Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietitkö koskaan miten paljon alipalkattua työtä ympäri maailmaa sinunkin elintasosi vaatii?

Vierailija
11.05.2017 |

Miksi kehitysmaiden duunari on velvoitettu ylläpitämään elintasoasi työehdoilla ja palkalla joihin et itse suostuisi kuuna päivänä? Onko sanonta "herra antoi, herra otti" mielestäsi pätevä tänäkin päivänä? Onko näiden ihmisten vain tyydyttävä asemaansa vai oletko valmis kohtelemaan heitä tasapuolisesti, tai ehkä jopa vaihtamaan osia kanssasi? Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/108 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
64/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kysynnän ja tarjonnan laki? Jos kukaan ei ostaisi niin sanotulla orjatyövoimalla tehtyjä tuotteita, niin eikö sillä todellakaan olisi mitään vaikutusta asioihin?

Monessa vähemmän kehittynessä maassa on parampi että on edes näitä orjatyöpaikkoja kuin ei työpaikkoja ollenkaan. Emmekä me kuluttajana ole hyötyneet juuri ollenkaan siitä että työpaikat ovat nyt halpojen elinkustannusten maissa. Esimerkiksi tekstiiliteollisuus on Intian ym. hikipajoissa mutta lopputuotteen hinnat ovat liki samat kuin silloin kun työ tehtiin Tampereella. Eikä työpaikkojen poistuminen ole meillekään iloinen asia.

Kerro minulle miten voin ostokäyttäytymiselläni vaikuttaa siihen että työpaikat ja tuotanto palaa takaisin Suomeen. Osasyynä työpaikkojen poistumiseenhan on myös vihreiden päästöpolitiikka, vähäpäästöinen länsimainen teollisuus on siirtynyt vinkuintioihin, joissa ympäristöstä ei piitata pätkääkään.

Vierailija
65/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe, että kehitysmaalainen jotenkin nostaisi elintasoani omalla kustannuksellaan. Kyllähän ne pitkää päivää usein painavat paskalla palkalla, mutta se johtuu siitä, että yhteiskuntarakenteensa ja osaamisensa eivät oikein mahdollista tehokkaampaa tuotantoa. Onko se nyt sitten parempi, että bangladeshilainen hikipaja puretaan kokonaan pois ja pistetään saksalainen robotti Espooseen tekemään samat vaatteet? Näin siinä tulee kohtapuolin käymään kuitenkin, eikä meidän elintasomme siinä tipu mihinkään. Kehitysmaalaisen kylläkin. Jos sama homma pitäisi ilman robotteja, niin kyllä täällä työvoimaa on vapaana. Saattaisi jopa olla kansataloudellisesti parempikin tehdä itse enemmän tuotteita kuin importtaa, ainakin kunnes/jos työttömyys hellittää.

Vierailija
66/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta köyhät, kuolkoot sorvin äären, kunhan saan halpaa krääsää. Tekosyitä mulla on monia erilaisia, olen opetellut niitä toisilta netin nihilisteiltä, Enbuskelta, Wahlroosilta ja muilta. Olen parempi kuin eettisyydestä vikisijät. Köyhät ja eettisyyttä vaativat, haistakaa pas ka! Shoppailua, ihanaa, elät vain kerran!

Vierailija
67/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs me alipalkatut SUomessa? Ketä se kiinnostaa?

Vierailija
68/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs me alipalkatut SUomessa? Ketä se kiinnostaa?

Perusta oma ketju itsellesi.

Vierailija
69/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan asian, mutta en voi mitään jos joku haluaa tehdä sellaisella palkalla tuotteita. Hintatasoon vaikuttaa myös geo ja rahapolitiikka. En pysty vaikuttamaan niihinkään.

Vierailija
70/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedostan asian, mutta en voi mitään jos joku haluaa tehdä sellaisella palkalla tuotteita. Hintatasoon vaikuttaa myös geo ja rahapolitiikka. En pysty vaikuttamaan niihinkään.

Eikö olekin kätevä tekosyy sulla siinä. Simsalabim! :)

Vierailija
71/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikähän mahtaisi olla se oikea toimintatapa tässä? Haluiskohan esim ap kertoa miten kaikkien tulisi elää.

Vierailija
72/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos tämä on tyhmä kysymys. Mutta jos 5e/18 tuntia on totta ja sillä vitosella ei oikeasti saa mitään (uskon kyllä ettei saa) niin eikö ole oikeasti mahdollista tehdä mitään muuta? Tehdä omia käsitöitä ja myydä niitä? Nousta kapinaan?

Vierailija
73/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?

8 tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa vaikka näin aluksi. Toki se vaatisi sen, että kävisivät samanlaiset koulut kuin länsimaalaiset ja saisivat ensin rakennettua yhteiskuntansa länsimaiselle tasolle. Lainsäädännöstä olisi helpointa aloittaa. Tietysti jos kulttuuri ja genomi on paskempaa kuin länsimaissa, niin ei tuo työskentelymäärä tule riittämään eron kuromiseen mitenkään.

Ei kukaan voi kehitysmaalaisille ojentaa länsimaista elintasoa nykyteknologialla. Kyse ei ole mistään oikeudesta, vaan realiteeteistä.

SIEG HEIL!

Vierailija
74/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikähän mahtaisi olla se oikea toimintatapa tässä? Haluiskohan esim ap kertoa miten kaikkien tulisi elää.

Oletko niitä jotka vaativat yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin? Ja jos ei ole, niin sit ei millään viitti kelailla mit vit kuka jaksaa miettii häh.

Vierailija
75/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi jos tämä on tyhmä kysymys. Mutta jos 5e/18 tuntia on totta ja sillä vitosella ei oikeasti saa mitään (uskon kyllä ettei saa) niin eikö ole oikeasti mahdollista tehdä mitään muuta? Tehdä omia käsitöitä ja myydä niitä? Nousta kapinaan?

Tietenkin on aina mahdollista tehdä jotain muuta. Käsitöitä se ei kuitenkaan ole, koska käsin kehitysmaissa tekee muutenkin jotakuinkin jokainen jotain eikä sillä mitään lisäarvoa siksi ole. Mitä se kapina hyödyttäisi? Ei rauta-atomit hypi maankuoresta ihmisten ilmoille ja järjestäyty itsestään traktoriksi, vaikka sä kuinka kapinoisit. Hyvinvointia ja materiaa tuotetaan tekemällä työtä. Tehokkaammalla työllä saadaan enemmän tuotantoa. Kehitysmaissa ei tehokkuudesta yleisesti ymmärretä mitään ja vaikka ymmärrettäisiinkin, niin perusteet niiden käyttöönotolle puuttuvat. Kehitysavulla tätä prosessia voidaan nopeuttaa, muttei toistaiseksi ojentaa koko pakettia valmiina käteen.

Vierailija
76/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tekosyy. Oikeastaan nuo ihmiset vaan hidastavat teknologian kehittymistä. Heidän työnsä ei todellakaan siirry takaisin länsimaihin muuten kuin robottien tekemänä. Ehkä ymmärsit sanomat väärin. En nimittäin ole sitä mieltä että asiassa olisi mitään väärää sinänsä.

Vierailija
77/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti, mutta kulutan hyvin vähän ja silloinkin mahdollisimman paljon kotimaista sekä kierrätettyä.

Vierailija
78/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mun pitäisi tälle asialle tehdä? Olenko jotenkin parempi ihminen jos pyydän maailmalta anteeksi että olen syntynyt Suomeen? Paraneeko maailmankaikkeus jos minä muutan sinne Intiaan puolentoista miljardin ihmisen sekaan? 

Vierailija
79/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tekosyy. Oikeastaan nuo ihmiset vaan hidastavat teknologian kehittymistä. Heidän työnsä ei todellakaan siirry takaisin länsimaihin muuten kuin robottien tekemänä. Ehkä ymmärsit sanomat väärin. En nimittäin ole sitä mieltä että asiassa olisi mitään väärää sinänsä.

Eikö teillä kokoomusnuorilla ole muuta tekemistä kuin palstailla?

Vierailija
80/108 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mun pitäisi tälle asialle tehdä? Olenko jotenkin parempi ihminen jos pyydän maailmalta anteeksi että olen syntynyt Suomeen? Paraneeko maailmankaikkeus jos minä muutan sinne Intiaan puolentoista miljardin ihmisen sekaan? 

Totuus tuli uhmaikäisen uhriutumisrepliikissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi