Mitä?! Menossa pään magneettikuvaukseen, ohjeissa lukee että...
ei saa laittaa meikkiä koska meikeissä voi olla metallia joka häiritsee magneettikenttää. Minulla on huono akneiho ja haluan laittaa meikkivoidetta tai peitepuikkoa! Eikö saa laittaa mitään meikkiä??
Kommentit (97)
Vaikea päätellä , kumpi on pahempaa: ihmisellä on päässä jotain vikaa A) jota on tutkittava magneettikuvauksella vai B) sen vuoksi ei uskalla edes sairaalassa olla ilman meikkiä.
Itse oon menossa pään kuvauksiin parin viikon päästä ja ei ole kyllä kertaakaan käynyt mielessä meikkaaminen! Mutta varjoainetta pelkään jostain syystä, en saa itseäni rauhoittumaan ollenkaan ajatuksesta, että siitä seuraa jotain kamalaa kun sellaista tökätään verenkiertoon =(
Vierailija kirjoitti:
Vaikea päätellä , kumpi on pahempaa: ihmisellä on päässä jotain vikaa A) jota on tutkittava magneettikuvauksella vai B) sen vuoksi ei uskalla edes sairaalassa olla ilman meikkiä.
No tässä taisi olla kyse matkasta sairaalaan. Esim. minä en ole ottanut vapaapäivää töistä kuvantamisen takia vaan menen sinne suoraan töistä tai palaan sieltä töihin.
- Ei meikkausongelmia
Sana kirjoitti:
Kaikissa meikki- ja peitevoiteissakin on raskasmetalleja; ingredients-listalla kaikissa meikkivoidepakkauksissa yms. lukee iron oxides, titanium dioxides jne., jotka ovat metalleja. Olen tutkinut kaikki markkinoilla olevat meikkivoiteet tältä osin enkä ole löytänyt ainuttakaan metallitonta!
.
Ei tasan ole raskasmetalleja kaikissa meikkivoiteissa! Metalliyhdisteitä toki, koska niitä monet väriaineet ovat. Mutta tässä kommentissa on nyt niin perustavan laatuinen moka että suosittelisin kirjoittajaa tulevaisuudessq tarkistamaan kaikki termit joiden tarkoituksesta ei ole täysin varma.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon menossa pään kuvauksiin parin viikon päästä ja ei ole kyllä kertaakaan käynyt mielessä meikkaaminen! Mutta varjoainetta pelkään jostain syystä, en saa itseäni rauhoittumaan ollenkaan ajatuksesta, että siitä seuraa jotain kamalaa kun sellaista tökätään verenkiertoon =(
Tämä. Enemmän ainakin itselle huolestutti sinne pään kuvaukseen meno aikoinaan siltä kantilta, josko kuvauksissa ilmenee jotain kauheaa tyyliin aivokasvain, kuin että miltä näytän kuvauksiin mennessä. Ei ole näköjään urpoudella mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yliherkkyyttä varjoaineelle kysytään. Mistä sen tietää, ellei ole ennen käytetty varjoainetta. Itse sain varjoainetta sydämen kuvauksessa, pelkäsin, mutta ei tullut ongelmia.
Ei taida olla elämässä arvojärjestys ihan kohdillaan, kun pärstän ulkonäkö on tärkeämpi kuin terveys. Kuule ap ketään ei siellä kiinnosta sinun aknenaamasi. Itse asiassa voisit tehdä itsellesi palveluksen ja olla käyttämättä niin ihosi voisi jopa parantua aknesta.
Mulla on siis todella paha akne ja en haluaisi olla kuvassa ilman meikkiä. Hävettää, kun sitten katsovat kuvaa ja näkevät mun aknenaaman.
Mutta mistä sen tietää, onko yliherkkä jos ei ole ennen varjoainetta laitettu?? Olen maininnut siitä, että olen allerginen "kaikelle" (siis ihan oikeasti) ja herkkä reagoimaan lääkeaineille kurkun turvotuksella ym. Sanoivat vaan, että voivat antaa kortisonia jos tulee allerginen reaktio varjoaineelle. Ainut vaan, että myöskään kortisoni ei käy mulle lisämunuaisongelmien vuoksi. Kiva. On kuin olisi lahdattavaksi menossa =(
Olisi kiva kuulla mahd ammattilaisten tietoa asiasta, jos osutte paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä taisi olla kyse matkasta sairaalaan. Esim. minä en ole ottanut vapaapäivää töistä kuvantamisen takia vaan menen sinne suoraan töistä tai palaan sieltä töihin.
- Ei meikkausongelmia
Miten työn teko on kytköksissä meikkaamiseen? Oletko siis töissä ilman meikkiä vai magneettikuvauksessa meikin kanssa? Missä välissä ap sanoi pitävänsä vapaapäivän sairaalakäynnin vuoksi?
En tiedä miksi, mutta kerronpa silti, kun sairastelin ja jouduin käymään useassa kuvauksessa. Siinä kun on se peili, mistä näkee putkesta ulos (/hoitajan), näkee varpaat. Mullapas oli yhellä kerralla valkoiset sukat, jotka oli likaset. Katsoin niitä ja menin ihan paniikkiin, että mitä se hoitaja nyt ajattelee jne. :D oikeasti syynä paniikkiin oli se tilanne - onko sairaus paranemaan päin vai pahentunut.
Ehkä aloittajalla on samantyylinen järkytysshokki? Epäillään sairausta.. Meikit on kielletty, koska ei siinä potilastiedoissa voida alkaa selittämään."ripsiväri ei ok, kajaali ei ok, puuteri ei ok, peitepuikko ehkä ok(en tiedä onko!!)
Tia sitten, toivottavasti ei, ap on trolli. Magneettikuvauksiin meno on aina jännittävää - tulokset kertoo aina niin paljon omasta elämästä..
Hmm, kävin vuosi sitten pään magneettikuvassa, eikä potilasohjeissa kyllä lukenut meikistä mitään. En muista oliko mulla meikkiä vai ei, mutta jos oli, ja sen takia kuvat olisivat menneet pieleen, niin olisihan se huomattu? Vai millä tavalla mahdollinen meikkipuuteri kuvissa näkyisi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö muut huomanneet, että hiusten muotoilutuotteita ei voi käyttää, ei lakkaa, ei muotovaahtoa, ei geeliä.
Hiukseni sähköistyivät magneettikuvauksessa. Kipinöitä lensi. En yhtään ihmettele meikki kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä sen tietää, onko yliherkkä jos ei ole ennen varjoainetta laitettu?? Olen maininnut siitä, että olen allerginen "kaikelle" (siis ihan oikeasti) ja herkkä reagoimaan lääkeaineille kurkun turvotuksella ym. Sanoivat vaan, että voivat antaa kortisonia jos tulee allerginen reaktio varjoaineelle. Ainut vaan, että myöskään kortisoni ei käy mulle lisämunuaisongelmien vuoksi. Kiva. On kuin olisi lahdattavaksi menossa =(
Olisi kiva kuulla mahd ammattilaisten tietoa asiasta, jos osutte paikalle!
Täytät vain esitietokaavakkeen tarkkaan ja kerrot nuo tietämäsi lääkeaineallergiat. Jos aivan hirvittävän huolissasi olet, voit vielä soittaa poliklinikan sairaanhoitajalle ja kysellä, että mitä jos käykin näin. Siellä kuvauspaikalla on rautaisia ammattilaisia töissä. Itse reagoin myös herkästi kaikkeen, mutta varjoaineista en ole koskaan saanut mitään muuta kuin laastarin pistoskohtaan.
Tuskin ap on trolli, kyllä se mullekin ensikertalaisena yllätyksenä tuli että täytyy olla meikittä. Eihän noista jutuista normitallaaja tiedä mitään, siksi melkein kaikki tulee aina yllätyksenä ja ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kävin vuosi sitten pään magneettikuvassa, eikä potilasohjeissa kyllä lukenut meikistä mitään. En muista oliko mulla meikkiä vai ei, mutta jos oli, ja sen takia kuvat olisivat menneet pieleen, niin olisihan se huomattu? Vai millä tavalla mahdollinen meikkipuuteri kuvissa näkyisi?
Ei se kuviin vaikuta, magneettikenttä on niin voimakas. Mutta juuri sen vuoksi on vaarana, että joissakin meikeissä oleva metalli lämpenee ja aiheuttaa palovammoja.
Erään lopputyön mukaan puolet suomalaisista sairaanhoitajista ei tunnista anaflyaktisen reaktion oireita.. Rautaisia ammattilaisia on remmissä.
Ei herranjumala😐 Jos et pysty hyväksyä ihoas sellasena ku se on nii kukaan ei voi auttaa🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Erään lopputyön mukaan puolet suomalaisista sairaanhoitajista ei tunnista anaflyaktisen reaktion oireita.. Rautaisia ammattilaisia on remmissä.
Magneetteja tekevät röntgenhoitajat, joilla on tämän modaliteetin erikoisosaaminen. Varjoainereaktiot ovat onneksi harvinaisia, ja niitä varten on toimintaohjeet (piikki&puhelu). Osastolta ei myöskään päästetä pois ennen kuin reaktio on rauhoittunut.
Eikö muut huomanneet, että hiusten muotoilutuotteita ei voi käyttää, ei lakkaa, ei muotovaahtoa, ei geeliä.