Miksi juuri lähihoitaja on niin aliarvostettu ammatti?
Minua ihmetyttää suunnattomasti tämä yleinen lähihoitajien dissaus. Olen itse valmistunut ensin tradenomiksi, mutta huonon työllisyystilanteen vuoksi opiskelin myöhemmin lähihoitajaksi.
Olen töissä vanhusten palvelutalossa. Esimerkiksi iltavuorossa olen työparini (joka myös usein on lähihoitaja) kanssa vastuussa 20 vanhuksesta. Jaan lääkkeet dosetteihin ja sen jälkeen asukkaille, pistän insuliinit, teen perushoidon, mahdolliset haavahoidot sekä katetroinnit. Aamuvuorossa joskus myös verinäytteitä joutunut ottamaan. Lisäksi tarkkailen asukkaiden terveydentilaa. Minun pitää tunnistaa mahdollinen aivoinfarkti tai sydänkohtaus, hälyttää apua ja antaa tarvittava ensiapu. Lisäksi yhteistyö asukkaiden omaisten kanssa. Yhteistyö muiden hoitavien tahojen kanssa. Myös sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on erittäin tärkeä taito osata, jotta asiakas tuntee olonsa mukavaksi.
Tuntuu, että kaikki muut ammatit ovat arvokkaampia. Esimerkiksi parturi-kampaajia, kosmetologeja tai autonasentajia harvoin haukutaan. Mikä siis tekee lähihoitajasta niin ala-arvoisen ammatin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vähän shokkina tuo vastuu. Lähdin peruskoulun jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi ja kesätöissä sitten vasta havahduin, mitä kaikkea oikeasti pitää osata. Ja just tuo, kun pitää tehdä se päätös iltavuorossa, että soittaako ambulanssin. Monta kertaa jo soittanut, eikä kertaakaan turhaan :)
Jotkut joutuu ihan kotioloissa päättämään soittaako ambulanssin.
Minun kaverini haukkui myös tosi paljon lähihoitajia. Naureskeli, että kouluttaudun pari vuotta pyllynpyyhkijäksi. Itse kouluttautui sosionomiksi. No, nyt olemme kummatkin ohjaajan nimikkeellä kehitysvammaisten palvelukodissa. Karma is a bitch.
Haha,mä tunnen kans yhden sosionomin, joka tekee samoja hommia kuin lähihoitajat. Ja naureskeli aiemmin lähäreille. Tunnetaankohan sama tyyppi?
Enemmän oon kyllä kuullut, että parturit ja kosmetologit ois tyhjäpäitä.
Meilläpäin naureskellaan tradenomeille. Kun tyyliin joka toinen on sen koulutuksen käynyt, eikä kenellekään löydy töitä.
Miksi ihmiset ottaa nämä av-palstan jutut niin tosissaan?!?
Mä arvostan kyllä ammattia kuin ammattia, henkilön ominaisuudet, asenne ja käyttäytyminen sen sitten näyttää, onko ihminen ammatissaan arvostettava. Olen seurannut noita markettien vakikassojakin, kyllä jotkut on niin ihania, rauhallisia, asiakkaan huomioivia ja kohteliaan ystävällisiä, mutta toiset sitten sellaisia yrmeitä, koppavia minä-minä tyyppejä, jotka tuntuvat supisevan asiakkaistaan ikävään sävyyn.
Sama sen hoitajissa, lääkäreissä ja kaikissa palveluammateisss, kyllä monen tilalle sais vaihtaa ihmisen, jokainen tekee työtänsä mielellään eikä pura turhautumistaan asiakkaisiin.
Monella se arvostus ammattia kohtaan syntyy vasta sitten, kun joutuu omakohtaisesti kohtaamaan kyseisen ammattiryhmän edustajan. Esimerkiksi moni kohtaa vasta sitten lähihoitajan kunnolla, kun oma vanhempi joutuu palvelutaloon. Silloin sitä työtä alkaa arvostamaan.
Voi rakkaat ihmiset! Av-palstalla ihmiset purkavat pahaa oloaan ja dissaavat ihan kaikkia!
Ei se lähihoitajiin rajoitu.
Sosionomi saa kuulla mm. omaavansa turhan koulutuksen+ miten yrittää leikkiä sosiaalityöntekijää 😁
Ja samaan tapaan sosiaalityöntekijät taas ovat itse piruja jne. ketju jatkuu, kunnes kaikki haukuttu 😉
Jokainen tarvitsee jossakin elämänvaiheessa lähihoitajan apua. Mutta saa tietysti dissata, jos hoidat itse lapsesi, kun ovat pieniä ja vanhempasi kun ovat vanhoja ja hommaat jonkun muun kuin lähihoitajan hoitamaan sinuakin kun olet vanha ja kieltäydyt sairaalassa ollessasi ottamasta apua vastaan lähihoitajalta, kuin myös hammashoitolassa jne.
Mielestäni on kaksinaamaista hyödyntää lähihoitajien palveluja ja samalla halveksia heidän työtään.
Veljeni kävi urheiluhierojaksi (vuoden koulutus) ja minä lähihoitajaksi (kolmen vuoden koulutus). Minun ammattiani suku ei pidä minään, mutta veljeni ammattia kehutaan maasta taivaaseen. Joten valitettavasti totta tämä on :(
En ole ikinä törmännyt moiseen. Olen tehnyt pitkän uran päiväkodissa lastenhoitajana. Päinvastoin saan kuulla usein, miten arvokasta työtä teen.
Luultavasti keskittyy enemmän sellaisiin paikkoihin, joissa myös sairaanhoitajia töissä. Sh-opiskelijana huomasin tämän lähihoitajien arvostuksen puutteen sairaanhoitajien tasolta. En ymmärrä, miksi eivät voi tehdä yhteistyötä, samassa työpaikassa kun ollaan.
Kyllä meillä on aina naureskeltu partureille. Vaikka sekin on ihan tyhmää. Hieno ammatti se on!
Vierailija kirjoitti:
No ne työkkärin kouluttamat lähärit, jotka eivät edes halua tehdä kyseistä työtä, pilaavat kaikkien maineen. Meillä töissä yksi tällainen "kun työkkäri pakotti" -tyyppi. Ja se osaaminen on oikeasti heikkoa, kun ei ole motivaatiota. Pelottaa aina, kun kyseinen tyyppi on lääkkeenjako vuorossa.
Enpä yleistäisi. Itse olen ns. "työkkärin kouluttama", stipendin saanut ja työtä ja keikkoja on riittänyt kiitettävästi.
Itse sain oppini Hyvinkään Terveydenhoito-oppilaitoksessa; nyk. Hyria. Tiukkaa opiskelua oli; ei mikään läpihuutojuttu.
Niitä ilman motivaatiota olevia löytyy kaikista töistä, myös ns. "oikean" koulutuksen saaneista.
Mikähän olisi ammatti, jonka harjoittajat saavat omasta mielestään tarpeeksi arvostusta?
En tunne ketään lähihoitajan dissaajaa. Eihän hoitotyötä tekevän ihmisen dissaamisessa olisikaan mitään järkeä. Meistä lähes jokainen tarvitsee jossakin elämänsä vaiheessa lähihoitajaa. Mistähän tämä dissauskuvittelu oikein on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää suunnattomasti tämä yleinen lähihoitajien dissaus. Olen itse valmistunut ensin tradenomiksi, mutta huonon työllisyystilanteen vuoksi opiskelin myöhemmin lähihoitajaksi.
Olen töissä vanhusten palvelutalossa. Esimerkiksi iltavuorossa olen työparini (joka myös usein on lähihoitaja) kanssa vastuussa 20 vanhuksesta. Jaan lääkkeet dosetteihin ja sen jälkeen asukkaille, pistän insuliinit, teen perushoidon, mahdolliset haavahoidot sekä katetroinnit. Aamuvuorossa joskus myös verinäytteitä joutunut ottamaan. Lisäksi tarkkailen asukkaiden terveydentilaa. Minun pitää tunnistaa mahdollinen aivoinfarkti tai sydänkohtaus, hälyttää apua ja antaa tarvittava ensiapu. Lisäksi yhteistyö asukkaiden omaisten kanssa. Yhteistyö muiden hoitavien tahojen kanssa. Myös sosiaalinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on erittäin tärkeä taito osata, jotta asiakas tuntee olonsa mukavaksi.
Tuntuu, että kaikki muut ammatit ovat arvokkaampia. Esimerkiksi parturi-kampaajia, kosmetologeja tai autonasentajia harvoin haukutaan. Mikä siis tekee lähihoitajasta niin ala-arvoisen ammatin?
On paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä miten laaja ja kattava koulutus on ja mitä kaikkea lähijoitajan ammatti voi sisältää. Joillakin on kuvitelma pyllyjä pesevästä ja mitään osaamattomasta. Jokaisen arvostelijan soisi ottavan selvää asioista.
Niin aletaanpas nyt sitten haukkua hoitoapulaisia, nokkimisjärjestys tuntuu olevan joidenkin elämän ainoa suola.