Mietitkö koskaan miten paljon alipalkattua työtä ympäri maailmaa sinunkin elintasosi vaatii?
Miksi kehitysmaiden duunari on velvoitettu ylläpitämään elintasoasi työehdoilla ja palkalla joihin et itse suostuisi kuuna päivänä? Onko sanonta "herra antoi, herra otti" mielestäsi pätevä tänäkin päivänä? Onko näiden ihmisten vain tyydyttävä asemaansa vai oletko valmis kohtelemaan heitä tasapuolisesti, tai ehkä jopa vaihtamaan osia kanssasi? Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?
Kommentit (108)
Suomalaislapsetkin ovat saaneet Unicefin avustusta. Nyt on meidän vuoromme auttaa.
Mulla on huima elintaso. Saan toimeentulotukea vaikka käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
On joo kauheeta. Eniten mua raivostuttaa nää tekopyhät lässyttäjät, jotka heittelevät aloituksen kaltaisia juttuja eli soittelevat turpaansa lämpimikseen. Ei ne kehitysmaiden hyväksi tee yhtään mitään itsekään, tietenkään. Kelasta tulee oman elämän kustannukset ja sitten on aikaa opastaa muita paremmiksi ihmisiksi, voihan prkl!
Ajatustenlukija ilmottautui ketjuun paljastamaan tekopyhät.
Vierailija kirjoitti:
On joo kauheeta. Eniten mua raivostuttaa nää tekopyhät lässyttäjät, jotka heittelevät aloituksen kaltaisia juttuja eli soittelevat turpaansa lämpimikseen. Ei ne kehitysmaiden hyväksi tee yhtään mitään itsekään, tietenkään. Kelasta tulee oman elämän kustannukset ja sitten on aikaa opastaa muita paremmiksi ihmisiksi, voihan prkl!
Jaa, kyllä minä ne reilun kaupan kahvit ja suomalaisen käsityöläisen valmistamat huivit ostan ihan omalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
En mieti, koska synnyin 50-luvulla Suomeen, joka oli yhtä köyhä kehitysmaa kuin nykyisin köyhimmät. Maamme nousi omin voimin korkean elintason maaksi omin voimin ilman kenenkään ulkopuolisen apua, vaikka ilmastomme on käytännössä elinkelvoton eikä maallamme ole luonnonrikkauksia. Elintasomme on siis ansaittua ja oma sukupolvenikin on tehnyt osansa nousun eteen.
Tiesitkö, että Suomi sai yhteensä UNICEFilta elintarvikeapua 37 miljoonan markan arvosta sekä muita lahjoituksia 29 miljoonan markan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin. Mutta koska tiedän, etten ole kuitenkaan valmis tinkimään omasta elintasostani, ei tuohon kauheasti kannata käyttää energiaa. Maailma on julma ja epäoikeudenmukainen paikka, ja minulla on etuoikeuteni puhtaan sattuman ansiosta. Ainakaan en tuota tänne enempää ihmisiä kärsimään.
Näinhän se on. Miksi turhaan märehtiä, jos ei se märehtiminen kuitenkaan liity mihinkään.
Ei eettisesti kestävämpien valintojen tekemiseen märehtimistä vaadita.
Pidän tuota aika merkityksettömänä näpertelynä, jolla lähinnä ostetaan itselle puhdasta omatuntoa. Globaalin kapitaismin rakenteisiin ei vaikuteta ostamalla Reilun kaupan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehitysmaiden duunari on velvoitettu ylläpitämään elintasoasi työehdoilla ja palkalla joihin et itse suostuisi kuuna päivänä? Onko sanonta "herra antoi, herra otti" mielestäsi pätevä tänäkin päivänä? Onko näiden ihmisten vain tyydyttävä asemaansa vai oletko valmis kohtelemaan heitä tasapuolisesti, tai ehkä jopa vaihtamaan osia kanssasi? Miten paljon heidän on mielestäsi työskenneltävä ollakseen oikeutettuja länsimaiseen elintasoon?
Miksi et anna palkastasi 30% heille?,vai taasko vain turhaan jeesustelet,tyypillinen suomalainen,kova on puhumaan mutta sitten kun pitäisi tehdäkin asialle jotain niin lähdetäänkin karkuun
Itse olen tilannut esimerkiksi Karma Shopista nättejä ja laadukkaita eettisesti ja ympäristöystävällisesti valmistettuja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mieti, koska synnyin 50-luvulla Suomeen, joka oli yhtä köyhä kehitysmaa kuin nykyisin köyhimmät. Maamme nousi omin voimin korkean elintason maaksi omin voimin ilman kenenkään ulkopuolisen apua, vaikka ilmastomme on käytännössä elinkelvoton eikä maallamme ole luonnonrikkauksia. Elintasomme on siis ansaittua ja oma sukupolvenikin on tehnyt osansa nousun eteen.
Tiesitkö, että Suomi sai yhteensä UNICEFilta elintarvikeapua 37 miljoonan markan arvosta sekä muita lahjoituksia 29 miljoonan markan arvosta.
No hyvä. Sittenpä pystytään nykymaailmassa auttamaan muita, joila menee huonommin. Olisi syytä voisit valittaa, jos sitä apua vongattaisiin jatkuvasti vielä nykyäänkin. Nuo mainitsemasi avustuksetSuomelle tulivat 70 vuotta sitten. Olisko sulla jotain tuoreempaa heittää tiskiin?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tilannut esimerkiksi Karma Shopista nättejä ja laadukkaita eettisesti ja ympäristöystävällisesti valmistettuja vaatteita.
Mitali tulossa postitse.
Suomalaiset hurkastelevat työnsakarit eivät tietenkään mieti tuollaisia. Suomalaiset työnsankarit keskittyvät tekpyhään valittamiseen muustamista suomessa tuilla elävistä hipeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin. Mutta koska tiedän, etten ole kuitenkaan valmis tinkimään omasta elintasostani, ei tuohon kauheasti kannata käyttää energiaa. Maailma on julma ja epäoikeudenmukainen paikka, ja minulla on etuoikeuteni puhtaan sattuman ansiosta. Ainakaan en tuota tänne enempää ihmisiä kärsimään.
Näinhän se on. Miksi turhaan märehtiä, jos ei se märehtiminen kuitenkaan liity mihinkään.
Pidän tuota aika merkityksettömänä näpertelynä, jolla lähinnä ostetaan itselle puhdasta omatuntoa. Globaalin kapitaismin rakenteisiin ei vaikuteta ostamalla Reilun kaupan kahvia.
Koska yhden ihmisen teot eivät voi muuttaa maailmaa, on parempi olla tekemättä mitään? Jos naapuri heittää roskia metsään, minäkin voin niin tehdä? Sori nyt vaan, mutta pidän tuota huonona selityksenä piittaamattomuudelle omien valintojen seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset hurkastelevat työnsakarit eivät tietenkään mieti tuollaisia. Suomalaiset työnsankarit keskittyvät tekpyhään valittamiseen muustamista suomessa tuilla elävistä hipeistä.
Ja kaikissa vaatteissa lukee Made in Indonesia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, saimme siis sittenkin hieman apua. Tosin maksoimme enemmän sotakorvauksina ainoana maana maailmassa joka tosiaan maksoi ne. Ja olemme antaneet Unicefille aika paljon enemmän korvauksena saamastamme avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä minä ne reilun kaupan kahvit ja suomalaisen käsityöläisen valmistamat huivit ostan ihan omalla palkalla.
Ikävä kyllä suuri osa palkkatöistä riistää muita ihmisiä, esim osta halvalla myy kalliilla, tai teetä luonnon ja kehitysmaiden kustannuksella-työt, joten kyllä itse pidän parempana ihmisenä työtöntä sinkkua joka saa työmarkkinatukea 700 ja elää sillä kuin semmoista joka lentää paikasta toiseen firman piikkiin osta halvalla myy kalliilla tai työ on muuten koöyhien hyväksikäyttöä, esim just vaateorjien , omepelijoiden palkkausta tai muuta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yhden ihmisen teot eivät voi muuttaa maailmaa, on parempi olla tekemättä mitään? Jos naapuri heittää roskia metsään, minäkin voin niin tehdä? Sori nyt vaan, mutta pidän tuota huonona selityksenä piittaamattomuudelle omien valintojen seurauksista.
En sano, että on parempi olla tekemättä mitään. Sanon, että ostit sertifioitua tai ei-sertifioitua, ei vaikuta millään tavalla niihin globaalin kapitalismin rakenteisiin, jotka sitä kurjuutta tuottavat. Suurin vaikutus on kuluttajan omaan käsitykseen itsestään.
Entäs kysynnän ja tarjonnan laki? Jos kukaan ei ostaisi niin sanotulla orjatyövoimalla tehtyjä tuotteita, niin eikö sillä todellakaan olisi mitään vaikutusta asioihin?
Esimekriksi vegaanisia tuotteita tulee koko ajan lisää ja lisää, koska kysyntä on kasvanut niin paljon. Totta kai kauppiaat ottavat tästä lisääntyneestä kysynnystä hyödyn irti. Nykyään on myös runsaasti kotimaisia vegaanituotteita. Ehkä hieman ohi aiheen, mutta liittyy tähänkin...
Oletko samanlainen lässyttäjä livenä?