Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 12.5.: Päiväkodin meno muuttuu

Vierailija
12.05.2017 |

"Kun Helsinki ottaa syksyllä käyttöön uudet varhaiskasvatuksen perusteet, päiväkodista lähdetään entistä useammin metsiin tai konsertteihin. Uudessa mallissa pikkulapsetkin oppivat laajoina kokonaisuuksina, joiden siemen on uteliaisuuudessa ja lasten kiinnostuksen kohteissa. Helsingissä jokainen lapsi saa myös oman suunnitelman, joka tehdään vanhempien kanssa." (s. A3, A22-23)

Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat, mitä olette mieltä tästä? Onko tämä käytännössä mitenkään mahdollista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, jos tästä oli jo keskustelu, en pikaisella haulla löytänyt.

Vierailija
2/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo suunnitelma käytännössä tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo omat (varhaiskasvatus)suunnitelmat pitänytehdä jo vuosia. Vai vieläkö joku uus paperi mitä ei kukaan koskaan ehdi lukea saati toteuttaa.

Ja resurssit ei riitä turvalliseen retkeilyyn. Ite oon päivähoitajana, nyt äitiyslomalla, enkä todellakaan vie lastani päiväkotiin vaan hoidan itse.

Vierailija
4/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuo suunnitelma käytännössä tarkoittaa?

Tekevät retkiä vastaanottokeskuksiin ja tulijaleireille, näin opetetaan suvaitsevaisuutta jo pienestä pitäen.

Minä tosin kasvatan lapseni kouluikään asti kotona.

Vierailija
5/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ... Päiväkodista lähdetään entistä useammin pihaa kauemmas: pelikentälle, metsään, konserttiin, mihin milloinkin. Esimerkiksi museot ja kirjastot ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita, samoin urheiluseurat."

Vierailija
6/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahah. Taas yksi syy lisää miksi en palaa takaisin päiväkotiin töihin.

-lto

Vierailija
7/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nuo omat (varhaiskasvatus)suunnitelmat pitänytehdä jo vuosia. Vai vieläkö joku uus paperi mitä ei kukaan koskaan ehdi lukea saati toteuttaa.

Ja resurssit ei riitä turvalliseen retkeilyyn. Ite oon päivähoitajana, nyt äitiyslomalla, enkä todellakaan vie lastani päiväkotiin vaan hoidan itse.

Minäkin ihmettelen, miten ihmeessä resurssit riittävät turvalliseen retkeilyyn!

-ap

(päiväkodin entinen työntekijä)

Vierailija
8/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään nytkin metsään lähes joka päivä. Jokin ryhmistä lähtee tosiaan miltei joka päivä. Pk on isojen metsäisten puistoalueiden äärellä Helsingissä. 

Nostetaan nyt tuota konserttien määrää. Käymme lähikonserteissa esim. kirkolla paljon jo nyt. 

Meillä en pidä tarpeellisena tapahtumien lisäämistä. Varsinkin pienille lapsille se voi olla jopa stressaavaa. 

Vierailija
9/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista sinänsä, kun perhepäivähoidossa tämä on ollut jo vuosia arkipäivää ja vasta nyt yritetään siirtää samaa toimintamallia päiväkotiin.

Vierailija
10/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasu on pitänyt tehdä jokaiselle lapselle jo ainakin 20 vuotta. Sen suhteen mikään ei muutu. Retkiä tehdään jos niiden tekemiseen saa rahaa.

Vierailija
11/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodissa kyllä retkeillään tosi usein. Se on ihan henkilökunnan omasta aktiivisuudesta kiinni. Ja toki siitäkin, että ovat perusterveitä (ei resurssipulaa saikuista johtuen).

Vierailija
12/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan niin ihmeellistä tuo varhaiskasvatus! Ei mun retket lasten kanssa varmaan olleet mitään tuohon verrattuna. Joskus oltiin päivä hiekkarannalla, joskus kylpylässä tai eläinpuistossa. Käytiin moikkaamassa naapurin lampaita, retkeiltiin luonnossa harva se päivä. Metsä on ihan vieressä ja pihaa yhden päiväkodin pihan verran. Mutta ei, ei voi maallikko osata ohjata lapsiaan luontoyhteyteen, kyllä siihen tarvitaan yliopistokoulutus.

Anteeksi alan ammattilaset, ei ole tarkoitus morkata teitä, teette hienoa työtä ja arvostan oikeasti. Mua vaan huvittaa, että päiväkodissa on hienoa, kun tehdään jotain, joka on ihan tavallista, arkipäiväistä toimintaa aika monelle kotiäidille.

Vierailija
13/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena ihana, mutta miten käytännössä, kun joku työntekijä sairastuu eikä sijaista oteta? Tai kun omasta ryhmästä lähdetään auttamaan naapuriryhmää, jonka aikuinen pois ja ollaan vajaalla taas.

Tosin olen pohjoisesta, ehkä Helsingissä asiat ovat paremmin? Meillä yli 3-vuotiaiden ryhmiäkin kasvatettu.

Vierailija
14/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasuja on tehty jo monta vuotta. Niiden sisältö vaan muuttuu. Pääasia lapsen hyvissä puolissa ja havainnot ja huolenaiheet lakaistaan maton alle. Niistä voi joku pahoittaa mielensä.

Retket onnistuu, jos kaupunki maksaa. Rahankeruulle on nollatoleranssi. Ja lisäksi tietty riittävä määrä henkilökuntaa (arjessa välillä ihan mahdotonta).

-lto

Vierailija
15/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaan niin ihmeellistä tuo varhaiskasvatus! Ei mun retket lasten kanssa varmaan olleet mitään tuohon verrattuna. Joskus oltiin päivä hiekkarannalla, joskus kylpylässä tai eläinpuistossa. Käytiin moikkaamassa naapurin lampaita, retkeiltiin luonnossa harva se päivä. Metsä on ihan vieressä ja pihaa yhden päiväkodin pihan verran. Mutta ei, ei voi maallikko osata ohjata lapsiaan luontoyhteyteen, kyllä siihen tarvitaan yliopistokoulutus.

Anteeksi alan ammattilaset, ei ole tarkoitus morkata teitä, teette hienoa työtä ja arvostan oikeasti. Mua vaan huvittaa, että päiväkodissa on hienoa, kun tehdään jotain, joka on ihan tavallista, arkipäiväistä toimintaa aika monelle kotiäidille.

Lapsesi ovatkin olleet siis hyvässä kotihoidossa. Näin ei valitettavasti ole kaikkien kohdalla. Itse nyhjötin alkoholisoituneen ja masentuneen äidin kanssa vuosikaudet, kunnes pääsin kouluun. 

Varmasti olisi ollut parempi olla osa päivästä päiväkodissa. 

Mutta en itsekään pidä tarpeellisena jokapäiväistä remuamista jossain päiväkoidin ulkopuolella. Ihan se tavallinen turvallinen arki riittää ja tiettyjä kohokohtia silloin tällöin. 

Omat lapset ovat nyt tällaisessa yliaktiivisessa toiminnassa ja ovat kyllä välillä äärettömän väsyneitä. Ei sovi joka lapsen temperamentille aina uusi tilanne. 

Vierailija
16/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään ilosta kiljuen heti, kun jokaiselle erityistä tukea tarvitsevalle (mahdollisesti karkaavalle) lapselle saadaan oma aikuinen retkelle mukaan.

Vierailija
17/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon laatutaso vaihtelee enemmän kuin päiväkotien laatutaso. Ihan kiva, jos kotiäiti vie lapsiaan museoihin, teattereihin, taidenäyttelyihin/pajoille, metsään/puistoon/merenrannalle, Fazerin tehtaalle yms. Kaikki eivät kuitenkaan tee niin. Päiväkodeissa ainakin pyritään siihen.

Vierailija
18/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa lasten kannalta, pojan nykyisessä päiväkodissa retkeilevät päiväkodin ulkopuolella hyvin harvoin. Innoissaan ovat lapset olleet myös jos hoitopaikkaan on tullut ulkopuolisia järjestämään ohjelmaa.

Mutta taitaa jäädä puheeksi vain ja yksi lisästressin aihe henkilökunnalle. Retkiä pitää taas suunnitella ja suunnitella, lähtö kaatuu viime kädessä jonkun poissaoloon.

Vierailija
19/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja osalla näistä äideistä on se korkeaakoulututkintokin.

Vierailija
20/37 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään? Paljon kuulee tätä "en veisi omia lapsiani" mutta tarkoittaako se niitä 9-10-kuisia joiden kohdalla loppuu vanhempainvapaa vai hoidetaanko lapset kotona eskariin / kouluikään asti?

Meillä on syksyllä lähdössä hoitoon 3,5-vuotias ja vähän on ristiriitaiset tunteet. Siskonsa viihtyi hyvin kotihoidossa eskariin asti mutta tää pienempi on niin seurallinen ja leikkitaidoiltaan kehittynyt että en saa loihdittua hänelle mielekästä arkea, toisaalta on sellainen nopeatempoinen ja tunnetaidoilta keskeneräinen tänttärä että tekisi mieli kasvattaa vielä hetki itse ennen kuin lykkää ison ryhmän asettamien odotusten eteen.