkeksi unohtamaan arjen huolet.

Vierailija
118/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentoliikenteen päästöt ovat muutama prosentti siitä mitä kokonaisuudessaan maailmaa saastutetaan: rahtilaivat ja risteilijät, merten muovijätteet, teollisuus, liikenne.

Kyse on kokonaisuudesta. Suomalainen ei pelasta yhtään mitään jäämällä Suomeen Kanarian saarten sijaan. Suomalainen pelastaa maailmaa vähentämällä joka päiväistä kulutustaan, ajamalla vähemmän omalla autolla, lajittelemalla kaikki jätteensä jne. Lomakohteessa tärkeää on ostaa paikallisia tuotteita ja palveluja sekä tietysti olla ihmisiksi ja roskata vähemmän.

Kuule, aika monta vuosikymmentä saat lajitella jätteitäsi että pääset samoihin vaikutuksiin kuin yksittäisellä Thaimaan-lennolla on. Ja tämä on fakta. Mutta sovittakaa vain te faktoja omaan mukavuudenhaluun sopiviksi.

Vierailija
119/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoliikenteen päästöt ovat muutama prosentti siitä mitä kokonaisuudessaan maailmaa saastutetaan: rahtilaivat ja risteilijät, merten muovijätteet, teollisuus, liikenne.

Kyse on kokonaisuudesta. Suomalainen ei pelasta yhtään mitään jäämällä Suomeen Kanarian saarten sijaan. Suomalainen pelastaa maailmaa vähentämällä joka päiväistä kulutustaan, ajamalla vähemmän omalla autolla, lajittelemalla kaikki jätteensä jne. Lomakohteessa tärkeää on ostaa paikallisia tuotteita ja palveluja sekä tietysti olla ihmisiksi ja roskata vähemmän.

Kuule, aika monta vuosikymmentä saat lajitella jätteitäsi että pääset samoihin vaikutuksiin kuin yksittäisellä Thaimaan-lennolla on. Ja tämä on fakta. Mutta sovittakaa vain te faktoja omaan mukavuudenhaluun sopiviksi.

Sinä varmaan toivot myös, ettei Suomeen tulisi turisteja muualta maailmasta?

Vierailija
120/166 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mitään nähtävää. Itse matkustan kesällä New yorkiin. En voisi ikinä matkustella Suomessa. Maaseudulla ei ole mitää nähtävää kuin ruman näköistä porukkaa. En poistu Helsinkiä kauemmas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme