Mietitkö koskaan miten paljon alipalkattua työtä ympäri maailmaa sinunkin elintasosi vaatii?
Miksi kehitysmaiden duunari on velvoitettu ylläpitämään elintasoasi työehdoilla ja palkalla joihin et itse suostuisi kuuna päivänä? Onko sanonta "herra antoi, herra otti" mielestäsi pätevä tänäkin päivänä? Onko näiden ihmisten vain tyydyttävä asemaansa vai oletko valmis kohtelemaan heitä tasapuolisesti, tai ehkä jopa vaihtamaan osia kanssasi? Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehitysmaiden duunari on velvoitettu ylläpitämään elintasoasi työehdoilla ja palkalla joihin et itse suostuisi kuuna päivänä? Onko sanonta "herra antoi, herra otti" mielestäsi pätevä tänäkin päivänä? Onko näiden ihmisten vain tyydyttävä asemaansa vai oletko valmis kohtelemaan heitä tasapuolisesti, tai ehkä jopa vaihtamaan osia kanssasi? Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?
Miksei ne mene töihin, joissa on parempi liksa?
Ne Pajeet Guptarit ja Chong Ping Pongit ovat täysin identtisiä muurahaisia jotka jumala loi palvelemaan oikeita ihmisiä.
No mitäs me sitten mahdettaisiin tälle asialle?
Nudge ja Karmashop on mainittu. Auttaako reilun kaupan tuotteet työläisiä?
Me tavalliset kuluttajat emme voi mennä sinne köyhiin maihin rakentamaan kouluja ja järjestämään lakeja jotka kieltävät lapsityövoiman, ja pakottavat lapset kouluihin, pakottavat maksamaan minimipalkkoja työläisille yms. Kukahan pystyisi? Onko jollain suomalaiselle poliitikolla esim. mielenkiintoa ja kontakeja joilla tämmöiset hankkeet onnistuisivat?
Nyt kaikki yhdessä miettimään erilaisia keinoja vaikuttaa!
Minä ainakin nautin siitä palvelun tasosta minkä varakas länsimaalainen saa jossain köyhemmäsä maassa.
Oli homma mikä hyvänsä niin monta tyyppiä tulee paikalle.
Tuntekaa te maailmantuskaa ja hävetkää siirtomaaherraa -minä nautin elämästä.
Mietin. Siellä ne pienet lapsityöläiset nytkin väkertävät kätevillä sormillansa kerskakulutustuotteita mun ilokseni.
En mieti asiaa. Itseasiassa sukuni varallisuus on aikoinaan 1900-luvun alussa tienattu jo hyödyntäen vähäosaisia Suomessa, ja nyt heidän jälkeläisillään on täällä aikaisempaa paljon paremmat olot, joten vieraiden kulttuurien ahdinko ei kiinnosta mua.
Vierailija kirjoitti:
Mietin. Siellä ne pienet lapsityöläiset nytkin väkertävät kätevillä sormillansa kerskakulutustuotteita mun ilokseni.
Minä mietin toisinaan millaiset vanhemmat laittavat lapsensa hikipajoihin tienaamaan perheelle elantoa sen sijaan että menisivät itse töihin. Liekö kyseessä jokin koston kierre? "Kun olen itse joutunut lapsena töihin, niin saavat prkl omat pentuni maistaa samaa."
Minulle tuollainen on hyvin vieras ajatus, enkä siksikään jaksa tuntea syyllisyyttä siitä että meillä meno on inhimillisempää.
Vierailija kirjoitti:
En mieti asiaa. Itseasiassa sukuni varallisuus on aikoinaan 1900-luvun alussa tienattu jo hyödyntäen vähäosaisia Suomessa, ja nyt heidän jälkeläisillään on täällä aikaisempaa paljon paremmat olot, joten vieraiden kulttuurien ahdinko ei kiinnosta mua.
Ja siis tuntuu ihanalta olla yhä sen ansiosta keskivertoa varakkaampi Suomessa tekemättä yhtään mitään sen eteen, niin että nautin tästä menneisyyden kulusta enemmän, kuin harmittelen sitä. Varsinkin kun en ollut asiaan mitenkään osallinen.
Miten voisimme paremmin autta köyhien maiden ihmisiä?
Kuusikymmentä vuotta on annettu Suomestakin kehitysapua Afrikkaan. Eipä ole paljoa edistystä tapahtunut. Missä ne rahat lienevät ja kuinka kauan vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne mene töihin, joissa on parempi liksa?
Pitääkö tää todella selittää sinulle? Sellaisia töitä ei ole kaikille.
Se, että minä pidän yllä tätä elintasoa, auttaa heitä siinä, että heillä ylipäätään on työtä.
Jos minä lopetan kuluttamisen, ja kaikki muutkin, niin vasta kurjasti asiat ovatkin heidän osalta.
Käyn Thaimaassa seksilomilla, jotta paikalliset naiset saavat paljon paremmin palkattua työtä hikipajahommien sijaan.
Mietin, ja toteutankin kulutusvalintani sen mukaan.
Mutta ihmiset ovat suurin osa tyhmiä. Ei, halpateollisuusmaiden olot eivät kurjistu jos halpateollisuutta ei enää tueta: silloin tuotanto menee eettisempään suuntaan. Vähän sama asia kun sanoisi että jos ei osta pentutehtailijalta koiraa niin koira kärsii, joten parempi ostaa. Halpatyövoimaan sisältyy käytännössä orjakauppaa. Lisäksi työntekijöitä kuolee tehdaspaloissa.
Mutta minkäs teet tässä maailmassa jossa noin puolet on keskimääräistä tyhmempiä. Paljon älykkäitä ihmisiä tuntevana voin kertoa ettei heidän joukossaan ole montaa jotka väittäisivät halpatyövoiman tukemisen olevan edes jotenkin hyväksi duunareille tehotyömaissa.
Ja kun ihmiset täällä miettii että mitä asialle pitäisi tehdä...
- Osta kaikki minkä voit kierrätettynä. Kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat täynnä vaatteita, jotka ovat vielä hyvässä kunnossa.
- Jos ostat uutta, selvitä tuotteen ja sen materiaalien alkuperä. Onko se ommeltu missä, ja ovatko materiaalit peräisin mistä? Puuvilla ylipäätään on ympäristörikos, mutta sitäkin saa kierrätettynä...
- Opettele tekemään itse.
Kaikki muut syyt ovat tekosyitä, mukavuudenhalua ja laiskuutta. Ottaako pattiin ja tekisi mieli periaatteesta kuluttaa silti, koska jotkut on moralisteja? Onneksi olkoon, olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
- Osta kaikki minkä voit kierrätettynä. Kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat täynnä vaatteita, jotka ovat vielä hyvässä kunnossa.
- Jos ostat uutta, selvitä tuotteen ja sen materiaalien alkuperä. Onko se ommeltu missä, ja ovatko materiaalit peräisin mistä? Puuvilla ylipäätään on ympäristörikos, mutta sitäkin saa kierrätettynä...
Kaikki muut syyt ovat tekosyitä, mukavuudenhalua ja laiskuutta. Ottaako pattiin ja tekisi mieli periaatteesta kuluttaa silti, koska jotkut on moralisteja? Onneksi olkoon, olet idiootti.
Aika harva ihminen kerkee tekemään mitään omia vaatteitaan (saati perheensä vaatteita) itse :D Toi valmistajan ja materiaalien alkuperän selvittäminen ei kuule onnistu tuosta noin vaan lappua lukemalla (ketju on hyyyyyvin pitkä) eikä siihenkään riitä resurssit alkaa joka vaatekappaleen osalta. Ainoa oikeasti fiksu ja/tai realistinen on tuo kirppis. Itse en osta sieltä juuri mitään. Annan vaatteet kyllä kiertoon. En mä jaksa ahdistua sun kaltaisista ihmisistä. Et sä ole sen parempi kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että minä pidän yllä tätä elintasoa, auttaa heitä siinä, että heillä ylipäätään on työtä.
Jos minä lopetan kuluttamisen, ja kaikki muutkin, niin vasta kurjasti asiat ovatkin heidän osalta.
Näin se vaan on. Jos ei tekstiilit mene kaupaksi, niin kaupataan ihmisiä. Ikävä kyllä, näin se menee. Täytyis ennemminkin poliittisesti pyrkiä vaikuttamaan asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin kirppareilta mutta heiltä ei löydy mun kokoisia vaatteita. :(
"Aika harva ihminen kerkee tekemään mitään omia vaatteitaan (saati perheensä vaatteita) itse :D Toi valmistajan ja materiaalien alkuperän selvittäminen ei kuule onnistu tuosta noin vaan lappua lukemalla (ketju on hyyyyyvin pitkä) eikä siihenkään riitä resurssit alkaa joka vaatekappaleen osalta. Ainoa oikeasti fiksu ja/tai realistinen on tuo kirppis. Itse en osta sieltä juuri mitään. Annan vaatteet kyllä kiertoon. En mä jaksa ahdistua sun kaltaisista ihmisistä. Et sä ole sen parempi kuin muutkaan."
Hienoa että kierrätät, mutta itse ainakin olen onnistunut selvittämään vaatteen alkuperän ja jopa ymmärtänyt olla ostamatta jos sitä ei mainita. Itse olen onnistunut siinä loistavasti, joten voisimpa väittää realistiseksi.
En kyllä ole väittänytkään olevani muita parempi ihminen, mutta valintani ovat usein huomattavasti parempia :D Sinun ei kuuluisikaan ahdistua kaltaisistani pätkääkään, vaan niistä lapsiorjista siellä tehtaissa. Mutta riittääkö ymmärrys?
Et sinä osaa näköjään vastata mitään... :/