Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi juuri lähihoitaja on niin aliarvostettu ammatti?

Vierailija
12.05.2017 |

Minua ihmetyttää suunnattomasti tämä yleinen lähihoitajien dissaus. Olen itse valmistunut ensin tradenomiksi, mutta huonon työllisyystilanteen vuoksi opiskelin myöhemmin lähihoitajaksi.

Olen töissä vanhusten palvelutalossa. Esimerkiksi iltavuorossa olen työparini (joka myös usein on lähihoitaja) kanssa vastuussa 20 vanhuksesta. Jaan lääkkeet dosetteihin ja sen jälkeen asukkaille, pistän insuliinit, teen perushoidon, mahdolliset haavahoidot sekä katetroinnit. Aamuvuorossa joskus myös verinäytteitä joutunut ottamaan. Lisäksi tarkkailen asukkaiden terveydentilaa. Minun pitää tunnistaa mahdollinen aivoinfarkti tai sydänkohtaus, hälyttää apua ja antaa tarvittava ensiapu. Lisäksi yhteistyö asukkaiden omaisten kanssa. Yhteistyö muiden hoitavien tahojen kanssa. Myös sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on erittäin tärkeä taito osata, jotta asiakas tuntee olonsa mukavaksi.

Tuntuu, että kaikki muut ammatit ovat arvokkaampia. Esimerkiksi parturi-kampaajia, kosmetologeja tai autonasentajia harvoin haukutaan. Mikä siis tekee lähihoitajasta niin ala-arvoisen ammatin?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoppa muuta. Luultavasti monet kuvittelevat, että lähihoitajat eivät tee muuta kuin käyttävät vessassa ja vaihtavat vaippoja. Ainakin tällä palstalla ihmiset luulevat niin.

Vierailija
2/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat nostavat itseään korokkeelle enemmän kuin autonasentajat tai parturikampaajat. Siksi dissaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuo vaippojen vaihdot suorittavat hoitoapulaiset. Yhden vuoden koulutus, tekevät pelkästään perushoitoa, eivät jaa lääkkeitä.

Vierailija
4/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siivoojat on niin aliarvostettuja?

Vierailija
5/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin arvostan! Isäni joutui hoitolaitokseen ja juurikin ne lähihoitajat olivat kaikista empaattisimpia. Tekevät tärkeää työtä, joten minuakin ärsyttää suunnattomasti tuo dissaaminen!

Vierailija
6/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kyllä huomannut tätä muualla kuin av-palstalla. Esimerkiksi kuinka moni dissaa hammashoitajia, vaikka lähihoitajia hekin ovat??

Vierailija
7/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri se, minkä joku jo aiemmin sanoi, eli pitävät itsestään meteliä ja asenne on se, että ovat muita parempia.

Hyvänä esimerkkinä tämä TIS-Vilma. Kuvittelee, että kun on lähihoitaja, on joku pyhimys, josta ei saa sanoa yhtään poikkipuolista sanaa, koska kuitenkin auttaa työkseen ihmisiä.

Vierailija
8/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii aina miettiä, kuka sen oman lapsen kanssa on päiväkotipäivän? No se parjattu lähäri. Meillä ainakin ihana lastenhoitaja lapsen ryhmässä. Joten kaikki kunnia kyseiselle ammattiryhmälle :)

Vierailija
9/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onmpa tymperä dissaus. Lähinnä siivoojat ovat aliarvostettuja! Kuka paukapää dissaa lähihoitajia?!

Vierailija
10/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä haukkuvat lähihoitajia? Missä muualla ylipäänsä törmää ammattikuntien haukkumiseen kuin netin keskustelupalstoilla trolliketjuissa? 

Ikäviä stereotypioita on toki liikkeellä, jotka ovat voimissaan aika laajalti. Esimerkiksi, että insinööri kuivakka ja parturikampaajilta saa helposti seksiä jne. 

Vierailija
11/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä on kylläkin aliarvostetuin ammatti Suomessa. Tuntuu, että ihmiset haluaisivat nuo ennemmin työttömyyskortistoon kuin tekemään työtään. 

Vierailija
12/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan ammatti ei ole aliarvostettu. Jostain syystä vaan lähihoitaja kuvittelee sen olevan.

Vierailija
13/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne työkkärin kouluttamat lähärit, jotka eivät edes halua tehdä kyseistä työtä, pilaavat kaikkien maineen. Meillä töissä yksi tällainen "kun työkkäri pakotti" -tyyppi. Ja se osaaminen on oikeasti heikkoa, kun ei ole motivaatiota. Pelottaa aina, kun kyseinen tyyppi on lääkkeenjako vuorossa.

Vierailija
14/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä tarkoitaa aliarvostettu? 

Arvostusta on juuri sen verran kuin on. Palkassa se viime kädessä mitataan. 

Mitä pienempi porukka tekee korkeasti koulutettuja töitä, sitä arvostetumpaa rahallisesti ainakin. MItä suurempi porukka tekee matalan koulutuksken töitä sitä vähemmän arvostettua eikö vain?

Lähihoitajaksi pääsee lähes kuka tahansa täyspäinen henkilö. MItä siinä olisi erityisen arvostettavaa?

Vierailija
15/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap nyt vaan lukenut liikaa av-palstaa ;) En ole itse törmännyt tähän lähihoitajien aliarvostamiseen missään muualla kuin täällä.

Vierailija
16/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tiedä ja uskovat huhupuheita. Itsellenikin oli yllätys, miten paljon vastuuta lähihoitajan työhön sisältyy. Vasta kun oma omainen oli sairaalassa, näin miten vastuullista työ onkaan. Itsekin jotenkin tyhmästi ajattelin, että ovat jotain sairaanhoitajan apureita. Mutta nyt tiedän totuuden.

Vierailija
17/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitini oli sairaalassa, tuli hänen omahoitajasta (joka lähihoitaja) minulle todella läheinen. Vaatii tosiaankin niitä sosiaalisia taitoja paljon, että pystyy kohtaamaan surevan omaisen. Lisäksi vastuu lääkehoidosta ja hoitotoimenpiteistä. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät, että jokaisella on se oma työnkuva. Sairaanhoitajalla ja lähihoitajallakin erilaiset, mutta silti yhtä arvokkaat.

Vierailija
18/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini haukkuu koko ajan lähihoitajia. Haki itse opiskelemaan lähihoitajaksi jokunen vuosi sitten, mutta ei päässyt. Pääsi sitten työkkärin kautta, mutta erotettiin koulun puolesta yhden jakson jälkeen. Sen jälkeen on haukkunut ihan tolkuttomasti lähihoitajia.

Vierailija
19/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vähän shokkina tuo vastuu. Lähdin peruskoulun jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi ja kesätöissä sitten vasta havahduin, mitä kaikkea oikeasti pitää osata. Ja just tuo, kun pitää tehdä se päätös iltavuorossa, että soittaako ambulanssin. Monta kertaa jo soittanut, eikä kertaakaan turhaan :)

Vierailija
20/46 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina käsittänyt, että tradenomi on se kaikista noloin juuri.